Forumwedstrijd 2017/2018

Gestart door Jacques, 17-06-2017 17:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Inmiddels is de wedstrijd officieel gestart. Zie hier (bericht maakt onderdeel uit van dit topic).



Wie brouwt als beste een bier met Thomas Fawcett mouten?

Onder de beheerders is een nieuw idee geboren voor een forumwedstrijd. Om het brouwen van creatieve bieren te bevorderen hebben we bedacht een wedstrijd te organiseren waaraan leden van dit forum mee kunnen doen. Het is de bedoeling dat speciaal voor deze wedstrijd bier gebrouwen wordt en dat er ook voldoende tijd is voor het rijpen van de bieren. Vandaar dat we nu al een vooraankondiging doen. Om aan deze wedstrijd mee te kunnen doen moet je een bier gebrouwen hebben met ten minste 50% mout van Tomas Fawcett & Sons. Verder is iedereen vrij om te brouwen wat hij wil. Bij de beoordeling zal de originaliteit maar ook de kwaliteit van het bier een grote rol gaan spelen Het bier moet aantrekkelijk zijn en uitnodigen tot drinken. Maar het moet ook een zekere complexiteit hebben. Het moet aangenaam verrassen. Zwaarte en kleur van het bier zijn geen criteria.

Deelnemers zullen in de maand september 2017 hun recepten anoniem moeten verzenden aan een speciaal e-mailadres. Hoe we er voor gaan zorgen dat dit ook echt anoniem gebeurt moeten we nog bekijken.
De recepten moeten als platte tekst aangeleverd worden (dus niet in het forumformaat zoals recepten geplaatst worden op het forum). Ook dit is om de anonimiteit te waarborgen. Zo is niet te zien met welke software het recept gemaakt is.

De beheerders selecteren maximaal 24 recepten uit de inzendingen. Medio oktober worden de geselecteerde recepten bekendgemaakt via het forum. Vervolgens kunnen de bieren gebrouwen worden door de inzenders van de recepten.

Ergens in april 2018 zullen de bieren gekeurd worden. Voorafgaand zenden de deelnemers hun bieren in via een pakketbezorger. De bieren zullen gekeurd worden door de beheerders van het forum aangevuld met een aantal erkende bierkenners. Er zullen geen uitgebreide keuringsformulieren worden ingevuld. Wel zullen smaakafwijkingen worden genoteerd en doorgegeven aan de deelnemer nadat deze bekend is. De bieren zullen in twee sessies van 12 bieren worden gekeurd. De beste 4 bieren van elke sessie worden in een eindronde met elkaar worden vergeleken (8 bieren dus in de finale ronde).

Het is de bedoeling de wedstrijd te houden bij een bevriende brouwerij en er ook een forumtreffen van te maken.
Voor de wedstrijd zal geen inschrijfgeld gevraagd worden. Het is de bedoeling dat alles gefinancierd wordt uit reclame-inkomsten van dit forum en sponsoring.

Nadere bijzonderheden over deze wedstrijd volgen nog. Als beheerders zijn we aan het kijken hoe we het een en ander vorm kunnen geven. Veel moet nog nader worden uitgewerkt. Vooral over de wijze van selecteren van de recepten en het waarborgen van de anonimiteit. Maar jullie alvast aan de slag met het bedenken van leuke recepten. En met wat geluk kun je ook via de opgestarte loterij ook aan mout komen.

Ansius

Vind ik een leuk idee.
Zal als Weyermann man toch maar eens een andere mout moeten gaan kopen.

Brouwers

Leuk idee. Ik ga zeker meedoen. Ik brouw eigenlijk standaard met Thomas Fawcett of Weyerman mout, dus een bier met 50% Thomas Fawcett mout gaat niet zo moeilijk worden.
Wel een vraag over de originaliteit, wordt er voornamelijk gezocht naar vrij klasse bier?
Heb namelijk nog een aantal bieren in mijn planning staan met Thomas Fawcett mout die ik redelijk volgens stijl wil brouwen, dan verwacht ik dat op het punt van originaliteit minpunten gaan scoren.

Jacques

Het idee is dat de bieren zeker niet stijlvast hoeven te zijn. Het bier hoeft niet in een bestaand hokje te passen. Het bier zal vooral goed moeten smaken ongeacht biertype.
Door bierstijlen los te laten willen we de creativiteit van de deelnemers stimuleren. Dat wil niet zeggen dat een perfect uitgevoerde bitter, IPA of stout kansloos is. Er zijn meer criteria dan alleen creativiteit.
Overigens worden er geen punten uitgedeeld en zeker geen minpunten. De bieren zullen gerangschikt worden op de voorkeur van de keurders. Door te proeven met meerdere keurders en ook door het inschakelen van erkende bierkenners buiten de groep beheerders wordt de invloed van een individuele keurder beperkt. Om te zorgen dat de 'status' op het forum geen rol speelt bij de beoordeling moet de anonimiteit van de deelnemers worden gegarandeerd. Daar zit de grootste uitdaging bij de organisatie van deze wedstrijd.

Brouwers

Citaat van: Jacques op 17-06-2017  21:36 uHet idee is dat de bieren zeker niet stijlvast hoeven te zijn. Het bier hoeft niet in een bestaand hokje te passen. Het bier zal vooral goed moeten smaken ongeacht biertype.
Door bierstijlen los te laten willen we de creativiteit van de deelnemers stimuleren. Dat wil niet zeggen dat een perfect uitgevoerde bitter, IPA of stout kansloos is. Er zijn meer criteria dan alleen creativiteit.
Overigens worden er geen punten uitgedeeld en zeker geen minpunten. De bieren zullen gerangschikt worden op de voorkeur van de keurders. Door te proeven met meerdere keurders en ook door het inschakelen van erkende bierkenners buiten de groep beheerders wordt de invloed van een individuele keurder beperkt. Om te zorgen dat de 'status' op het forum geen rol speelt bij de beoordeling moet de anonimiteit van de deelnemers worden gegarandeerd. Daar zit de grootste uitdaging bij de organisatie van deze wedstrijd.
Maar de beheerders maken al een voor selectie zonder iets te kunnen proeven. Wordt dit willekeurig gedaan of op basis van het recept?
Want als het op basis van het recept wordt gedaan en creativiteit hoog in het vaandel staat acht ik de kans dat je met een stijlvast bier door die keuring komt daarom lager. Als het puur willekeurig gekozen wordt dan is het een ander verhaal en is de kans dat je met een stijlvast bier gaat winnen groter mits het gewoon een goed bier is.

Thinde

Klinkt als een erg leuk, origineel en goed initiatief, ga zeker mee doen

Jacques

Citaat van: Brouwers op 17-06-2017  22:04 uMaar de beheerders maken al een voor selectie zonder iets te kunnen proeven. Wordt dit willekeurig gedaan of op basis van het recept?
Want als het op basis van het recept wordt gedaan en creativiteit hoog in het vaandel staat acht ik de kans dat je met een stijlvast bier door die keuring komt daarom lager. Als het puur willekeurig gekozen wordt dan is het een ander verhaal en is de kans dat je met een stijlvast bier gaat winnen groter mits het gewoon een goed bier is.

Het ligt er een beetje aan het aantal deelnemers. Bij veel deelnemers zal de originaliteit wat meer de voorkeur hebben. Maar als we als beheerders zien dat een recept het perfecte recept is voor een bestaand (Engels) biertype zal het wel doorgaan denk is.
Deze wedstrijd heeft de bedoeling uniek te zijn en anders dan andere wedstrijden. De creativiteit zit hem ook in de organisatie van de wedstrijd en niet alleen in de bieren. Niet voor niets schreef ik dat we als beheerders nog onze weg aan het zoeken zijn.

ir. Auditor

Ik heb eens een "gooi alle restjes in een pan" recept gebrouwen, was best lekker, had ik maar opgeschreven welke restjes het waren :O

Brouwers

Citaat van: Jacques op 17-06-2017  22:44 uHet ligt er een beetje aan het aantal deelnemers. Bij veel deelnemers zal de originaliteit wat meer de voorkeur hebben. Maar als we als beheerders zien dat een recept het perfecte recept is voor een bestaand (Engels) biertype zal het wel doorgaan denk is.
Deze wedstrijd heeft de bedoeling uniek te zijn en anders dan andere wedstrijden. De creativiteit zit hem ook in de organisatie van de wedstrijd en niet alleen in de bieren. Niet voor niets schreef ik dat we als beheerders nog onze weg aan het zoeken zijn.
Duidelijk, heb een bier in de planning staan welke met een simpele aanpassing hier aan voldoet.

MartijnOMG

Vandaag begonnen met een recept voor de wedstrijd! Leuk initiatief.

Jacques

Citaat van: MartijnOMG op 28-06-2017  14:14 uVandaag begonnen met een recept voor de wedstrijd! Leuk initiatief.

Met de receptontwikkeling kan inderdaad nu al begonnen worden. Wees er wel van bewust dat in eerste instantie een keuze gemaakt wordt puur op basis van het recept. Dit maakt deze wedstrijd geheel anders dan andere wedstrijden.
Overigens wordt achter de schermen verder nagedacht over de wedstrijd.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 17-06-2017  17:08 uWie brouwt als beste een bier met Thomas Fawcett mouten?

De beheerders selecteren maximaal 24 recepten uit de inzendingen. Medio oktober worden de geselecteerde recepten bekendgemaakt via het forum. Vervolgens kunnen de bieren gebrouwen worden door de inzenders van de recepten.

Begrijp ik het goed: als er 100 recept-inzendingen zijn worden daar 24 recepten uit gekozen. En kunnen de 100 deelnemers één van de 24 recepten kiezen om te gaan brouwen voor de wedstrijd.

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 09-07-2017  20:26 uBegrijp ik het goed: als er 100 recept-inzendingen zijn worden daar 24 recepten uit gekozen. En kunnen de 100 deelnemers één van de 24 recepten kiezen om te gaan brouwen voor de wedstrijd.

Hopbier

Het is de bedoeling dat elk forumlid een recept kan inzenden. 24 recepten worden uitgekozen. De inzenders van die recepten kunnen vervolgens het bier brouwen. Het aantal bieren dat daadwerkelijk gekeurd wordt is dus maximaal 24. Door deze opzet is het mogelijk de wedstrijd op één dag te houden. Dagen vooraf keuren zoals bij het ONK is zo niet nodig.
Uiteraard kunnen de 24 recepten ook door anderen gebrouwen worden. Er wordt een systeem bedacht waarbij de inzenders anoniem het recept kunnen indienen maar waarbij achteraf aangetoond kan worden dat een inzending bij een bepaalde persoon hoort. Dat is nog een uitdaging voor de organisatie.

Tita_NL

Citaat van: Jacques op 09-07-2017  21:23 uEr wordt een systeem bedacht waarbij de inzenders anoniem het recept kunnen indienen maar waarbij achteraf aangetoond kan worden dat een inzending bij een bepaalde persoon hoort. Dat is nog een uitdaging voor de organisatie.

Random generator met uitgebreide code op de website waarbij de inzender de code meestuurt met het bier en zelf een kopie van de code houdt.

Desnoods de forumnaam hashen met Md5, maar dan kan iemand met database toegang wel vooraf achterhalen wie wie is.

Jacques

Citaat van: Tita_NL op 09-07-2017  21:51 uRandom generator met uitgebreide code op de website waarbij de inzender de code meestuurt met het bier en zelf een kopie van de code houdt.

Aan zo iets zat ik ook te denken.
Waar ik aan had zitten denken is dat de inzender een foto maakt en daar een gedeelte uit haalt en dat mee sturen. Maar een gedeelte van een foto kan de identiteit van de inzender verraden. Jouw oplossing is daarom beter.

Adbrouwt

Heb nog wel wat vragen. Een lekker recept hoeft geen lekker bier te worden. Een matig recept kan toch een top bier worden maar die worden er bij de voor selectie al uitgeselecteerd. En hoe kun controleren dat iemand het juiste recept of mout (TF) gebruikt heeft. Ben dol op wedstrijden maar hier zit ook een geknutselde commercieel tintje aan. Maar ik ga leuk meedoen wel zo gezellig.

ir. Auditor

Aantonen je de maker en verzender van het bier bent kan toch eenvoudig met de track and trace code van het pakje dat je verstuurd hebt.
De code staat op het pakje dat jacques ontvangt en staat op je verzendbewijs.
Jacques hoeft dan alleen maar te melden welke afzender gewonnen heeft.

Emanuel

Citaat van: Adbrouwt op 10-07-2017  16:24 uHeb nog wel wat vragen. Een lekker recept hoeft geen lekker bier te worden. Een matig recept kan toch een top bier worden maar die worden er bij de voor selectie al uitgeselecteerd. En hoe kun controleren dat iemand het juiste recept of mout (TF) gebruikt heeft. Ben dol op wedstrijden maar hier zit ook een geknutselde commercieel tintje aan. Maar ik ga leuk meedoen wel zo gezellig.

Ik ga zeker ook mee doen :-).
Maar ik ben het wel met Adbrouwt eens. Een heel mooi recept betekent niet per definitie een lekker bier en andersom een minder goed recept een minder goed bier.... Dit heb ik zelf ook mee mogen maken met mijn RIS recept. Het recept werd hier op het forum met enige twijfel beoordeeld. Echter bij het ONK had in de D categorie een score van 86 punten....dus toch een lekker bier. Dus hoe maken jullie bij het selecteren van de 24 de keus? Is het dan niet ook een optie om meer dan 24 bieren toe te laten. Dus, wel 24 recepten waar iedereen uit kan kiezen, maar meer personen die kunnen insturen. Als 10 mensen een recept volgen kan er 10 verschillende bieren uit komen....Dus een "minder" goed recept kan dan toch een heerlijk bier voort brengen net als bij een goed recept :-).

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 10-07-2017  16:24 uHeb nog wel wat vragen. Een lekker recept hoeft geen lekker bier te worden. Een matig recept kan toch een top bier worden maar die worden er bij de voor selectie al uitgeselecteerd. En hoe kun controleren dat iemand het juiste recept of mout (TF) gebruikt heeft. Ben dol op wedstrijden maar hier zit ook een geknutselde commercieel tintje aan. Maar ik ga leuk meedoen wel zo gezellig.

Het idee achter deze wedstrijd is de dingen anders te doen dan gebruikelijk.
Het gaat dus niet om wie brouwt het lekkerste witbier, ipa of barleywine.
Bij deze wedstrijd gaat om om creativiteit bij receptontwikkeling en pas daarna komt de uitvoering. Het is echt een heel andere benadering.
De winnaar wordt degene die een mooi recept heeft ontwikkeld en daarna een fantastisch bier heeft gebrouwen.

En ja het kan zijn dat een super lekker bier niet door de selectie van de recepten komt en dat een geselecteerd recept zodanig slecht wordt uitgevoerd dat het niet te hachelen is.
Anders dan bij andere wedstrijden zijn de recepten in te zien bij het jureren. Daarin zit ook de uitdaging van de anonimiteit. Het idee van Tita_NL vind ik een mooie. De inzender weet de code als enige en de juryleden hebben geen idee wie achter de code schuil gaat.

MartijnOMG

Nu heb ik naast de Brand wedstrijd nog nooit aan een andere meegedaan, maar ik vind dit wel een leuk idee hoor. Het is toch een leuke uitdaging een origineel/uniek of gewoon sterk recept te maken? En helemaal dat je het daarna ook waar moet maken. Leuk om te zien of er inderdaad het bier uitkomt wat jij en aan de andere kant de jury verwacht. En dat ik misschien op mijn bek ga neem ik op de koop toe.

Maar blijf je tot de 24 bieren gekeurd worden anoniem? Is dat de opzet?

Jacques

Citaat van: MartijnOMG op 12-07-2017  11:00 uNu heb ik naast de Brand wedstrijd nog nooit aan een andere meegedaan, maar ik vind dit wel een leuk idee hoor. Het is toch een leuke uitdaging een origineel/uniek of gewoon sterk recept te maken? En helemaal dat je het daarna ook waar moet maken. Leuk om te zien of er inderdaad het bier uitkomt wat jij en aan de andere kant de jury verwacht. En dat ik misschien op mijn bek ga neem ik op de koop toe.

Maar blijf je tot de 24 bieren gekeurd worden anoniem? Is dat de opzet?

De bedoeling is dat de bieren volledig anoniem zijn tot het moment dat ze gekeurd zijn en bepaald is welk bier de nummers 1, 2 en 3 zijn. De deelnemers zullen dan ook aanwezig moeten zijn en de koppeling tussen de code van het bier en de brouwer dient na de keuring plaats te vinden. Omdat niet uitgesloten is dat de juryleden (beheerders van dit forum) en de deelnemers elkaar op een of andere manier kennen dient de keuring volstrekt "blind" te gebeuren. Dat betekent ook dat er eisen gesteld worden aan de flessen en bierdoppen. Eisen stellen aan flessen is ook handig voor het vervoer van flessen. BNR flessen en longnecks passen in dezelfde soort kratten.

Jules

Leuk initiatief!
Ik ga dit draadje in de gaten houden, laatste keer dat ik aan een wedstrijd deelnam is al veel te lang geleden (2010)

MartijnOMG

Citaat van: Jacques op 12-07-2017  22:00 uDe bedoeling is dat de bieren volledig anoniem zijn tot het moment dat ze gekeurd zijn en bepaald is welk bier de nummers 1, 2 en 3 zijn. De deelnemers zullen dan ook aanwezig moeten zijn en de koppeling tussen de code van het bier en de brouwer dient na de keuring plaats te vinden. Omdat niet uitgesloten is dat de juryleden (beheerders van dit forum) en de deelnemers elkaar op een of andere manier kennen dient de keuring volstrekt "blind" te gebeuren. Dat betekent ook dat er eisen gesteld worden aan de flessen en bierdoppen. Eisen stellen aan flessen is ook handig voor het vervoer van flessen. BNR flessen en longnecks passen in dezelfde soort kratten.

Inderdaad nog beter op deze manier. Ben erg benieuwd naar het verloop en zal zeker een recept insturen.

Ansius


Jacques

Citaat van: Ansius op 05-08-2017  10:25 uNog nieuws?

De mout is besteld.

Na de vakantieperiode volgt meer nieuws.

Jacques

Op 17 juni 2017 heb ik een vooraankondiging gedaan voor de Forumwedstrijd 2017/2018.
Vandaag geef ik het officiële startschot voor deze wedstrijd.


Wat is de opzet van de wedstrijd
De opzet van de wedstrijd is niet veel veranderd ten opzichte van de vooraankondiging. Nog steeds zijn we op zoek naar de brouwer die het beste een bier gebrouwen heeft met Thomas Fawcett & Sons mouten.
De deelnemers ontwikkelen een recept met in de stort ten minste 50% Thomas Fawcett mouten. Iedereen kan dat doen op een manier zoals hij of zij dat gewend ben.
Nadat je daarmee klaar bent neem je de gegevens over in een speciaal Excel-bestand dat ontwikkeld is voor deze wedstrijd. Dit formulier kun je vinden via http://www.hobbybrouwen.nl/forumwedstrijd_2017-2018/receptforumwedstrijd2017-2018.xlsx Het is niet toegestaan een recept op een andere wijze in te zenden
Het is de bedoeling dat deze wedstrijd geheel anoniem verloopt en dat zelfs de organisatie van de wedstrijd niet weet welke leden van het forum aan de wedstrijd deelnemen. Pas op het allerlaatst zal bekend zijn wie een bepaald bier gebrouwen heeft. Daarvoor is een methode bedacht die dit garandeert. De kern van deze methode is dat gewerkt wordt met fictieve namen. De deelnemer genereert zelf een fictieve naam via de webpagina http://nl.fakenamegenerator.com/gen-random-nl-nl.php met behulp van bepaalde voorgeschreven parameters (Geslacht - willekeurig; Namenset - Nederlands; Land -Nederland). Gedurende de wedstrijd is het op geen enkele wijze toegestaan je fictieve naam kenbaar te maken. Indien dit toch gebeurt wordt de deelnemer gediskwalificeerd. Op deze wijze is het mogelijk dat de beheerders deelnemen aan de jurering zonder dat zij op enige wijze beïnvloed worden.
Voor het toezenden van de recepten is ook een speciale methode bedacht. Dit gebeurt via de site https://uploadfiles.io/ . Bij deze site kies je voor het bewaren van het bestand gedurende 30 dagen. Kopieer de download URL en sla deze op.
Vervolgens vul je een Google formulier in https://goo.gl/forms/cht7Oog0Ab5UPjFS2. Vul in dit formulier je fictieve naam en de download URL. Vergeet deze laatste stap niet. Zonder deze stap weten de beheerders niet waar het recept kan worden gedownload. Je hebt de hele maand september de tijd om een recept in te zenden.
De beheerders van het forum kiezen uit de inzendingen 24 recepten. De recepten worden beoordeeld op creativiteit en originaliteit. Recepten met een hoger percentage dan 50% aan Thomas Fawcett mouten hebben de voorkeur. Over de keuze van de beheerders is geen discussie mogelijk. Via het forum worden uiterlijk op 1 november 2017 bekend gemaakt welke 24 recepten door de beheerders verkozen zijn.
De deelnemer waarvan het recept verkozen is brouwt na de bekendmaking het bier conform het recept zoals dat is ingezonden. Het bier moet gebotteld worden in 30 cl BNR (euro) flessen of in 33 cl longneck flessen. De flessen dienen voorzien te worden van een dop zonder opdruk of persoonlijke kenmerken.
In de periode van 19 tot en met 27 maart 2018 zenden de deelnemers hun bier via een pakketdienst aan de organisatie van de wedstrijd. Nadere bijzonderheden hierover worden bekendgemaakt op het forum. Naast een 4-tal flessen dient in het pakket een print van de fictieve identiteit worden gevoegd (volledige uitdraai gegevens).  Op het pakket mag het adres van de afzender niet vermeld worden.  Alleen door de bijgevoegde print van de fictieve identiteit mag blijken van wie het pakket afkomstig is.
De finaledag van de wedstijd zal plaatsvinden in de april 2018. Exacte plaats en datum zullen via het forum bekend gemaakt worden. Het is de bedoeling daar een forumtreffen van te maken. We zijn aan het kijken of de finale gehouden kan worden bij een bevriende brouwerij. De eerste contacten zijn daarvoor gelegd. Ook de invulling staat nog niet helemaal vast. Uiteraard kunnen er bieren geruild worden, maar er wordt ook gedacht aan het te koop aanbieden van bijzondere grondstoffen in kleine verpakkingen en andere activiteiten.
De bieren van de wedstrijd worden in minimaal twee rondes gekeurd door ten minste 3 proevers per ronde. De jury zal bestaan uit beheerders van het forum aangevuld met erkende bierkenners. De deelnemers krijgen geen uitgebreid juryformulier. Het voornaamste doel van de keuring is te komen tot een rangschikking van de bieren.
Op de finaledag dienen de deelnemers op een nader te bepalen tijdstip de tweede print van de fictieve identiteit te overleggen. Dit moment zal zijn nadat door de jury is bepaald welke bieren in aanmerking komen voor een prijs. Op de print dient de werkelijk naam van de deelnemer duidelijk leesbaar geschreven te zijn. Vervolgens stelt de jury vast wie in de prijzen is gevallen. De prijzen zullen minimaal bestaan uit een bedrag dat besteed mag worden bij een webwinkel.

Succes iedereen met de wedstrijd.


Het wedstrijdreglement en het Excel-bestand voor de recepten zijn aan dit bericht gehecht. Deze documenten zijn ook te vinden via http://www.hobbybrouwen.nl/forumwedstrijd_2017-2018/


Edgar


Jukkie

Duidelijk verhaal. Toch een vraag:

Dit moment zal zijn nadat door de jury is bepaald welke bieren in aanmerking komen voor een prijs.
Op de print dient de werkelijk naam van de deelnemer duidelijk leesbaar geschreven te zijn.
Vervolgens stelt de jury vast wie in de prijzen is gevallen

Waarom is dit niet andersom?

Wolter

Citaat van: Jukkie op 28-08-2017  07:33 uDuidelijk verhaal. Toch een vraag:

Dit moment zal zijn nadat door de jury is bepaald welke bieren in aanmerking komen voor een prijs.
Op de print dient de werkelijk naam van de deelnemer duidelijk leesbaar geschreven te zijn.
Vervolgens stelt de jury vast wie in de prijzen is gevallen

Waarom is dit niet andersom?

Als je de daadwerkelijke naam niet weet kan je ook nog niet definitief vaststellen wie er in de prijzen is gevallen. Ondanks dat je al een volgorde hebt bepaald. Voor dat moment heb je alleen maar een fictieve naam lijkt mij.

Koen S

Citaat van: Jacques op 27-08-2017  22:45 umet behulp van bepaalde voorgeschreven parameters (Geslacht - willekeurig; Namenset - Nederlands; Land -Nederland)


Betekent dit dat forumleden uit België niet mogen meedoen?

Brouwers

Citaat van: Koen S op 28-08-2017  16:23 uBetekent dit dat forumleden uit België niet mogen meedoen?
Land is iets minder relevant, de fakename generator maakt namelijk ook een adres aan. Misschien dat de naam ook Belgisch wordt als je België selecteert. Hoe dan ook waar je werkelijk vandaan komt is niet relevant.

Maar het is natuurlijk wel een wedstrijd voor innovatieve bieren, dus hoeveel Belgen gaan er nu werkelijk aan meedoen >:D

Koen S

Citaat van: Brouwers op 28-08-2017  16:44 uLand is iets minder relevant, de fakename generator maakt namelijk ook een adres aan. Misschien dat de naam ook Belgisch wordt als je belgië selecteert. Hoe dan ook waar je werkelijk vandaan komt is niet relevant.

Maar het is natuurlijk wel een wedstrijd voor innovatieve bieren, dus hoeveel Belgen gaan er nu werkelijk aan meedoen >:D

Ik gooi er wel een broodje kroket in  :clownsmile:

davyd

Citaat van: Brouwers op 28-08-2017  16:44 uMaar het is natuurlijk wel een wedstrijd voor innovatieve bieren, dus hoeveel Belgen gaan er nu werkelijk aan meedoen >:D

Ja, stel je voor, 50% Britse mout. Zo innovatief dat ik er bijna hartkloppingen van krijg  :huilen:

Wolter

Citaat van: davyd op 28-08-2017  17:07 uJa, stel je voor, 50% Britse mout. Zo innovatief dat ik er bijna hartkloppingen van krijg  :huilen:

Als je verder dan dat niets kan bedenken mbt een mooi recept is er weinig reden om mee te doen. Dus lekker in een hoekje gaan zitten :huilen: en vooral niets nieuws proberen te bedenken.

Jacques

Citaat van: Koen S op 28-08-2017  16:23 uBetekent dit dat forumleden uit België niet mogen meedoen?

Belgische leden mogen zeker mee doen. De reden waarom gekozen dient te worden voor Nederland als land is om te zorgen dat de anonimiteit maximaal is. Het idee is dat de jury geen idee heeft wie de inzender is.

Jacques

Citaat van: Wolter op 28-08-2017  09:39 uAls je de daadwerkelijke naam niet weet kan je ook nog niet definitief vaststellen wie er in de prijzen is gevallen. Ondanks dat je al een volgorde hebt bepaald. Voor dat moment heb je alleen maar een fictieve naam lijkt mij.

Precies. Eerst wordt bepaald welk bieren in de prijzen gevallen zijn. Tot dat moment heeft de jury en de organisatie geen idee wie achter een bepaalde fictieve naam schuil gaat. Ook de de deelnemers weten niet of ze potentiële winnaars zijn of niet.
Door inlevering van de print waarop de naam is geschreven kan er een link worden gemaakt tussen de winnende bieren en de namen van de winnaars. Zo blijft het voor iedereen, inclusief de organisatie, tot het laatst toe spannend wie de winnaars zijn.

Jukkie

.....in aanmerking komen voor een prijs.
Op de print dient de werkelijk naam van de deelnemer duidelijk leesbaar geschreven te zijn.
Vervolgens...

Dus voordat de prijzen worden verdeeld wordt de ware identiteit bekend, toch? :weetniet:

Underdike

Want een procedure... volgende keer maar inleveren bij een notaris?  ;D

Wolter

Citaat van: Jukkie op 29-08-2017  07:55 u.....in aanmerking komen voor een prijs.
Op de print dient de werkelijk naam van de deelnemer duidelijk leesbaar geschreven te zijn.
Vervolgens...

Dus voordat de prijzen worden verdeeld wordt de ware identiteit bekend, toch? :weetniet:

Lezen in de juiste context en er van uitgaande dat de organisatoren het beste met ons voor hebben kunnen we natuurlijk weer lekker gaan muggenziften op punten en komma's.
Kom op mensen.... Ga eens van het goede uit en wees blij dat er mensen de moeite nemen om een leuke wedstrijd (zonder stijl verplichtingen) te organiseren.
Om hierbij dan weer met veel achterdocht over een evt uitslag te gaan reageren zegt wel heel veel over de manier waarop sommigen onder ons in het leven staan. Stop deze energie nou eens in en mooi recept en ga lekker brouwen.

Ansius

Het idee achter de wedstrijd vind ik top.

De afhandeling had van mij eenvoudiger gemogen.

Ik vertrouw de wedstrijdleiding wel.

Koen S

Citaat van: Underdike op 29-08-2017  08:56 uWant een procedure... volgende keer maar inleveren bij een notaris ?  ;D
Om volledige anonimiteit en een objectieve beoordeling te garanderen kan je niet anders dan zo'n strikte procedure te volgen. Anders krijg je achteraf weer commentaar dat een en ander niet eerlijk verlopen is.

Jukkie

Citaat van: Wolter op 29-08-2017  10:04 u....   zegt wel heel veel over de manier waarop sommigen onder ons in het leven staan ...
Ik wil het alleen begrijpen, verder niets  ;D

Jacques

Citaat van: Jukkie op 29-08-2017  07:55 u.....in aanmerking komen voor een prijs.
Op de print dient de werkelijk naam van de deelnemer duidelijk leesbaar geschreven te zijn.
Vervolgens.....

Dus voordat de prijzen worden verdeeld wordt de ware identiteit bekend, toch? :weetniet:

Als de jury klaar is staat vast de rangschikking van de bieren vast. Aan die rangschikking wordt niets meer veranderd.

Het spreekt voor zich dat de ware identiteit bekend moet zijn voordat de prijs wordt uitgereikt. De organisatie van de wedstrijd heeft anders geen idee wie naar voren moet komen. Het inleveren van de 2e print zorgt er voor dat grappenmakers niet naar voren kunnen komen indien een fictieve naam wordt genoemd.
De deelnemers zijn door de gekozen systematiek verplicht om op de wedstrijddag aanwezig te zijn. Indien men niet aanwezig is kan immers de ware identiteit niet worden vastgesteld. In dat geval gaat de prijs naar de volgende in de rangschikking.

Jacques

De eerste inschrijvingen zijn binnen en opgeslagen.

Je hebt nog de hele maand september om een recept in te zenden.

Jacques

Even dit topic opnieuw onder de aandacht brengen. Je hebt nog een kleine 2 weken om je in te schrijven.
Doe mee want als je tot de prijswinnaars behoort kun je kooptegoeden winnen (€ 100, € 50 en € 25) die je kunt besteden bij Brouwstore.nl. En mogelijk wordt de prijzenpot groter. Een recept is zo bedacht...

Martijn0172

Leuk zo'n wedstrijd :)

Klopt het dat er een fout in het formulier zit? Er staat Berekende kleur (EBU), maar staat die EBU niet voor European Bitter Unit en moet het niet EBC zijn?  :weetniet:

Thamerdal

En voor hoeveel liter moet het receptenblad ingevuld worden? 10 liter?

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 17-06-2017  17:08 uInmiddels is de wedstrijd officieel gestart. Zie hier (bericht maakt onderdeel uit van dit topic).


Wie brouwt als beste een bier met Thomas Fawcett mouten?

De bieren van de wedstrijd worden in minimaal twee rondes gekeurd door ten minste 3 proevers per ronde. De jury zal bestaan uit beheerders van het forum aangevuld met (wat had hier moeten volgen?).

Hopbier

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 19-09-2017  08:04 uLeuk zo'n wedstrijd :)

Klopt het dat er een fout in het formulier zit? Er staat Berekende kleur (EBU), maar staat die EBU niet voor European Bitter Unit en moet het niet EBC zijn?  :weetniet:

Klopt. Moet zijn EBC. Daar hebben we dus als beheerders overheen gelezen.
Kan weinig verwarring geven omdat in het volgende veld gevraagd wordt naar: "Berekende bitterheid (IBU)"

Jacques

Citaat van: Thamerdal op 19-09-2017  09:40 uEn voor hoeveel liter moet het receptenblad ingevuld worden? 10 liter?

In principe wordt daar vanuit gegaan.

Er wordt ook gevraagd om het begin SG en hoeveelheden mout en de de verhoudingen tussen de verschillende mouten. Dit geeft in feite voldoende informatie voor het beoordelen van het recept.

Voor alle duidelijk is het formulier aangevuld. Bij de eerder ingediende formulieren zal met het bovenstaande rekening gehouden worden.

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 19-09-2017  10:14 uDe bieren van de wedstrijd worden in minimaal twee rondes gekeurd door ten minste 3 proevers per ronde. De jury zal bestaan uit beheerders van het forum aangevuld met (wat had hier moeten volgen?).

erkende bierkenners (in het door jou geciteerde bericht staat het goed).

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 19-09-2017  21:00 uerkende bierkenners (in het door jou geciteerde bericht staat het goed).

Nu wel, maar er stond: https://s26.postimg.org/u88rdyd61/2017_hobbybrouwen_onaf.jpg

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 19-09-2017  21:57 uNu wel, maar er stond: https://s26.postimg.org/u88rdyd61/2017_hobbybrouwen_onaf.jpg

Hopbier

Je citeerde het eerste bericht van dit topic. Daar stond het goed.
Bij het maken van officiële aankondiging (bericht #25) is er wat mis gegaan bij het knippen en plakken.
Inmiddels is dat bericht inderdaad aangepast.

Jacques

De locatie van de Forumwedstrijd 2017/2018 is bekend: Brouwerij Noordt in Rotterdam. Deze brouwerij is goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Over de verder invulling wordt nagedacht. Het is de bedoeling dat het een leuke dag gaat worden voor alle leden van het forum.
Het voordeel van de gekozen locatie is dat je ook andere Rotterdamse brouwerijen in de avonduren kunt bezoeken. Je moet dan denken aan De Pelgrim en de Kaapse brouwers. Verder zijn er in de Rotterdamse binnenstad een aantal leuke biercafés.

Wil je mee doen met deze wedstrijd: inschrijven is nog tot en met 30 september 2017 mogelijk. Doe mee en laat zien hoe creatief je kunt brouwen.



In gesprek met brouwer Peter Rouwen.


Grote keuze aan bieren.



Thamerdal

Klinkt als een leuke locatie!  :)

Dugraph

Top locatie! Lekker fietsen.

Hoe lopen de aanmeldingen Jacques? Zijn er al meer inschrijvingen dan het aantal potentïele winnaars?

Jules

Tof dat jullie dit regelen.
Inderdaad: doen er al wat mensen mee?

Is het toegestaan meerdere recepten in te dienen?

Mvg J

Jacques

Citaat van: Dugraph op 24-09-2017  20:37 uTop locatie! Lekker fietsen.

Hoe lopen de aanmeldingen Jacques? Zijn er al meer inschrijvingen dan het aantal potentïele winnaars?

Het aantal aanmeldingen valt wat tegen, het zijn er tot nu toe 15.
Veel te kiezen hebben we dus nog niet...

Desondanks gaat het zeker door.



Citaat van: Jules op 24-09-2017  20:53 uIs het toegestaan meerdere recepten in te dienen?

Nee. Maar heel eerlijk gezegd kunnen we dit door de opzet van de wedstrijd niet controleren.
Pas als je twee keer bij de beste 3 bieren hoort val je door de mand.

Wolter

Citaat van: Jacques op 24-09-2017  21:27 uHet aantal aanmeldingen valt wat tegen, het zijn er tot nu toe 15.
Veel te kiezen hebben we dus nog niet...

Desondanks gaat het zeker door

Bizarre hoeveelheid aanmeldingen mensen!
Onbegrijpelijk dat er zo weinig zijn terwijl hier een behoorlijke groep mensen moet zijn die zo kritisch is over "het brouwen in hokjes".  Nu kan het een keer zonder alle regeltjes mbt stijl etc en dan laten jullie het afweten.

Koen S

Citaat van: Jacques op 24-09-2017  21:27 uNee. Maar heel eerlijk gezegd kunnen we dit door de opzet van de wedstrijd niet controleren.
Pas als je twee keer bij de beste 3 bieren hoort val je door de mand.

In het reglement vind ik nergens terug dat je slechts 1 bier mag insturen.

seed7

Citaat van: Koen S op 25-09-2017  09:13 uIn het reglement vind ik nergens terug dat je slechts 1 bier mag insturen.

In het reglement vind ik nergens terug dat beheerders zijn uitgesloten en toch is er niet een die op het idee komt om 'stiekem' toch mee te doen,

Ingo  :huilen:  :huilen:  :huilen:

Koen S

Citaat van: seed7 op 25-09-2017  09:41 uIn het reglement vind ik nergens terug dat beheerders zijn uitgesloten en toch is er niet een die op het idee komt om 'stiekem' toch mee te doen,

Ingo  :huilen:  :huilen:  :huilen:

Jawel hoor, 1e paragraaf: 'De wedstrijd staat open voor leden van het forum met uitzondering van de beheerders van het forum.'

Thamerdal

Citaat van: Jacques op 24-09-2017  21:27 uHet aantal aanmeldingen valt wat tegen, het zijn er tot nu toe 15.
Veel te kiezen hebben we dus nog niet...

Veel te weinig respons voor zo'n grote community...
Ik denk toch dat de beschreven procedure misschien voor veel mensen een drempel is om mee te doen. De procedure is op zich niet ingewikkeld, maar als je het leest kan ik me voorstellen dat veel mensen al afhaken.
Misschien nog één keer in 3 simpele stappen de inschrijf procedure uitleggen, Jacques?

:pasop:Mensen, je hoeft alleen maar een recept te bedenken en in te sturen! :pasop:

Pas daarna eventueel brouwen.   :brouwen:

davyd

Citaat van: Wolter op 24-09-2017  22:56 uBizarre hoeveelheid aanmeldingen mensen!!
Onbegrijpelijk dat er zo weinig zijn terwijl hier een behoorlijke groep mensen moet zijn die zo kritisch is over "het brouwen in hokjes".  Nu kan het een keer zonder alle regeltjes mbt stijl etc en dan laten jullie het afweten.

Ik zou wel willen meedoen maar ik kan niet want ik brouw in hokjes.  :huilen:  :huilen:  :huilen:

Koen S

Citaat van: davyd op 25-09-2017  10:07 uIk zou wel willen meedoen maar ik kan niet want ik brouw in hokjes.  :huilen:  :huilen:  :huilen:

Hopelijk is het geen bushokje  >:D

Wolter

Citaat van: davyd op 25-09-2017  10:07 uIk zou wel willen meedoen maar ik kan niet want ik brouw in hokjes.  :huilen:  :huilen:  :huilen:

 ;D
Heb jij ff mazzel want bij deze wedstrijd kan je ook meedoen als je binnen de lijntjes kleurt. Fijn hè!!  ::) ;)

Wolter

Citaat van: Koen S op 25-09-2017  09:13 uIn het reglement vind ik nergens terug dat je slechts 1 bier mag insturen.

Helemaal gelijk! En nu? Conform welk artikel in welke wet klagen we de organisatie aan?  :police:  ;)

Koen S

Citaat van: Wolter op 25-09-2017  10:25 uHelemaal gelijk!! En nu?? Conform welk artikel in welke wet klagen we de organisatie aan??  :police:  ;)

Niks aanklagen, gewoon meer dan 1 recept insturen, er zijn toch te weinig inschrijvingen!
Als ik win, val ik graag door de mand.

davyd

Citaat van: Wolter op 25-09-2017  10:22 u;D
Heb jij ff mazzel want bij deze wedstrijd kan je ook meedoen als je binnen de lijntjes kleurt. Fijn hè!!  ::) ;)

Ja ok, theoretisch wel, maar er zal wel een beheerder zijn die opmerkt "jongens, dit is gewoon een Engelse pale ale, die laten we toch niet doorgaan? Dat zou al te belachelijk zijn!"   :(

Thamerdal

Citaat van: davyd op 25-09-2017  10:28 uJa ok, theoretisch wel, maar er zal wel een beheerder zijn die opmerkt "jongens, dit is gewoon een Engelse pale ale, die laten we toch niet doorgaan? Dat zou al te belachelijk zijn!"   :(
Volgens mij begrijp jij het principe van deze wedstrijd niet.

Underdike

Citaat van: Koen S op 25-09-2017  10:27 uNiks aanklagen, gewoon meer dan 1 recept insturen, er zijn toch te weinig inschrijvingen!
Als ik win, val ik graag door de mand.
Ik begin in de verleiding te komen nog een tweede aan te maken... hoe groot is nou de kans da'k 2 keer bij de beste 3 hoor :weetniet:
Daarnaast, we zijn met 6 man... dus we kunnen er 6 inschrijven ;D

Jules

Ik had inderdaad wel verwacht dat er veel inschrijvingen zouden zijn gezien bepaalde discussies hier.

En het inschrijven is niet zo lastig als het lijkt, zo gepiept.

Mvg J

William

Citaat van: Wolter op 24-09-2017  22:56 uBizarre hoeveelheid aanmeldingen mensen!!
Onbegrijpelijk dat er zo weinig zijn terwijl hier een behoorlijke groep mensen moet zijn die zo kritisch is over "het brouwen in hokjes".  Nu kan het een keer zonder alle regeltjes mbt stijl etc en dan laten jullie het afweten.

Voornaamste reden voor mij om niet mee te doen is dat ik een beetje wedstrijdmoe ben, of het nu in een bepaalde klasse volgens stijl of klasse V is.

Daarnaast begrijp ik de vorm van de wedstrijd nog steeds niet helemaal: waarom een voorselectie van x recepten op basis van een recept op papier?  Voor de meest inspirerende / lekkere / nieuwe bieren lijkt me het moeilijk dat te beoordelen vanaf papier en zou juist de papieren uitvoering niet beperkend moeten zijn.

Nu lost het "probleem" van voorselectie zich mogelijk zelf op als de deelname beperkt is.

Het sociale aspect van zo'n wedstrijd zou een reden zijn om eventueel wel te komen maar dan moeten er natuurlijk wel genoeg mensen komen. Ik hoop niet dat de opkomst word beperkt door de wedstrijd.

Wel top natuurlijk dat er weer eens iets wordt georganiseerd al wordt het wel steeds lastiger om hobbybrouwers bij elkaar te brengen. Dat hebben we bij de laatste MTG hobbybrouwendag ook mogen concluderen. Deze events lijken een wat meer lokaal karakter te krijgen.

Martijn0172

Voor mij als beginnende brouwer is deze wedstrijd manier (recept insturen) juist erg laagdrempeliger om er aan mee te doen. Als mijn recept gekozen zou worden zou juist een positieve stimulans zijn om een bier in te sturen, gevoelsmatig is de eerste win dan al binnen immers word ik gevraagd om in te sturen. De procedure is wellicht wat omslachtig en vraagt enige ICT kennis maar voor mij was dit goed te doen.

Jacques

Even reageren op de vorige berichten.

Het spreekt mijn idee voor zich dat je niet meerdere (in dit geval valse) identiteiten kunt hebben. Vandaar dat niet expliciet in het reglement is opgenomen dat je maar één bier per deelnemer mag inzenden.

Verder is het de bedoeling er een echt forumtreffen van te maken. Georganiseerd door het forum op een locatie die voor iedereen goed bereikbaar is. In een stad waar je ook andere brouwerijen en meerdere biercafés kunt bezoeken. Daarom ben ik heel blij met de medewerking van brouwerij Noordt.

Om de deelname aan deze wedstrijd aantrekkelijker te maken is er naast de geldprijzen, die door mij beschikbaar gesteld worden uit de reclame-inkomsten, nog een andere prijs.
Brouwstore heeft aangeboden een moutpakket op de markt te zetten met het recept van winnende bier. De winnaar deelt mee in de winst van de verkoop. Het percentage van de winst dat naar de winnaar gaat zal ergens rond de 5-10 % liggen. Uiteraard zal ook de naam van de winnaar bij het pakket vermeld worden. Uit ervaring weet ik hoe leuk dit is.

Dus... doe mee aan deze bijzondere wedstrijd. Of kom in ieder geval naar de finale dag en geniet van een dag met veel hobbybrouwers. Meer bijzonderheden over deze dag volgen nog.

Eelke

Klinkt als een leuke dag. Wellicht is er de mogelijkheid om je bier los te laten keuren, indien de inzendingen tegenvallen en er toch keurende mensen aanwezig zijn?

Meedoen zie ik nog niet zo zitten, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een keurrapport ;)

Jacques

Citaat van: William op 25-09-2017  18:21 uDaarnaast begrijp ik de vorm van de wedstrijd nog steeds niet helemaal: waarom een voorselectie van x recepten op basis van een recept op papier?  Voor de meest inspirerende / lekkere / nieuwe bieren lijkt me het moeilijk dat te beoordelen vanaf papier en zou juist de papieren uitvoering niet beperkend moeten zijn.

Nog even een nadere uitleg waarom deze wedstrijd georganiseerd is zoals hij georganiseerd is.

Ten eerste wordt gevraagd om het recept vooraf in te dienen om zo zeker te zijn dat de recepten beschikbaar zijn. De laatste tijd wordt het steeds lastiger om recepten achteraf op te vragen bij prijswinnaars. Het lijkt er op dat veel prijswinnaars dollartekens in hun ogen krijgen als ze een prijs winnnen.

Ten tweede wordt er een voorselectie gedaan van 24 bieren om zo de bieren op één dagdeel te kunnen keuren. Indien het veel meer zijn, zijn er meer keurders nodig. Het idee van deze wedstrijd is dat vooral de beheerders zijn die de jureren.
Bij een veel grotere keuring zijn er veel meer organisatorische aspecten zoals opslag en vervoer van het bier. Ook kunnen dan niet alle bieren in een beperkte tijd gekeurd worden. Gepland is dat deze keuring de avond voorafgaande aan de wedstrijddag plaatsvindt. Vandaar een beperking in het aantal bieren dat daadwerkelijk gekeurd wordt.

De wat omslachtige manier van inzenden van recepten is nodig om de anonimiteit van de deelnemers te garanderen. Dit is ook ter bescherming van de beheerders. Een beschuldiging van vriendjespolitiek is zo gedaan. Door de gekozen opzet kan daar geen sprake zijn.

Tenslotte wil ik benadrukken dat met deze wedstrijd ook de intentie heeft om bekende paden te verlaten. Dat geldt voor de bieren maar ook voor de manier waarop de wedstrijd georganiseerd wordt.

Jacques

Citaat van: Eelke op 25-09-2017  21:25 uKlinkt als een leuke dag. Wellicht is er de mogelijkheid om je bier los te laten keuren, indien de inzendingen tegenvallen en er toch keurende mensen aanwezig zijn?

Meedoen zie ik nog niet zo zitten, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een keurrapport ;)

Dit is één van de mogelijke dingen op deze dag gedaan kunnen worden. Sowieso kun je bier meenemen en vragen of een andere ervaren hobbybrouwer wilt drinken.

Over de verder invulling van de dag wordt nog nagedacht.

seed7

Citaat van: Eelke op 25-09-2017  21:25 uMeedoen zie ik nog niet zo zitten

Toch niet omdat je denkt dat je niet genoeg ervaring hebt, hoop ik. Want dan moet je het wellicht juist doen.

Ingo

orangeloo

Citaat van: Jacques op 25-09-2017  21:36 uTenslotte wil ik benadrukken dat met deze wedstrijd ook de intentie heeft om bekende paden te verlaten.

Maar wel verplichten om 50 % mout van een bepaalde mouterij te gebruiken.
En laat dat nou net de reden zijn om niet mee te doen. Dat heb ik niet in huis, en om dat nou speciaal aan te schaffen daar had ik geen zin in. En geloof mij mijn voorraad is meer dan genoeg.
Het voelt voor mij trouwens ook een beetje als sluikreclame, en daar hou ik niet van.

Top dat er weer iets georganiseerd wordt, ik ben gek op wedstrijden, maar hier zit een randje aan en heb ik geen goed gevoel bij, sorry.

Thamerdal

Citaat van: Orangeloo op 25-09-2017  23:47 uMaar wel verplichten om 50 % mout van een bepaalde mouterij te gebruiken.
En laat dat nou net de reden zijn om niet mee te doen. Dat heb ik niet in huis, en om dat nou speciaal aan te schaffen daar had ik geen zin in. En geloof mij mijn voorraad is meer dan genoeg.
Het voelt voor mij trouwens ook een beetje als sluikreclame, en daar hou ik niet van.

Top dat er weer iets georganiseerd wordt, ik ben gek op wedstrijden, maar hier zit een randje aan en heb ik geen goed gevoel bij, sorry.
Ach, wat maakt t uit? Zodoende heb je juist de kans om eens een nieuwe (misschien voor jou onbekende?) mout te leren kennen? En je hoeft hem pas aan te schaffen als blijkt dat je recept is uitgekozen. Of je nou een emmertje Dingemans of een emmertje TF koopt  :weetniet:

Martijn0172

Thomas Fawcett is wel ietsjes duurder volgens mij. Ik vind sluikreclame niet zo heel erg als dat er voor zorgt dat dit soort initiatieven gehouden kunnen worden

davyd

Sponsoring door webwinkels bij wedstrijden in de vorm van prijzengeld is denk ik een algemeen aanvaardbare praktijk. In dit geval is er echter een aantoonbare financiële band tussen die webwinkel en een aantal prominenten van dit forum, inclusief de eigenaar van het forum zelf, en wordt de indruk gegeven dat de wedstrijd een initiatief is waarbij de webwinkel nauw is betrokken. Mijn beslissing om te participeren zal afhangen van de mate waarin de beheerders in staat zijn dit vermoeden van betrokkenheid te ontkrachten.

Jules

Citaat van: davyd op 26-09-2017  09:06 uSponsoring door webwinkels bij wedstrijden in de vorm van prijzengeld is denk ik een algemeen aanvaardbare praktijk. In dit geval is er echter een aantoonbare financiële band tussen die webwinkel en een aantal prominenten van dit forum, inclusief de eigenaar van het forum zelf, en wordt de indruk gegeven dat de wedstrijd een initiatief is waarbij de webwinkel nauw is betrokken. Mijn beslissing om te participeren zal afhangen van de mate waarin de beheerders in staat zijn dit vermoeden van betrokkenheid te ontkrachten.
En je probleem met deze band is?

Mvg J

davyd

Dat is een terechte vraag waar ik nog niet helemaal uit ben. Het zou in ieder geval helpen om te weten in welke mate er belangenvermenging is. Een simpele disclaimer kan natuurlijk niet omdat een aantal mensen door die webshop betaald worden om blogs te schrijven.

Jules

Citaat van: davyd op 26-09-2017  11:03 uDat is een terechte vraag waar ik nog niet helemaal uit ben. Het zou in ieder geval helpen om te weten in welke mate er belangenvermenging is. Een simpele disclaimer kan natuurlijk niet omdat een aantal mensen door die webshop betaald worden om blogs te schrijven.
Ik zie de belangenverstrengeling niet. Je kunt de mouten kopen waar je wilt, hoeft niet bij die specifieke zaak te zijn, die andere grote heeft ze ook.

ik vind t wel jammer dat ik hier wat achterdocht bespeur. Het is veel werk dit forum te onderhouden, en daarnaast ook nog eens vanalles te organiseren.

Stel nou dat, en ik zeg duidelijk STEL. Dat er wat aan verdient wordt door de organisator, wat is daar zo erg aan? In ruil daarvoor kun je deelnemen aan een evenement, kun je brouwen en krijg je feedback (geen keurformulier) over je originaliteit ed en kun je leuke dingen winnen, waaronder een deel van de opbrengst van de verkoop van je winnende mout en hoppakket.

Het zal mogelijk aan mij liggen, maar ik vind het jammer dat ik redelijk wat achterdocht en wantrouwen bespeur op het forum, en niet alleen in dit topic...

Eindigen met een filmquote: can't we all just get along?

En vergeef me het engels voor een keer

Mvg J

davyd

Citaat van: Jules op 26-09-2017  11:32 uStel nou dat, en ik zeg duidelijk STEL. Dat er wat aan verdient wordt door de organisator, wat is daar zo erg aan?

Voor alle duidelijkheid: ik impliceer dit op generlei wijze.

Jules

Citaat van: davyd op 26-09-2017  11:47 uVoor alle duidelijkheid: ik impliceer dit op generlei wijze.
Ok. Ik probeer er achter te komen wat je bedoeld met belangenverstrengeling.

Geenszins van plan om je te beledigen of woorden in je mond te leggen [emoji4]

Mvg J

davyd

Je kan het vergelijken met een krant: een goede, betrouwbare krant bezigt een politiek van zeer strikt onderscheid tussen het redactionele deel en het reclamedeel. Indien er interferentie is tussen die twee delen vermindert het gevoel van objectiviteit van de nieuwsvergaring.

Eric v B

Citaat van: davyd op 26-09-2017  12:13 uJe kan het vergelijken met een krant: een goede, betrouwbare krant bezigt een politiek van zeer strikt onderscheid tussen het redactionele deel en het reclamedeel. Indien er interferentie is tussen die twee delen vermindert het gevoel van objectiviteit van de nieuwsvergaring.
Helaas zijn er mensen die altijd iets te zaniken hebben en er van alles bijhalen om te verantwoorden dat ze zaniken. Wat hebben kranten en politiek hiermee te maken?

We hebben het over een brouwwedstrijd(je)!

Ik hoop voor je collega's dat je een eenmanszaak hebt.

Koen S

Citaat van: davyd op 26-09-2017  12:13 uJe kan het vergelijken met een krant: een goede, betrouwbare krant bezigt een politiek van zeer strikt onderscheid tussen het redactionele deel en het reclamedeel. Indien er interferentie is tussen die twee delen vermindert het gevoel van objectiviteit van de nieuwsvergaring.

Je hebt nog 4 dagen om een superrecept in te sturen, wat houdt je eigenlijk tegen? Minder zeuren en gewoon brouwen. :nut:

Eelke

Citaat van: seed7 op 25-09-2017  23:13 uToch niet omdat je denkt dat je niet genoeg ervaring hebt, hoop ik. Want dan moet je het wellicht juist doen.

Ingo

Nee, omdat ik nog niet genoeg ervaring heb met een recept in elkaar draaien, en dat, zeker als ik ook nog naar die specifieke mout moet kijken (heb ik nog niet mee gebrouwen) best wel ff tijd kost. En die heb ik nu niet.

Ik vul nu steeds van iedere batch bier wel wat in de goede flesjes af, zodat ik ze eventueel eens in kan sturen, want aan een wedstrijd zou ik graag eens mee doen.

seed7

Citaat van: Eelke op 26-09-2017  13:09 uNee, omdat ik nog niet genoeg ervaring heb met een recept in elkaar draaien, en dat, zeker als ik ook nog naar die specifieke mout moet kijken (heb ik nog niet mee gebrouwen) best wel ff tijd kost.

Snap ik, had ik nog niet zo naar gekeken,

Dank je,

Ingo

Jules

Citaat van: davyd op 26-09-2017  12:13 uJe kan het vergelijken met een krant: een goede, betrouwbare krant bezigt een politiek van zeer strikt onderscheid tussen het redactionele deel en het reclamedeel. Indien er interferentie is tussen die twee delen vermindert het gevoel van objectiviteit van de nieuwsvergaring.
Ik denk dat de beheerders (jaques) heel veel moeite doen om juist die objectiviteit te hebben. Namaak id's, geen afzenders, neutraal receptformulier...

Daarnaast kun je het ook omdraaien: de organisatie heeft maar mooi van te voren nagedacht over anonimiteit, ook uit zelfbescherming.

Uiteraard heb je recht op je eigen gevoel / mening / overtuiging. Ik respecteer die dan ook.

Voor mij geldt: het is een hobbybrouwwedstrijd en dat is leuk! De winnaar komt niet in de krant, zal niet kunnen gaan rentenieren, wordt niet wereldberoemd (ok eeuwige roem hier op t forum) Het is een wedstrijd voor biernerds en een heel mooie kans voor een aantal mensen hier om te laten zien hoe origineel ze zijn in het maken van recepten.

Pak de handschoen op en ga de uitdaging aan. Het zou jammer zijn als alle ingediende recepten doorgaan naar de brouw en keurronde. (Dan zijn het erg weinig inzendingen en gaat zelfs mijn recept door [emoji6] )

Mvg J



davyd

Citaat van: Jules op 26-09-2017  14:10 uIk denk dat de beheerders (jaques) heel veel moeite doen om juist die objectiviteit te hebben. Namaak id's, geen afzenders, neutraal receptformulier...

Daar gaat het ook niet om. Wel om de volgende passage van het reglement:

"Wat er niet mag

Advertenties in berichten zijn ongepast en niet toegestaan."

Maar goed, de aard van sommige reacties op mijn posts (en let wel, ik ben niet met het woord "sluikreclame" afgekomen) is voor mij voldoende motivatie om niet aan deze wedstrijd deel te nemen. Daarmee is deze zaak voor mij afgehandeld.  :degroeten:

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 25-09-2017  23:47 uTop dat er weer iets georganiseerd wordt, ik ben gek op wedstrijden, maar hier zit een randje aan en heb ik geen goed gevoel bij, sorry.

Citaat van: davyd op 26-09-2017  11:03 uDat is een terechte vraag waar ik nog niet helemaal uit ben. Het zou in ieder geval helpen om te weten in welke mate er belangenvermenging is. Een simpele disclaimer kan natuurlijk niet omdat een aantal mensen door die webshop betaald worden om blogs te schrijven.

Hmmm, deze wedstrijd kost veel geld, er wordt niet aan verdiend. Vergeten wordt dat geen inschrijfgeld gevraagd wordt en dat wanneer je het een ander organiseert er altijd kosten worden gemaakt. Het een en ander wordt betaald uit reclame-inkomsten. Daarnaast draag ik persoonlijk een steentje bij door mijn inkomsten voor het schrijven van de blog in te zetten als prijzengeld voor deze wedstrijd. Dat was ook al het geval met de verloterij van Thomas Fawcett mouten als vooraankondiging van deze wedstrijd. Bij de loterij heeft Brouwstore de verzendkosten gesponsord.

Verder merk ik op dat de Thomas Fawcett mouten bij meerdere leveranciers gekocht kunnen worden.

Het een en ander maakt dat ik de reacties geheel niet begrijp. Als forumbeheerders doen we wat voor de leden, steken geld in een wedstrijd en vervolgens wordt met een beschuldigend vingertje gewezen. Als deze wedstrijd gesponsord zou worden door Brouwland, zoals dat gebeurt bij het ONK, was er waarschijnlijk geen ophef geweest. Maar ja, die voeren zo'n beetje als enige leverancier geen Thomas Fawcett mouten. En één van de doelen van deze wedstrijd is om eens een andere mout te ontdekken... Die mout hoeft dus niet geleverd te worden door Brouwstore. Dat kan, maar het staat je vrij om de mout te kopen bij een andere leverancier.

Jacques

Citaat van: Eelke op 26-09-2017  13:09 uNee, omdat ik nog niet genoeg ervaring heb met een recept in elkaar draaien, en dat, zeker als ik ook nog naar die specifieke mout moet kijken (heb ik nog niet mee gebrouwen) best wel ff tijd kost. En die heb ik nu niet.


Het helpt natuurlijk als de mouten kent, maar het idee van deze wedstrijd is om hobbybrouwers over te halen een keer wat anders te doen. Door onbekende dingen uit te proberen leer je snel. En als je altijd bekende grondstoffen gebruikt is het arsenaal aan bieren dat je brouwt relatief gering. Werp je in het diepe en durf te experimenteren. Je bent op zijn minst een ervaring rijker.

Eelke

Citaat van: Jacques op 26-09-2017  21:39 uHet helpt natuurlijk als de mouten kent, maar het idee van deze wedstrijd is om hobbybrouwers over te halen een keer wat anders te doen. Door onbekende dingen uit te proberen leer je snel. En als je altijd bekende grondstoffen gebruikt is het arsenaal aan bieren dat je brouwt relatief gering. Werp je in het diepe en durf te experimenteren. Je bent op zijn minst een ervaring rijker.

Ja, volgend jaar, oké? Mijn volmout brouwsels zijn nog steeds op 1 hand te tellen ;) ik kijk eerst de kat uit de boom, en als het een leuke dag lijkt te worden, en ik heb tijd, kom ik zeker langs!

orangeloo

Citaat van: Jacques op 26-09-2017  21:31 uHet een en ander maakt dat ik de reacties geheel niet begrijp. Als forumbeheerders doen we wat voor de leden, steken geld in een wedstrijd en vervolgens wordt met een beschuldigend vingertje gewezen.

Jacques, sorry dat mijn reactie zoveel negatieve reacties oplevert. Het was zeker niet mijn bedoeling deze wedstrijd in een slecht daglicht te zetten. Ik weet hoeveel tijd en geld het organiseren van een evenement kost, en dat mag alleen maar geprezen worden.

Ik had alleen willen reageren op de opmerking waarom er nog zo weinig inschrijvingen waren, en willen aangeven wat MIJN reden was om niet mee te doen. En dat is vanwege de verplichting om 50 % mout van een bepaalde mouterij te gebruiken. En dat ik deze niet in huis heb en niet van plan was om dat nou speciaal aan te schaffen.

Als ik vervolgens schrijf dat het voor MIJ voelt als sluikreclame en dat IK daar niet van hou zegt dat iets over mijzelf en NIET over een ander. Jammer dat dit vervolgens anders wordt opgepakt. Vroeger heette dat begrijpend lezen op de lagere school, maar blijkbaar wordt dat nu niet meer gegeven op school.

Nogmaals mijn excuses, en als jij de behoefte hebt deze topic "op te schonen" mijn zegen heb je.

Citaat van: Jacques op 26-09-2017  21:31 uAls deze wedstrijd gesponsord zou worden door Brouwland, zoals dat gebeurt bij het ONK, was er waarschijnlijk geen ophef geweest.

Ik heb persoonlijk ook niks tegen sponsoring, juist omdat ik weet dat iets organiseren vlug veel geld kost.
Het is zeker geen schande dat een evenement wordt gesponsord. Als het dan ook maar gewoon duidelijk is.

Sander van Dijk

Ik vind dit een héél leuk initiatief. Ik probeer nog een recept in te zenden voor de sluitingsdatum en ik wil zeker proberen om naar de dag te gaan waarop de prijsuitreiking gehouden wordt.

Jacques

Citaat van: Eelke op 26-09-2017  21:41 uJa, volgend jaar, oké? Mijn volmout brouwsels zijn nog steeds op 1 hand te tellen ;) ik kijk eerst de kat uit de boom, en als het een leuke dag lijkt te worden, en ik heb tijd, kom ik zeker langs!

We gaan er zeker een leuke een leerzame dag van maken.

Volgend jaar doen we weer een experimentenwedstrijd. Elk jaar een wedstrijd als deze organiseren kost iets te veel, forumleden betalen geen contributie en er wordt geen inschrijfgeld gevraagd. Verder zullen ook de activiteiten die op de dag worden gehouden uit reclame-inkomsten betaald worden. Gedacht kan worden aan bijvoorbeeld heel veel verschillende soorten hopthee, of het kauwen op allerlei soorten mout. Als beheerders zijn we aan het nadenken over de verdere invulling.

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 26-09-2017  22:07 uJacques, sorry dat mijn reactie zoveel negatieve reacties oplevert. Het was zeker niet mijn bedoeling deze wedstrijd in een slecht daglicht te zetten. Ik weet hoeveel tijd en geld het organiseren van een evenement kost, en dat mag alleen maar geprezen worden.

Ik had alleen willen reageren op de opmerking waarom er nog zo weinig inschrijvingen waren, en willen aangeven wat MIJN reden was om niet mee te doen. En dat is vanwege de verplichting om 50 % mout van een bepaalde mouterij te gebruiken. En dat ik deze niet in huis heb en niet van plan was om dat nou speciaal aan te schaffen.

Als ik vervolgens schrijf dat het voor MIJ voelt als sluikreclame en dat IK daar niet van hou zegt dat iets over mijzelf en NIET over een ander. Jammer dat dit vervolgens anders wordt opgepakt. Vroeger heette dat begrijpend lezen op de lagere school, maar blijkbaar wordt dat nu niet meer gegeven op school.

Nogmaals mijn excuses, en als jij de behoefte hebt deze topic "op te schonen" mijn zegen heb je.

Ik heb persoonlijk ook niks tegen sponsoring, juist omdat ik weet dat iets organiseren vlug veel geld kost.
Het is zeker geen schande dat een evenement wordt gesponsord. Als het dan ook maar gewoon duidelijk is.

Het moge duidelijk zijn dat deze wedstrijd allesbehalve bedoeld is als het maken van sluikreclame. Het doel van de wedstrijd is in het verlengde van dat van dit forum: mensen stimuleren een zo goed mogelijk bier te brouwen en zo veel mogelijk te laten ontdekken op het gebied van het zelfbrouwen.

Overigens zijn de Thomas Fawcett mouten voor heel wat bieren te gebruiken. De mouten die je eventueel inkoopt voor deze wedstrijd zijn ook bruikbaar voor andere bieren. Dat is eigenlijk ook een beetje de bedoeling. Gebruik eens mout van een andere mouterij en ontdekt dat de keuze van je basismout veel uitmaakt voor het uiteindelijke resultaat.

meij

Is de datum van de prijsuitreiking/forumtreffen al bekend?

Eric v B

Citaat van: Orangeloo op 26-09-2017  22:07 uJacques, sorry dat mijn reactie zoveel negatieve reacties oplevert. Het was zeker niet mijn bedoeling deze wedstrijd in een slecht daglicht te zetten. Ik weet hoeveel tijd en geld het organiseren van een evenement kost, en dat mag alleen maar geprezen worden.
Even voor de duidelijkheid: mijn reactie was niet naar jou gericht!

davyd

Het lijkt me niet meer dan normaal dat men het recht heeft om wat vragen ter verduidelijking te stellen wanneer de eigenaar van een forum financiële banden heeft met een commercieel bedrijf, hoe klein die ook zijn, en een forumwedstrijd organiseert waarin datzelfde bedrijf participeert. Niet meer of niet minder. Jacques heeft die vragen bevredigend beantwoord, maar het was wellicht beter geweest indien die informatie bij de lancering van de wedstrijd was verstrekt.

Eric v B

Citaat van: davyd op 27-09-2017  12:38 uHet lijkt me niet meer dan normaal dat men het recht heeft om wat vragen ter verduidelijking te stellen wanneer de eigenaar van een forum financiële banden heeft met een commercieel bedrijf, hoe klein die ook zijn, en een forumwedstrijd organiseert waarin datzelfde bedrijf participeert. Niet meer of niet minder. Jacques heeft die vragen bevredigend beantwoord, maar het was wellicht beter geweest indien die informatie bij de lancering van de wedstrijd was verstrekt.
Het is de toon die de muziek maakt.

davyd

Wel, dan zijn er nog anderen in dit bedje ziek, nietwaar?

Easywoods

Straks moeten er nog een paar potige beveiligers aan de deur en detectiepoortjes  :police: :nut:

Ansius


davyd

Ik kom in ieder geval niet wanneer de organisatie mijn fysieke en psychische integriteit niet kan garanderen.

Wolter

Citaat van: davyd op 27-09-2017  21:01 uIk kom in ieder geval niet wanneer de organisatie mijn fysieke en psychische integriteit niet kan garanderen.

 ???

Koen S

Citaat van: davyd op 27-09-2017  21:01 uIk kom in ieder geval niet wanneer de organisatie mijn fysieke en psychische integriteit niet kan garanderen.
Niet zeveren: je wil zoals je zelf zegt geen recept inzenden, ik denk niet dat je naar Rotterdam gaat enkel en alleen om  wat verder  te zagen, want dat is duidelijk je hobby. Misschien moet je maar eens inschrijven op forumhobbyzagers.eu :slaperig:

Knobby

Om de discussie weer op de rails te helpen: Ik heb gisteren mijn recept ingestuurd.
We gaan het zien!

Jacques

Citaat van: meij op 27-09-2017  06:11 uIs de datum van de prijsuitreiking/forumtreffen al bekend?

De exacte datum moet nog gekozen worden in overleg met brouwerij Noordt. Wel staat vast dat het op een zaterdag in april 2018 zal zijn.

Jacques

Citaat van: Knobby op 27-09-2017  22:31 uOm de discussie weer op de rails te helpen: Ik heb gisteren mijn recept ingestuurd.
We gaan het zien!

Gelukkig zijn er gisteren meer recepten ingezonden anders had ik geweten welk recept van jou was...

De teller staat nu trouwens op 20.

Knobby

Citaat van: Jacques op 27-09-2017  22:34 uGelukkig zijn er gisteren meer recepten ingezonden anders had ik geweten welk recept van jou was...

De teller staat nu trouwens op 20.
Daar heb je een punt. Helemaal niet aan gedacht, stom.

Bart LJ

Ik doe ook mee. Ik waardeer de inspanningen om dit te organiseren zeer. Vroeger kwam ik veel op fora over muziek en wielrennen. Ik vond dat daar altijd al veel gezeurd werd maar dit forum spant echt de kroon. Echt. Als het je allemaal niet bevalt zeg het dan een keer hardop tegen jezelf maar neem alsjeblieft niet de moeite om er dit leerzame forum te vervuilen. Bij voorbaat dank.

Jacques

Goed nieuws voor degene die ingeschreven hebben en ook voor zij die dat ook nog niet gedaan hebben.

De inschrijftermijn is verlengd tot en met 2 oktober 2017. Alle bieren die ingeschreven zijn worden gekeurd! Met andere woorden de voorselectie komt te vervallen. Verzin een leuk recept en doe mee!

tdp

Ga ik dit weekend doen! Was ff een maandje afwezig i.v.m. vakantie, maar heb wel inspiratie opgedaan in Amerika :)

Wolter

Citaat van: tdp op 29-09-2017  13:38 uGa ik dit weekend doen! Was ff een maandje afwezig i.v.m. vakantie, maar heb wel inspiratie opgedaan in Amerika :)

Niet handig om dit mee te delen. Als er 1 inschrijving binnenkomt de komende dagen ben je bekend..  :police:


Jacques

Citaat van: Wolter op 29-09-2017  14:17 uNiet handig om dit mee te delen. Als er 1 inschrijving binnenkomt de komende dagen ben je bekend..  :police:

Ik mag hopen dat er meer inzendingen binnen komen. Dat is wel de bedoeling van de verlenging van de inschrijftermijn met 2 dagen. Iedereen kan daardoor het gehele weekend nog nadenken over een recept.

Ansius

Wil je de fake namenlijst vrijgeven.

Dan weet ik of mijn inschrijving gelukt is.

Jacques

Citaat van: Ansius op 29-09-2017  16:18 uWil je de fake namenlijst vrijgeven.

Dan weet ik of mijn inschrijving gelukt is.

Het idee is dat alleen jij de valse identiteit weet. Dit ook om te voorkomen dat willekeurig iemand naar voren kan komen bij de prijsuitreiking. Als de upload met uploadfiles.io gelukt is, is het recept binnengehaald en doe je mee.

Eelke

Oh, dat biedt perspectief, ik heb nu vakantie én dus tijd. Misschien doe ik dan alsnog mee!

Ansius

Citaat van: Jacques op 29-09-2017  16:43 uHet idee is dat alleen jij de valse identiteit weet. Dit ook om te voorkomen dat willekeurig iemand naar voren kan komen bij de prijsuitreiking. Als de upload met uploadfiles.io gelukt is, is het recept binnengehaald en doe je mee.

Ik zeg toch niet wie ik ben?
Maar andere weten natuurlijk wel welke namen meedoen.

Domme gedachte van mij.

Een prijs opeisen als je niet hebt meegedaan, wie doet het niet?

Jacques

Citaat van: Ansius op 29-09-2017  16:49 uIk zeg toch niet wie ik ben?

Ik bedenk net dat we om te voorkomen dat willekeurig iemand naar voren komt het een en ander bedacht hebben. Op de wedstrijddag zal de volledige uitdraai van de valse identiteit ingeleverd worden. Een dergelijke uitdraai moet ook in de doos zitten waarmee de flessen toegezonden worden.
Het is dus geen probleem.

De valse namen zullen op 1 oktober in dit topic vermeld worden. Daarna kan degene die zijn valse naam niet ziet het formulier alsnog inzenden tot uiterlijk 2 oktober om 23:59 uur.

William

Citaat van: Wolter op 29-09-2017  14:17 uNiet handig om dit mee te delen. Als er 1 inschrijving binnenkomt de komende dagen ben je bekend..  :police:

Misschien dat ik toch wel meedoe ;)

Ansius

Citaat van: William op 29-09-2017  18:05 uMisschien dat ik toch wel meedoe ;)

Daar gaat mijn prijs.

Wolter


Jules

Citaat van: Jacques op 29-09-2017  13:22 uGoed nieuws voor degene die ingeschreven hebben en ook voor zij die dat ook nog niet gedaan hebben.

De inschrijftermijn is verlengd tot en met 2 oktober 2017. Alle bieren die ingeschreven zijn worden gekeurd! Met andere woorden de voorselectie komt te vervallen. Verzin een leuk recept en doe mee!
Begrijpelijk gezien de lage animo.
Wel jammer dat een beetje selectie op originaliteit zo wegvalt. Alleen de eerste 3 weten zo of ze origineel waren. Zo wordt het toch weer een beetje een normale wedstrijd "het beste bier wint" ?

Of gaan jullie toch keuringsformulieren uitreiken met een "originaliteit" ranking? Of op een andere manier voorzien in feedback?

Verder supergoed hoor de organisatie van een wedstrijd, alleen jammer dat het concept een beetje verdwijnt zo: ik vond het concept goed bedacht.

Mvg J

Jacques

Citaat van: Jules op 30-09-2017  16:43 uBegrijpelijk gezien de lage animo.
Wel jammer dat een beetje selectie op originaliteit zo wegvalt. Alleen de eerste 3 weten zo of ze origineel waren. Zo wordt het toch weer een beetje een normale wedstrijd "het beste bier wint" ?

Of gaan jullie toch keuringsformulieren uitreiken met een "originaliteit" ranking? Of op een andere manier voorzien in feedback?

Verder supergoed hoor de organisatie van een wedstrijd, alleen jammer dat het concept een beetje verdwijnt zo: ik vond het concept goed bedacht.

Mvg J

Het zou zo maar kunnen zijn dat we een prijs voor de originaliteit gaan uitreiken naast de keuring op smaak.

Het is inderdaad jammer dat niet meer forumleden mee doen. Misschien moet men nog een beetje wennen aan het idee achter de wedstrijd.

Herman

Ik zie het een beetje als een bevestiging dat de hobbybrouwer toch het liefst gewoon binnen de hokjes brouwt, althans voor zover het een inzending voor een wedstrijd betreft.

Wolter

Citaat van: Herman op 30-09-2017  23:03 uIk zie het een beetje als een bevestiging dat de hobbybrouwer toch het liefst gewoon binnen de hokjes brouwt, althans voor zover het een inzending voor een wedstrijd betreft.

Daar lijkt het wel op ondanks de vele keren dat er mensen toch wel kritiek hadden op de hokjes geest bij wedstrijden en opriepen dat er gewoon op inventiviteit en smaak beoordeeld moest gaan worden.
Valt mij best tegen!!
Binnen de hokjes wordt tegenwoordig ook redelijk inventief gebrouwen volgens mij. Als je de uitslagen van  wedstrijden er op na slaat worden er best vaak leuke bijzonderheden toegepast die er goed uitpakken. Is in mijn ogen ook inventief zijn.

Jedoka

Het was 6 pagina's lang aardig doorspitten maar het lijkt mij een leuke wedstrijd, alle valkuilen zijn zo gaandeweg aardig getackeld en ben erg benieuwd wat het gaat worden volgend jaar april! Ik doe mee! Niet geschoten is altijd mis.

Jacques

Citaat van: Herman op 30-09-2017  23:03 uIk zie het een beetje als een bevestiging dat de hobbybrouwer toch het liefst gewoon binnen de hokjes brouwt, althans voor zover het een inzending voor een wedstrijd betreft.

Het is denk ik eerder dat bij deze wedstrijd meer vooruit gedacht moet worden over het recept. Nog voordat deze uitgevoerd is.
Bij veel wedstrijden zie je dat iemand een aardig bier gebrouwen heeft en dan denk: deze kan ik wel eens inzenden.
Deze wedstrijd is wezenlijk anders. Ik sluit niet uit dat veel hobbybrouwers nog moeten wennen aan deze ongebruikelijke opzet.

William

Citaat van: Jacques op 30-09-2017  20:11 uHet zou zo maar kunnen zijn dat we een prijs voor de originaliteit gaan uitreiken naast de keuring op smaak.
Op basis van recept op papier, zeg maar het idee? Dan zou je zelfs alleen om een motivatie kunnen kunnen vragen (zonder recept)

Citaat van: Jacques op 30-09-2017  20:11 uHet is inderdaad jammer dat niet meer forumleden mee doen. Misschien moet men nog een beetje wennen aan het idee achter de wedstrijd.

Ik denk dat nóg een wedstrijd er net één teveel is. Misschien dat het woord wedstrijd ook een beetje afschrikt. Misschien dat een forumtreffen waarbij de mogelijkheid is om bieren te laten keuren meer aanspreekt. Je kunt dan gewoon kijken wat je hebt liggen en hoef je niet de brouwagenda er op aan te passen. Daarnaast wordt het steeds moeilijker om mensen bij elkaar te krijgen, het wordt allemaal wat lokaler omdat er zoveel te doen is. Wel jammer.

Citaat van: Jacques op 01-10-2017  11:56 uHet is denk ik eerder dat bij deze wedstrijd meer vooruit gedacht moet worden over het recept. Nog voordat deze uitgevoerd is.

Daarom loopt het denk ik niet storm

Jacques

Hierbij plaats ik de lijst met de valse namen van de deelnemers in alfabetische volgorde (voornaam). Op deze manier kunnen degenen die de afgelopen weken hebben ingeschreven zien dat alles goed gegaan is. Het zijn er toevallig precies 24.

Voor alle duidelijkheid: de inschrijving is nog open tot morgenavond 23:59 uur. De (valse) namen van de deelnemers die vandaag  inzenden worden morgen bekend gemaakt. De inschrijvingen van morgen na 12:00 uur worden niet meer bekend gemaakt. Dit om de inschrijvingtermijn niet verder te verlengen.

Abram Duindam
Anouar van Stigt
Edanur Voorbij
Elmo van 't Oever
Eppo Top
Ewan Wendt
Flor van Kooten
Gordon Roenhorst
Herjan Haanstra
Idris Scheper
Ireen Pasveer
Jarl Hulzebosch
Jeffrey Garcia
Karmen van Kampen
Kilian van Veldhoven
Matthew Klopper
Menna van den Oever
Necip Hellings
Olaf van der Holst
Sedat de Brouwer
Sivar Schoutens
Stefan van der Luit
Summer Takens
Valentino Hollemans

Ansius

Citaat van: Jacques op 01-10-2017  11:56 uHet is denk ik eerder dat bij deze wedstrijd meer vooruit gedacht moet worden over het recept. Nog voordat deze uitgevoerd is.
Bij veel wedstrijden zie je dat iemand een aardig bier gebrouwen heeft en dan denk: deze kan ik wel eens inzenden.
Deze wedstrijd is wezenlijk anders. Ik sluit niet uit dat veel hobbybrouwers nog moeten wennen aan deze ongebruikelijke opzet.

Denk ook zo.
Als er tijdens het brouwen wat mis gaat kan dat een heel mooi resultaat geven.
Vaak ga je dan buiten de hokjes.
Reproduceren is dan toch wat lastiger.

Uitvoeren wat je bedacht hebt is moeilijk.

Jacques

Citaat van: William op 01-10-2017  12:04 uOp basis van recept op papier, zeg maar het idee? Dan zou je zelfs alleen om een motivatie kunnen kunnen vragen (zonder recept)

Het idee van de wedstrijd is te stimuleren dat hobbybrouwers eens wat anders brouwen dan anders. Dat werkt niet als alleen volstaan kan worden met een recept. Juist door een recept ook daadwerkelijk te brouwen leer je veel. De selectie tot 24 bieren was bedoeld om de creativiteit te prikkelen. Daarnaast is er ook een praktische achtergrond. Door het aantal bieren te beperken kunnen alle bieren in één dagdeel gekeurd worden. Dat scheelt in de kosten. Vergeet niet dat deze wedstrijd kostenloos is voor de deelnemer op de verzendkosten van de bieren na. Brand doet dat ook zo, maar die hebben toch wel meer kapitaal tot hun beschikking om het een en ander te betalen.

Voor het forumtreffen hebben wij allerlei ideeën. Het is de bedoeling dat er veel te proeven en te leren valt. Waarschijnlijk gaan we daarvoor jullie medewerking vragen in de vorm van het brouwen van bijzondere bieren tegen een kleine vergoeding.

Jacques

Er is vandaag een onbruikbaar bestand geupload. Het bestand heeft een extensie .numbers gekregen en kan niet worden ingelezen. Ook niet na wijziging van de extensie.
Het bestand is afkomstig van "Mehmed Rosema". Graag opnieuw uploaden met een Excel extensie.

CeesM

Citaat van: Jacques op 01-10-2017  11:56 uHet is denk ik eerder dat bij deze wedstrijd meer vooruit gedacht moet worden over het recept. Nog voordat deze uitgevoerd is.
Bij veel wedstrijden zie je dat iemand een aardig bier gebrouwen heeft en dan denk: deze kan ik wel eens inzenden.
Deze wedstrijd is wezenlijk anders. Ik sluit niet uit dat veel hobbybrouwers nog moeten wennen aan deze ongebruikelijke opzet.
Er zijn hier ook veel nieuwe forumleden gekomen die enkel wat kant en klare moutpakketten hebben vergist, en nog geen ervaring hebben wat het verschil in mouten, hop, gist, kruiden en andere toevoegingen aan de smaak doet. Laat staan dat ze zelf een recept kunnen maken.
Ikzelf mis ook nog deze ervaringen. Deze wedstrijd is dus meer gericht op brouwers die het al jaren doen.

tdp

Citaat van: CeesM op 02-10-2017  10:26 uEr zijn hier ook veel nieuwe forumleden gekomen die enkel wat kant en klare moutpakketten hebben vergist, en nog geen ervaring hebben wat het verschil in mouten, hop, gist, kruiden en andere toevoegingen aan de smaak doet. Laat staan dat ze zelf een recept kunnen maken.
Ikzelf mis ook nog deze ervaringen. Deze wedstrijd is dus meer gericht op brouwers die het al jaren doen.

Of het is juist een mooie gelegenheid om een keer wat te proberen, met feedback van ervaren brouwers! Ervaring doe je vooral op door te doen!

CeesM

Citaat van: tdp op 02-10-2017  10:28 uOf het is juist een mooie gelegenheid om een keer wat te proberen, met feedback van ervaren brouwers! Ervaring doe je vooral op door te doen!
Dat is ook zo, maar er gaat veel tijd overheen tussen brouwen en het eindresultaat proeven. Het kan jaren duren voor ik een biertje heb die anderen ook lekker vinden. :biersmile:

tdp

Citaat van: CeesM op 02-10-2017  10:39 uDat is ook zo, maar er gaat veel tijd overheen tussen brouwen en het eindresultaat proeven. Het kan jaren duren voor ik een biertje heb die anderen ook lekker vinden. :biersmile:

Op zich hoeft het niet zo lastig te zijn, je kunt ook een eigen ((/)bestaand) recept ombouwen naar een recept met ingrediënten van Thomas Fawcett. Op die manier zou je dan al mee kunnen doen, of het nu wel of niet stijlvast is.

Wolter

Citaat van: CeesM op 02-10-2017  10:39 uDat is ook zo, maar er gaat veel tijd overheen tussen brouwen en het eindresultaat proeven. Het kan jaren duren voor ik een biertje heb die anderen ook lekker vinden. :biersmile:

Het zal je verbazen hoe snel je een mooi resultaat hebt als je met een goede voorbereiding een volmout bier recept gaat maken en brouwen. Het is alleen heel belangrijk om je goed in de materie (proces, ingrediënten en eigen (on)mogelijkheden) te verdiepen. Hierbij is het forum en mooi medium maar er zoonook goeie boeken verkrijgbaar. Je moet alleen wel bereid zijn om je te ontwikkelen.

Jules

Citaat van: CeesM op 02-10-2017  10:39 uDat is ook zo, maar er gaat veel tijd overheen tussen brouwen en het eindresultaat proeven. Het kan jaren duren voor ik een biertje heb die anderen ook lekker vinden. :biersmile:

Tip: een zo eenvoudig mogelijk recept, en gecontroleerde vergisting: dan duurt het echt geen jaren voor jij een bier brouwt waar anderen voor terugkomen! :proost:

Sander van Dijk

Citaat van: CeesM op 02-10-2017  10:39 uDat is ook zo, maar er gaat veel tijd overheen tussen brouwen en het eindresultaat proeven. Het kan jaren duren voor ik een biertje heb die anderen ook lekker vinden. :biersmile:


Ik heb één blikbrouwsel vergist en daarna ben ik begonnen met echt brouwen met een eigen recept en mout. Mijn 10e brouwsel, ongeveer 7 maanden na mijn eerste brouwsel heb ik ingeleverd op het ONK en daar kreeg ik 79 punten voor. Dat is geen hoogvlieger, maar ook zeker niet slecht. Dus binnen een jaar moet het makkelijk lukken om een lekker en goed biertje te brouwen.


Het is wel belangrijk om jezelf een beetje te verdiepen in de materie en om gecontroleerd te vergisten. Dan kun je prima met behulp van brouwsoftware een eigen receptje maken en een goed en drinkbaar bier brouwen.

Jacques

Hierbij geef ik nog de fictieve namen van de deelnemers die zich gisteren en vandaag aangemeld hebben.

Lindomar van Meerveld
Lode Engelberts
Mehmed Rosema  -> toegezonden bestand niet in te lezen - zie eerder bericht.
Paddy Berghorst
Thijmen Hubers


Inzenden kan nog tot 23:59 uur.

CeesM

Citaat van: Sander van Dijk op 02-10-2017  13:14 uIk heb één blikbrouwsel vergist en daarna ben ik begonnen met echt brouwen met een eigen recept en mout. Mijn 10e brouwsel, ongeveer 7 maanden na mijn eerste brouwsel heb ik ingeleverd op het ONK en daar kreeg ik 79 punten voor. Dat is geen hoogvlieger, maar ook zeker niet slecht. Dus binnen een jaar moet het makkelijk lukken om een lekker en goed biertje te brouwen.


Het is wel belangrijk om jezelf een beetje te verdiepen in de materie en om gecontroleerd te vergisten. Dan kun je prima met behulp van brouwsoftware een eigen receptje maken en een goed en drinkbaar bier brouwen.
Het is voor mij nog te kort dag om zelf een recept te maken. Pas in november (als mijn Easybrew 30 binnen is) kan ik gaan brouwen. Ik heb me de afgelopen maanden wel verdiept in de materie en neem maatregelen om gecontroleerd te vergisten. Ik heb van een forumlid een aantal biertjes gehad die heel goed smaakten en heb hiervan ook een recept gekregen. Mijn streven is om dat na te brouwen en te proeven of dat qua smaak in de buurt komt. Ik wil best meedoen als er recepten zijn geselecteerd waar je uit kan kiezen.

Jacques

Ik wil even laten weten dat het recept van Mehmed Rosema nu wel in goede orde is ontvangen.

De teller staat nu op 29.

Jacques

Het inschrijven voor de wedstrijd is niet meer mogelijk.

Gisteren is nog een laatste inschrijving binnengekomen onder de naam Adri Feenstra. Daarmee zijn er 30 deelnemers.
Alle deelnemers kunnen hun bieren daadwerkelijk gaan brouwen. Het is aan de deelnemers om daarvoor een geschikt tijdstip te kiezen. Eind februari 2018 zal bekend gemaakt worden in dit topic waar de bieren naar toe gezonden kunnen worden. Dat is ruimschoots op tijd omdat de finale van de wedstrijd in april 2018 gehouden zal worden. De exacte datum staat nog niet vast. Deze moet nog worden vastgesteld in overleg met brouwerij Noordt.

Bas de Brouwer

Wat een leuke wedstrijd! Jammer dat ik het net een dag te laat zag. In ieder geval heeft het mij ertoe aangezet eens te kijken wat ik voor origineels met mijn Thomas Fawcett restjes en met die andere mouten van die mouterij kan maken en wat dat betreft is het doel al bereikt!

Bas
PS. Dit was mijn eerste post op het forum. Dit topic heeft mij na twee jaar lurken ertoe aangezet toch maar een account aan te maken.

Underdike

Citaat van: Jacques op 03-10-2017  21:08 uAlle deelnemers kunnen hun bieren daadwerkelijk gaan brouwen. Het is aan de deelnemers om daarvoor een geschikt tijdstip te kiezen. Eind februari 2018 zal bekend gemaakt worden in dit topic waar de bieren naar toe gezonden kunnen worden. Dat is ruimschoots op tijd omdat de finale van de wedstrijd in april 2018 gehouden zal worden. De exacte datum staat nog niet vast. Deze moet nog worden vastgesteld in overleg met brouwerij Noordt.
Het proeven door de jury, is dat pas eind maart / begin april, Jacques ? Dit ivm de timing...

Jacques

Citaat van: Underdike op 04-10-2017  18:48 uHet proeven door de jury, is dat pas eind maart / begin april, Jacques ? Dit ivm de timing...

De keuring zal kort voor de finale dag zijn. De bieren zullen eerder naar de proeflocatie worden gebracht om tot rust te komen. Eind maart zullen de bieren binnen moeten zijn. Als je nu gaat brouwen hebben de bieren zo'n 6 maanden de tijd gehad om te rijpen.

Martijn0172

Gezien iedereen toch zijn bier mag inzenden, mag je het recept nog wat aanpassen? En bijvoorbeeld het vernieuwde recept mee sturen met de bieren? Weet niet zeker of ik dit wil hoor, maar vroeg het me af.

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 06-10-2017  19:19 uGezien iedereen toch zijn bier mag inzenden, mag je het recept nog wat aanpassen? En bijvoorbeeld het vernieuwde recept mee sturen met de bieren? Weet niet zeker of ik dit wil hoor, maar vroeg het me af.

Nee. Het inzenden van nieuwe recepten is niet meer mogelijk. De recepten zoals die ingediend zijn zullen bij de keuring aanwezig zijn. Dit kan omdat we niet weten van wie het recept is.

Brouwers

Citaat van: Martijn0172 op 06-10-2017  19:19 uGezien iedereen toch zijn bier mag inzenden, mag je het recept nog wat aanpassen? En bijvoorbeeld het vernieuwde recept mee sturen met de bieren? Weet niet zeker of ik dit wil hoor, maar vroeg het me af.
Ik weet niet hoe en hoe goed er geproefd gaat worden, maar kleine aanpassingen gaan er niet geproefd worden zolang je bij de basis blijft.

meij

Ik zag dat de uitreiking op 15 april gepland staat. Ik kan er dan helaas niet bij zijn. Ook staat er in dit draadje dat eventuele winnaars de prijs persoonlijk moeten ophalen. Heeft het dan nog zin om mee te doen?

Jacques

Citaat van: meij op 02-01-2018  19:47 uIk zag dat de uitreiking op 15 april gepland staat. Ik kan er dan helaas niet bij zijn. Ook staat er in dit draadje dat eventuele winnaars de prijs persoonlijk moeten ophalen. Heeft het dan nog zin om mee te doen?

Pas op de wedstrijddag is duidelijk wie achter een fictieve naam schuil gaat. Aanwezigheid is daarom nodig.

Underdike

Citaat van: Jacques op 02-01-2018  21:49 uPas op de wedstrijddag is duidelijk wie achter een fictieve naam schuil gaat. Aanwezigheid is daarom nodig.
Hallo Meij,
Iemand in je plaats sturen kan natuurlijk ook... ik doe zelf mee (vertel niet onder welke naam ;) ), maar wil best voor jou naar voren lopen en jouw gegevens bekend maken als je zelf niet kan maar wél graag je bier wilt laten meedoen aan de wedstrijd...
In dat geval, PM me tzt je details & dan regelen we dat.

Underdike

Jacques, wanneer moeten de flesjes waarheen gestuurd worden?
4 flesjes toch?

Jacques

Citaat van: Underdike op 03-02-2018  16:09 uJacques, wanneer moeten de flesjes waarheen gestuurd worden?
4 flesjes toch?

De forumwedstrijd zal op 15 april worden gehouden.

Het inzenden kan tussen 26 maart en 31 maart 2018. Over de plek waarnaar de flessen gezonden moeten worden moet ik nog even overleg hebben met brouwerij Noordt.

Brouwers

Even een vraag, een ingredient wat ik nodig heb is niet op tijd voorradig ben ik bang. Worden de bier sterk naar het recept gekeurd of wanneer er iets ontbreekt krijg je aftrek van punten?
Ik zit namelijk volgende week in de VS en ben bang dat mijn bier daardoor niet op tijd klaar kan zijn als ik alles uitstel.

Jacques

Citaat van: Brouwers op 07-03-2018  21:04 uEven een vraag, een ingredient wat ik nodig heb is niet op tijd voorradig ben ik bang. Worden de bier sterk naar het recept gekeurd of wanneer er iets ontbreekt krijg je aftrek van punten?
Ik zit namelijk volgende week in de VS en ben bang dat mijn bier daardoor niet op tijd klaar kan zijn als ik alles uitstel.

De bieren zullen worden gekeurd op smaak. Aan bierstijlen hebben we immers gaan houvast.
De recepten zijn bij het keuren beschikbaar zodat achterhaald kan worden waar een bepaalde smaak vandaan komt.
De beheerders die jureren worden bijgestaan door een drietal Stibon gecertificeerde biersommeliers en brouwers van Noordt. Door het aantal juryleden wordt de persoonlijke voorkeur van een jurylid beperkt.

Jacques

O ja. Ik heb nog een kleine verrassing voor degene die de wedstrijd wint. Er is door mij een prijzenpot beschikbaar gesteld. Het geld daarvoor is afkomstig van het geld dat ik verdien door het schrijven van een blog voor Brouwstore. Vandaar dat deze prijzen bestaan uit een kortingscode voor bestellingen bij Brouwstore. Op deze wijze komt het geld dat ik verdien ten goede aan het het forum. Al eerder heb ik geld ook weggegeven voor "het goede doel".

Brouwstore doet er een schepje bovenop. Van het winnende recept zal een moutpakket gemaakt worden. De winst van dit moutpakket deelt Brouwstore met de winnaar van de wedstrijd. Als het een populair pakket wordt kan dat leuk oplopen.

Underdike

Jacques, volgens mij moet er snel ingezonden gaan worden, zodat ze nog even tot rust kunnen komen voor het proeven.. Is er al bekend wanneer ze naar welk adres gezonden moeten worden?

Jacques

Citaat van: Underdike op 11-03-2018  20:41 uJacques, volgens mij moet er snel ingezonden gaan worden, zodat ze nog even tot rust kunnen komen voor het proeven.. Is er al bekend wanneer ze naar welk adres gezonden moeten worden?

Citaat van: Jacques op 03-02-2018  22:05 uHet inzenden kan tussen 26 maart en 31 maart 2018.

Ik heb bedacht dat het handigst is als de flessen naar mij gestuurd worden. Door mij zal gecheckt worden dat of het vereiste formulier meegezonden wordt.

Citaat van: Jacques op 27-08-2017  22:45 uHet is de bedoeling dat deze wedstrijd geheel anoniem verloopt en dat zelfs de organisatie van de wedstrijd niet weet welke leden van het forum aan de wedstrijd deelnemen. Pas op het allerlaatst zal bekend zijn wie een bepaald bier gebrouwen heeft. Daarvoor is een methode bedacht die dit garandeert. De kern van deze methode is dat gewerkt wordt met fictieve namen. De deelnemer genereert zelf een fictieve naam via de webpagina http://nl.fakenamegenerator.com/gen-random-nl-nl.php met behulp van bepaalde voorgeschreven parameters (Geslacht - willekeurig; Namenset - Nederlands; Land -Nederland). Gedurende de wedstrijd is het op geen enkele wijze toegestaan je fictieve naam kenbaar te maken. Indien dit toch gebeurt wordt de deelnemer gediskwalificeerd. Op deze wijze is het mogelijk dat de beheerders deelnemen aan de jurering zonder dat zij op enige wijze beïnvloed worden.
...
Naast een 4-tal flessen dient in het pakket een print van de fictieve identiteit worden gevoegd (volledige uitdraai gegevens). Op het pakket mag het adres van de afzender niet vermeld worden.  Alleen door de bijgevoegde print van de fictieve identiteit mag blijken van wie het pakket afkomstig is.
...
Op de finaledag dienen de deelnemers op een nader te bepalen tijdstip de tweede print van de fictieve identiteit te overleggen. Dit moment zal zijn nadat door de jury is bepaald welke bieren in aanmerking komen voor een prijs. Op de print dient de werkelijk naam van de deelnemer duidelijk leesbaar geschreven te zijn. Vervolgens stelt de jury vast wie in de prijzen is gevallen. De prijzen zullen minimaal bestaan uit een bedrag dat besteed mag worden bij een webwinkel.

Om het voor mij makkelijk te maken wil ik iedereen vragen de bieren in de periode tussen tussen 26 maart en 31 maart 2018 naar mij te zenden. Ik kan dan zien of het vereiste print er bij zit. Bij niet meezenden van de pint volgt diskwalificatie.

Vervolgens krijgen de flessen een nummer. Onder dat nummer zullen de bieren gekeurd worden. Na de keuring zal gekeken worden welke fictieve naam bij het nummer hoort. Vervolgens zal er weer een koppeling gelegd worden met de werkelijk namen nadat de deelnemers hun 2e pint met daarop de vermelding van hun naam hebben ingeleverd.
Het is omslachtig maar het garandeert wel dat de jury op geen enkele manier kan worden beïnvloed.

Mijn adres is

Jacques Bertens
Cassiopeia 25
5175 VP Loon op Zand

Graag laten bezorgen op afhaalpunt
Emté Loon op Zand
Oranjeplein 47
5175BX Loon op Zand

Op die manier hoef ik niet steeds thuis te zijn voor het ontvangen van de bieren.

De bieren zullen een week voor de wedstrijd door mij naar brouwerij Noordt worden gebracht zodat de bieren nog een tijd kunnen rusten.

Martijn0172

Met mijn brouwsel is ongeveer alles fout gegaan wat fout zou kunnen gaan. Heeft het dan nog steeds zin om in te zenden? Zou graag willen weten wat er fout is gegaan door de professionals.

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 11-03-2018  22:03 uMet mijn brouwsel is ongeveer alles fout gegaan wat fout zou kunnen gaan. Heeft het dan nog steeds zin om in te zenden? Zou graag willen weten wat er fout is gegaan door de professionals.

Er worden geen uitgebreide keuringsformulieren ingevuld. Per slot van rekening is het een afvalrace. Afwijkingen zullen wel opgemerkt en teruggekoppeld worden. Dus door de verzendkosten te betalen krijg je wel feedback.

Eric v B

Waarschijnlijk een hele domme vraag maar ik ken het fenomeen afhaalpunt alleen van BOL.COM maar heb me nooit verdiept in het uiterlijk van het etiket.
Hoe ziet het etiket op de verpakking er dan uit? Staan er dan 2 adressen op of is het:

Jacques Bertens
p/a
Emté Loon op Zand
Oranjeplein 47
5175BX Loon op Zand

Underdike

Citaat van: Eric v B op 12-03-2018  21:16 uWaarschijnlijk een hele domme vraag maar ik ken het fenomeen afhaalpunt alleen van BOL.COM maar heb me nooit verdiept in het uiterlijk van het etiket.
Hoe ziet het etiket op de verpakking er dan uit? Staan er dan 2 adressen op of is het:

Jacques Bertens
p/a
Emté Loon op Zand
Oranjeplein 47
5175BX Loon op Zand
Ik vroeg me hetzelfde af...

Jacques

Citaat van: Eric v B op 12-03-2018  21:16 uWaarschijnlijk een hele domme vraag maar ik ken het fenomeen afhaalpunt alleen van BOL.COM maar heb me nooit verdiept in het uiterlijk van het etiket.
Hoe ziet het etiket op de verpakking er dan uit? Staan er dan 2 adressen op of is het:

Jacques Bertens
p/a
Emté Loon op Zand
Oranjeplein 47
5175BX Loon op Zand

Je kunt een pakket via PostNL sturen naar een afhaalpunt.
https://www.postnl.nl/klantenservice/vragen/status-en-bezorging-pakket/wat-is-een-postnl-pakketpunt.html

In Loon op Zand is dat de Emté https://www.postnl.nl/locatiewijzer?lan=nl&apikey=e9b6ea2efe17510f&productid=23&q=5175%2520Loon%2520op%2520Zand%252C%2520Nederland&f=0&c=0

Het adres op het etiket is niet dat van de Emté maar mijn privéadres.

SanderH

Hoewel ik denk dat de reactie zeker goed bedoelt is, denk ik dat beide links niet het juiste leveren. Ook ik doe mee met de wedstrijd en ben dus ook op zoek naar de juiste informatie.

Dus ik denk dat een kleine aanvulling juist zou zijn. Volgens mijn ervaring zou het versturen naar Jacques zijn huis adres afdoende moeten zijn. Mocht hij niet thuis zijn dan gaat het  pakket naar een depot. Normaliter zou PostNL de pakjes daar een x- aantal dagen moeten houden voor ze het terug sturen naar de afzender. (laat dat nu net in deze wedstrijd de "geheime waarde"zijn .)

Kan er naast zitten, maar wat duidelijkheid hierin zou helpen.

Jacques

Zoals ik al schreef moet het pakket aan mij geadresseerd zijn.

Het beste is het pakket op woensdag of donderdag te verzenden.

Op het afgeven van het pakket kun je vragen of het naar het afhaalpunt in Loon op Zand gestuurd kan worden. Bij het niet anoniem verzenden behoort dit bij de mogelijkheden. Ik weet niet zeker of dit ook het geval is wanneer je een pakket anoniem verzendt.

SanderH

Vandaar ook mijn reactie. tot nu toe lijkt dit niet zo te zijn. Dit kan dus een inbreuk op de regels van de wedstrijd te geven.

Jacques

Citaat van: SanderH op 13-03-2018  21:59 uVandaar ook mijn reactie. tot nu toe lijkt dit niet zo te zijn. Dit kan dus een inbreuk op de regels van de wedstrijd te geven.

Indien de pakketten niet anoniem aan het afhaalpunt worden gezonden moeten ze anoniem aan mijn huisadres worden gezonden. De anonimiteit staat voorop.

SanderH

Citaat van: Jacques op 13-03-2018  22:04 uIndien de pakketten niet anoniem aan het afhaalpunt worden gezonden moeten ze anoniem aan mijn huisadres worden gezonden. De anonimiteit staat voorop.

OK, zal het mee maken als ik de inzending ga doen.

Mocht blijken dat meerdere hier toch een probleem mee ondervinden dan kan hier toch wat mee worden gedaan? Ik hoop dat alles verloopt als verwacht Jacques, helaas is mijn ervaring met de diverse pakket diensten toch nu toe matig.
Persoonlijk  denk ik dat dat iets is om wel rekening mee te houden is. Natuurlijk hoop ik op geen problemen, maar helaas...

Jacques

Citaat van: SanderH op 13-03-2018  22:13 uOK, zal het mee maken als ik de inzending ga doen.

Mocht blijken dat meerdere hier toch een probleem mee ondervinden dan kan hier toch wat mee worden gedaan? Ik hoop dat alles verloopt als verwacht Jacques, helaas is mijn ervaring met de diverse pakket diensten toch nu toe matig.
Persoonlijk  denk ik dat dat iets is om wel rekening mee te houden is. Natuurlijk hoop ik op geen problemen, maar helaas...

Er komen zeer regelmatig pakketten met flessen bier hier aan. Zowel van online slijterijen als van hobbybrouwers. Die komen allemaal netjes aan. Wel raad ik iedereen aan om de flessen goed te verpakken. Er is ook wel eens een doosje met wat scherven aangekomen...

Underdike

Ik heb nog nooit flesjes verzonden... iemand tips hoe deze veilig te verpakken?

Jacques

Citaat van: Underdike op 13-03-2018  22:45 uIk heb nog nooit flesjes verzonden... iemand tips hoe deze veilig te verpakken?

Gebruik geen te groot doosje.
Wikkel een paar kranten om de flesjes.
Vul het doosje op met papierproppen (kranten)
Gebruik brede tape voor het afsluiten van het doosje.

Wolter

Citaat van: Underdike op 13-03-2018  22:45 uIk heb nog nooit flesjes verzonden... iemand tips hoe deze veilig te verpakken?

Bubbel plastic werkt ook erg goed.

Underdike

Citaat van: Wolter op 14-03-2018  00:45 uBubbel plastic werkt ook erg goed.
Daar heb ik nog een megarol van liggen 👍

Jacques

O ja, als je de flessen gaat verzenden vergeet dan niet de print mee te zenden van de fictieve identiteit.

SanderH

Citaat van: Jacques op 14-03-2018  20:54 uO ja, als je de flessen gaat verzenden vergeet dan niet de pint mee te zenden van de fictieve identiteit.

Waar het hart van vol is.... Pint of print?

Jacques

Citaat van: SanderH op 14-03-2018  21:03 uWaar het hart van vol is.... Pint of print?

Naar aanleiding van het topic over de Brandwedstrijd en het feit dat er kratten verzonden zijn bedacht ik dat ik nog via de site van Pint mij nog moest inschrijven... Net gedaan.

Brouwers

Ik moet me helaas afmelden voor de wedstrijd, het bier is simpelweg niet klaar om hem deze week al op te sturen. Op de dag zelf gaat het hopelijk wel lukken maar dan is de anonimiteit natuurlijk weg. Wel jammer want het jonbier smaakt zeer lekker.

SanderH

Jacques,

Als er een pakket via PostNL moet worden verstuurd, dan kan dat inderdaad naar het punt bij Emte, echter vraagt PostNL om een mail adres van jou.

Kan dat worden ingevuld en toch de anonimiteit behouden blijven?

Als iemand anders, het anders heeft opgelost hoor ik het graag!

Jacques

Citaat van: Brouwers op 25-03-2018  10:36 uIk moet me helaas afmelden voor de wedstrijd, het bier is simpelweg niet klaar om hem deze week al op te sturen. Op de dag zelf gaat het hopelijk wel lukken maar dan is de anonimiteit natuurlijk weg. Wel jammer want het jonbier smaakt zeer lekker.

Op de dag zelf ben je te laat. De bieren worden een dag eerder gekeurd zonder dat ook maar iets van de namen van wie achter de bieren schuil gaan bekend is.

Overigens was de wedstrijd ruimschoots op tijd aangekondigd. Plannen hoort ook bij het deelnemen aan een wedstrijd.
Wel goed dat je meld dat je je bier niet inzendt. Dan weet ik dat er bier minder is om te keuren.

Jacques

Citaat van: SanderH op 25-03-2018  11:36 uJacques,

Als er een pakket via PostNL moet worden verstuurd, dan kan dat inderdaad naar het punt bij Emte, echter vraagt PostNL om een mail adres van jou.

Kan dat worden ingevuld en toch de anonimiteit behouden blijven?

Als iemand anders, het anders heeft opgelost hoor ik het graag!

Ik weet niet of je dan jouw e-mailadres dan geheim blijft. Als dat niet het geval is dan het pakketje naar mijn huis sturen.

Thamerdal

Citaat van: SanderH op 25-03-2018  11:36 uJacques,

Als er een pakket via PostNL moet worden verstuurd, dan kan dat inderdaad naar het punt bij Emte, echter vraagt PostNL om een mail adres van jou.

Kan dat worden ingevuld en toch de anonimiteit behouden blijven?

Als iemand anders, het anders heeft opgelost hoor ik het graag!

Dan geef je toch een nep mailadres op?  :weetniet:

Brouwers

Citaat van: Jacques op 25-03-2018  13:20 uOverigens was de wedstrijd ruimschoots op tijd aangekondigd. Plannen hoort ook bij het deelnemen aan een wedstrijd.
Normaal gesproken was de datum niet zo'n probleem, maar helaas was er een bier onverwachts er tussen gekomen en als klap op de vuurpijl is de gisting gaan slepen, denk dat de gebruikte techniek ervoor heeft gezorgd want had ruimschoots genoeg gist. Ach ja, je wint wat en je wint wat. Meer bier voor mijzelf >:D.
Denk trouwens dat het bier een week voor de wedstrijd ook wel klaar is en bij brouwerij noordt kan staan. Maar ben bang dat ik nu niet meer anoniem genoeg ben.

Aangezien er wat onvoorziene praktische probleempjes zijn ten aanzien van de wedstrijd met anonimiteit, voor volgend jaar zou er een onpartijdige "notaris" moeten zijn die niet mee keurt. Scheelt lijkt me veel werk. Dan hebben deelnemers ook een goed aanspreekpunt. Mocht er bv een pakketje kwijtraken, dan kan je ook wat makkelijker communiceren zonder meteen jezelf prijs te moeten geven en uit de wedstrijd te liggen. Maar dat is iets om voor de volgende wedstrijd over na te denken. Want misschien zijn er nog wel betere en makkelijkere oplossingen.

Brouwers

Citaat van: SanderH op 25-03-2018  11:36 uJacques,

Als er een pakket via PostNL moet worden verstuurd, dan kan dat inderdaad naar het punt bij Emte, echter vraagt PostNL om een mail adres van jou.

Kan dat worden ingevuld en toch de anonimiteit behouden blijven?

Als iemand anders, het anders heeft opgelost hoor ik het graag!
Postnl vraagt volgens mij over het algemeen om een mailadres ivm track en trace. Toevallig deze week ook een mail gehad van postnl, hierin staat wel de naam van de verzender maar niet het mailadres. Simpelweg op te lossen door de fake naam te gebruiken. Probleem is wel denk ik dat het adres van de afzender op het pakket staat.

Ansius

Ik vind het allemaal een beetje overdreven met die geheimhouding.

Gewoon bier inleveren op een vast punt en wat meer vertrouwen hebben.


SanderH

Ook erg lastig hoor!

Bij mij in het dorp zijn twee inname punten. Een is dicht op zondag en de rest van de week heb ik geen tijd om het te versturen.

100% anoniem is het toch niet te krijgen. Het pakket is nu eenmaal van mij afkomstig en ik heb ervoor betaald, dus is het op mijn naam geregistreerd.
Alle informatie van het verzendlabel verwijderd, maar als Jacques de track&trace code invoert, komt toch mijn naam naar voren.
Ik denk niet dat Jacques hier van te voren volledig van op de hoogte was, dus een kleine coulance naar ons hiervoor zal nodig zijn, dus Jacques: Geen track&trace codes bekijken!!!

William

Citaat van: Ansius op 25-03-2018  14:24 uIk vind het allemaal een beetje overdreven met die geheimhouding.

Gewoon bier inleveren op een vast punt en wat meer vertrouwen hebben.

 :duimop: Ik heb ook wel vertrouwen in de keurders dat ze de bieren niet beoordelen met de brouwer in gedachten.

Jacques

Citaat van: Ansius op 25-03-2018  14:24 uIk vind het allemaal een beetje overdreven met die geheimhouding.

Gewoon bier inleveren op een vast punt en wat meer vertrouwen hebben.

Het punt is dat ik op geen enkele manier beïnvloed wil worden. en ook geen vermoeden wil hebben van wie de flessen zijn. Ik wil volkomen blank de wedstrijd kunnen organiseren en deel kunnen nemen aan de jurering.

William

Citaat van: Jacques op 25-03-2018  16:32 uHet punt is dat ik op geen enkele manier beïnvloed wil worden. en ook geen vermoeden wil hebben van wie de flessen zijn. Ik wil volkomen blank de wedstrijd kunnen organiseren en deel kunnen nemen aan de jurering.

Je zou je ook als jurylid kunnen terugtrekken en de steward zijn als anonimiteit een punt blijft. Ik begrijp dat dit geen leuke optie is met alle energie die jij erin stopt. Maar jij bent wel degene met het meeste overzicht / inzicht (en de betere keurder?)

Jacques

Citaat van: William op 25-03-2018  16:38 uJe zou je ook als jurylid kunnen terugtrekken en de steward zijn als anonimiteit een punt blijft. Ik begrijp dat dit geen leuke optie is met alle energie die jij erin stopt. Maar jij bent wel degene met het meeste overzicht / inzicht (en de betere keurder?)

Mijn opvatting is dat ook een steward of organisator geen enkele voorkennis hoort te hebben. Ik weet ik ik leg de lat hoog, maar dat is de enige manier dat er geen enkele beïnvloeding kan zijn.
Bij deze wedstrijd zijn de namen van de deelnemers pas bekend na de jurering. Dat is uniek. Het is een garantie voor de deelnemers, maar ook voor de juryleden dat alles 100% eerlijk verloopt.

Veeckmans

Beste,

Ik geraak onmogelijk op de forumwedstrijd. Hoe schrijf ik mij uit de wedstrijd? Vermeld ik hier mijn fictieve naam?

Groeten

Dugraph

Idem. Door een heftig ziektegeval in de familie ben ik al geruime tijd niet aan brouwen toegekomen. In principe wel nog steeds voornemens om naar de forumdag te komen...

BZB

Ik moet mij helaas ook afmelden. Bier op tijd gebrouwen maar tijdens een wel heel gezellig feestje is alles opgegaan....  :proost: :nut:

Jacques

Citaat van: Veeckmans op 26-03-2018  10:27 uBeste,

Ik geraak onmogelijk op de forumwedstrijd. Hoe schrijf ik mij uit de wedstrijd? Vermeld ik hier mijn fictieve naam?

Groeten

Dat is inderdaad de methode.


Citaat van: Dugraph op 26-03-2018  11:41 uIdem. Door een heftig ziektegeval in de familie ben ik al geruime tijd niet aan brouwen toegekomen. In principe wel nog steeds voornemens om naar de forumdag te komen...

Begrijpelijk dat als er een heftig ziektegeval is in de familie dit voor gaat. Hopelijk gaat het nu beter met het familielid.
Goed om te horen dat je wel naar het forumtreffen gaat en je gezellig onderdompelt in een mooie middag samen met andere hobbybrouwers.

Citaat van: BZB op 26-03-2018  20:17 uIk moet mij helaas ook afmelden. Bier op tijd gebrouwen maar tijdens een wel heel gezellig feestje is alles opgegaan...  :proost: :nut:
Een gezellig feestje is natuurlijk nooit weg. Wel jammer dat al het bier op is. Als de feestvierders het bier heel lekker vonden was het misschien wel de potentiële winnaar.

Ansius


Mark GA

Citaat van: Ansius op 27-03-2018  22:14 uFlor van Kooten
Hadden wij niet een Tinderafspraak?
:-)

Ontopic: @Jacques, petje af. Lijkt me een heel gedoe, dit regelen. Én de tshirtwedstrijd én de forumdag zelf én de bierwedstrijd én dit forum onderhouden. Jij verdient een biertje.

Underdike

Jacques... is er ooit bekend geworden welke bezopen ambtenaar met Portugese roots (nee, met een voorliefde voor Sterrenkunde -redactie-)  je straatnaam erdoor heeft geduwd ? :proost:

Veeckmans

Ondanks de topnaam ::), bij deze mijn uitschrijving.

Eppo Top

Jacques

Citaat van: Mark Green Anchor op 28-03-2018  06:54 uHadden wij niet een Tinderafspraak?
:-)

Ontopic: @Jacques, petje af. Lijkt me een heel gedoe, dit regelen. Én de tshirtwedstrijd én de forumdag zelf én de bierwedstrijd én dit forum onderhouden. Jij verdient een biertje.

Dank je.

Jacques

Citaat van: Underdike op 28-03-2018  10:23 uJacques... is er ooit bekend geworden welke bezopen ambtenaar met Portugese roots (nee, met een voorliefde voor Sterrenkunde -redactie-)  je straatnaam erdoor heeft geduwd ? :proost:

Het is niet alleen onze straatnaam. Heel de wijk heeft straten vernoemd naar sterrenbeelden.

Jacques

De eerste inzendingen zijn ontvangen in goede orde.

Toch even een opmerking. Vandaag kwam een heel grote doos aan met 4 flessen. Graag kleine dozen gebruiken voor de verzending. Dat is fijner voor de vervoerder, mijn buren die pakketjes in ontvangst nemen, maar ook voor mij. Er is dan minder afval waar ik vanaf moet. Zo'n grote doos biedt meer ruimte waarin de flessen kunnen bewegen. Kleiner is echt beter. Verder graag kranten gebruiken voor het opvullen. Dat kan bij het oud papier.

Underdike

Nog een vraagje Jacques...
Zou je zo nu en dan een lijstje kunnen posten welke schuilnamen je binnen hebt gekregen?
Dan kunnen die mensen ophouden met zich zorgen maken of het wel goed is gekomen met dat verzenden via de Emté (bij verzending keken ze of ze water zagen branden toen ik de bedoeling uitlegde...).
Als ik mijn naam niet zie langskomen dan kan ik zelf PostNL gaan contacteren...

Martijn0172

Citaat van: Underdike op 28-03-2018  23:59 uNog een vraagje Jacques...
Zou je zo nu en dan een lijstje kunnen posten welke schuilnamen je binnen hebt gekregen ?
Dan kunnen die mensen ophouden met zich zorgen maken of het wel goed is gekomen met dat verzenden via de Emté (bij verzending keken ze of ze water zagen branden toen ik de bedoeling uitlegde...).
Als ik m'n naam niet zie langskomen dan kan ik zelf PostNL gaan contacteren...

Je hebt toch een track and trace?

Underdike

Citaat van: Martijn0172 op 29-03-2018  05:41 uJe hebt toch een track and trace?
Dan weet ik dat 'ie bij de Emté is aangekomen... ik wil weten of 'ie daarna bij Jacques is beland.

Eric v B

Citaat van: Martijn0172 op 29-03-2018  05:41 uJe hebt toch een track and trace?
Ik ben het niet vaak met Underdike eens maar deze keer schaar ik mij achter zijn vraag aan Jacques...


Ansius

Flor's bier is wel een topper naar de bescheiden mening van de brouwer.



Wat gaat de organisatie eigenlijk doen met de recepten die zijn afgemeld?

justDick

Hier ook een (late) afzegging.

En dat terwijl ik net begon te wennen aan mijn alter ego: Paddy Berghorst.  :huilen:

Jacques

Citaat van: Underdike op 28-03-2018  23:59 uNog een vraagje Jacques...
Zou je zo nu en dan een lijstje kunnen posten welke schuilnamen je binnen hebt gekregen?
Dan kunnen die mensen ophouden met zich zorgen maken of het wel goed is gekomen met dat verzenden via de Emté (bij verzending keken ze of ze water zagen branden toen ik de bedoeling uitlegde...).
Als ik mijn naam niet zie langskomen dan kan ik zelf PostNL gaan contacteren...

Hierbij vraag ik iedereen om de bieren naar mijn huisadres te zenden.

Er is gisteren namelijk een pakket teruggezonden omdat daarop wel het adres van de Emté was vermeld en niet dat van mij...
Ik heb er gelijk actie op ondernomen en contact opgenomen met PostNL. Een heel behulpzame mevrouw aan de lijn gehad. Ze kon het pakket traceren. Het was op weg naar het depot voor onbestelbare post. Het pakket zal onderschept worden en alsnog naar mij gezonden worden. Toch een prima service van PostNL.
Om herhaling te voorkomen daarom elke pakket mijn mijn adres.

Overigens heb ik vandaag wel een ander pakket meegekregen bij de Emté.



Ik zal morgen een lijst plaatsen met de namen van de bieren die binnen zijn.

Het is overigens best wel een werk om de pakketten te ontmantelen. De bieren worden wel erg goed ingepakt.

Jacques

Citaat van: Ansius op 29-03-2018  17:12 uFlor's bier is wel een topper naar de bescheiden mening van de brouwer.



Wat gaat de organisatie eigenlijk doen met de recepten die zijn afgemeld?

Niets. Waarom zouden we er iets mee doen? De recepten zijn niet meer te downloaden via de fileserver. Ik ga alleen de recepten uitprinten van de bieren die ingezonden zijn. De overige recepten zal ik deleten.

broeder

Citaat van: Jacques op 29-03-2018  21:57 uDe bieren worden wel erg goed ingepakt.

Laat dat maar aan ons over... :verbergen:

Jacques

Tot nu toe zijn de inzendingen van 9 deelnemers binnen. Een 10e inzending was teruggestuurd omdat mijn adres er niet op stond. Deze komt als het goed is deze week bij mij aan.

Abram Duindam
Anouar van Stigt
Edanur Voorbij
Idris Scheper
Jarl Hulzebosch
Jeffrey Garcia
Lindomar van Meerveld
Lode Engelberts
Summer Takens

Je hebt vandaag nog om je bier daadwerkelijk te verzenden zodat deze tijdig binnen zijn.
Volgend weekend gaan de bieren naar Noordt om daar nog rustig een tijdje te staan.

Underdike


Martijn0172

Sedat de Brouwer laat het ook afweten heb ik gehoord. Ondanks zijn naam heeft 'ie het wedstrijd brouwsel flink verprutst

Eric v B

Citaat van: Jacques op 31-03-2018  09:39 uTot nu toe zijn de inzendingen van 9 deelnemers binnen. Een 10e inzending was teruggestuurd omdat mijn adres er niet op stond. Deze komt als het goed is deze week bij mij aan.

Abram Duindam
Anouar van Stigt
Edanur Voorbij
Idris Scheper
Jarl Hulzebosch
Jeffrey Garcia
Lindomar van Meerveld
Lode Engelberts
Summer Takens

Je hebt vandaag nog om je bier daadwerkelijk te verzenden zodat deze tijdig binnen zijn.
Volgend weekend gaan de bieren naar Noordt om daar nog rustig een tijdje te staan.
Dat is 1/3 van het oorspronkelijke aantal aanmeldingen...

Mario72

Citaat van: Eric v B op 01-04-2018  19:59 uDa's 1/3 van het oorspronkelijke aantal aanmeldingen...
Misschien dat er gisteren nog 20 zijn ingestuurd... ;)

Eric v B

Citaat van: Mario72 op 01-04-2018  20:27 uMisschien dat er gisteren nog 20 zijn ingestuurd... ;)
??? ik denk dat ik dat ff kom checken in R'dam.  :proost2:

Jacques

Citaat van: Eric v B op 01-04-2018  19:59 uDat is 1/3 van het oorspronkelijke aantal aanmeldingen...

Valt mij ook behoorlijk tegen.

Zeker als je bedenkt hoeveel tijd en energie gestoken is in deze wedstrijd.
Degenen die meedoen hebben een hoge kans dat zij een prijs winnen. Daaraan zitten leuke geldprijzen die betaald worden uit de inkomsten van het forum. 

William

Citaat van: Eric v B op 01-04-2018  20:50 u??? ik denk dat ik dat ff kom checken in R'dam.  :proost2:

Dat wordt dan waarschijnlijk een double check :proost2:

Thamerdal

Citaat van: Jacques op 01-04-2018  22:51 uValt mij ook behoorlijk tegen.

Zeker als je bedenkt hoeveel tijd en energie gestoken is in deze wedstrijd.
Degenen die meedoen hebben een hoge kans dat zij een prijs winnen. Daaraan zitten leuke geldprijzen die betaald worden uit de inkomsten van het forum.
Volgende keer een inschrijfgeld introduceren om mee te kunnen doen, dat voorkomt dit makkelijke afzeggen misschien...

Jacques

Citaat van: Thamerdal op 01-04-2018  23:01 uVolgende keer een inschrijfgeld introduceren om mee te kunnen doen, dat voorkomt dit makkelijke afzeggen misschien...

Ook het niet vragen van inschrijfgeld maakt deze wedstrijd uniek.
Er is geen inschrijfgeld gevraagd om de wedstrijd laagdrempelig te maken.

Underdike

Ik wil graag eens een wedstrijd winnen, maar dan liever wel met veel en sterke competitie!
Beetje jammer dat er zoveel afhaken...

Jacques

Citaat van: Underdike op 01-04-2018  23:22 uIk wil graag eens een wedstrijd winnen, maar dan liever wel met veel en sterke competitie!
Beetje jammer dat er zoveel afhaken...

Hoe sterk de competitie is, is natuurlijk ook afhankelijk van de deelnemers.

De eredivisie winnen is wat anders dan de 4e klasse winnen. Maar wie de deelnemers zijn wordt pas de 15e bekend...

Jacques

Inmiddels nog een tweetal inzendingen ontvangen.

Menna van den Oever
Silvar Schoutens

Het teruggezonden pakket is nog niet ontvangen.

Jacques

Nog een inzending ontvangen:

Mehmed Rosema

Eric v B

Citaat van: William op 01-04-2018  22:54 uDat wordt dan waarschijnlijk een double check :proost2:
Leuk, samen checken!

tdp


William


Eric v B

Citaat van: William op 04-04-2018  22:33 uWat zullen we doen Eric? ;D
Ik stel voor dat we voor Teun een uitzondering maken...  :-\

tdp

Citaat van: Eric v B op 05-04-2018  07:51 uIk stel voor dat we voor Teun een uitzondering maken...  :-\

Bij gratie Eric, bedankt! :)

Thamerdal

Zijn alle bieren nu binnen, Jacques? Wat is het totaal aantal deelnemers geworden?

Jacques

Citaat van: Thamerdal op 09-04-2018  12:43 uZijn alle bieren nu binnen, Jacques? Wat is het totaal aantal deelnemers geworden?

Er zijn 12 bieren binnengekomen. De fictieve namen van degenen waarvan de bieren zijn staan in dit topic.
De bieren staan nu bij Noordt in een koeling. Er is nog één bier dat zwervend is. Dat is teruggezonden omdat mijn adres niet op het etiket stond. De medewerkster van PostNL die ik telefonisch gesproken heb zou er voor zorgen dat dit pakket mijn kant op komt. Tot nu toe echter nog niet ontvangen.

Overigens kunnen degenen die zich hebben teruggetrokken daar spijt van hebben. Met het kleine aantal deelnemers is de kans om in aanmerking te komen voor kooptegoeden bij BrouwStore en Brouwmarkt wel erg groot. De winnaar krijgt in totaal € 200 met de optie dat van zijn bier een brouwpakket wordt samengesteld en dat hij/zij deelt in de winst. Voor de tweede en derde plaats is er € 100 en € 45. Toch meegenomen.

Ook al ben je een deelnemer dan is het nog steeds interessant om te komen. Het forumtreffen wordt gesponsord door Van der Kooy, BrouwStore en Braumarkt. Grote kans dat je met wat hop, gist of mout naar huis gaat... Neem in ieder geval een grote rugzak mee, al is het alleen al voor de ruilbieren (maar zorg ook voor wat extra ruimte...)

Eric v B

Citaat van: Jacques op 09-04-2018  21:17 uNeem in ieder geval een grote rugzak mee, al is het alleen al voor de ruilbieren (maar zorg ook voor wat extra ruimte...)
No problem...


Jacques

Dat gaat goed komen.  :)

tdp

Citaat van: Eric v B op 09-04-2018  21:32 uNo problem...


Voel mijn rug direct weer, als ik terugdenk aan mijn tocht door Venlo, met een tas vol Eanske bier :D

Eric v B

Citaat van: tdp op 10-04-2018  09:03 uVoel mijn rug direct weer, als ik terugdenk aan mijn tocht door Venlo, met een tas vol Eanske bier :D
Ik had het voordeel dat ik iets gedronken had toen ik met de volle rugzak naar huis ging...   :nut:

tdp

Citaat van: Eric v B op 10-04-2018  12:29 uIk had het voordeel dat ik iets gedronken had toen ik met de volle rugzak naar huis ging...   :nut:

Ik was 10 cm kleiner toen ik in Venlo aankwam, misschien komt daar de naam rugzak vandaan? ;)

Chilobrachys

Citaat van: tdp op 10-04-2018  16:13 uIk was 10 cm kleiner toen ik in Venlo aankwam, misschien komt daar de naam rugzak vandaan? ;)

En sindsdien ben je te kort voor je gewicht?  ;)

tdp

Citaat van: Chilobrachys op 10-04-2018  18:24 uEn sindsdien ben je te kort voor je gewicht?  ;)

Haha! Valt mee, BMI van onder de 22

Jacques

Citaat van: Jacques op 29-03-2018  21:57 uHierbij vraag ik iedereen om de bieren naar mijn huisadres te zenden.

Er is gisteren namelijk een pakket teruggezonden omdat daarop wel het adres van de Emté was vermeld en niet dat van mij...
Ik heb er gelijk actie op ondernomen en contact opgenomen met PostNL. Een heel behulpzame mevrouw aan de lijn gehad. Ze kon het pakket traceren. Het was op weg naar het depot voor onbestelbare post. Het pakket zal onderschept worden en alsnog naar mij gezonden worden. Toch een prima service van PostNL.

Vandaag heb ik een reactie gekregen van PostNL

CiteerGeachte heer Bertens,

U heeft onlangs contact met mij gehad over een zending welke naar u werd gestuurd met barcode 3SKABA742891315.

De zending was geadresseerd aan de afhaallocatie, waardoor deze is geweigerd. Helaas is het mij niet gelukt om de zending verder te lokaliseren. Op dit moment zijn de mogelijkheden om hier onderzoek op te doen uitgeput.

Mijn excuses voor het ongemak.
 
Met vriendelijke groet,

xxxxx xxxxxxxx
Klantenservice Zakelijk


Heel vervelend dit. Voor het geval dat het bier niet later opnieuw is verzonden is de enige optie dat het bier morgen tijdig wordt aangeboden bij PostNL. Als het goed is komt dan het pakketje vrijdag bij mij aan. Dan moet het binnen zijn. Zaterdag worden de bieren namelijk gejureerd. Ik zal het bier daar naartoe brengen met mijn auto.

Heel vervelend dit alles maar dit is de enige manier om het probleem hopelijk op te lossen.

broeder

Jacques,
eventjes een wedstrijdje organiseren,
daar gaat best wel vrije tijd inzitten.
Petje af :petje-af:


groet, broeder Willem

Jacques

Citaat van: broeder op 12-04-2018  10:05 uJacques,
eventjes een wedstrijdje organiseren,
daar gaat best wel vrije tijd inzitten.
Petje af :petje-af:


groet, broeder Willem

Dank je wel. Nu maar hopen dat veel leden van dit forum de weg naar brouwerij Noordt aanstaande zondag weten te vinden. Er is volgens mij een leuk programma.

Jedoka

Misschien overbodig maar voor de mensen die met de trein willen gaan zoals ik hier een goede tip; met de NS lentetour betaal je voor een kaartje (dagretour) slechts 14,50 ipv bijvoorbeeld voor mij vanuit Arnhem 37,50...
Enige restrictie is dat je met twee personen moet reizen.

Jelle

Brouwers

En voor mensen die alleen reizen: https://www.etos.nl/nieuws/nstreinkaartjes
€19.75 + flesje water en chocoladereep

William

Citaat van: Eric v B op 01-04-2018  20:50 u??? ik denk dat ik dat ff kom checken in R'dam.  :proost2:


Citaat van: William op 01-04-2018  22:54 uDat wordt dan waarschijnlijk een double check :proost2:

Helaas geveld door medisch malheur dus kan er helaas niet bij zijn wat ik erg jammer vind. Veel plezier.

tdp

Citaat van: William op 15-04-2018  11:23 uHelaas geveld door medisch malheur dus kan er helaas niet bij zijn wat ik erg jammer vind. Veel plezier.

Heb de honneurs waargenomen, ook Eric was er helaas niet!

Eric v B

Citaat van: William op 15-04-2018  11:23 uHelaas geveld door medisch malheur dus kan er helaas niet bij zijn wat ik erg jammer vind. Veel plezier.
Al het hele weekend ziek op de bank. Is er een keer iets leuks te doen, ben ik ziek! Ben benieuwd naar de foto's. En de uitslag van de wedstrijd...

William

Citaat van: tdp op 15-04-2018  19:05 uHeb de honneurs waargenomen, ook Eric was er helaas niet!

We zien de foto's graag voorbij komen.

Henielma

Het was een leuke middag met mooi weer en lekker bier en goed gezelschap.
De middag was heel ontspannen en tussendoor wat activiteiten zoals hop thee ruiken, mout proeven, testbier proeven en vergelijken.

De winnaars van harte gefeliciteerd. Niet mis EUR 200 voor de winnaar!

Hieronder de foto wanneer Jacques de uitslag voorleest.


Thamerdal

Het was een leuke, leerzame middag bij Brouwerij Noordt in Rotterdam. Goede spot! Felicitaties aan Broeder Willem, die de eerste prijs won, mooi man.
Ik wil iedereen bedanken die er energie in heeft gestoken.  :degroeten:









Wolter

Was een gezellige dag. Mooie locatie. Jacques bedankt voor alle tijd en moeite die je er in gestopt hebt. Was absoluut de moeite waard.

Underdike

Was een gezellige dag, Jacques en de andere vrijwilligers allemaal heel erg bedankt !
Leuk om sommigen weer eens terug gezien, en wat nieuwe mensen te leren kennen.

Voor ons als brouwer was er ook nog een leuke prijsuitreiking, want we wonnen een 3e plaats met ons oer-simpele blonde Smash-biertje :proost:
Ik had ook aangeboden om een eventuele prijs voor forumlid MEY voor hem op te halen omdat 'ie zelf verhinderd was... en hij won de 2e prijs, van harte Marijn... de oorkonde, jury-rapporten en prijzen zijn onderweg naar Ede !
En natuurlijk de felicitaties voor Broeder Willem, die de eerste prijs van de wedstrijd veroverde.
Ik zal straks wel even het recept van ons blondje plaatsen 👍

Martijn0172

Gefeliciteerd allemaal! Ik heb er voor gekozen om mijn zondag op een andere wijze in te delen. Zoals ik nu zie niet de juiste keuze geweest :)

Sander van Dijk

Ik kon helaas ook niet. Ik had er graag bij willen zijn. Voor de winnaars, gefeliciteerd!

Jacques

Normaal ben ik altijd druk aan het fotograferen. Vandaag kwam het er niet zo van omdat veel gedaan moet worden door de vrijwilligers.


Toch een aantal foto's.

Snuffelen aan de vele soorten hopthee dankzij Van der Kooy Jubbega.



En proeven van mouten afkomstig van BrouwStore



Brouwersvereniging Rotterdam was ook present



Een kijkje in de brouwerij



Bieren ruilen



De trotse winnaar


Adbrouwt

Willem proficiat met je overwinning. De etikettenwedstrijd had je waarschijnlijk ook gewonnen.

Martijn0172

Leuk allemaal! Worden de recepten gepubliceerd?

meij

Citaat van: Underdike op 15-04-2018  22:28 uWas een gezellige dag, Jacques en de andere vrijwilligers allemaal heel erg bedankt !
Leuk om sommigen weer eens terug gezien, en wat nieuwe mensen te leren kennen.

Voor ons als brouwer was er ook nog een leuke prijsuitreiking, want we wonnen een 3e plaats met ons oer-simpele blonde Smash-biertje :proost:
Ik had ook aangeboden om een eventuele prijs voor forumlid MEY voor hem op te halen omdat 'ie zelf verhinderd was... en hij won de 2e prijs, van harte Marijn... de oorkonde, jury-rapporten en prijzen zijn onderweg naar Ede !
En natuurlijk de felicitaties voor Broeder Willem, die de eerste prijs van de wedstrijd veroverde.
Ik zal straks wel even het recept van ons blondje plaatsen 👍

Bedankt voor het in ontvangst nemen van de prijs, Paul! Ik had zelf helaas familieverplichtingen, maar ik ben blij dat mijn rogge-rook-tijmsaison in de smaak viel. Zodra ik de juryrapporten binnen heb, zal ik deze samen met het recept op het forum zetten.


broeder

Ikke?    Donders, wat een verrassing...
 
Tja, zo stond ik daar met gekrulde tenen de uitslag van de forumwedstrijd aan te horen. Een mooie derde plaats voor Underdike en een tweede plek voor Marijn Mey, gefeliciteerd jongens. En toen mocht ik op het "podium" komen. Verrassend omdat ik dat zelf totaal niet verwacht had, ik had zelf toch nog wat kritiekpuntjes op mijn bier.
Wat voor bier is het geworden... een Porter Robust op whiskey-hout gerijpt.
Waarom heb ik voor een Porter Robust gekozen? Een klein beetje de schuld van Barack Obama. In 2013 kwam ik een filmpje tegen van Obama die zijn eigen recept liet brouwen in de keuken van het Witte huis:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=9&v=dygQrX8FI3Q
Daar word je nieuwsgierig van... Porter Robust kende ik niet. Dus laat ik van dat recept maar eens een proefbrouwseltje maken, maar eerst die gekke mout-extracten omturnen naar hier verkrijgbare mouten en dan brouwen... Nondeju, da's pas lekker, ik ben verkocht. Porter Robust vind ik toch wel een heel mooi smakenpallet hebben.




En dan komt Jacques/Hobbybrouwen.nl met een forumwedstrijd gebaseerd op Engelse mouten, ja dan kies je toch voor een bier met een Engelse achtergrond (niet Obama maar de Porters uit Londen). In de loop der tijd had ik het recept al meer veranderd en aangepast naar mijn smaak. En dan nu opnieuw, maar dan met de mouten van Thomas Fawcett & Sons. Bovendien was ik wel nieuwsgierig naar het effect van lageren op eiken met Whiskey (toch nog een Amerikaans accentje). Had ik nog nooit gedaan, dus zie wel waar het schip strandt. Toen het bier eenmaal gebotteld was maar eens snel proeven. Ai... toch wel behoorlijk wrang door de tannines van het hout. Gelukkig werd dit na enige tijd minder.

En dan nu de: de HOOFDPRIJS. Top toch?

En wat voor prijs; waardebonnen beschikbaar gesteld door Jacques en Brouwmarkt, Brouwstore gaat mijn recept in pakket verkopen en minstens zo belangrijk Eeuwige Roem. En vergeet niet de handen die geschud zijn en de proficiats op het forum, bedankt allemaal. Ook brouwerij Noordt bedankt voor het mee-jureren en de openstelling van jullie mooie brouwerij voor het leuke forumtreffen.
Voor de liefhebbers zal ik straks nog even het recept plaatsen.
O ja, nu ik met pensioen ben kan ik niet altijd blijven aankloppen om mijn  etiketten te drukken, dus ik ben overgestapt op de Labelprinter. Maar voor dit prijswinnende biertje ga ik toch maar weer eens een mooie etiket ontwerpen.



groet,

broeder


Hoi,
hierbij het recept van de Porter-Robust.
Te vermelden is onder andere uit de notities van de jury:
* iets te wrange smaak (voor de volgende brouw iets minder snippers gebruiken)
* iets te hoge/harde bitterheid, gebruik volgende brouw alleen Challenger voor een zachtere smaak


BrouwHulp Recept uitdraai




Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2017_11
Naam receptporter robust-forum
Brouwdatum27-01-2018
BierstijlPorter (Robust)
Volume32,0
Begin SG1,070 SG
Eind SG1,017 SG
Schijnbare vergistingsgraad75,7%
Alcoholgehalte6,9 vol.%
Berekende kleur (Morey)80 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)42 IBU
Brouwzaalrendement76,6 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
29,60 lWater uit hilversum
21,73 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
54 mg/l4 mg/l27 mg/l18 mg/l31 mg/l16 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,30 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC56,5 %
1,31 kgPale Crystal moutThomas Fawcett and Sons60 EBC14,0 %
0,94 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC10,0 %
0,38 kgchoclate MaltThomas Fawcett and Sons1000 EBC4,0 %
0,14 kgRoasted Barley MaltBrouwmarkt1200 EBC1,5 %
1,31 kgWilde bloemenhoningSupermarkt1 EBC14,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
beta-amylase63,0 °C1 min.45 min.3,7 l/kg
alpha-amylase72,0 °C10 min.20 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
24,4 gChinookpellets13,0%60 min.26,8 IBU
13,1 gChinookpellets13,0%30 min.11,1 IBU
17,5 gChallengerbellen6,0%15 min.4,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
60,00 gEikenhoutsnippers, whiskeyvatensmaakstofnagisting/lagering

Gist
HoeveelheidNaamType
33,0 gNottingham (-)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,021 SG
Schijnbare vergistingsgraad70,0%
Temp. nagisting21,0 °C
Start lagering24-02-2018
Temp. lagering18,0 °C

De snippers heb ik 14 dagen in de Whiskey gedrenkt, daarna de Whiskey afgegoten en aan het eind van de vergisting toegevoegd.


groet, broeder Willem

[/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4]

Eric v B

Ik begreep dat er totaal 9 inzendingen overgebleven waren van de 30 aanmeldingen.
@ Jacques, is het mogelijk om de nummers 4 t/m 9 ook te vermelden? Dan kan ik (en de rest van de niet finalisten) het recept ook delen als bewezen recept  ;D

Jacques

Citaat van: Eric v B op 16-04-2018  22:40 uIk begreep dat er totaal 9 inzendingen overgebleven waren van de 30 aanmeldingen.
@ Jacques, is het mogelijk om de nummers 4 t/m 9 ook te vermelden? Dan kan ik (en de rest van de niet finalisten) het recept ook delen als bewezen recept  ;D

Het zijn er 12 geworden.

De recepten van de drie winnaars worden wel op het forum vermeld maar niet in het board Bewezen recepten omdat er te weinig deelnemers waren.

Eric v B

Citaat van: Jacques op 16-04-2018  22:48 uHet zijn er 12 geworden.
Okee, maar komt er dan nog een lijstje van de nummers 4 t/m 12?

meij

Hier is het recept van mijn rogge-rook-tijmsaison. De jury vond het een complex, maar doordrinkbaar bier, met een verrassend subtiele aanwezigheid van de rookmout. Er werd door een enkele wat off-flavours geconstateerd (DMS, acetaldehyde, diacetyl). Verder kreeg ik de tip wat haver te gebruiken voor een voller mondgevoel.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkG3
Naam receptThymide - hobbybrouwen wedstrijd
Brouwdatum27-01-2018
BiertypeSaison
Volume15.0
Begin SG1.050 SG
Eind SG1.002 SG
Schijnbare vergistingsgraad96.0%
Alcoholgehalte6.2 vol.%
Berekende kleur (Mosher)14 EBC
Berekende bitterheid (Rager)23 IBU
Brouwzaalrendement83.7 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18.00 lBennekoms water
8.23 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2.000 kgPale mout. HalcyonThomas Fawcett and Sons5 EBC57.1 %
1.000 kgRye (rogge) Pale Ale MaltThomas Fawcett and Sons6 EBC28.6 %
0.500 kgTarwemout eik gerooktWeyermann6 EBC14.3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Glucanaserust45.0 °C1 min.20 min.5.1 l/kg
Amylaserust68.0 °C10 min.90 min.5.1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
35.0 gSaazbellen3.1%60 min.18.1 IBU
35.0 gSaazbellen3.1%15 min.4.8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3.60 gyeast nutrition beer blendgistvoedingkoken
15.00 gtijmkruidbottelen

Gist
HoeveelheidNaamType
11.0 gBelle Saisonbovengist

De tijm was afkomstig uit eigen tuin. Ik heb 15 gram tijmtakjes en -blaadjes vijf minuten gekookt in 0.5 liter water. Daarna heeft dit nog een half uur staan trekken. Op smaak heb ik 23 ml tijmthee per liter bier toegevoegd tijdens het bottelen.
 

Jacques

Citaat van: Eric v B op 17-04-2018  11:15 uOkee, maar komt er dan nog een lijstje van de nummers 4 t/m 12?

Nee. Door de manier van keuren (afvalrace) in twee groepen kan een dergelijk lijst niet worden gemaakt.
De juryformulieren zijn uitgereikt aan aan de deelnemers. De optelling van de formulieren is door mij niet bewaard.

tdp

Ik zal ze nog naar je mailen, weer vergeten vanavond :-(

Eric v B

Citaat van: Jacques op 18-04-2018  22:25 uNee. Door de manier van keuren (afvalrace) in twee groepen kan een dergelijk lijst niet worden gemaakt.
De juryformulieren zijn uitgereikt aan aan de deelnemers. De optelling van de formulieren is door mij niet bewaard.
Da's op zich jammer. Maar goed dan kan ik mezelf wijsmaken dat ik de 4de prijs had... ;)   

Eric v B

Citaat van: tdp op 18-04-2018  22:27 uIk zal ze nog naar je mailen, weer vergeten vanavond :-(
Shame on you!  ;)

broeder

Citaat van: Underdike op 15-04-2018  22:28 uIk zal straks wel even het recept van ons blondje plaatsen 👍

Hoi Underdike,
ik heb jouw bier inmiddels geproefd en moet zeggen dat ie zeker niet verkeerd is.
Een lekker doordrinkbaar bier, fris en zacht van smaak, geen overdreven bitterheid en een lekker romige schuimkraag.
Inmiddels ben ik supernieuwsgierig naar het recept.

groet, broeder Willem

Underdike

Citaat van: broeder op 19-04-2018  18:39 uHoi Underdike,
ik heb jouw bier inmiddels geproefd en moet zeggen dat ie zeker niet verkeerd is.
Een lekker doordrinkbaar bier, fris en zacht van smaak, geen overdreven bitterheid en een lekker romige schuimkraag.
Inmiddels ben ik supernieuwsgierig naar het recept.
groet, broeder Willem
Hoi Willem,
Dat is leuk om te horen, dank je wel !

Het recept staat hier: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36444.msg550893.html#msg550893
In mijn beleving zit het geheim 'm in de Maris Otter, heel langzaam spoelen, en koele start van de vergisting. Onze voorraad is ook op, dus we gaan 'm snel opnieuw brouwen.

Gr,
Paul

Jacques

Citaat van: Eric v B op 18-04-2018  22:53 uDa's op zich jammer. Maar goed dan kan ik mezelf wijsmaken dat ik de 4de prijs had... ;)

Als je 5 juryformulieren hebt kan dat. Heb je er maar 4 dan ben je niet verder gekomen dan een 7e plaats.

Eric v B

Citaat van: Jacques op 19-04-2018  20:36 uAls je 5 juryformulieren hebt kan dat. Heb je er maar 4 dan ben je niet verder gekomen dan een 7e plaats.
Jammer, ik had gehoopt dat je me in mijn waan zou laten... :'(

tdp

Citaat van: Eric v B op 19-04-2018  23:05 uJammer, ik had gehoopt dat je me in mijn waan zou laten... :'(

In tegenstelling tot ondergetekende heb je 5 juryverslagen, gewoon de 4e plek dus 😉

Eric v B

Citaat van: tdp op 20-04-2018  00:46 uIn tegenstelling tot ondergetekende heb je 5 juryverslagen, gewoon de 4e plek dus 😉
You made my day! Je hebt mijn dag weer goed gemaakt!  ;)

Ansius

Het uitgangspunt;
Om het brouwen van creatieve bieren te bevorderen hebben we bedacht een wedstrijd te organiseren waaraan leden van dit forum mee kunnen doen. Het is de bedoeling dat speciaal voor deze wedstrijd bier gebrouwen wordt en dat er ook voldoende tijd is voor het rijpen van de bieren. Vandaar dat we nu al een vooraankondiging doen. Om aan deze wedstrijd mee te kunnen doen moet je een bier gebrouwen hebben met ten minste 50% mout van Tomas Fawcett & Sons. Verder is iedereen vrij om te brouwen wat hij wil. Bij de beoordeling zal de originaliteit maar ook de kwaliteit van het bier een grote rol gaan spelen Het bier moet aantrekkelijk zijn en uitnodigen tot drinken. Maar het moet ook een zekere complexiteit hebben. Het moet aangenaam verrassen. Zwaarte en kleur van het bier zijn geen criteria.

Het komt er eigenlijk op neer dat wat lekker is wint.
En daar kan ik erg goed mee leven.

Creatief is wat anders.
Origineel is oud.
Eenvoud is complex?

Thamerdal


Mark GA

Citaat van: Thamerdal op 14-05-2018  16:55 uAlsnog gevonden!


Nice! Laten ze het er toch niet bij zitten gelukkig.

broeder

Citaat van: Thamerdal op 14-05-2018  16:55 uAlsnog gevonden!


Misschien kan je nog door voor de super-eervolle vermelding.
Toch jammer dat je zo de wedstrijd hebt gemist.
groet, broeder Willem

SanderH

Citaat van: Mark GA op 14-05-2018  16:58 uNice! Laten ze het er toch niet bij zitten gelukkig.

Vindt je het gek? PostNL moet een pakket naar de andere kant van het land brengen uit Rotterdam wat vervolgens met een auto naar Rotterdam terug gaat. Denk dat moeder Natuur je hier parten heeft gespeeld!

Niet lullig bedoelt natuurlijk Mark!

Jacques

Citaat van: Thamerdal op 14-05-2018  16:55 uAlsnog gevonden!

Goed dat het gevonden is. Jammer dat dit zo lang geduurd heeft. Zodra duidelijk was wat er gebeurd was is door mij actie ondernomen.

broeder

Hallo allemaal,
Het brouwpakket dat Brouwstore van mijn winnende bier heeft samengesteld is nu op de markt gekomen. Leuk voor de liefhebbers van een lekkere Porter Robust Whiskey Aged en natuurlijk dubbel zo leuk voor mij.
Groet, broeder Willem

(Hier hoort nog een foto te staan, maar dat lukt nu even niet op mijn i-pad, komt maandag dus)

Jacques

Mooi dat er een moutpakket op de markt is gekomen naar aanleiding van de forumwedstrijd.

Voor degenen die hem willen bestellen:
https://www.brouwstore.nl/moutpakket-porter-robust-whiskey-aged

Als je pakket bestelt houdt Willem er wat van over.

broeder

Citaat van: broeder op 16-03-2019  09:36 uHallo allemaal,
Het brouwpakket dat Brouwstore van mijn winnende bier heeft samengesteld is nu op de markt gekomen. Leuk voor de liefhebbers van een lekkere Porter Robust Whiskey Aged en natuurlijk dubbel zo leuk voor mij.
Groet, broeder Willem

(Hier hoort nog een foto te staan, maar dat lukt nu even niet op mijn i-pad, komt maandag dus)

Hoi,
ik kan nu even een foto plaatsen van mijn top-biertje.
ik hoop dat ie jullie nieuwsgierigheid opwekt.
groet, broeder Willem


tdp

Gaaf, en nogmaals gefeliciteerd!

broeder


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.