Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Bij het bottelen niet geroerd na toevoegen suikeroplossing  (gelezen 881 keer)

Offline Jukkie

• Senior lid
  • Land: nl
  • dol op leven in de brouwerij
Normaal hanteer ik bij het bottelen de volgende stappen:
- overhevelen naar het bottelvat
- toevoegen bottelsuiker in oplossing, ong 600 mL aan 22 L bier
- roeren
- bottelen

Nu dacht ik (waarom?) dat het handig was om de suikeroplosing in het bottelvat en daar het bier op te laten lopen.
Hierna heb ik echter niet meer geroerd, maar meteen gebotteld (6.5 g/L suiker).

Ik heb weinig keus dan te wachten, maar wat zijn de kansen op onevenredig verdeelde suiker?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: bij het bottelen niet geroerd na toevoegen suikeroplossing
« Reactie #1 Gepost op: 12-06-2017 12:23 u »
Als je slang op de bodem ligt tijdens hevelen heeft het zich best vermengd.
Daarna weer hevelen naar de flessen. Lijkt mij geen probleem maar zelf roer ik toch altijd😊

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
« Reactie #2 Gepost op: 12-06-2017 12:30 u »
Ik hevel altijd met de slang op de bodem zodat de bierstroom ronddraait en wals dan tijdens het hevelen voorzichtig nog een paar keer met de bottelemmer. De opgeloste bottelsuiker (altijd <200 g in ~500 ml water) wordt dan volgens mij goed gemengd.

Je moet het inderdaad afwachten maar de kans lijkt mij erg groot dat het gewoon goed is gegaan.

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #3 Gepost op: 12-06-2017 12:31 u »
Groot. Zo goed mengen vloeistoffen met drastisch verschillende dichtheden niet. Zet je krat(ten) ergens waar wat nattigheid niet erg is en leg er een handdoek of een plank overheen voor het geval je nu flesbommetjes hebt.

In het beste geval valt het mee, in het slechtste geval kun je maar vast maatregelen genomen hebben.

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
« Reactie #4 Gepost op: 12-06-2017 12:31 u »
Groot. Zo goed mengen vloeistoffen met drastisch verschillende dichtheden niet. Zet je krat(ten) ergens waar wat nattigheid niet erg is en leg er een handdoek of een plank overheen voor het geval je nu flesbommetjes hebt.

In het beste geval valt het mee, in het slechtste geval kun je maar vast maatregelen genomen hebben.

Dat is natuurlijk ook weer waar :)

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #5 Gepost op: 12-06-2017 12:44 u »
Ik doe het eigenlijk altijd zo. Tot nu toe geen problemen mee gehad.

Offline Jukkie

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 12-06-2017 12:50 u »
Ik doe het eigenlijk altijd zo. Tot nu toe geen problemen mee gehad.

Klinkt hoopgevend :)
Bedankt voor alle snelle reacties. Voor de zekerheid toch maar iets  eroverheen leggen inderdaad en een gebedje tot de heilige Arnoldus  ;)

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #7 Gepost op: 12-06-2017 13:02 u »
Klinkt hoopgevend :)
Bedankt voor alle snelle reacties. Voor de zekerheid toch maar iets  eroverheen leggen inderdaad en een gebedje tot de heilige Arnoldus  ;)

Ik doe het ook altijd zo zonder roeren. Door de wervelingen van het hevelen krijg je al voldoende vermenging, mits je de bottelsuiker in voldoende water hebt opgelost (minimaal in 2x het gewicht aan water, liever nog 3 x), maar dat heb jij gedaan. De verhalen van problemen van niet goed gemengde bottelsuiker komt eigenlijk altijd doordat de suiker in te weinig water is opgelost. Het wordt dan een dikke stroop dat na het afkoelen een erg stroperig goedje wordt wat zich erg slecht vermengt. Als je te weinig water gebruikt, lijkt het als het nog warm is gewoon nog een mooie dunne oplossing, maar dat wordt dus een dikke stroop na het afkoelen en dat wordt erger als je het bier koud bottelt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 12-06-2017 13:04 u »
Hangt ervan af hoeveel je je suiker hebt verdund en hoe koel je te bottelen bier was en hoe je slang in het bottelvat zat. met 1 gram suiker + 2 ml water zal het wel redelijk mengen. Zelf neem ik dat risico echter nooit. 

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 12-06-2017 13:08 u »

Ik doe het ook altijd zo zonder roeren. Door de wervelingen van het hevelen krijg je al voldoende vermenging, mits je de bottelsuiker in voldoende water hebt opgelost (minimaal in 2x het gewicht aan water, liever nog 3 x), maar dat heb jij gedaan. De verhalen van problemen van niet goed gemengde bottelsuiker komt eigenlijk altijd doordat de suiker in te weinig water is opgelost. Het wordt dan een dikke stroop dat na het afkoelen een erg stroperig goedje wordt wat zich erg slecht vermengt. Als je te weinig water gebruikt, lijkt het als het nog warm is gewoon nog een mooie dunne oplossing, maar dat wordt dus een dikke stroop na het afkoelen en dat wordt erger als je het bier koud bottelt.

Ik heb nog nooit een probleem gehad met een ongelijke verdeling van bottelsuiker. Alleen één keer dat ze allemaal iets te enthousiast uit de fles kwamen, doordat ik te snel moest bottelen, omdat ik het bier al voor het ONK had opgegeven, maar een beetje te laat was met brouwen :-[  (ondanks een gusher toch nog 61 punten, terwijl ik het bier zelf echt niet lekker vond door te veel esters, doordat mijn temperatuur controller er toen mee ophield.)

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 12-06-2017 13:11 u »
Hangt ervan af hoeveel je je suiker hebt verdund en hoe koel je te bottelen bier was en hoe je slang in het bottelvat zat. met 1gram suiker + 2 ml water zal het wel redelijk mengen. Zelf neem ik dat risico echter nooit.

Jukkie gaf aan dat hij voor 22 liter 6.5 gram per liter bottelsuiker heeft gebruikt en dat hij ongeveer 600 ml oplossing had. Volgens mij heb je genoeg verdunning als 143 gram suiker samen met het water uiteindelijk 600 ml is. Dan zit je grofweg op 3x het gewicht aan water

Normaal hanteer ik bij het bottelen de volgende stappen:
- overhevelen naar het bottelvat
- toevoegen bottelsuiker in oplossing, ong 600 mL aan 22 L bier
- roeren
- bottelen

Nu dacht ik (waarom?) dat het handig was om de suikeroplosing in het bottelvat en daar het bier op te laten lopen.
Hierna heb ik echter niet meer geroerd, maar meteen gebotteld (6.5 g/L suiker).

Ik heb weinig keus dan te wachten, maar wat zijn de kansen op onevenredig verdeelde suiker?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 12-06-2017 13:21 u »

Jukkie gaf aan dat hij voor 22 liter 6.5 gram per liter bottelsuiker heeft gebruikt en dat hij ongeveer 600 ml oplossing had. Volgens mij heb je genoeg verdunning als 143 gram suiker samen met het water uiteindelijk 600 ml is. Dan zit je grofweg op 3x het gewicht aan water
Dat moet zeker voldoende zijn als je bier dan ook nog over de bodem stroomt. We zeiden denk ik beiden hetzelfde, berichten kruisten elkaar net

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 12-06-2017 14:58 u »
Ik heb het ook een keer zo gedaan zonder roeren en dat ging mis. Sommige flesjes veel te veel, anderen bijna niks.
Ik werk tegenwoordig weer met maatschepjes en een trechter om de flesjes van suiker te voorzien.

Groet,
Hans

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
  • Land: be
  • VAW is mijn informatiebron
« Reactie #13 Gepost op: 12-06-2017 15:19 u »
Ik brouw telkens 44 liter bier en bottel in batchen van 8 liter = 24 x 0,33L
Per batch neem ik 55 g suiker en 20 ml water wat ik aan de kook breng in een klein pannetje.
Als alle suiker is opgelost giet ik de hete siroop in de bottelfles.   
Dan neem ik mijn vooraf ontsmette speciale inox roerder, plooi die dicht, steek hem door de opening, klap hem uit er roer zachtjes in een verticale golfbeweging zonder luchtinslag om zodoende een homogene suikerverdeling te krijgen.

Nooit flessen met te veel of te weinig bottelsuiker en altijd mooi schuim

Offline E van Dijk

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #14 Gepost op: 12-06-2017 16:01 u »
Bij mij ook een keer fout gegaan, tijdens mijn eerste brouwsel. Laatste brouwsel is het wel goed gegaan met beetje roeren.

Ik heb het ook een keer zo gedaan zonder roeren en dat ging mis. Sommige flesjes veel te veel, anderen bijna niks.
Ik werk tegenwoordig weer met maatschepjes en een trechter om de flesjes van suiker te voorzien.

Groet,
Hans

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #15 Gepost op: 12-06-2017 16:11 u »
2x het gewicht aan gewoon koud leidingwater lost alle suiker makkelijk op, ik roer de emmer even op tijdens het bijgooien, dan mengt het vanzelf wel...

Offline Jukkie

• Senior lid
Re: Bij het bottelen niet geroerd na toevoegen suikeroplossing
« Reactie #16 Gepost op: 26-06-2017 12:46 u »
Een update: We zijn nu twee weken later. Het bier heeft al die tijd op zolder staan hervergisten, bij de comfortabele temperatuur van > 30 °C dankzij het warme weer van de afgelopen weken. Er is niks geknald. Ik heb enkele flesjes uit verschillende kratten opengetrokken en er zit volgens mij overal even veel druk op. Lijkt met een sisser (hehe) af te lopen.

Tags: