ONK 17 C1 + Algemeen kampioen - Blonde - Sjaak van der Lee

Gestart door Sjaak_Deventer, 11-06-2017 09:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjaak_Deventer

Gisteren hele leuke dag gehad in Goes. Leuke lokatie, gezellige mensen en prachtig weer. En met een leuke bonus :)

Daarom mijn recept waarmee ik gister de klasse C op het ONK heb gewonnen. Met als grootste verrassing ook nog Algemeen kampioen  :)

Het bier was bijna niet gekeurd. Maar door een oplettende keurmeester is deze na de grote keuringsronde alsnog gekeurd.

Commentaar van de keurmeester: Mooie blonde. Geur heeft een accent van fruitig en kruidig. Smaak is mooie balans van mout en bitterheid. Goed gedaan!
In totaal 94 punten.

Het is een simpel recept, waarbij de gist (White Labs 550) de grote smaakmaker is. Bitterheid zal hoogstwaarschijnlijk iets lager liggen, want heb mijn eigen Cascade tuinhop gebruikt.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk201702
Naam receptBelgian Blonde
Brouwdatum11-02-2017
BiertypeBlond
Volume18,3 l
Begin SG1,059 SG
Eind SG1,008 SG
Schijnbare vergistingsgraad86,4%
Alcoholgehalte6,6 vol.%
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)32 IBU
Brouwzaalrendement67,9 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Water
13,80 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
57 mg/l12 mg/l61 mg/l161 mg/l96 mg/l42 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,000 kgPilsmoutWeyermann3 EBC57,7 %
1,000 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC19,2 %
1,000 kgCara-pilsWeyermann5 EBC19,2 %
0,200 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC3,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta / Alfa amylase66,0 °C1 min.75 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gMagnumbellen10,7%90 min.14,3 IBU
10,0 gSaazpellets3,2%30 min.3,4 IBU
20,0 gSaazpellets3,2%15 min.4,4 IBU
10,0 gCascade 2016bellen9,0%15 min.5,6 IBU
20,0 gSaazpellets3,2%5 min.1,7 IBU
10,0 gCascade 2016bellen9,0%5 min.2,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
2,0 pak(ken)Belgian Ale (WLP550)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,008 SG
Schijnbare vergistingsgraad85,5%
Temp. nagisting20,0 °C

Vergisting notities
11/2/17 Temp op 18 C begonnen.
13/2/17 Brix 10.4 SG 1030
20/2/17 Brix  7.5  SG 1012 SVG 79 % Temp naar 21 C
22/2/17 Brix 7.0   SG 1009
24/2/17 Brix 6.9   SG 1008

Gebotteld met 4 gr/L bottelsuiker.




Wolter

Nogmaals gefeliciteerd Sjaak! Mooi recept. Het bewijst maar weer dat je door het redelijk simpel te houden tot erg mooie resultaten kan komen.

Ansius

Gefeliciteerd met je kampioenschap.

Dat een Belgium Blonde in de tijd van extremen nog in de prijzen valt is al bijzonder.
Jij doet het nog beter.

Geniet van je kampioenschap!

William

Nogmaals van harte Sjaak.

Inderdaad een simpel recept hoewel de hoeveelheid carapils wel lekker hoog is. Gaf dat veel body aan het bier?

Sjaak_Deventer

Citaat van: William op 11-06-2017  11:02 uNogmaals van harte Sjaak.

Inderdaad een simpel recept hoewel de hoeveelheid carapils wel lekker hoog is. Gaf dat veel body aan het bier?

Voldoende! Tegenhanger van de suiker ;)

Adbrouwt

Proficiat Sjaak. En dat met eigen Cascade tuinhop geeft het een extra eigen tintje.

Jacques

Nogmaals van harte gefeliciteerd. De blijdschap bij het winnen van deze prijs is op je gezicht af te lezen.



Bedankt voor het plaatsen van dit recept. Je bent een heel verdienstelijke winnaar met ook nog een tweede prijs in de vrije klasse.

mr.chelsea

Gefeliciteerd Sjaak, mooie prestatie!!

Tonny

TymonK

Sjaak - gefeliciteerd! Mooie prestatie en bedankt voor het delen van het recept! Vooral de gist is een bron van inspiratie!

Adrie

Gefeliciteerd, Sjaak! Maar wij wisten natuurlijk als dat je mooie bieren kunt brouwen. Mooi dat dit nu op deze wijze wordt bekroond. Neem je het bier mee naar de clubavond?  :D]

WLP550 is toch de Chouffe gist?

tdp

Gefeliciteerd Sjaak! Mooie prestatie :)

En de WLP550 is inderdaad de la Chouffe gist, Adrie.

Rodger

Gefeliciteerd!

Vraagje - wat is jouw brouwzaalrendement? Mijne staat op 73% en dan kom ik uit op een begin SG van 1,064.

Nog een vraagje - waarom heb je niet uitgemaischt op 78 graden? Is dat niet meer nodig door de lange maisch tijd?

gr Rodge

tdp

Staat gewoon in het recept, het brouwzaalrendement:
Brouwzaalrendement 67,9 %. Jou rendement ligt hoger, je kunt dus in verhouding met minder grondstoffen toe.

Uitmaischen is een keuze, geen moeten volgens mij.

middelaersch

Citaat van: Sjaak_Deventer op 11-06-2017  09:54 uGebotteld met 4 gr/L bottelsuiker.

Ik zat naar dit recept te kijken, en het viel me op dat je erg weinig bottelsuiker hebt gebruikt.
Ik neem aan dat je dat bewust hebt gedaan, en gezien het resultaat op het ONK zal het bier ook niet te weinig CO2 hebben gehad vermoed ik.
Wat is de reden dat je dit zo hebt gedaan?

De reden dat ik dit vraag: ik heb zelf enkele maanden geleden ook een blond gebrouwen met Chouffe gist, en met 7 gram/liter gebotteld. Dat bier komt direct de fles uit bij het openen, en het gistdepot zie je van de bodem omhoogkomen als je de fles tijdens het openen voor een lamp houd. Het is mij nog steeds niet duidelijk of dit bier een infectie heeft, of dat er wat anders aan de hand is. Het smaakt namelijk gewoon goed.

Is het misschien zo dat 7 gram/liter voor een bier met deze gist gewoon te veel is?

hans_nwk

Citaat van: middelaersch op 03-04-2020  18:09 uIk zat naar dit recept te kijken, en het viel me op dat je erg weinig bottelsuiker hebt gebruikt.
Ik neem aan dat je dat bewust hebt gedaan, en gezien het resultaat op het ONK zal het bier ook niet te weinig CO2 hebben gehad vermoed ik.
Wat is de reden dat je dit zo hebt gedaan?

De reden dat ik dit vraag: ik heb zelf enkele maanden geleden ook een blond gebrouwen met Chouffe gist, en met 7 gram/liter gebotteld. Dat bier komt direct de fles uit bij het openen, en het gistdepot zie je van de bodem omhoogkomen als je de fles tijdens het openen voor een lamp houd. Het is mij nog steeds niet duidelijk of dit bier een infectie heeft, of dat er wat anders aan de hand is. Het smaakt namelijk gewoon goed.

Is het misschien zo dat 7 gram/liter voor een bier met deze gist gewoon te veel is?
Voor de Wyeast chouffe gist (3522?) is dat zeker niet teveel, met 9 g/l gaat het bij mij ook goed.

Sjaak_Deventer

Ik gebruik altijd weinig bottelsuiker. Ik vind te veel koolzuur niet fijn en haalt vaak de smaak weg. Ook houd ik vaak rekening met het type bier. Een saison en witbier krijgen altijd iets meer bottelsuiker. Voor ipa bijvoorbeeld houd ik ook de 4 g/liter aan.

middelaersch

Citaat van: Sjaak_Deventer op 03-04-2020  20:49 uIk gebruik altijd weinig bottelsuiker. Ik vind te veel koolzuur niet fijn en haalt vaak de smaak weg. Ook houd ik vaak rekening met het type bier. Een saison en witbier krijgen altijd iets meer bottelsuiker. Voor ipa bijvoorbeeld houd ik ook de 4 g/liter aan.

Bedankt voor je reactie. Dan zal ik dat ook eens proberen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.