Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: 3 gesprongen flesjes  (gelezen 2613 keer)

Offline braaf

• Senior lid
  • Land: nl
  • na 1 keer brouwen helemaal verslingerd
3 gesprongen flesjes
« Reactie #25 Gepost op: 08-06-2017 22:27 u »
Wat je kan proberen is met een bieropener de kroon ietsje oplichten om wat koolzuur te laten ontsnappen. Daarna opnieuw even aandrukken met het kroonkurken apparaat

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: 3 gesprongen flesjes
« Reactie #26 Gepost op: 08-06-2017 22:54 u »
Dank allemaal voor jullie reacties, ik heb gegist bij 21 graden en gelagerd bij 15 graden. Ik doe de suiker met een afgemeten lepeltje van exact 3 gram in 33 cl flesjes. Het is me uit de reacties inmiddels duidelijk dat ik te vroeg gebotteld heb. Dat zit hem wat mij betreft wel echt in deze gist, want ik heb het al tig keer zo gedaan en dit probleem nog niet eerder gehad. Ik heb er net een koud gezet, ik zal morgen de SG eens meten.

Naast het mogelijk niet geheel uitgisten is 9 gram bottelsuiker per liter veel. Al eerder is dat in dit topic opgemerkt. De meeste bieren hebben niet zo veel koolzuur.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #27 Gepost op: 08-06-2017 23:32 u »
Gaat de SG afname van deze gist aan het eind heel langzaam toevallig? Dan zou je kunnen denken dat de zaak is uitgegist, maar in feite gaat hij langzaam maar stug door in je flesjes met voor elke 3 punten SG afname 0.5% extra koolzuur (1 atmosfeer per SG punt zakken bij 20 ļC erbij in je flesjes als je te vroeg bottelt).

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #28 Gepost op: 08-06-2017 23:34 u »
Naast het mogelijk niet geheel uitgisten is 9 gram bottelsuiker per liter veel. Al eerder is dat in dit topic opgemerkt. De meeste bieren hebben niet zo veel koolzuur.
9 gram is wel veel, maar levert slechts 9/7=30% meer druk op in je flesjes. Als de zaak gaat exploderen praat je over een factor 2. Dus moet er meer aan de hand zijn dan alleen te veel bottelsuiker.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 08-06-2017 23:45 u »
Gaat de SG afname van deze gist aan het eind heel langzaam toevallig? Dan zou je kunnen denken dat de zaak is uitgegist, maar in feite gaat hij langzaam maar stug door in je flesjes met voor elke 3 punten SG afname 0.5% extra koolzuur (1 atmosfeer per SG punt zakken bij 20 ļC erbij in je flesjes als je te vroeg bottelt).

Om te zorgen dat je een vlotte vergisting hebt en ook een vlotte nagisting adviseer ik steeds om te zorgen voor het enten van voldoende vitale gist. Door het sneller uitgisten van je bier loop je minder risico op het niet goed uitgegist zijn bij het bottelen van het bier.

9 gram is wel veel, maar levert slechts 9/7=30% meer druk op in je flesjes. Als de zaak gaat exploderen praat je over een factor 2. Dus moet er meer aan de hand zijn dan alleen te veel bottelsuiker.
Ik sluit in mijn reactie niet uit dat het bier te vroeg gebotteld is. Maar buiten dat is 9 g bottelsuiker per liter veel. Het is sowieso beter minder bottelsuiker te gebruiken.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #30 Gepost op: 08-06-2017 23:50 u »
Om te zorgen dat je een vlotte vergisting hebt en ook een vlotte nagisting adviseer ik steeds om te zorgen voor het enten van voldoende vitale gist. Door het sneller uitgisten van je bier loop je minder risico op het niet goed uitgegist zijn bij het bottelen van het bier.
Ik sluit in mijn reactie niet uit dat het bier te vroeg gebotteld is. Maar buiten dat is 9 g bottelsuiker per liter veel. Het is sowieso beter minder bottelsuiker te gebruiken.
Mee eens. In het verleden vaak slepende gistingen gehad die wel 3 of 4 weken duurden. Hoewel de smaak soms toch verrassend was (gepijnigde gist levert blijkbaar soms wel een mooi smaakprofiel) voeg ik nu meer gist toe en heb nu gistingen van hooguit een week. Maar kan misschien wel zijn dat sommige gistrassen alsnog wat langere gisting geven met staartje aan het eind. Daar heb ik niet genoeg ervaring mee.

Offline Sjoerd

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #31 Gepost op: 09-06-2017 18:51 u »
De starter was een 3 dagen getrapte, gist was super vitaal en veel gist,sterker nog, nog niet eerder zo'n goede starter gehad met 1214 of 1762. Dus sorry heren, dat was hem niet. Heb net even gemeten en schrik niet, een SG van 1009! Een vergistingsgraad van 88% met de 1388. Is volgens mij toch aardig hoog voor deze gist. 10% suiker toegevoegd tijdens koken. Dus schiet mij maar lek met alle theorieŽn.. Enfin, een wonder dat er pas 3 flesjes geklapt zijn!

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 09-06-2017 19:30 u »
Het is aan te raden je te verdiepen in de gist die je gaat gebruiken. De 1388 is beruchte langzame en verstokte vergister (Google maar eens).
Bij mijn laatste brouwsel met deze gist duurde het 2,5 week voordat de hoofdgisting voorbij was. Een beetje moutextractoplossing toevoegen tijdens de vergisting versnelde het. SVG uiteindelijk 91,3%.

Ik zie op het forum regelmatig berichten langskomen van spuitende en gesprongen flessen. Beheers je drang tot (te) snel bottelen of lageren (ik had het ook in het verleden ;D). Kans op overdruk is groter en je bier is daarmee echt niet sneller op dronk.

In jouw geval, te snel gekoeld waardoor de gist helemaal niets meer doet, totdat de temperatuur na bottelen weer omhoog gaat.

Offline Sjoerd

• Junior lid
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 09-06-2017 21:57 u »
Dat zal hem zijn, ga ik me de volgende keer aan houden, want ondanks deze eigenschap krijg je er wel een erg lekkere tripel mee!

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #34 Gepost op: 09-06-2017 23:06 u »
de starter was een 3 dagen getrapte, gist was super vitaal en veel gist,sterker nog, nog niet eerder zo'n goede starter gehad met 1214 of 1762. Dus sorry heren, dat was hem niet. Heb net even gemeten en schrik niet, een SG van 1009! Een vergistingsgraad van 88% met de 1388. Is volgens mij toch aardig hoog voor deze gist. 10% suiker toegevoegd tijdens koken. Dus schiet mij maar lek met alle theorien.. Enfin, een wonder dat er pas 3 flesjes geklapt zijn!

Tja starters ...

Je kan de cellen niet vragen of ze zich goed voelen.
Wij denken vaak van wel, want het ziet er goed uit.
Maar wij zijn geen gistcellen en onze ogen zien de kwaliteit van gist niet.

Heftigheid van een starter zegt niks over de vergisting die je er mee krijgt.

Eigenlijk pleit ik voor korrelgisten. Dan weet je zeker wat je doet. Altijd consistent.

Vloeibaar blijkt telkens weer een loterij. Voor mij niet meer.

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 10-06-2017 00:31 u »
Korrel is inderdaad ideaal. Er zijn er alleen te weinig.
Wat voor korrelgist zou jij gebruiken voor een duvel?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #36 Gepost op: 10-06-2017 09:12 u »
Bij korrelgist ben je afhankelijk van de kwaliteit en als er om wat voor reden dan ook te weinig actieve cellen in het pakje zitten zie je dat pas tijdens de hoofdgisting en heb je alsnog een probleem. Ik heb al vaak genoeg berichten op het forum gezien over het niet of te laat op gang komen van gistingen met korrelgist. Als ik korrelgist zou gebruiken dan zou ik een week vantevoren een reageerbuisje met wort en geadviseerde hoeveelheid korrelgist eerst uittesten zodat ik zeker weet dat de gist doet wat ze beloven.

Online Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #37 Gepost op: 10-06-2017 10:06 u »
Bij korrelgist ben je afhankelijk van de kwaliteit en als er om wat voor reden dan ook te weinig actieve cellen in het pakje zitten zie je dat pas tijdens de hoofdgisting en heb je alsnog een probleem. Ik heb al vaak genoeg berichten op het forum gezien over het niet of te laat op gang komen van gistingen met korrelgist. als ik korrelgist zou gebruiken dan zou ik een week vantevoren een reageerbuisje met wort en geadviseerde hoeveelheid korrelgist eerst uittesten zodat ik zeker weet dat de gist doet wat ze beloven.

Mwa ja je ziet dat vaak. Maar merendeels is het dan wel bij te weinig geŽnt gist.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 10-06-2017 12:36 u »
Korrel is inderdaad ideaal. Er zijn er alleen te weinig.
wat voor korrelgist zou jij gebruiken voor een duvel?
Mangrove jack M31 gaat het meest in de buurt komen

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #39 Gepost op: 11-06-2017 00:44 u »
Wijze woorden van EBC. Voor mij al jaren geen vloeibare gist meer.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 11-06-2017 12:28 u »
Wijze woorden van EBC. Voor mij al jaren geen vloeibare gist meer.

Ik gebruik al jaren zowel vloeibare gist als korrelgist.
Vloeibare gist kun je het beste altijd opkweken. Anders dan EBC zeg ik dat je de kwaliteit van je gist wel kunt zien met je ogen. Je kunt zien dat als een gist op een roerder staat dat de kleur van de starter verandert. En als je een waterslot op je erlenmeyer zet zie je de activiteit van het waterslot. Je ziet ook de schuimvorming aan het begin van de vergisting. Kortom met de nodige ervaring en goed waarnemen kun je de kwaliteit van je gist zonder microscoop toch goed inschatten.
Laatst een paar keer vloeibare gist gebruik door geen starter te maken maar meerdere verpakkingen te gebruiken. Vond dit geen succes omdat je dan inderdaad geen idee hebt van de vitaliteit van de gist.

Bij gedroogde gist is een kwestie van niet zuinig zijn en voldoende gist enten. Overigens zijn sommige gisten een actiever dan andere. Dat weet je pas als je er een paar keer mee hebt gewerkt.

Offline Sjoerd

• Junior lid
  • **
« Reactie #41 Gepost op: 11-06-2017 13:05 u »
De grote koolzuurdruk heeft me gisteren op ONK 3 punten gekost, desalnietemin nog 83 punten gescoord met dit bier.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 11-06-2017 13:29 u »
Tja starters ...

Je kan de cellen niet vragen of ze zich goed voelen.
Wij denken vaak van wel, want het ziet er goed uit.
Maar wij zijn geen gistcellen en onze ogen zien de kwaliteit van gist niet.

Heftigheid van een starter zegt niks over de vergisting die je er mee krijgt.

Eigenlijk pleit ik voor korrelgisten. Dan weet je zeker wat je doet. Altijd consistent.

Vloeibaar blijkt telkens weer een loterij. Voor mij niet meer.

Persoonlijk zijn bij mij de resultaten met vloeibare en korrelgist identiek en is het zeker geen loterij.

Voor het correct opkweken van gist moet je wel weten waar je mee bezig bent en dat vergt de nodige (zelf)studie.
Wat biotechnische voorkennis helpt hier natuurlijk veel, maar ik kan alleen iedereen die gist gaat opkweken de raad geven koop eerst een boek en lees je wat in in deze materie alvorens er aan te beginnen!!
Het zal veel duidelijk maken en je kans op slagen tot bijna 100% verhogen.
En het hoeft geen zware lectuur te zijn, vb: Yeast -The Practical Guide to Beer Fermentation  van Chris White with Jamil Zainasheff  makkelijk leesbaar begrijpbaar en correct.
Slechts <20Ä en die is goed geÔnvesteerd  https://www.bol.com/nl/p/yeast/1001004010705536/

Laat je ook niet te veel leiden door de vele methoden die je her en der op het net vind van hoe je een starter moet maken, er staan daar soms echt domme en foute dingen in. (er zijn er ook die juist zijn maar hoe scheid je het kaf van het koren?)

Voor een ervaren brouwer zou het echt geen verschil mogen maken korrelgist of vloeibare gist. Beide geven een goed resultaat indien correct toegepast
Het gebruik van korrelgist zonder enige voorkennis, 't ja dan ga je ook gegarandeerd vroeg of laat de fout in.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #43 Gepost op: 11-06-2017 14:39 u »
Ik gebruik alleen maar gist die ik opkweek, meestal vanaf schuine buis dus geen korrelgist zonder giststarter. Als ik korrelgist neem doe ik dat vanaf 5 ml wort en daarna zelfde procedure op de roerder.
Via de roerder kun je een heel reproduceerbare hoeveelheid actieve gist maken, mits je weet wat je doet en je gist goed kent door er aan aantal keren mee te brouwen.

Tags: gist