Pagina's:
Actions
  • #1 door Sjoerd Gepost op 07 Jun 2017
  • Besten,

Onlangs 75 flesjes tripel gebrouwen met 10% tarwemout, 10% carabelge en weayst 1388. 6 dagen gegist, 16 dagen gelagerd, 9 gr bottelsuiker per liter. Bij het bottelen maakte hij al veel schuim. Als ik een flesje open en inschenk maakt ie heel veel schuim, veel meer dan ik gewend ben. Allemaal niet erg, wel mooi zelfs, heeft een Duvel ook, dus ik dacht/denk dat het vooral aan de gist ligt. Echter springt cq ontploft om de paar weken een flesje. Nu al 3. Vraag is nu of ik dit risico bij veel meer flesjes heb omdat schijnbaar de druk hoger is dan normaal, of heb ik gewoon pech dat ik er een paar zwakkere flessen in heb zitten die de net wat hogere druk niet aan kunnen. Verder de vraag waarom die druk zo hoog is, ik heb in mijn beleving niets bijzonders gedaan. Daarbij smaakt ie super goed, dus mi ook geen infectie. Ik hoor graag!

Groet Sjoerd
  • #2 door Juindorper Gepost op 07 Jun 2017
  • Zwakke flesjes breken in een paar stukken. Meestal scheurt dan de bodem er onder uit.
    Als ze echt ontploffen is de koolzuurdruk te hoog opgelopen.
  • #3 door beermenke Gepost op 07 Jun 2017
  • 9 g bottelsuiker lijkt mij aan de hoge kant
    Ik bottel met max 7 g en altijd voldoende druk en schuim
  • #4 door JanEric Gepost op 07 Jun 2017
  • Was het bier wel uitvergist? Wat versta je onder lageren?
  • #5 door Marcel_k Gepost op 07 Jun 2017
  • Was het bier wel uitvergist? Wat versta je onder lageren?
    En wat was je eind SG?
  • #6 door Sjoerd Gepost op 08 Jun 2017
  • Eind SG 1016, begin SG 1078, ik dacht na totaal 22 dagen voor bottelen toch wel uitvergist.
  • #7 door TeVeHa Gepost op 08 Jun 2017
  • Ik houd ook van een goed schuimend bier en bottelde een tijdje met 9 gr/l maar ik ben 'moeten' zakken naar 7 g/l wegens 'teveel', hoe voeg jij de bottelsuiker toe als ik vragen mag?
    mvg
  • #8 door hans_nwk Gepost op 08 Jun 2017
  • 9 g/l is aan de bovenkant van wat gebruikt wordt maar niet uitzonderlijk.
    Ik zie zo gauw twee mogelijkheden:
    - Bier was niet helemaal uitgegist
    - Er is een bottelemmer gebruikt en de suiker is niet goed gemengd waardoor sommige flessen teveel en andere te weinig hebben gekregen.

Groet,
    Hans
  • #9 door brouwerwaldonk Gepost op 08 Jun 2017
  • Bij het bottelen maakte hij al veel schuim.
    Als uw bier tijdens het bottelen al veel schuim maakt kan je er zeker van zijn dat nog aan het gisten is. Dit samen met te veel bottelsuiker maakt dat de druk in de fles na de hergisting op fles blijft stijgen tot de fles barst.
    Je kan eventueel de kroonkurken heel voorzichtig een heel klein beetje lichten. Vˇˇr er schuim uit de fles komt de kroonkurk terug loslaten zodat de kroonkurk terug op zijn plaats komt en afsluit. Door het lichten zal een deel van de overdruk kunnen ontsnappen.   

Dit samen met wat hierboven is aangegeven bottelsuiker niet goed vermengt met alle bier.
  • #10 door hans_nwk Gepost op 08 Jun 2017
  • Met herlezen zie ik dat je 6 dagen hebt gegist en 16 dagen gelagerd.
    Als dit lageren op lage temperatuur is gebeurd heeft dat twee gevolgen:
    - er blijft meer CO2 in oplossing waardoor je minder suiker nodig hebt.
    - als het na 6 dagen de vergisting niet klaar is valt deze stil bij een temperatuurverlaging.

Groet,
    Hans
  • #11 door brouwerwaldonk Gepost op 08 Jun 2017
  • - als het na 6 dagen de vergisting niet klaar is valt deze stil bij een temperatuurverlaging.
    Dat is niet altijd zo Hans.
    Ik maak enkel bier in de koude wintermaanden. Mijn ge´soleerde en verwarmde gistkast staat in een koele kelder waar het dan tussen 5 Ó 8 ░C is.
    Ik laat de gisting een dag of 6 zijn gang gaan bij 22░C, de temperatuur wordt constant gemeten in het midden van het gistvat, zie wit geel zwart draadje wat in het buisje zit.

Na 6 dagen neem ik een staal en meet de densiteit. Meestal is dat tussen 1010 en 1012.
    Dan hevel ik over naar mandflessen van 20L die op de koude keldervloer staan.
    De koude lagering duurt 2 weken waarna ik terug een meting doe en heel soms is er nog 1 of 2 puntjes afgegaan, ondanks de koude temperatuur in de kelder niet hoger dan 8░C.
    Is er nog vergistbare suiker aanwezig in het jonge bier dan doet de gist langzaam zijn werk voort.
    Zie het relaas van gesprongen flessen, daar was volgens mijn bescheiden mening de gisting nog niet gedaan op het moment van bottelen, met de gekende gevolgen. 
  • #12 door Haagse Wouter Gepost op 08 Jun 2017
  • Had in het begin ook last van niet uitgegist bier.
    Vanaf toen gooi ik zodra de gisting bijna over is de temperatuur naar 21 a 22 graden.
  • #13 door hans_nwk Gepost op 08 Jun 2017
  • Dat is niet altijd zo Hans.
    Niet altijd maar de gisting zal in elk geval veel langzamer gaan zodat je denkt dat deze is stilgevallen en bij veel gisten kan hij helemaal stokken door een temperatuurverlaging.
    Zeker als de temperatuurverlaging met een schok gebeurt.
  • #14 door hansHalberstadt Gepost op 08 Jun 2017
  • Vergeet niet dat slechts 3 SG punten daling het equivalent is van je complete hoeveelheid bottelsuiker. en dat terwijl je meestal niet op 3 Sg punten nauwkeurig je eind SG kunt voorstellen. Betekent dus dat je echt moet wachten met koude lagering en bottelen tot er geen activiteit meer is.

• #15 door hansHalberstadt Gepost op 08 Jun 2017

• leuk idee zo'n doorzichtig deksel. zo kun je prima de gisting volgen.
  • #16 door Jeukstaardt Gepost op 08 Jun 2017
  • Een infectie met bijvoorbeed een wilde gist is ook niet helemaal uit te sluiten. Waar en of je die hebt opgelopen is lastig vast te stellen vrees ik. Heb je al eens gekeken wat het SG is van je gebottelde bier na een paar weken in de fles. Als dat echt beduidend lager is dan je eind SG voor het bottelen belooft dat niet veel goeds.
  • #17 door JaMo Gepost op 08 Jun 2017
  • Na de hoofdgisting hevel ik over naar een mandfles en gooi ik, net zoals Haagse Wouter zegt, de temperatuur naar 22 graden. Dit laat ik dan ongeveer een week staan. Daarna hevel ik nog eenmaal over.
    Het is inderdaad wel raadzaam om ervoor te zorgen dat de suiker goed vermengd is met het bier.
  • #18 door Bart J Gepost op 08 Jun 2017
  • Mijn vorige brouwsel heeft precies hetzelfde. Na een aantal weken toen de temperatuur steeg klapte er een paar flessen, ik heb de kurk gelicht maar dit was niet voldoende. Dus alle flessen leeg gemaakt in een emmer met waterslot en deze stond toen gewoon te pruttelen. sommige flessen klapte open in mijn hand, dus wellicht wenselijk om in ieder geval een veiligheidsbril op te zetten.
  • #19 door braaf Gepost op 08 Jun 2017
  • Te vroeg gebotteld.
    Deze gist heeft minimaal 2 weken nodig om volledig uit te gisten.
    Maar dan wel bij  een graad of 20.
  • #20 door JanEric Gepost op 08 Jun 2017
  • Te vroeg gebotteld.
    Deze gist heeft minimaal 2 weken nodig om volledig uit te gisten.
    Maar dan wel bij  een graad of 20.
    Welke gist? Sjoerd heeft volgens mij nergens geschreven over de gebruikte gist.
  • #21 door braaf Gepost op 08 Jun 2017
  • Welke gist? Ts heeft volgens mij nergens geschreven over de gebruikte gist
    Jazeker wel, weayst 1388
  • #22 door Jacques Gepost op 08 Jun 2017
  • Als uw bier tijdens het bottelen al veel schuim maakt kan je er zeker van zijn dat nog aan het gisten is.

Dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Kan ook zijn dat je bier nog veel koolzuur heeft door een koude lagering en dat de flessen relatief warm zijn.
  • #23 door Sjoerd Gepost op 08 Jun 2017
  • Dank allemaal voor jullie reacties, ik heb gegist bij 21 graden en gelagerd bij 15 graden. Ik doe de suiker met een afgemeten lepeltje van exact 3 gram in 33 cl flesjes. Het is me uit de reacties inmiddels duidelijk dat ik te vroeg gebotteld heb. Dat zit hem wat mij betreft wel echt in deze gist, want ik heb het al tig keer zo gedaan en dit probleem nog niet eerder gehad. Ik heb er net een koud gezet, ik zal morgen de SG eens meten.

Groet Sjoerd
  • #24 door Sjoerd Gepost op 08 Jun 2017
  • Ik had ook nog niet eerder schuimende flesjes gehad bij het bottelen
  • #25 door braaf Gepost op 08 Jun 2017
  • Dank allemaal voor jullie reacties, ik heb gegist bij 21 graden en gelagerd bij 15 graden. Ik doe de suiker met een afgemeten lepeltje van exact 3 gram in 33 cl flesjes. Het is me uit de reacties inmiddels duidelijk dat ik te vroeg gebotteld heb. Dat zit hem wat mij betreft wel echt in deze gist, want ik heb het al tig keer zo gedaan en dit probleem nog niet eerder gehad. Ik heb er net een koud gezet, ik zal morgen de SG eens meten.

Groet Sjoerd
    Klopt Sjoerd, deze gist gaat heel lang door.
    Ik weet het uit eigen ervaring.
Pagina's:
Actions