Mout vormt een "plakaat" bovenin de tank

Gestart door Thedge, 06-06-2017 08:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thedge

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik een mash gemaakt, verhouding 1:4 (net als de vorige keer, wat de eerste keer was maar wat enorm goed is gegaan). Vergisten is vannacht met aardig wat geweld gegaan, waardoor de deksel met waterslot er vanochtend wat scheef opzat. Bij het rechtzetten even naar de mash gekeken. Maar bovenop heeft zich een "koek" van mout gevormd. Bij doorroeren zit er wel vocht onder en pruttelt het aardig, maar vanwaar deze "koek".

Iemand enig idee?

Marcel

Adbrouwt

Ik denk dat de koek die je bedoeld in je gist vat het schuim en hopharsen zijn. Dat ziet eruit als een koek maar naar enkele dagen verdwijnt dit.
Maar dit is wat ik denk. Misschien kun je even kort je brouw procedure beschrijven.

beershine

Beter is dan ook niet te roeren zodat er geen gevormde koolzuur kan ontwijken en zuurstofinslag tot
een minimuum beperkt blijft.

Dit biertje zal ook slagen, komt goed.

hansHalberstadt

De combinatie ''gisting'' en "koek" van mout kan ik niet plaatsen. heb je dan gist bij je beslag gegooid :weetniet: :weetniet:

Gerb

Je hebt wel de bostel eruit gefilterd voor de vergisting hoop ik? Bij sommige bovengisten komt er inderdaad een dikke laag bruin/beige gistkoek te liggen. Voorlopig geen zorgen.

Jacques

Citaat van: Thedge op 06-06-2017  08:35 uHallo allemaal,

Gisteren heb ik een mash gemaakt, verhouding 1:4 (net als de vorige keer, wat de eerste keer was maar wat enorm goed is gegaan). Vergisten is vannacht met aardig wat geweld gegaan, waardoor de deksel met waterslot er vanochtend wat scheef opzat. Bij het rechtzetten even naar de mash gekeken. Maar bovenop heeft zich een "koek" van mout gevormd. Bij doorroeren zit er wel vocht onder en pruttelt het aardig, maar vanwaar deze "koek".

Iemand enig idee?

Marcel

Ik denk dat er wat termen door elkaar gehaald worden. Het Nederlandse woord voor mash is maisch met sch. (Ik zie vaak dat de c niet geschreven wordt.)

Maisch, ook wel beslag genoemd, is een mengsel van water met mout dat geschroot is. Na het maischen filter je en de vloeistof die je overhoudt heet wort. Het wort kook je met hop en na opnieuw filteren en koelen kan de gist er bij.
Ik neem aan dat al deze handelingen hebt gedaan en dat je bedoelt dat het wort staat te gisten.

Zoals ook blijkt uit vorige reacties zijn er gisten die een echt gistdek vormen. Vooral de Westmalle gist (Wyeast 3787) is daarom berucht. Heb je toevallig die gist geënt?

Oscar

Citaat van: Thedge op 06-06-2017  08:35 uGisteren heb ik een mash gemaakt, verhouding 1:4 (net als de vorige keer, wat de eerste keer was maar wat enorm goed is gegaan). Vergisten is vannacht met aardig wat geweld gegaan, waardoor de deksel met waterslot er vanochtend wat scheef opzat. Bij het rechtzetten even naar de mash gekeken. Maar bovenop heeft zich een "koek" van mout gevormd. Bij doorroeren zit er wel vocht onder en pruttelt het aardig, maar vanwaar deze "koek".

Dus na het maischen gist erbij gedaan... :nut: En dan later nog eens roeren... :weetniet: Als ie uitvergist is zou ik de boel opstoken en destilleren tot een mooie alcohol. En daarna er iets lekkers van maken...

Succes!  ^-^ :biersmile:

Jeukstaardt

Ik moet onwillekeurig ineens aan mannen in tuinbroeken denken die in bossen stiekem met vaten en koper aan de gang zijn...

Adbrouwt

En zit er al een oplossing voor je tussen de antwoorden?

brouwerwaldonk

Een normale gisting van gekookt en gekoeld wort ziet er zo uit



Je ziet aan de bovenkant het begin van een licht bruin/beige verkleuring, dat zijn de hopharsen boven op het schuimdek.

Markiej87

Marcel,

Het is duidelijk dat je aan je voorbereidingen voor het stoken bezig bent. Ik zou je vraag dan ook even op een stokersforum stellen.


GeBaxke

Als je dus de hele maisch met mout en al hebt laten gisten, kun je ook proberen na het uitvergisten door een grove zeef te laten gaan vervolgens door een kaasdoek of iets dergelijks voor een fijne filtering. Dan hop extract erbij en laten nagisten op de fles.
Leuk experiment, theoretisch zou het moeten lukken als je schoon genoeg werkt.

Gewoon proberen. Weggooien is zonde.

hansHalberstadt

Misschien goed als de topic starter eerst eens zelf uitlegt wat hij nu werkelijk heeft gedaan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.