Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Zomerblond  (gelezen 950 keer)

Offline Battum80

• Senior lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
Zomerblond
« Gepost op: 05-06-2017 16:23 u »
Iemand opmerkingen over dit recept? Vooral de hopgift icm deze gist en Hallertau als koudhop is nieuw voor me

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptBIrra Aquasana Zomerblond
Brouwdatum
BiertypePale Ale (Belgisch)
Volume18,0 l
Begin SG1,047 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)27 IBU
Brouwzaalrendement73,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
18,00 lWater uit Water Chur Stad
2,0 gCaCl2
1,00 gCaSO4
3,08 mlMelkzuur
7,20 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
82 mg/l16 mg/l1 mg/l147 mg/l29 mg/l72 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,800 kgPilsmoutWeyermann3 EBC70,0 %
1,000 kgMŁnchner IWeyermann15 EBC25,0 %
0,200 kgCaraBelgeDingemans35 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 įC1 min.45 min.4,5 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 įC15 min.10 min.4,5 l/kg
Uitmaischen78,0 įC10 min.5 min.4,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gChallengerpellets6,1%75 min.19,9 IBU
10,0 gAmarillopellets7,0%10 min.4,0 IBU
10,0 gHallertau Traditionpellets5,6%10 min.3,2 IBU
20,0 gHallertau Traditionpellets5,6%koudhop0,0 IBU

Gist
La Trappe opgekweekt

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Zomerblond
« Reactie #1 Gepost op: 05-06-2017 17:11 u »
Niet veel mis mee. Afgaande op het recept wordt het een fris, fruitig en licht moutig biertje.
De koudhop kun je eventueel al bij het begin van de nagisting bij het bier doen. Hierdoor krijg je nog meer fruitige smaken.
Op welke temperatuur ga je vergisten?

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 05-06-2017 19:55 u »
Ik dacht aan 19 graden en aan het einde laten oplopen tot 21, maar ik heb pas een keer eerder met deze gist gebrouwen. Advies?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 05-06-2017 21:44 u »
Ik dacht aan 19 graden en aan het einde laten oplopen tot 21, maar ik heb pas een keer eerder met deze gist gebrouwen. Advies?

Goed plan.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #4 Gepost op: 05-06-2017 21:57 u »
Ik zie de noodzaak van de brouwzouten niet, maar ja, dat is mijn stokpaard.
Kooktijd mag terug naar 60 minuten.
Dat melkzuur, als je het al toevoegt... , dan aan de hand van meting, niet volgens berekening.

We doen zo ingewikkeld over water, ik twijfel er heel erg aan dat wat je uit de kraan krijgt klopt met wat de watermaatschappij aangeeft. Schijnzekerheid, maar waarschijnlijk nog erger.  Water is bovendien het minst belangrijke ingrediŽnt van bier. Het is zwaar overschat. Water heeft nauwelijks invloed op de kwaliteit van je bier. Oei, dat klinkt hard. Maar het is zo. De mineralen in je wort komen voor het grootste deel uit de mout. De invloed van je water is minimaal.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 05-06-2017 23:06 u »
Ik zie de noodzaak van de brouwzouten niet, maar ja, dat is mijn stokpaard.
Kooktijd mag terug naar 60 minuten.
Dat melkzuur, als je het al toevoegt... , dan aan de hand van meting, niet volgens berekening.

We doen zo ingewikkeld over water, ik twijfel er heel erg aan dat wat je uit de kraan krijgt klopt met wat de watermaatschappij aangeeft. Schijnzekerheid, maar waarschijnlijk nog erger.  Water is bovendien het minst belangrijke ingrediŽnt van bier. Het is zwaar overschat. Water heeft nauwelijks invloed op de kwaliteit van je bier. Oei, dat klinkt hard. Maar het is zo. De mineralen in je wort komen voor het grootste deel uit de mout. De invloed van je water is minimaal.

Er komen inderdaad veel mineralen via de mout in het beslag. Maar dat betekent niet dat de invloed van mineralen in het water verwaarloosbaar is. Zo zit er in verhouding maar weinig chloriden in mout.
Zet je aversie tegen brouwzouten eens opzij en ontdek wat een een grote invloed brouwzouten op je uiteindelijk bier heeft.

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 02-07-2017 15:57 u »
Vandaag dit bier gebrouwen, alles verliep voorspoedig. Het rendement viel een puntje tegen en ook het wort bleef wat troebel. Maar dat zal na de vergisting wel weg zijn.

De berekende hoeveelheid melkzuur bracht de pH precies naar 5.4 dus het kwam deze keer mooi uit.

Ik begrijp dat er verschillende opvattingen zijn over het gebruik van brouwzouten. Het heeft mijn bieren aanzienlijk verbeterd, dus ik ga er gewoon mee door. Maar iedereen mag doen wat hem of haar goed lijkt natuurlijk.

Nu 3 uur na het enten van de gist is de vergisting al begonnen. Mijn starter was goed levendig en ik verwacht een snelle vergisting. Ik ga de koudhop wat eerder toevoegen zoals Jaques schreef en wacht gespannen af op het resultaat.

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 02-08-2017 10:37 u »
Na een week in de fles is het bier al op druk en heerlijk van smaak. Misschien dat ik de volgende keer (want die komt er zeker) ook een klein beetje Amarillo aan de koedhop toevoeg. Het is echt een heerlijk fris en smaakvol biertje geworden voor deze warme dagen.

Offline Jules

• Vol lid
  • No Worries
« Reactie #8 Gepost op: 02-08-2017 12:38 u »
Ziet er lekker uit: proost!

Mvg J

Tags: