Nieuwe brouwer: temperatuur regelen?

Gestart door JonisM, 04-06-2017 20:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JonisM

Ik ben al een tijdje aan het denken om te beginnen met brouwen.
Alleen ben ik zelf niet echt aan de speciale bieren en dacht om een sterk blond of een pils te brouwen.
Ik vond een set van Arsegan voor 'Vlaams Blond' te brouwen, ik heb op verschillende websites gelezen hoe het proces in elkaar zit, bij het pakket zit normaal ook een handleiding.

Alleen heb ik bij de meeste bieren gelezen dat deze moeten gisten op 12 graden Celsius.
Hoe kom ik aan deze temperatuur? Moet je daarvoor een aparte frigo hebben of hoe doen jullie het?

Ik heb nu nog niks gekocht of gebrouwen dus tips en suggesties zijn meer dan welkom.

marc0871

Gelukkig zijn de meeste bieren bovengistend, zodat je deze tussen de 18 en 26 ºC kan vergisten ;D

Een Blonde is bovengistend en moet tussen de 18 en 26 ºC vergist worden.
Een pils is ondergistend en moet onder de 16 ºC vergist worden. 

De eerste zou je gewoon op kamertemperatuur kunnen vergisten.
Voor de tweede moet je temperatuurgecontroleerd vergisten en heb je een koelkast, een warmtelamp en een STC1000 of Inkbird nodig.
Die laatste 2 zijn stopcontacten die, door middel van een sensor, de koeling danwel de verwarming schakelen.

Misschien eerst eens een Blonde brouwen, voordat je jezelf op kosten jaagt met een gistkast?

JonisM

Citaat van: marc0871 op 04-06-2017  20:44 uGelukkig zijn de meeste bieren bovengistend, zodat je deze tussen de 18 en 26 ºC kan vergisten ;D

Een Blonde is bovengistend en moet tussen de 18 en 26 ºC vergist worden.
Een pils is ondergistend en moet onder de 16 ºC vergist worden. 

De eerste zou je gewoon op kamertemperatuur kunnen vergisten.
Voor de tweede moet je temperatuurgecontroleerd vergisten en heb je een koelkast, een warmtelamp en een STC1000 of Inkbird nodig.
Die laatste 2 zijn stopcontacten die, door middel van een sensor, de koeling danwel de verwarming schakelen.

Misschien eerst eens een Blonde brouwen, voordat je jezelf op kosten jaagt met een gistkast?

Ik had eigenlijk zitten denken om misschien een box te maken met isolerende panelen die ik kan meekrijgen van mijn werk (ik maak broedkasten voor kippetjes).
Ik heb al de STC-1000 leren kennen, alleen weet ik niet waar ik een koelsysteem zou kunnen vinden die redelijk is van prijs.
Ik betwijfel dat gewone ventilators de temperatuur kunnen behalen.

marc0871

Kunnen ze ook niet.
Die pompen alleen lucht rond aan de ambiente temperatuur.
Een tweedehands koelkastje is goedkoper dan een los koelsysteem.

Brouwers

Citaat van: JonisM op 04-06-2017  21:13 uIk had eigenlijk zitten denken om misschien een box te maken met isolerende panelen die ik kan meekrijgen van mijn werk (ik maak broedkasten voor kippetjes).
Ik heb al de STC-1000 leren kennen, alleen weet ik niet waar ik een koelsysteem zou kunnen vinden die redelijk is van prijs.
Ik betwijfel dat gewone ventilators de temperatuur kunnen behalen.
Makkelijkste is een 2e hands koelkast waarin je gistvat past. Neem nog een warmte lamp van 25-50w waar je een stekker aan zet en je bent klaar. Voordeel van de koelkast is dat je makkelijk een pils kan brouwen en kan koelen op de vergistingspiek van bovengistende bieren.

Laatst een inkbird itc-308 voor 30 euro bij amzon gekocht, daar kan je moelijk tegenop als jezelf de stc nog in elkaar moet zetten.

Haagse Wouter

Citaat van: Brouwers op 04-06-2017  21:38 uLaatst een inkbird itc-308 voor 30 euro bij amzon gekocht, daar kan je moelijk tegenop als jezelf de stc nog in elkaar moet zetten.

Mwa, STC kost ongeveer de helft alles bij elkaar. Ligt eraan of je het leuk vind om in elkaar te zetten.

brouwerwaldonk

Als je pils wil brouwen moet je een aantal dingen weten.
Bij het begin van de vergisting wordt er ook warmte geproduceerd die de temperatuur in het gistvat zal doen stijgen.

Als je een koele kelder hebt dan zou ik enkel pils brouwen als het buiten koud is, dan zal de temperatuur in je kelder, die waarschijnlijk een verluchting naar buiten heeft, misschien beneden 10°C. liggen.

Hoewel ik enkel bovengisting brouw, gebeurt bij mij het brouwen altijd in de wintermaanden.
In mijn kelder waar het altijd fris is, staat mijn houten gistkast met verwarming. In de wintermaanden is de luchttemperatuur tussen 5 en 10°C,  in de zomer op maximum 16°C.

Ik vul mijn gistvat met wort van 22°C en laat de bovenkant van de kast open zodat het wort stilaan kan afkoelen. Als de gisting op gang komt wordt er zoals hierboven gezegd warmte geproduceerd die direct kan afgegeven worden aan de koude lucht van de kelder.
Na 24 tot 36 uur is er geen warmteproductie meer, dan gaat de kast dicht en de verwarming aan, om de vergisting op 22°C te houden tot het bier is uitgegist.
Daarna hevel ik over naar enkele mandflessen die op de koude keldervloer staan voor de koude lagering en het dry-hoppen.

Jonis, ik hoop dat je hiermee een beetje geholpen bent.
     

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 04-06-2017  23:40 uMwa, STC kost ongeveer de helft alles bij elkaar. Ligt eraan of je het leuk vind om in elkaar te zetten.

Een kastje om de STC-1000, de nodige meters draad, stopcontacten en stekker kosten snel meer dan je denkt. Een Inksbird voor 30 euro is echt heel goedkoop. Zelfs als je de tijd niet meerekent die je kwijt bent aan het in elkaar zetten van een werkend STC-1000 systeem.

JonisM

Ik heb eens gezocht naar koelingssystemen en die zijn dus inderdaad allemaal te duur aangezien er koelkasten staan op 2dehands voor maar 25 euro.
Zou iemand me kunnen vertellen welke afmetingen dergelijk gistingsvat zou hebben? Dit is namelijk het set die ik ga kopen.


Rickkert

Ik zou zeggen, vraag het gewoon aan de winkel waar je de set koopt!  :biersmile:

Veel succes alvast met deze leuke hobby!

Sander van Dijk

Citaat van: Jacques op 05-06-2017  15:47 uEen kastje om de STC-100, de nodige meters draad, stopcontacten en stekker kosten snel meer dan je denkt. Een Inksbird voor 30 euro is echt heel goedkoop. Zelfs als je de tijd niet meerekent die je kwijt bent aan het in elkaar zetten van een werkend STC-100 systeem.
Hangt er erg vanaf wat je nog hebt liggen. Ik heb altijd wel wat hout om een kistje in elkaar te lijmen. Je koopt een meter 3 aderig 2,5 mm snoer (met massieve draad) en gebruikt daarvan het draad. Anders moet je vaak minimaal 5 meter kopen te tegen hoge prijzen. Verder heb je 2 WCD's nodig en de goedkoopste kosten iets van een euro per stuk. En je hebt nog een paar lasklemmetjes nodig. En ook nog een stukje 3 aderig 2,5 mm snoer met een stekker, maar dat heb je vaak ook nog wel liggen.

Niet vergeten om alles netjes te aarden (en de boel op een geaard stopcontact aan te sluiten[emoji1]) en ook even een trek ontlasting maken aan je snoer in de binnenkant van het kastje.

Op deze manier kost het niet zoveel, maar je moet het wel leuk vinden en het veilig kunnen maken.

Knobby

Vergeet de zekering niet. Ik gebruik 10A traag, voor mijn kastje met dubbele stc-1000 waar dus 2 koelkasten op aangesloten zijn.

BrouwMout.nl

Citaat van: JonisM op 05-06-2017  16:48 uZou iemand me kunnen vertellen welke afmetingen dergelijk gistingsvat zou hebben? Dit is namelijk het set die ik ga kopen.


Gewicht   0.86 kg
Lengte   42 cm
Hoogte   39.8 cm
Breedte   39.8 cm

Veel brouwplezier!

Sil.

Die 42 centimeter is de hoogte.
40 cm de diameter.

Jacques

Citaat van: Sander van Dijk op 06-06-2017  07:08 uHangt er erg vanaf wat je nog hebt liggen. Ik heb altijd wel wat hout om een kistje in elkaar te lijmen.
...
Op deze manier kost het niet zoveel, maar je moet het wel leuk vinden en het veilig kunnen maken.

Klinkt een beetje dat je taart gaat bakken en je recept begint met: je leent een ei bij de buren...

Je moet natuurlijk wel alle materialen rekenen en niet de spullen weglaten die al had liggen of bij de buren kunt lenen.

Sander van Dijk


Citaat van: Jacques op 06-06-2017  21:06 uKlinkt een beetje dat je taart gaat bakken en je recept begint met: je leent een ei bij de buren...

Je moet natuurlijk wel alle materialen rekenen en niet de spullen weglaten die al had liggen of bij de buren kunt lenen.

De mensen die met enige regelmaat wat doe-het-zelven en ook de neiging hebben om niet te veel weg te gooien, omdat het altijd nog van pas kan komen hebben zat spulletjes liggen. Het valt niet mee om te bepalen wat een restje multiplex kost dat je nog hebt liggen van een klusje van 2 jaar geleden.

Maar gewoon die Inkbird bestellen is natuurlijk ook prima. Ieder zijn meug :)

Jacques

Citaat van: Sander van Dijk op 07-06-2017  13:31 uDe mensen die met enige regelmaat wat doe-het-zelven en ook de neiging hebben om niet te veel weg te gooien, omdat het altijd nog van pas kan komen hebben zat spulletjes liggen. Het valt niet mee om te bepalen wat een restje multiplex kost dat je nog hebt liggen van een klusje van 2 jaar geleden.

Als je de spullen ergens hebt liggen kost het alleen tijd. Maar dan moet je ze wel hebben. Niet iedereen heeft dat. En het feit dat je ergens wat had liggen wil niet zeggen dat het destijds de aanschaf geen geld gekost heeft.

Overigens is het natuurlijk prima als je nog wat spullen hebt liggen en plezier hebt in het elkaar knutselen om zelf een kastje om een STC-1000 te maken. Maar als je niet zo'n klusser bent is een Inkbird wel een heel goed alternatief.

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 05-06-2017  15:47 uEen kastje om de STC-1000, de nodige meters draad, stopcontacten en stekker kosten snel meer dan je denkt. Een Inksbird voor 30 euro is echt heel goedkoop. Zelfs als je de tijd niet meerekent die je kwijt bent aan het in elkaar zetten van een werkend STC-1000 systeem.

Klopt, ongeveer de helft bij mij.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.