Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Volume van het brouwsel verhogen  (gelezen 712 keer)

Offline Hermanus

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hozanna in de hoge, schenk ons allen nog eens in!
Volume van het brouwsel verhogen
« Gepost op: 01-06-2017 16:12 u »
Beste Brouwers,

Ik heb een vraagje omtrent het volume van een brouwsel. Omdat ik relatief nieuw ben in het brouwen van bier heb ik voor mijn eerste brouwsels gekozen voor moutpakketten van de Brouwmarkt. Volgens het recept zijn deze pakketten goed voor ongeveer 20 liter bier.  Dit met ongeveer 5,5 kg mout en een beslagwater van 20 liter. 

Uiteindelijk hield ik echter maar 12 liter gebotteld bier over. Dit kwam ten eerste doordat te weinig gespoeld heb tijdens het filteren. Daarnaast natuurlijk doordat een aantal stappen invloed heeft op de eindhoeveelheid bier, zoals het koken van het wort en het overhevelen van het jonge bier na de hoofd- en nagisting en bij het bottelen (hierbij blijft er altijd wel een deel in het vat achter).

Nu vroeg ik me af hoe het voor mij mogelijk is om het uiteindelijke gebottelde volume van het bier te verhogen. Ik zou graag naar minstens 16 liter willen gaan. Ik brouw namelijk met een vriend van me en dan hebben we ongeveer een krat per man.  De bottleneck ligt bij de brouwketel. Deze heeft een volume van ~27 liter. 

Binnenkort gaan we alle ingrediŽnten los kopen om ons eigen recept te maken. Mijn idee was om dan meer mout te gebruiken op hetzelfde beslagwater (20 ltr) en dit dan vervolgens te compenseren door bij het filteren meer spoelwater te gebruiken. Na het filteren is er inmiddels weer meer plek in onze ketel.

Is dit een goed idee? Of  moet je altijd een bepaalde minimale verhouding mout/beslagwater aanhouden?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • ABV de bierkaai
Re: Volume van het brouwsel verhogen
« Reactie #1 Gepost op: 01-06-2017 16:23 u »
Beste is om brouwsoftware te gebruiken. In mijn 27 liter pan hou ik van een 6,5% bier een kleine 20 liter over. Dus het kan wel. Mijn totaal brouwwater is ongeveer 30 liter. 18 liter maisch water en 12 liter spoelwater

Offline Knobby

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 01-06-2017 17:11 u »
Brouwsoftware is het makkelijkst. Een paar brouwsels de volumes meten bij de tussenstappen en je hebt een aardig idee. Denk er aan dat er in je bostel ong 1l/kg mout achter blijft.

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #3 Gepost op: 01-06-2017 22:58 u »
Spoelen tot het gewenste volume voor koken.
In mijn 25 liter pan ben ik ook niet te bang om een kleine 20 liter 8,5% volmout imperial stout te maken brouwen.

Dikke pap en volle pan, maar het kan.
Net :nut:

Offline HopSwiers

• Senior lid
  • Land: be
  • A beer a day keeps the doctor away!
« Reactie #4 Gepost op: 07-06-2017 14:36 u »
Brouwsoftware is het makkelijkst. Een paar brouwsels de volumes meten bij de tussenstappen en je hebt een aardig idee. Denk er aan dat er in je bostel ong 1l/kg mout achter blijft.
Beste is om brouwsoftware te gebruiken. In mijn 27 liter pan hou ik van een 6,5% bier een kleine 20 liter over. Dus het kan wel. Mijn totaal brouwwater is ongeveer 30 liter. 18 liter maisch water en 12 liter spoelwater

Brouwsoftware is het gemakkelijkst, maar ook het moeilijkst. Als je een rekenmachine gebruikt zonder dat je kan hoofdrekenen graak je snel in de problemen als de praktijk anders blijkt te zijn als de uitkomst van de software, want waar is het dan misgelopen? En die kans is geeneens heel klein, zeker bij een beginnend brouwer.
Ik kan je alleen maar aanraden om zeker ook de hele theorie erachter goed te proberen doorgronden.
Draf neemt veel vocht op, verdamping tijdens koken en tijdens maischen, dikte van beslag, hoeveelheid spoelwater, wat blijft er achter tijdens overhevelen, staalname tijden vergisting, verlies tijdens bottelen, ...
Gebruik brouwsoftware om wat richtwaarden te krijgen en de volgende keer dat je brouwt probeer je bij elke stap af te vragen of er mogelijks verliezen of winst kunnen zijn en probeer een idee te krijgen van hoeveel :)

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
  • Land: be
  • VAW is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 07-06-2017 15:19 u »
Telkens als ik ergens lees, ik heb een recept en een brouwketel van xxx liter maar bij het bottelen heb ik altijd maar x liter, vind ik dat heel raar.

Ik maak telkens een recept in mijn brouwblad, waarin staat gewenste hoeveelheid bier en vul dan in 43 liter. Ik vertrek altijd met 64 L water.
In mijn brouwketel kan ik maximaal 32 L water doen en 10 kg schroot. Ik maak uit noodzaak een heel dik beslag en spoel met evenveel water om mijn hoeveelheid wort te bekomen.

Filteren doe ik met een hevelfilter en hoeveel er naar mijn kookketel gaat heb ik nog nooit gemeten, maar in mijn brouwketel blijft hoogstens 0,5 l water achter na het spoelen. In mijn kookketel kan 80 L.

Na het koken en koelen hevel ik het wort naar mijn gistvat tot de laatste druppel wort, ik heb dus totaal geen verlies bij het koken, met uitzondering van de verdamping. 

Na het vergisten ligt er een laag gistslurry van 1 liter in mijn gistvat, kan het exact meten door de slurry over te gieten naar een waterfles van 2 L. Al het bier (weer tot de laatste druppel) hevel ik over naar de mandflessen om te lageren, dus geen verlies.

Na het lageren hevel ik over naar een bottelemmer. Ik doe voor 8 liter bier 55 g bottelssuiker in een pannetje met 20 ml water. Na elk brouwsel heb ik dan 43 L bier om te bottelen.
120 flessen van 0,33 L
6 beugelflessen van 0,5 L

Verlies
10 L water in het bostel (met een densiteit van 1010) + 0,5L spoelwater
10,5 L verdamping tijdens het koken
en verder niets.

Offline Hermanus

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hozanna in de hoge, schenk ons allen nog eens in!
« Reactie #6 Gepost op: 10-06-2017 13:38 u »
Bedankt voor alle reacties. :groots: Ik heb nu een goed idee waar ik op moet gaan letten bij de volgende brouwsels.

Overigens gebruik ik vanaf het eerste brouwsel het programma BrouwHulp. Ik was echter een beetje overweldigd door de diepte en mogelijkheden van het programma  :P. Inmiddels heb ik de tools met betrekking tot het volume van het water gevonden.

Tags: