Brett in Weizen

Gestart door Jeukstaardt, 27-05-2017 18:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeukstaardt

Heeft er iemand al eens brett toegevoegd aan weizen? En zo ja, wat was daar de uitkomst van?

seed7

Veel "Funk", tamelijk hard van smaak.

Ingo

Jeukstaardt

Weet je nog welke brett dat was? En was dat icm gewone sacharomyces in de hoofdgisting?

Dund

Ik maak 1x per jaar een witbier dat ik gewoon met witbiergist vergist tot 80-90 (een dag of 3-4) van de maximale vergistingsgraad. Op dat moment gaat er een flesje white labs gist bij.

Brett B is heel goed erbij. Deze heeft meestal de eerste 5 maanden een rare bijsmaak (amandel nootachtig) Na een half jaar dan begint dit weg te trekken en blijft er een super funky zuur witbier over. Ik heb toevallig afgelopen week hetzelfde recept gebotteld maar dan met lambicus brett (ook white labs). Deze smaakt nu al goed zuur.

Wat mij betreft echt een aanrader. Of het met weizen lekker is weet ik niet met witbier in ieder geval wel.

Jeukstaardt

Het volgende idee kwam bij me op.
Ik heb momenteel 15 ltr weizen die in een mandfles staat na te gisten en zo goed als klaar is.
Er is nog enigszins activiteit. Ik bedacht me om 5 ltr te bottelen en de resterende 10 liter te enten met brettanomyces en een paar maanden weg te zetten. Na wat onderzoek denk ik dat te doen met b.clausseni vanwege het smaakprofiel dat de fabrikant omschrijft van deze stam.

Dund

Dat zou je kunnen doen inderdaad. Ik heb deze gist ook al vaker gebruikt. Van alle types vond ik dit wel een mindere. Het is een beetje muffig/stalachtig (wel echt brettig daar niet van) De andere twee brett soorten zijn zuurder. Ik denk dat die beter bij je weizen passen qua frisheid. De clausenii gebruik ik wel eens als brett ipa. Dan balanceert deze de fruitigheid van de hop.


Jeukstaardt

Citaat van: Dund op 28-05-2017  09:15 uDat zou je kunnen doen inderdaad. Ik heb deze gist ook al vaker gebruikt. Van alle types vond ik dit wel een mindere. Het is een beetje muffig/stalachtig (wel echt brettig daar niet van) De andere twee brett soorten zijn zuurder. Ik denk dat die beter bij je weizen passen qua frisheid. De clausenii gebruik ik wel eens als brett ipa. Dan balanceert deze de fruitigheid van de hop.

Dank voor je antwoord. Ik ga nog wat aanvullend veldwerk doen. Mijn insteek was eigenlijk om deze stam te kiezen juist vanwege het mindere zuurtje wat deze kennelijk produceert. Dat die andere 2 meer zuur produceren lees ik her en der terug.
Wat voor hoeveelheden ent je eigenlijk? Ik lees in 'Yeast' dat er weinig cellen nodig zijn om het brettprofiel in bier te krijgen en dat overenten meer kwaad dan goed doet. Ik zou dan denken dat op 10 liter 1 verpakking teveel zou zijn.
Misschien dan toch beter het depot van Orval in de weizen toe te voegen. Dat zou dan de bruxellensis variant zijn.
Keuzes, keuzes...

seed7

De lambicus van Wyeast.

Ingo

Jeukstaardt

Citaat van: seed7 op 28-05-2017  17:21 uDe lambicus van Wyeast.

Ingo

Vertel me meer Ingo, vertel me meer ;)

seed7

Valt niet veel te vertellen, zakje open knippen en de inhoud bij het jongbier of al in het wort bij de hoofdgist. Overhevelen als de hoofdgisting klaar is en dan een maand of 3-6 in eenmandfles en bottelen. Dan proeven.

1 a 2 Orval bodempjes en wat geduld werkt ook goed.

Ingo

Dund

Ik vind die Wyeast wel duur vergeleken met White Labs. Dat is dan eigenlijk de reden waarom ik altijd brett van White Labs neem.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.