Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Pan te klein?  (gelezen 1238 keer)

Offline Banderas

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Pan te klein?
« Gepost op: 19-05-2017 16:03 u »
Het recept wat ik wil gaan gebruiken vraagt om 19 L beslagwater, echter is de inhoud van mijn grootste pan op dit moment 15 L. Kan ik de verhoudingen van het recept zodanig veranderen dat het met 15 L ook moet lukken of zal ik toch moeten kijken naar een grotere pan?

Alvast bedankt voor de hulp!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline braaf

• Senior lid
  • Land: nl
  • na 1 keer brouwen helemaal verslingerd
Re: Pan te klein?
« Reactie #1 Gepost op: 19-05-2017 16:17 u »
Het recept wat ik wil gaan gebruiken vraagt om 19 L beslagwater, echter is de inhoud van mijn grootste pan op dit moment 15 L. Kan ik de verhoudingen van het recept zodanig veranderen dat het met 15 L ook moet lukken of zal ik toch moeten kijken naar een grotere pan?

Alvast bedankt voor de hulp!
Hoeveel mout ga je gebruiken.

Online Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #2 Gepost op: 19-05-2017 16:24 u »
Je kan kiezen voor meer spoelwater, en dus een soort van semi high gravity brouwen. Als je kookvolume na het spoelen maar in de pan blijft passen.
Hou er wel rekening mee dat het rendement lager wordt bij een heel dik beslag en dat er meer kans is op aanbranden van de maisch.

Ook kan je ervoor kiezen echt high gravity te brouwen, en dus water aan het gistvat toevoegen om het volume te verhogen.

Dit kan je allemaal met de brouwsoftware uitkienen.

Er staat veel over high-gravity brewing geschreven op het forum en op diverse brouwsites.

Een prima 21 liter pan, kan je ook aanschaffen voor een prima prijs bij menno, die kan je wel kwijt op de meeste fornuizen.

Offline Banderas

• *
« Reactie #3 Gepost op: 19-05-2017 16:37 u »
Hoeveel mout ga je gebruiken.

Ik wilde dit moutpakket gebruiken, staat op het eerste oog geen specificaties van het gewicht van het mout bij..

Je kan kiezen voor meer spoelwater, en dus een soort van semi high gravity brouwen. Als je kookvolume na het spoelen maar in de pan blijft passen.
Hou er wel rekening mee dat het rendement lager word bij een heel dik beslag en dat er meer kans is op aanbranden van de maisch.

Ook kan je ervoor kiezen echt high gravity te brouwen, en dus water aan het gistvat toevoegen om het volume te verhogen.

Dit kan je allemaal met de brouwsoftware uitkienen.

Er staat veel over high-gravity brewing geschreven op het forum en op diverse brouwsites.

Een prima 21 liter pan, kan je ook aanschaffen voor een prima prijs bij menno, die kan je wel kwijt op de meeste fornuizen.

Oke, ik denk dat het dan de optie voor een grotere pan gaat worden of een ander recept/moutpakket..

Offline foz

• Super lid
  • John Barleycorn must die!
« Reactie #4 Gepost op: 19-05-2017 19:34 u »
Ik wilde dit moutpakket gebruiken, staat op het eerste oog geen specificaties van het gewicht van het mout bij..

Dat is een pakket voor in totaal 20 liter bier. Dus je hebt een pan nodig van minstens zo'n 27 liter. Je kunt er ook voor kiezen om zo'n pakket in twee keer te brouwen, dan zal 15 liter voldoende zijn. In dat geval halveer je alle ingredienten.

Offline Banderas

• *
« Reactie #5 Gepost op: 19-05-2017 20:25 u »
Dat is een pakket voor in totaal 20 liter bier. Dus je hebt een pan nodig van minstens zo'n 27 liter. Je kunt er ook voor kiezen om zo'n pakket in twee keer te brouwen, dan zal 15 liter voldoende zijn. In dat geval halveer je alle ingredienten.
Dank voor de reactie! Ik had hier nog niet eerder aan gedacht  :stom:
Zijn de ingrediŽnten die geleverd worden in het pakket goed houdbaar na opening?

Offline foz

• Super lid
  • John Barleycorn must die!
« Reactie #6 Gepost op: 19-05-2017 20:34 u »
Ik zou bij een aangebroken pakket niet te lang mee wachten. Zeker als de mout al geschroot is. Maar als je bijvoorbeeld een vacuumeermachine hebt kun je de hop opnieuw sealen en in de diepvries bewaren. Daarnaast de mout droog en afgesloten bewaren, Koop er een extra pakje gist bij en gebruik de originele in zijn geheel voor een halve brouwsel. Dat zorgt meteen voor ruim voldoende gistcellen om de vergisting vlot te laten verlopen.

Edit: zo te zien is de mout ongeschroot, dus dat is prima redelijk lang te bewaren. En ook twee pakken gist. Scheelt ook in het opdelen en extra kopen.

Offline Banderas

• *
« Reactie #7 Gepost op: 19-05-2017 20:51 u »
Dank voor de hulp!

Offline hetspook

• Vol lid
    • fotografie
« Reactie #8 Gepost op: 20-05-2017 00:31 u »
Zolang je beslag niet te dik wordt kan je ook gewoon achteraf aanmengen met koud water.  Ik krijg zo ong 30 liter uit mijn 20 liter pan. Dit is dus afhankelijk van hoe zwaar je bier is/ hoe veel alcohol er in komt, dit kan je uitrekenen door te spelen met je brouwsoftware.
Als je de moeite doet om 2keer te brouwen zou ik persoonlijk de 2e keer iets anders maken met 2 kleine gistflessen.

(edit dit schreef biertje1985 ook al)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 20-05-2017 01:12 u »
Het recept wat ik wil gaan gebruiken vraagt om 19 L beslagwater,

een recpet is slechts een inspiratie..afhankelikjk vanm je installaite zul je enkele parameter kunnen (of moeten ) aanpassen...je maischdikte is er daar aanvan...difr kun je dus dikker maken zodatr je met minder volume toekan..of je moet het recept downscalen naar een lager volume...

Oh ja...en gebruik Brouwsoftware....

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 20-05-2017 12:00 u »
een recpet is slechts een inspiratie..afhankelikjk vanm je installaite zul je enkele parameter kunnen (of moeten ) aanpassen...je maischdikte is er daar aanvan...difr kun je dus dikker maken zodatr je met minder volume toekan..of je moet het recept downscalen naar een lager volume...

Kan je dit even naar Nederlands vertalen Oscar?

HHopbier

Offline BLUB

• Senior lid
  • zonder BLUB geen bier!
« Reactie #11 Gepost op: 20-05-2017 12:12 u »
Kan je dit even naar Nederlands vertalen Oscar?

HHopbier

Wat wil je, om 01:12  :biersmile: :proost: :proost: :nut:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 20-05-2017 16:15 u »
Dank voor de reactie! Ik had hier nog niet eerder aan gedacht  :stom:
Zijn de ingrediŽnten die geleverd worden in het pakket goed houdbaar na opening?

Ik raad je aan om de mout goed te mengen voordat je het verdeeld.
Verder kun je gist na het openen van de verpakking niet lang bewaren tenzij je een goed vacuŁmapparaat hebt. Ik raad je daarom aan extra gist aan te schaffen.

Overigens wordt de beperking waar je tegenaan loopt vooral veroorzaakt door de kookcapaciteit. Je kunt geen 20 liter wort koken in een pan van 15 liter. Daarvoor heb je ook vanwege het opschuimen aan het begin van het koken een grotere pan voor nodig.

Wat je wel kunt doen is alle mout in ťťn keer gebruiken. Daarna uitgebreid spoelen. Het water dat je niet gebruikt hebt voor het maischen gebruik je dan als spoelwater. Het wort opvangen in een grote emmer met een inhoud van minimaal 30 liter (altijd handig om die te hebben). Het wort in gedeelten koken (en afkoelen).

Offline Banderas

• *
« Reactie #13 Gepost op: 20-05-2017 18:01 u »
Ik raad je aan om de mout goed te mengen voordat je het verdeeld.
Verder kun je gist na het openen van de verpakking niet lang bewaren tenzij je een goed vacuŁmapparaat hebt. Ik raad je daarom aan extra gist aan te schaffen.

Overigens wordt de beperking waar je tegenaan loopt vooral veroorzaakt door de kookcapaciteit. Je kunt geen 20 liter wort koken in een pan van 15 liter. Daarvoor heb je ook vanwege het opschuimen aan het begin van het koken een grotere pan voor nodig.

Wat je wel kunt doen is alle mout in ťťn keer gebruiken. Daarna uitgebreid spoelen. Het water dat je niet gebruikt hebt voor het maischen gebruik je dan als spoelwater. Het wort opvangen in een grote emmer met een inhoud van minimaal 30 liter (altijd handig om die te hebben). Het wort in gedeelten koken (en afkoelen).
Het in gedeelten koken (en afkoelen) zorgt dan misschien voor verschillende smaken of zal het niet veel uitmaken?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 20-05-2017 18:28 u »
Ja, dat kan smaakverschillen geven. Daarom beide delen samen vergisten. Als het eerste gedeelte afkoeld is kan de gist er bij. Tweede gedeelte apart koelen.

Online Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #15 Gepost op: 21-05-2017 21:07 u »

Ik heb in het verleden ook wel met kritische panhoogte gekookt, en als je het schuim neer knuppelt met je roerstok dan kan het wel, alleen moet je het moment van koken nauwlettend in de gaten houden. Eventueel de energiebron remmen als de kook begint wilt ook wel helpen.

Ook kan je een gedeelte van de drijvende eiwitten afscheppen wat ook weer minder schuiming heeft.

Als je riante hopgiften hebt, dan is het ook oppassen want deze kunnen nog wel eens voor wat schuim zorgen.

Het is wat rommelen maar bij mij lukte het prima.

In 2 delen brouwen kan natuurlijk ook gewoon deel 1 koelen en gist toevoegen en later (binnen een dag)
deel 2 gekoeld toevoegen aan deel 1 in het gistvat. Niet ideaal maar het kan wel.

Aan de andere kant, zie van moutpakketten af en maak zelf of kopieer een recept, is vaak een stuk voordeliger ook.
Er zijn online brouwwinkels waar je de ingrediŽnten afgewogen kan aankopen.

Offline Banderas

• *
« Reactie #16 Gepost op: 22-05-2017 23:41 u »
Dank voor de tips!

Tags: