Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Roel Mulder - Verloren bieren van Nederland  (gelezen 1420 keer)

Offline Rich

• Senior lid
  • Land: nl
  • The past is alive
Roel Mulder - Verloren bieren van Nederland
« Gepost op: 18-05-2017 08:35 u »

Door dit boek te bestellen via bovenstaande links steun je het forum. (Er is een papieren versie en een ebook beschikbaar)

"In het boek Verloren bieren van Nederland vertelt Roel met humor en heel veel prachtige verhalen alles over de verrassende bieren die Nederland ooit had. Over hoe en waarom de smaak van Nederlands bier de afgelopen eeuwen steeds weer veranderde.

Naast het plaatsen van de verschillende bieren in hun historische context geeft Roel daarbij 40 bijzondere oude bierrecepten, die je zelf thuis na kunt maken"

Zie http://verlorenbieren.nl/het-boek-is-er/

Dit lijkt me nu een enorm interessant boek. Is er iemand die hem al in huis heeft?

(Kopen? Doe Jacques een plezier en klik op de bol.com forum affiliate link hier)

Voor meer boeken klik op onderstaande link.

Boeken algemeen

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
Re: Roel Mulder - Verloren bieren van Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 18-05-2017 10:49 u »
Het wordt 20 mei pas gepresenteerd.
Het lijkt me erg interessant. Maar als ik op de bijbehorende site naar de 'bier-typen' kijk, dan vraag ik me af of bepaalde merknamen niet met een Type worden verwisseld. Bijvoorbeeld de Paulus-Jonas en Nieuw-Ligt. Dat zouden best typen kunnen zijn, maar dan zouden ze dus door meerdere brouwerijen gebrouwen moeten worden. Als slechts één brouwerij een bier brouwt, dan is het geen type maar een merk. Het is dan enkel de vraag in welk type het past. Maar ik hoop dat het boek daar duidelijkheid over schept. Ik wil het wel gaan lezen.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #2 Gepost op: 18-05-2017 12:05 u »
Veel van zijn artikelen zijn verschenen op de site van Dossier Hop. Deze site is volgens mij nu uit de lucht. Op zijn site Verloren Bieren Staan er ook de nodige artikelen over deze bieren. Zelf heb ik het Princesse Bier al twee keer gebrouwen en vind het een smakelijk, lekker doordrinkbaar biertje. Een heel eenvoudig recept waar je leuk mee kan variëren

Dus ben ik ook erg benieuwd naar zijn boek. Staan er nog niet eerder gepubliceerde recepten in. etc Of is het slechts een verzameling van eerder gepubliceerd werk.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #3 Gepost op: 18-05-2017 12:36 u »
Veel van zijn artikelen zijn verschenen op de site van Dossier Hop. Deze site is volgens mij nu uit de lucht. Op zijn site Verloren Bieren Staan er ook de nodige artikelen over deze bieren. Zelf heb ik het Princesse Bier al twee keer gebrouwen en vind het een smakelijk, lekker doordrinkbaar biertje. Een heel eenvoudig recept waar je leuk mee kan variëren

Dus ben ik ook erg benieuwd naar zijn boek. Staan er nog niet eerder gepubliceerde recepten in. etc Of is het slechts een verzameling van eerder gepubliceerd werk.

Vorige week heb ik dit boek gekocht. Veel verder dan bladeren ben ik nog niet gekomen. Ik heb het idee dat een gedeelte van de artikelen de uitgebreide versies zijn van wat er op de door jou genoemde site staat maar dat er ook nog niet verschenen artikelen in staan. Verder staan er 40 recepten in. Zoveel zijn er op internet niet gepubliceerd. De manier van schrijven van Roel maken dat de teksten makkelijk en prettig lezen. Hij heeft zaken uitgezocht die op internet oneindig nagepappegaaid worden maar volgens zijn onderzoek helemaal niet kloppen.
Roels publicaties op de "Verloren bieren-site" waren voor mij reden genoeg om het boek aan te schaffen.

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 18-05-2017 13:23 u »
@Eric v B
Wil je wat meer vertellen over de recepten die in het boek staan. Daar ben ik wel erg nieuwsgierig naar.

Offline Rich

• Senior lid
  • The past is alive
« Reactie #5 Gepost op: 18-05-2017 15:47 u »
Ik heb hem ook maar gewoon besteld, ben benieuwd!

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #6 Gepost op: 19-05-2017 17:54 u »
@Eric v B
Wil je wat meer vertellen over de recepten die in het boek staan. Daar ben ik wel erg nieuwsgierig naar.
Oranjeboom Pilsner, Brown Stout uit Bodegrave, Gerste bier, Haarlemsch Drop- od zoetbier, Gruitbier, Haarlems hoppenbier, Haarlems Koyt, Gronings Kluinbier, Keute uit Halle, Nijmeegse Mol, Bier op de Martena-State, Bruinbitter bier, Zoet bier, Loender 8-guldenbier, Oud Bruin Tienguldensbier, Maastrichts bier, Nederlandse Lambiek, Hollandsch-Beijersch bier, Enkel Nieuw-licht, Koninginnebier, Hollandsche Ale, Heiniken Gerste, Durable Engels Bruyn, Danziger Jopenbier, Minnebier, van Vollenhoven Stout, Princesebier, Oost-Indisch bier, Hollandsch Bier 9 Bruin, Lager, Belegen Gerste, Oranjeboom Münchener, Oranjeboom Meibier, Bredaas witbier, Double Saison en Wood Stout. Meer dan genoeg redenen om het boek te kopen lijkt mij.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #7 Gepost op: 19-05-2017 23:20 u »
Meer dan genoeg redenen om het boek te kopen lijkt mij.

Ik was het al van plan, maar nu is het zeker. Bedankt hoor  ;)

Offline Wim67

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #8 Gepost op: 20-05-2017 11:16 u »
Ik heb het boek ook gekocht, erg leuk om te lezen. Een paar van de recepten ga ik zeker eens proberen.

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 20-05-2017 12:29 u »
Oranjeboom Pilsner, Brown Stout uit Bodegrave, Gerste bier, Haarlemsch Drop- od zoetbier, Gruitbier, Haarlems hoppenbier, Haarlems Koyt, Gronings Kluinbier, Keute uit Halle, Nijmeegse Mol, Bier op de Martena-State, Bruinbitter bier, Zoet bier, Loender 8-guldenbier, Oud Bruin Tienguldensbier, Maastrichts bier, Nederlandse Lambiek, Hollandsch-Beijersch bier, Enkel Nieuw-licht, Koninginnebier, Hollandsche Ale, Heiniken Gerste, Durable Engels Bruyn, Danziger Jopenbier, Minnebier, van Vollenhoven Stout, Princesebier, Oost-Indisch bier, Hollandsch Bier 9 Bruin, Lager, Belegen Gerste, Oranjeboom Münchener, Oranjeboom Meibier, Bredaas witbier, Double Saison en Wood Stout. Meer dan genoeg redenen om het boek te kopen lijkt mij.
Bedankt, dit is een aardige lijst van recepten.  :brouwen: :brouwen: Dat maakt zeker de moeite waard om het aan te schaffen.  :biersmile: :biersmile:

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #10 Gepost op: 23-05-2017 13:58 u »
Vanmorgen lag het in de brievenbus. Ziet er goed uit en zal nog wel veel lees- en brouwplezier geven.

Offline Marcel_k

• Vol lid
  • brouwt met Bulldog Beerbrewer 25
    • Twitter
« Reactie #11 Gepost op: 25-05-2017 13:14 u »
Ik heb het boek ook gekocht, erg leuk om te lezen. Een paar van de recepten ga ik zeker eens proberen.
Hetzelfde hier, leest lekker weg ja, en leerzaam.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #12 Gepost op: 25-05-2017 16:16 u »
Ik heb het boek gisteren binnen gekregen. Wat een fantastisch mooi boek!
Ook geweldig al die oude recepten. Echt een aanrader dit!

Offline Ansius

• Senior lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #13 Gepost op: 25-05-2017 17:46 u »
Morgen gelijk maar eentje proberen.

Op programma staat Hollandsche ale anno 1866.

63 IBU vind ik wel veel maar recept is recept.

Nog even de brandewijn regelen en ik heb alles in huis.

Offline Knobby

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #14 Gepost op: Gisteren om 17:38 »
Zojuist eentje gescoord op het UBF, mooi gesigneerd door de auteur!

Tags: