Functionaliteit Open Source Brouwsoftware

Gestart door Oscar, 09-12-2005 22:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Beste Brouwers,

Het idee van een nieuw "Open Source" stukje brouw software begint steeds meer te leven...en er zijn al enkele voorbereidingen gaande. Maar nu komt natuurlijk het belangrijkste om het ook voor jou een mooi pakket te laten worden...

Welke functionaliteit moet dit stukje software gaan bevatten...?? Ik wil dus weten weke functionaliteit jij in een dergelijk programma belangrijk vindt.

Op het moment dat we ook hier een overzicht van hebben kunnen we gericht gaan programeren en een compleet stukje software gaan maken..

Groeten en gezondheid
Oscar

Gio

Oscar,

Hulde aan jullie initiatief om brouwsoftware te ontwikkelen.

Echter als je een behoeftepeiling doet naar functionaliteit moet je misschien wat specifieker zijn. Of zelf alvast wat mogelijkheden voorstellen. Ik stel me bijv. voor dat het programma een database bevat met i.i.g. mout-, gist, kruiden en hopsoorten waarmee je  verschillende berekeningen uitvoert zoals EBC, IBU, begin SG, hh spoelwater etc..
Maar dat zal niks nieuws zijn.
 
wat ik belangrijk vind is wat de ' open source software'  anders/beter dan bijv. promash   

Oscar

Gio (en andere geinteresserden),

Denk bij functionaliteit van het programma aan het volgende :

Databanken :
  • Gegevens over diverse (ALLE) moutsoorten
  • Gegevens over diverse (alle) hopsoorten
  • Gegevens over diverse gist stammen
  • Gegevens over biertypen (Biertypen boekje Derek Walsh)
  • ......(input van jullie)  :denken:

Modules/ Functionaliteiten
  • Voorraad beheer
  • Importeren en exporteren van recepten
  • Afdrukken van een recept overzicht
  • Diverse berekeningen
  • .......(nog meer input van jullie)  :denken:

 :degroeten:

alle goede en nuttige/aanvullende ideeen zijn welkom !. Dit programma wordt voor en door Amateur Bierbrouwen Nederland ontwikkeld !!  :duimop:

Groeten en gezondheid
Oscar  :proost:

Johannes

Oscar,

De mogelijkheid om de ingredienten van de giststarter bij het totale recept te voegen, lijkt me handig.

Voorbeeld:

Ik brouw nu 6.5 liter dubbel, daar doe ik straks 1 liter giststarter bij. Als je in een apart veld de giststarter zou kunnen vermelden. Kun je die meenemen in de overige berekeningen. (zwaarte wort, IBU, EBC) bij veel brouwers bestaat de giststarter uit zo'n 5 tot 10 procent van de totale hoeveelheid wort zonder dat dit in het recept wordt meegenomen.(bij promash bijv.)

Ok mijn voorbeeld is wat extreem 1 liter giststarter op 6.5 liter brouwsel maar goed ik had geen tijd voor een groot brouwsel vandaar.

:degroeten:

Johannes

Oscar

Johannes,

Is een goede optie..!! echter houd dat in de ja aan je giststarter enkele metingen zal moeten verrichten zoals Dichtheid( begin SG en SG bij het toevoegen) en eventueel de kleur, maar ervan uitgaande dat je hiervoor pilsmout of lichte moutextract het gebruikt kun je dit gewoon invoeren...

Deze optie wordt in de documentatie Meegenomen !!

Groeten en gezondheid
Oscar  :biersmile:

P.S in de documentatie staat dit nu onder het kopje :
Johannes 11-12-2005:

....Ben ik nu een bijbel aan het schrijven...??  ;D

Johannes

Citaat van: Oscar op 11-12-2005  12:04 uJohannes,

Is een goede optie..!! echter houd dat in de ja aan je giststarter enkele metingen zal moeten verrichten zoals Dichtheid( begin SG en SG bij het toevoegen) en eventueel de kleur, maar ervan uitgaande dat je hiervoor pilsmout of lichte moutextract het gebruikt kun je dit gewoon invoeren...


Ongeacht wat je gebruikt voor je starter, alle ingredienten kun je zo uit de databank halen, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

:degroeten:

Johannes

Adrie

Citaat van: Gio op 09-12-2005  23:03 uwat ik belangrijk vind is wat de ' open source software'  anders/beter dan bijv. promash   

Beste Gio,

Wat moet er dan anders en waar zie je kansen voor verbetering? Geef alstjeblieft zo concreet mogelijk aan wat jij graag anders zou zien.

Nog even dit: vergeet niet dat het maken van een stuk software zoals dit een tijdsintensieve aangelegenheid is en dat we allemaal weinig tijd hebben om in dit project te steken, want het moet allemaal in onze schaarse vrije tijd gebeuren, waarin we ook nog willen brouwen, zorgen dat we niet vervreemden van onze gezinnen, onze ouders en andere familie bezoeken, bestuurslid spelen van brouwclubs, slapen etc etc. Voordat er een functioneel stuk software ligt zal er nog heel wat water door de Rijn stromen (en bier door onze kelen).

Aangezien jullie nu al weten dat Oscar en ik erbij betrokken zijn, kan ik ook best melden dat de derde initiatiefnemer Hans Halberstadt is, de programmeur van BierPro. We zijn nu bezig met een inventarisatie van gebruikte formules in de BrouwHulp en BierPro en andere programma's (heb je nog formules in een bestand staan of zo, stuur dat dat naar Oscar) en met het maken van een database die nauw aansluit bij BierXML, het nieuwe standaard uitwisselingsformat van bierbrouwprogramma's (daar ben ik momenteel mee bezig).  Het zal dus mogelijk worden om gegevens uit te wisselen tussen het nieuwe programma en bijvoorbeeld BeerSmith, StrangeBrew en QBrew. Het blijft jammer dat ProMash hieraan niet meedoet, alhoewel er al wel een programma is gemaakt om tekstuitvoer uit Promash om te zetten in BierXML. Oscar is ondertussen bezig met een lijst van gewenste functionaliteit.

Na deze eerste schermutselingen gaan we een stappenplan maken en bepalen wie wat doet. Dan begint het werk pas echt, maar dan zitten we waarschijnlijk al ver in 2006.

Herman

A3,

Ik neem aan dat je deze pagina ook al kent?

http://kotmf.com/beerxml/

Herman

Adrie

Dat heb je verkeerd aangenomen. Bedankt!

Oscar

Citaat van: Herman op 25-01-2006  22:47 uIk neem aan dat je deze pagina ook al kent?

http://kotmf.com/beerxml/

Kijk dat zijn interessante links.....voor de "nieuwe" uitwisselings standaard...

groeten en gezondheid
Oscar  :degroeten:

Oscar

Een van de functionaliteiten van het programma zal onder andere zijn dat dit pakket enkele / vele databanken gaat bevatten, die je zelf kunt aanvullen en/of bewerken. Indien iemand hiervoor nuttige gegevens heeft die nog niet in een ander programma staan of gegevens die wel op internet te vinden zijn (Nuttige tabellen e.d.) dan hoor ik dit graag....of mail dit dan naar mij toe. Dit soort gegevens ben ik nu aan het verzamelen zodat we dit in bruikbare databases kunnen zetten die we dan in het programma wellicht kunnen koppelen aan andere dingen...

Een tabel die ik zelf al heb gevonden : een tabel voor vervangende hopsoorten en hun eigenschappen. Kan erg handig zijn...

Groeten en gezondheid
Oscar  :bijdrage_forum:



Oscar

Hmm,

is het wellicht een optie om iets in te bouwen zodat je na het brouwen van een bier ook kunt bijhouden hoe dit bier smaakte, rook en er uitzag..? Dus een "module" voor proef notitie's....

Ik denk voor veel brouwers een goede aanvulling als je een oud recept kunt bekijken en kunt nalezen hoe dit recept smaakte,rook...en hoe de schuim en koolzuur was...

Groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 15-02-2006  19:11 uis het wellicht een optie om iets in te bouwen zodat je na het brouwen van een bier ook kunt bijhouden hoe dit bier smaakte, rook en er uitzag..? Dus een "module" voor proef notitie's....
Bij ProMash zet ik dat bij Extra's & Notes. Maar een aparte "module" zou handig zijn. Wat ik bij ProMash ook mis is de brouwdatum, heveldatum en botteldatum. Ook die zet ik bij Extra's & Notes. Maar als daar veel in staat, wordt het teruglezen lastig.

Hans Hans

Herman

Hans, hier kun je ook de brouwsessies voor gebruiken.

Oscar, misschien leuk om een keuringsrapport in te bouwen. Kun je de scores van o.a. het ONK kwijt.

Drents Hopbier

Citaat van: Herman op 16-02-2006  18:10 uHans, hier kun je ook de brouwsessies voor gebruiken.
Bedankt Herman, deze optie had ik nog nooit gebruikt.

Hans Hans

Oscar

Citaat van: Herman op 16-02-2006  18:10 uOscar, misschien leuk om een keuringsrapport in te bouwen. Kun je de scores van o.a. het ONK kwijt.

Ik neem aan dat je je eigen beoordelingsformulier die je van de Keurmeesters terug krijgt dan kunt invoeren..??
Voor de scores van het ONK voor de organisatie (Inschrijvingen , bepaling van de winnaar, registratie deelnemers e.d) is al een stukje softeware gemaakt wat te downloaden is via www.labo.nu

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Bedoeling is om in dit programma onder andere een voorraad beheer module te maken. Hierin kun je dus je actuele voorraard in vastleggen.
(Mout, hop, gist, kruiden e.d.)

Nu ben ik eigenlijk benieuwd m.b.t tot het samenstellen van je recept hoe het wenselijk is (of hoe jij vindt dat het zou moeten werken) om te werk te gaan.

1. Je kunt je recept samenstellen aan de hand van de invoorraad aanwezig zijnde grondstoffen. Dit houd in dat je voorraad ook bijgewerkt
    wordt na het samenstellen van het recept en dat je een melding krijgt als de voorraad niet toereikend is voor een bepaald recept. Voordeel
    is dat je ten alle tijden een snel overzicht hebt van wat je op voorraad hebt en hoe oud de grondstoffen zijn (Datum van aanvullen voorraad
    wordt dan bijgehouden.)

2. Je recept samenstellen aan de hand van de aanwezige databanken. Dit houd in dat je een ruime keuze hebt aan grondstoffen, echter zul je
   dan zelf moeten controleren of je dit wel op voorraad hebt. En na het brouwen zul je zelf je voorraad handmatig moeten bijwerken. De
   voorraad mudule wordt dan niet gebruikt.

Groeten en gezondheid
Oscar  :bijdrage_forum:


Adrie

Allebei opties moeten erin, vind ik. Je moet altijd een melding krijgen als je niet genoeg hebt of een grondstof niet op voorraad hebt, zodat je weet dat je moet (bij)bestellen. Deze optie moet je echter ook uit kunnen zetten, want om de haverklap een melding krijgen wordt heel irritant.

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 21-03-2006  13:21 uAllebei opties moeten erin, vind ik. Je moet altijd een melding krijgen als je niet genoeg hebt of een grondstof niet op voorraad hebt, zodat je weet dat je moet (bij)bestellen. Deze optie moet je echter ook uit kunnen zetten, want om de haverklap een melding krijgen wordt heel irritant.
Bij ProMash zie je bij het kiezen van de grondstoffen zien of ze nog op voorraadd zijn. Dus geen overbodige meldingen.

Hans Hans

Herman

Ik ben gevraagd voor en doe dus (uiteraard) mee met het BeerTools Pro Public Beta testprogramma. Ik zal nuttige info hierover hier vermelden.

Hopmans

misschien is een beetje intelligentie ook wel leuk.
"U probeerd meer als 30% Caramout te storten"
"Dit is niet aan te raden"
"Weet u het zeker?"

 :degroeten:

Johannes

Citaat van: Hoppie op 23-03-2006  07:19 umisschien is een beetje intelligentie ook wel leuk.
"U probeerd meer als 30% Caramout te storten"
"Dit is niet aan te raden"
"Weet u het zeker?"

 :degroeten:

Ik vind dit wel een goed idee! Zo ook: 'Uw hopstort is beneden de 25 IBU, dit is niet aan te raden' 'Weet u...... 8)

Hopmans

"U probeerd boven de 30 EBU uit te komen"
"Dit kan uw speekselklieren blijvend beschadigen"
"Weet u het zeker"  ;)

Oscar

"U gaat een malt biertje brouwen ? zou u dat nou wel doen ?"
-- JA
"Weet u het echt zeker ?"
-- JA
"U vergist zich echt niet ?"
--NEE
"Wilt u doorgaan ?"

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D    >:D

Oblomov


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.