Toepassingen gistvoeding

Gestart door Solipsis, 26-04-2017 14:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Solipsis

Ik heb gistvoeding (Nutrivit) voor het verbeteren van mijn brouwsels zelf. Maar nu was ik rond aan het kijken voor wat er in een goed vloeibaar medium hoort om gist door te kweken en vroeg mij af: is dit niet ook prima geschikt als stikstofbron, onder andere (ammonium zouten zitten erin)?

Kom ik niet een heel eind met dextrose, nutrivit, en een gist-extract bron oid voor aminozuren - misschien is daar wel deels overlap? Of bouillon, marmite? Ook heb ik een vorm van gistextract poeder eigenlijk bedoeld voor huisdieren, maar zonder toevoegingen die het ongepast zouden maken. Sommige van deze ingrediƫnten zouden het medium wel troebel maken afgezien van het gist zelf, maar ik weet niet of dat uitmaakt.
Ik begrijp prima dat ideaal anders is, maar ik heb even echt geen geld om aan pepton te beginnen of andere orthodoxe mediumcomponenten. Of anders gevraagd hoe maak je goedkoop een medium voor brouwgist? Ik geloof dat je aan agar wat minder hoge eisen hoeft te stellen voor dat beetje groei?

Als ik op het moment met bier en biergisten bezig was zou ik wellicht wort gebruiken maar het gaat om cider. Ik heb een glovebox en petrischaaltjes etc vanwege paddestoel kweken, graag wil ik ook cultures proberen te kweken, isoleren en invriezen.
Ik realiseer me hoeveel meer risico ik loop op besmettingen tijdens deze processen en dat ik hiervoor moet waken.

Knobby

Voor starters gebruiken veel mensen moutextract en gistvoeding. helaas is moutextract ook niet heel goedkoop.

Op het lab gebruikten we voor bacterie culturen vaak gist extract. Dat ruikt en smaakt exact als bouillon (is ook feitelijk hetzelfde), en dat kan je denk ik prima gebruiken als goedkope vervanger.

Ik denk dat je met gistextract/bouillon, glucose (of zelfs gewoon kristalsuiker) en gistvoeding een heel eind kan komen.

Jacques

In wort zit in principe alle stoffen die de gist nodig heeft. Wort is een goede voeding waarop veel micro-organismen kunnen groeien.
Wel kan de gist bepaalde mineralen te kort komen. Vooral zink wordt genoemd in de literatuur.

Goede gistvoeding bestaat niet alleen uit zouten maar ook uit aminozuren. Een aantal jaren geleden heb ik een test gedaan met meerdere soorten gistvoeding. Bij die test kwam de gistvoeding waaraan (bruin) gistextract is toegevoegd er beter uit dan gistvoeding die uitsluitend bestaat uit zouten. Opvallend was ook het feit dat Nutrivit een sterke zoute smaak aan je bier geeft.

Jeukstaardt

Als ik geen wort heb staan gebruik ik gerstemoutstroop uit de biologische winkel.
Zoek er maar eens op in het forum.

ciesvandekwis

Je kan ook steeds een bokaal oude gistslurry uit een vorig brouwsel bewaren en een lepeltje toevoegen als je wort opkookt om te kweken, zelfs bakkersgist bevat ook de nodige voedingsstoffen.

Jacques

Citaat van: ciesvandekwis op 27-04-2017  08:19 uJe kan ook steeds een bokaal oude gistslurry uit een vorig brouwsel bewaren en een lepeltje toevoegen als je wort opkookt om te kweken, zelfs bakkersgist bevat ook de nodige voedingsstoffen.

Wel voldoende lang koken. De cellen moeten helemaal kapotgekookt worden. Daarvoor minstens 10 tot 15 minuten uittrekken.

Solipsis

Bedankt voor de info, dat zijn wel goede opties inderdaad - en genoeg toepassingen voor moutextract.

Ik heb wel eerder neergeslagen gist uit een brouwsel gekookt als voeding voor een volgende batch, maar ik had erg onderschat hoe snel dat verbrandt.

Geeft nutrivit die zoute smaak ook als je laag in de dosering zit? Ik maak cider, geen bier (tenminste nu niet).. weet niet of dat de smaak erg negatief beinvloedt. Ik zou ook verwachten dat bij de juiste verhoudingen veel van die voeding uiteindelijk neerslaat in de gistcellen.

Misschien verandert dat zoutige wel iets aan de mogelijke drooghopping of gebruik van eikenhout snippers, ik zal het eerst even moeten proeven.

Jacques

Citaat van: Solipsis op 27-04-2017  19:18 uMisschien verandert dat zoutige wel iets aan de mogelijke drooghopping of gebruik van eikenhout snippers, ik zal het eerst even moeten proeven.

De zoute smaak viel mij op in het uitgegiste bier. Zout is een basissmaak dat niet afhankelijk is van het aroma (geur).van

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.