Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: SS BrewTech Infusion Mash Tun  (gelezen 2168 keer)

Offline rlandzaat

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
SS BrewTech Infusion Mash Tun
« Gepost op: 13-04-2017 14:08 u »
Onlangs kwam ik dit maischvat van SS BrewTech tegen:

https://www.ssbrewtech.com/collections/mash-tuns/20-gallon

Het heeft een pittig prijskaartje. Bovendien vraag ik me af hoe je hiermee een meerstapsmaisch zou moeten uitvoeren.

Heeft iemand ervaring met dit of een dergelijk maischvat?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Robert1968

• Super lid
Re: SS BrewTech Infusion Mash Tun
« Reactie #1 Gepost op: 13-04-2017 14:50 u »
Volgens mij is deze ketel niet bedoeld om mee te verwarmen. Enkel heet water van de juiste temperatuur storten en maischen bij één temperatuur. Vandaar dat deze zo goed geïsoleerd is.

Offline Knobby

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 13-04-2017 14:57 u »
"...the ability to incorporate mash recirculation..."

Lijkt me dus geschikt voor een rims of herms

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeën dan tijd om te brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 13-04-2017 15:23 u »
Direct verhitten van deze ketels lijkt me niet zo`n goed idee. Ze zijn namelijk dubbelwandig waar isolatiemateriaal tussenzit.

Offline rlandzaat

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 13-04-2017 16:13 u »
SS BrewTech levert ook een warmtemat, die je onder de binnenketel plakt. Samen met de daarbij behorende regelaar zou je de temperatuur in de ketel binnen één graad nauwkeurig moeten kunnen houden. Dat matje is kennelijk niet bedoeld om tussentijds grote temperatuurwijzigingen te laten plaatsvinden.

Tussentijds de temperatuur echt verhogen zoals bij een meerstaps maish zal inderdaad met een RIMS o.i.d. moeten gebeuren, denk ik. Je zou misschien ook de eerst stap kunnen beginnen met een wat dikker beslag en dan voor de tweede stap al roerende warm water kunnen toevoegen. Maar het lijkt me een ketel, die vooral bedoeld is voor een éénstapsmaisch, toch?

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeën dan tijd om te brouwen.
« Reactie #5 Gepost op: 13-04-2017 16:29 u »
Ja. Het is eigenlijk de luxe variant van maischen in een koelbox. Meerstaps kan wel, maar zoals je aangaf moet je dan dik inmaischen en de temperatuur verhogen door kokend water toe te voegen.

Uitgezonderd specifieke situaties (bijvoorbeeld kruidnagelrust) is er weinig reden tegenwoordig om een meerstaps-maischschema toe te passen.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 13-04-2017 16:55 u »
https://www.ssbrewtech.com/collections/mash-tuns/20-gallon

Het heeft een pittig prijskaartje.

Wat is duur? Komt natuurlijk nog wel meer bij kijken maar goedkoper dan een Braumeister.
10 gallon voor 400 dollar.
10 gallon kookketel van 189 dollar.
5.5 gallonwarm waterketel erbij van 129 dollar. (of een 10 gallon van 189 dollar).
enz.

Offline rlandzaat

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 13-04-2017 19:16 u »
Wat is duur? Komt natuurlijk nog wel meer bij kijken maar goedkoper dan een Braumeister.
10 gallon voor 400 dollar.
10 gallon kookketel van 189 dollar.
5.5 gallon warm waterketel erbij van 129 dollar. (of een 10 gallon van 189 dollar).
enz.

Het hangt er inderdaad van af waarmee je de prijs vergelijkt.

Mijn brouwkameraad en ik zijn bezig met een nieuwe brouwset en denken na of het een HERMS of juist niet moet gaan worden. En indien geen HERMS, wat dan wel. Vandaar mijn vraag of er iemand op dit forum ervaring met genoemd maischvat heeft.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 13-04-2017 19:44 u »
Mijn brouwkameraad en ik zijn bezig met een nieuwe brouwset en denken na of het een HERMS of juist niet moet gaan worden. En indien geen HERMS, wat dan wel. Vandaar mijn vraag of er iemand op dit forum ervaring met genoemd maish vat heeft.

Heb ook gedacht aan herms of rims maar ben nu bezig met een opstelling zoals een brewtower.

(plaatje is van het net - niet mijn opstelling)

Heb een 40 liter rvs  in een 50 ltr rvs pan met isolatie ertussen gebouwd.
Een goedkope uitvoering van de SsBrewtch infusion mash tun.

Offline rlandzaat

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 13-04-2017 21:55 u »
Dat is ook een mooie opstelling!

We denken wel aan een opzet, die 60 tot 80 liter zou moeten opleveren, maar die getallen zijn niet heilig. Als we meer in de buurt van de 60 liter blijven zou zo'n toren bij ons ook goed kunnen. De locatie, waar het komen moet, leent zich wel om de hoogte in te gaan.

We gaan hier over nadenken  :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 14-04-2017 15:05 u »
Mijn brouwkameraad en ik zijn bezig met een nieuwe brouwset en denken na of het een HERMS of juist niet moet gaan worden. En indien geen HERMS, wat dan wel. Vandaar mijn vraag of er iemand op dit forum ervaring met genoemd maischvat heeft.

Wat is er mis met een gewone grote pan en een hevelfilter? Om snel te werken koop een 2e pan en brander.
Het steeds rondpompen van wort levert geen beter bier op. Je kunt ook gewoon zo nu en dan roeren in het beslag.
De opstelling van Neeltje werkt prima. Daar past het maischvat goed bij.

Offline rlandzaat

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 14-04-2017 16:05 u »
Wat is er mis met een gewone grote pan en een hevelfilter? Om snel te werken koop een 2e pan en brander.
Het steeds rondpompen van wort levert geen beter bier op. Je kunt ook gewoon zo nu en dan roeren in het beslag.
De opstelling van Neeltje werkt prima. Daar past het maischvat goed bij.

Daar is natuurlijk niets mis mee.

Dat Brewtech maischvat claimt, dat de isolatie van dermate hoge kwaliteit is, dat bijverwarmen niet of nauwelijks nodig is bij een eenstapsmaish. Bovendien, door de vorm van de bodem heb je feitelijk geen loze ruimte waar wort in achterblijft. Na het spoelen blijft alleen de bostel achter.

In zo'n brouwtoren als Neeltje liet zien zou ook heel goed dit maishvat passen met daarbij een kookketel. Wat mij betreft gaan we niet voor een HERMS opstelling. Mochten we kiezen voor dat Brewtech maishvat en toch behoefte hebben aan het uitvoeren van een meeerstapsmaish dan is daar betrekkelijk eenvoudig een RIMS op aan te sluiten. Door de goede isolatie van het maischvat zou je die dan alleen nodig hebben om naar de volgende stap in het maischschema te komen.

Er zit echter best een prijskaartje aan het 30 gallon maischvat (€ 595) dus ik was benieuwd of er leden op dit forum zijn die ooit zo'n maischvat hebben aangeschaft en wat hun ervaringen zouden zijn. Is dit een hele dure koelbox, leuk voor mensen met geld teveel of doet het echt wat het belooft.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 14-04-2017 20:33 u »

Dat Brewtech maischvat claimt, dat de isolatie van dermate hoge kwaliteit is, dat bijverwarmen niet of nauwelijks nodig is bij een eenstapsmaisch. Bovendien, door de vorm van de bodem heb je feitelijk geen loze ruimte waar wort in achterblijft. Na het spoelen blijft alleen de bostel achter.

Er zit echter best een prijskaartje aan het 30 gallon maischvat (€ 595) dus ik was benieuwd of er leden op dit forum zijn die ooit zo'n maischvat hebben aangeschaft en wat hun ervaringen zouden zijn. Is dit een hele dure koelbox, leuk voor mensen met geld teveel of doet het echt wat het belooft.

Ben van mening dat het een dure koelbox is die wel een leven mee gaat. Niet krast, goed te reinigen, erg mooi is enz.
Kan je geen advies geven betreffende ervaring met deze of kleinere brewtech.
Gezien de prijs heb ik een eigen versie 40 ltr gemaakt voor zo'n € 50,- (gebruikt materiaal).
Moet nog 2 testen doen. Morgen brouwen met een javal filter en daarna nog een keer met een filter(gaas)plaat.

Offline rlandzaat

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 15-04-2017 11:33 u »
Ziet er netjes uit. Ben benieuwd naar de resultaten.

Offline korneel

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 16-04-2017 10:03 u »
Ik heb mijn oude 50 liter "Menno-pan" vervangen door de 20 gallon Mash Tun in mijn Herms, En nog geen seconde spijt gehad.. Hij blijft inderdaad perfect op temperatuur, hoef maar weinig bij te verwarmen met de herms. Ook heerlijk die conische bodem en hij is super makkelijk schoon te maken. De Menno-pan is goedkoper, maar dan moet je er nog van alles bij kopen. Op het grote plaatje maakte het qua kosten ongeveer een 30 procent uit... en dat is die Mash Tun meer dan waard.

Ik zeg aanrader :)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #15 Gepost op: 16-04-2017 10:31 u »
Menno heeft ook de Thermoport, een geïsoleerde pan. Ik heb zo'n ding van 80 liter (heeft Menno niet, ebay en heeft geen kraantje). Zakt een halve graad in twee uur oid, maar alleen als die helemaal vol is, halfvol gaat het wat sneller. Dit is bij iedere geïsoleerde pan of koelbox zo, meer inhoud is stabieler. Ook verliest een 80 l pan minder snel temperatuur dan een 30 liter pan.

Ingo

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #16 Gepost op: 17-04-2017 22:23 u »
...
Zakt een halve graad in twee uur oid, maar alleen als die helemaal vol is, halfvol gaat het wat sneller. Dit is bij iedere geïsoleerde pan of koelbox zo, meer inhoud is stabieler. Ook verliest een 80 l pan minder snel temperatuur dan een 30 liter pan.
...

Klopt.
Dikwandig RVS vereist een hogere storttemperatuur tov een kunststof koelbox. Vaak roeren met open deksel laat de temperatuur ook wat meer zakken.

Offline rlandzaat

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 19-04-2017 18:39 u »
Ik heb mijn oude 50 liter "Menno-pan" vervangen door de 20 gallon Mash Tun in mijn Herms, En nog geen seconde spijt gehad.. Hij blijft inderdaad perfect op temperatuur, hoef maar weinig bij te verwarmen met de herms. Ook heerlijk die conische bodem en hij is super makkelijk schoon te maken. De Menno-pan is goedkoper, maar dan moet je er nog van alles bij kopen. Op het grote plaatje maakte het qua kosten ongeveer een 30 procent uit... en dat is die Mash Tun meer dan waard.

Ik zeg aanrader :)

Dat is goed nieuws  :)

We zijn nog aan bedenken wat het precies moet gaan worden. Zo'n brouwtoren zoals Neetje eerder in dit topic liet zien, spreekt mij wel heel erg aan. Ik zou dan een Menno pan als heet water vat gebruiken, een Mash Tun om te maishen en een SS Brewtech of Brewferm pan om in te koken. Met zo'n brouwtoren laat je de zwaartekracht een belangrijk deel van het werk doen.

Vergisting komt natuurlijk ook nog aan bod, maar dat laat ik hier even buiten beschouwing.

Nu nog even zien hoe we dit een beetje binnen het beschikbare budget laten passen.  :-\

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #18 Gepost op: 20-04-2017 09:51 u »
Menno heeft ook de Thermoport, een geïsoleerde pan. Ik heb zo'n ding van 80 liter (heeft Menno niet, ebay en heeft geen kraantje). Zakt een halve graad in twee uur oid, maar alleen als die helemaal vol is, halfvol gaat het wat sneller. Dit is bij iedere geïsoleerde pan of koelbox zo, meer inhoud is stabieler. Ook verliest een 80 l pan minder snel temperatuur dan een 30 liter pan.

Ingo

Maar niet te gebruiken voor meerstaps schema's tenzij je met heet water aan de gang gaat?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #19 Gepost op: 20-04-2017 10:28 u »
Maar niet te gebruiken voor meerstaps schema's tenzij je met heet water aan de gang gaat?

Dat kan bij de bovengenoemde Brewtech toch ook niet, daar is ook de bodem geisoleert?

Ingo

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #20 Gepost op: 20-04-2017 14:19 u »
Dat kan bij de bovengenoemde Brewtech toch ook niet, daar is ook de bodem geisoleert?

Ingo

Nee inderdaad, vandaar mijn vraag

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 20-04-2017 14:39 u »
vergeet het aloude decoctie maischen niet  :brouwen:
daar is zo'n Thermoport prima voor.

Offline rlandzaat

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 20-04-2017 15:03 u »

Op de website van SS Brewtech is wel een accessoire te vinden, dat bedoeld is om de Mash Tun op temperatuur te houden. Dat is een soort warmtematje, dat je tegen de onderkant van de binnenpan plakt. Kennelijk is de bodem van de binnenpan aan de buitenzijde bereikbaar. Men stelt echter expliciet, dat dit matje niet is bedoeld om grote temperatuursprongen te maken in korte tijd (lees: niet geschikt voor meerstaps-maish).

Ze hebben wel andere accessoires, waarmee het betrekkelijk eenvoudig is om een RIMS pijp aan te sluiten.

Met andere woorden, een meerstaps-maish is niet onmogelijk, maar vraagt wel extra voorzieningen. Het lijkt me een product, dat primair bedoeld is voor éen eenstaps maishschema.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #23 Gepost op: 20-04-2017 18:45 u »
vergeet het aloude decoctie maischen niet  :brouwen:

Hmm, ja. Nooit gedaan. Misschien eens wat in verdiepen.

Tags: