Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Filterhex in maischketel  (gelezen 1932 keer)

Offline JanJongsma

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Filterhex in maischketel
« Gepost op: 02-05-2016 11:55 u »
Ik heb het idee opgevat om mijn filterhex onder in de maischketel te leggen. Er zit al een doorvoer in de ketel dus daar kan ik de filterhex mooi op aansluiten. Zodoende kan ik direct na het maischen filteren vanuit de maischketel. Het betreft een elektrische weckketel van 2000 watt. Het verwarmingselement zit onder de bodem (merk Arsegan). Nu vraag ik mij twee dingen af:

1. Omdat het filter tijdens het maischen in de pan ligt, heeft dit dan effect op het maischen? Is er bijvoorbeeld een grote kans op aanbranden van mout omdat de mout in de filterheks blijft haken?

2. Het filter ligt direct op de bodem en wordt dus ook verhit tijdens het maischen. Kan dit kwaad? Ik heb niet het idee dat bij maischtemperaturen het RVS van het filter beschadigd raakt of zo maar ik weet het ook niet zeker. Kunnen er stoffen in het wort oplossen doordat het filter wordt verhit?

Oftewel: Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Groet Jan

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline abroeders

• Super lid
Re: Filterhex in maischketel
« Reactie #1 Gepost op: 02-05-2016 12:22 u »
Ik heb het idee opgevat om mijn filterhex onder in de maischketel te leggen. Er zit al een doorvoer in de ketel dus daar kan ik de filterhex mooi op aansluiten. Zodoende kan ik direct na het maischen filteren vanuit de maischketel. Het betreft een elektrische weckketel van 2000 watt. Het verwarmingselement zit onder de bodem (merk Arsegan). Nu vraag ik mij twee dingen af:

1. Omdat het filter tijdens het maischen in de pan ligt, heeft dit dan effect op het maischen? Is er bijvoorbeeld een grote kans op aanbranden van mout omdat de mout in de filterheks blijft haken?

2. Het filter ligt direct op de bodem en wordt dus ook verhit tijdens het maischen. Kan dit kwaad? Ik heb niet het idee dat bij maischtemperaturen het RVS van het filter beschadigd raakt of zo maar ik weet het ook niet zeker. Kunnen er stoffen in het wort oplossen doordat het filter wordt verhit?

Groet Jan

Jan, geen ervaring met een filterhex in een maischketel, wel ervaring met een filterhex. Een filterhex heeft bij mij altijd prima gefunctioneerd in een losse filterkuip. In een maischketel zou ik er niet zo'n fan van zijn omdat je bij het verwarmen in je maischketel goed moet roeren. De filterhex gaat dan meebewegen en er schieten dan gegarandeerd graantjes tussen het spiraal.

In zou eerder:

1. een RIMS maken door een pan er binnenin te plaatsen, met een filterplaat onderin en via het kraantje te gaan rondpompen. Ik heb dit zelf ook onlangs gedaan en ben uitermate tevreden met het resultaat. Het wort is vele malen helderder als voorheen.

2. een hevelfilter/javal filter welke je aan het einde van het maischproces door het filterbed heen steekt. Hier heb ik geen ervaring mee, maar er zijn genoeg mensen op het forum welke hier uitstekende resultaten mee bereiken.

Offline JanJongsma

• *
« Reactie #2 Gepost op: 02-05-2016 12:56 u »
Hoi Abroeders,

Bedankt voor je reactie. Ik ben van plan nog een RIMS te bouwen. De eerste onderdelen zijn binnen / besteld. Maar voor mijn eerstvolgende brouwsel is deze nog niet gereed, vandaar dat ik wel benieuwd ben of ik mijn filterhex hiervoor kan gebruiken. Nu heb ik deze in een filterkuip en op zich werkt dit wel maar ja, je moet het beslag overscheppen. Ook heb ik een hevelfilter, maar door allerlei verhalen over koperoxidatie ben ik toch gaan twijfelen over het gebruik van koper. Dus ik gebruik liever RVS.

Ik heb jouw RIMS pan gezien, prachtig gemaakt. Wat voor binnenpan gebruik je? Is dit een 21 liter "Mennopan"? Ik wil zo'n pan gebruiken en de oplossing van het IKEA spatdeksel erin vind ik mooi en lijkt mij effectief.

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 02-05-2016 13:08 u »
Ik heb jouw RIMS pan gezien, prachtig gemaakt. Wat voor binnenpan gebruik je? Is dit een 21 liter "Mennopan"? Ik wil zo'n pan gebruiken en de oplossing van het IKEA spatdeksel erin vind ik mooi en lijkt mij effectief.

Ik heb inderdaad een 21 liter mennopan. Voor het filteren heb ik echter geen spatdeksel maar een filterbodem. Zie hier.

Een spatdeksel van 27cm leg ik wel bovenop (die van de IKEA is te groot) om het wort te verdelen over het maischbed. Zie ervaringen mijn eerste brouwel in de RIMS.

Offline emiel1

• Vol lid
  • Land: 00
    • North Brews' facebook pagina
« Reactie #4 Gepost op: 02-05-2016 16:25 u »
Ik heb geen goede ervaringen met een filterhex en roeren. Aangezien het een spiraal is die je aan 2 kanten in een T-stuk draait, is de kans vrij groot dat er spanning op komt te staan waardoor ie het liefste wil gaan krullen. Wanneer je er tijdens het roeren per ongeluk een duw tegen geeft en hij krult op (het wordt een 8-vorm zeg maar) is het vrijwel onmogelijk om m weer goed te krijgen (vooral omdat je niet ziet door het troebele wort) en aangezien een deel op die manier hoger komt te liggen werkt ie niet goed meer.

Een manier om dit te voorkomen is om te zorgen dat er geen spanning op staat (maar dat is lastig) of niet te ver naar de bodem roeren, maar dat zorgt ervoor dat er mout op de bodem komt te liggen en dan is de kans op aanbranden wel groot.

Het tweede punt zal ik me geen zorgen over maken, RVS kan erg hoge temperaturen weerstaan en je pan is tenslotte ook van RVS en zit nog dichter op het element.

Offline Ronaldus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 02-05-2016 16:39 u »
Hi Jan,

Ik zit met precies dezelfde vraag.

Want het scheppen en overgieten van zo'n 23 liter beslag naar de filterkuip was echt een drama. Ik had dan ook constant het gevoel dat dit wel slimmer zou moeten kunnen. Dus ik ben ook wel benieuwd naar jouw ervaringen met het gewoon filteren in de filterkuip.

Bij mij was het vooral eerst veel scheppen tot de ketel wat lichter werd. Uiteindelijk kon ik de ketel optillen en het overige beslag met water in de filterkuip gieten. Maar dat ging met een hoop gekletter wat volgens mij niet de bedoeling is om oxidative te voorkomen.

Als er een betere manier is, die ook nog eens budgetvriendelijk is hoor ik het ook graag.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 02-05-2016 16:57 u »
Ik heb het geprobeerd met een filter heks in mijn pan. Ik brouwde trouwens op een wokbrander. Om aanbranden en roer problemen te voorkomen had ik mijn filterheks omhoog gehangen zodat deze niet op de bodem zou liggen, roeren ging zonder problemen. Na het laatste keer verwarmen/roeren liet ik mijn filterheks zakken. Filteren ging heel erg langzaam en stopte op een gegeven moment. Probleem was dat mijn filterheks eigenlijk wat te kort was met gevolg dat deze mooi rond lag en niet in de kenmerkende M vorm zoals in de filter kuip. Na het koken liep ik tegen hetzelfde probleem aan. Ben toen daarna weer terug gegaan naar mijn filter kuip.

Offline JanJongsma

• *
« Reactie #7 Gepost op: 03-05-2016 11:57 u »
Dus ik ben ook wel benieuwd naar jouw ervaringen met het gewoon filteren in de filterkuip.

Ronald,

Ik heb tot nu toe twee keer gebrouwen. En keer heb ik een filterkuip met de filterhex gebruikt. Het overscheppen is inderdaad niet ideaal. Ik heb hier wel een mooie grote maatbeker voor en hoefde eigenlijk dus niet zoveel over te gieten. Het filteren verliep op zich wel goed, behalve dat tegen het eind de stroom stokte. Dit lag volgens mij aan het feit dat ik in het begin de kraan vol heb open gezet waardoor de filterlaag als het ware dicht trekt. Door het beslag een paar keer los te steken kwam de stroom wel weer op gang. De tweede keer heb ik een hevelfilter gebruikt. Dit werkt wel mooi, maar nu heb ik dus een werkloze filterheks. Best wol zonde voor zo'n mooi ding dus leek mij dit wel een goede optie. Maar ik hier zie nu wel de nodige nadelen in. Dus ik denk dat ik gewoon weer ga overscheppen naar de filterkuip.

Offline Thamerdal

• Super lid
  • ABV De Bierkaai
    • Thamersch
« Reactie #8 Gepost op: 03-05-2016 12:05 u »
Ik heb al jaren de filterhex op de bodem van mijn brouwpan liggen tijdens het maischen. Nooit problemen mee gehad.

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #9 Gepost op: 03-05-2016 16:32 u »
Ik heb nu 3 keer met de filterheks gemaischt, ik ben om.
Vroeger hevelfilter was ook ok, maar dit is voor mij makkelijker geen aanzuigen e.d.

Grt Peter

Offline Ronaldus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 03-05-2016 17:03 u »
Ik heb al jaren de filterhex op de bodem van mijn brouwpan liggen tijdens het maischen. Nooit problemen mee gehad.

Ik heb nu 3 keer met de filterheks gemaischt, ik ben om.
Vroeger hevelfilter was ook ok, maar dit is voor mij makkelijker geen aanzuigen e.d.

Grt Peter
Hmmm... Misschien dat ik het toch maar gewoon ga proberen.
Jullie leggen de filterheks gewoon op de bodem en roeren tijdens het maischen gewoon niet met de lepel langs de bodem?
En hoe ligt de filterheks uitgespreid? Zoals een M-vorm of simpelweg helemaal rond?

Offline Thamerdal

• Super lid
  • ABV De Bierkaai
    • Thamersch
« Reactie #11 Gepost op: 03-05-2016 17:38 u »
Ik heb de langere variant filterhex, in een 50 liter pan. Dus in een M vorm zoals jij dat noemt. Tussen de spiraal ga ik wel over de bodem van de pan, maar alleen tijdens verwarmen van de ketel, dus als het gas aan is. Gewoon proberen!

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #12 Gepost op: 03-05-2016 19:22 u »

Hij ligt inderdaad in de m vorm.
En erboven draait mijn roerwerk
(Zie mijn topic "  http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31476.0.html  ")

Grt Peter

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 09-05-2016 22:31 u »
Het betreft een elektrische weckketel van 2000 watt.

Heb ook een elektrische pan. In het verhoogde gedeelte zit het verwarmingselement. De filter ligt mooi vast in de verdiepte buitenring. Werkt perfect. Als je niet kunt roeren tijdens verwarmen krijg je aanbranding op de plek waar het spiraal zit. Met mijn opstelling kan ik ruw roeren/werken. Kan niets fout gaan.
Zodra  ik het kraantje deels open zet, zuigt hij alle wort eruit.

Offline E van Dijk

• *
  • Land: be
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 10:44 »
Hallo allemaal,

Aangezien ik een kant een klaar startset graanbrouwen heb gekocht en niet precies wist waar alles voor diende en hoe je het diende aan te sluiten en op te stellen leek het mij het meest logische om de filterhex in de elektrische maischketel te leggen. Aan de buitenkant heb ik een RVS bolkraan aangesloten die dus direct vanuit de filterhex het wort (via een slangetje) naar de kookketel liet lopen.

Ik heb zonder problemen gemaischt. Roeren met de hand was geen probleem, geen last van aangebrand mout op de bodem. Filterhex bleef netjes op zijn plaats.
Ik heb geloof ik totaal 2 liter uit het kraantje in een maatbeker laten lopen en daarna was het wort helder, geen grote stukken mout of kaf meegekregen.

Ik weet dat dit een ouder topic is, maar zijn er mensen die inmiddels ook op deze manier maischen en filteren in 1 pan? Is er overeenstemming over wat de beste manier is? Toch het bostel overscheppen naar een emmer met hexfilter en daarna het wort + spoelwater in die emmer laten lopen. Of is deze manier wellicht een goede optie tot je je installatie verder uitbreidt/professionaliseert?

Zijn er wellicht nadelen aan je hexfilter in de maischketel die ik als beginner niet direct zie?

Gr. Emiel

Tags: