Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Maak jij al je recdepten zelf, of zoek je nog op internet naar voorbeelden

Ik brouw recepten die ik op internet of in boeken vindt na
4 (4.7%)
Recepten op internet of in literatuur gebruikt ik als inspriratie
60 (69.8%)
Alleen bij nieuwe biertypen kijk ik naar recepten van anderen
6 (7%)
Al mijn recepten maakt ik 100% zelf inspiratie haal ik uit principes van bieren (smaken)
16 (18.6%)

Totaal aantal stemmen: 86

Auteur Topic: Stel jij je recept zelf samen?  (gelezen 2135 keer)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Stel jij je recept zelf samen?
« Gepost op: 21-04-2017 00:52 u »
Op dit forum heb ik veel geleerd en geef ik ook veel kennis terug (hoop ik). Maar qua het zelf samenstellen van een recept lees ik nog vaak berichten van mensen die al redelijk lang brouwen maar dan toch nog op zoek zijn naar recepten...
En dan zijn er natuurlijk nog de brouwers die het zelf ontwikkelen van recepten nooit gaan snappen...

Dus vandaag deze poll. Hoe kom jij aan je recepten? En wat is jou inspiratie?  :brouwen:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Land: in
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
Re: Stel jij je recept zelf samen ?
« Reactie #1 Gepost op: 21-04-2017 05:56 u »
In het begin zocht ik veel recepten op voor inspiratie. Ik keek dan vaak in het board met bewezen recepten. Ik wilde bijvoorbeeld een tripel brouwen en dan keek ik gewoon een beetje wat daar nou zoal in moest en dan maakte ik zelf een recept. Ik heb tot nu toe al mijn recepten zelf gemaakt, want ik wilde gewoon brouwen met de ingrediŽnten die ik in huis had. Ik had bijvoorbeeld geen zin om een nog een 7e soort hop te gaan bestellen om precies een recept na te gaan brouwen.

Ik heb ingevuld dat ik bij voor mij nieuwe bierstijlen wat inspiratie opdoe op internet. Voor stijlen die ik al vaker heb gebrouwen ga ik gewoon variŽren op mijn eerdere brouwsels of weet ik gewoon wat ik wil bereiken.

Offline Dugraph

• Vol lid
  • Brouwvereniging Rotterdam
    • Brouwvereniging Rotterdam
« Reactie #2 Gepost op: 21-04-2017 08:17 u »
Idem als Sander. Voor mij zit de grootste voorpret van het brouwen in het sleutelen aan een recept. Ik put uit verschillende bronnen en steeds meer uit eigen ervaring en eerdere recepten. Het volledig volgen van een Ďprijswinnendí recept of het kopen van een samengestelde kit heb ik nooit gedaan en zou veel plezier wegnemen. Hoe kun je nog spreken van jouw brouwsel?

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 21-04-2017 09:17 u »
Het is net als met koken: Voor dingen die ik nooit gemaakt heb zoek ik eerst een recept en dat volg ik zo veel mogelijk.
Vaak wordt dan wel al een hopje vervangen om niet teveel hoprestjes te krijgen.

Daarna bouw ik daar op verder.
Als je alles direkt aanpast aan eigen smaak voeg je vaak dezelfde dingen toe en ga je bv alles op delefde manier hoppen en maak je ook weer eenhiedsworst.
Groet,
Hans

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 21-04-2017 09:36 u »
Het maken van een recept vind ik niet zozeer moeilijk, maar ik vind het altijd wel fijn op dit even te spiegelen aan een bestaand recept, of er feedback vanuit het forum op te krijgen. Het discussiŽren over recepten levert vaak goede inzichten op m.i..

Als je een bepaalde stijl wilt brouwen, ontkom je er niet aan om je in te lezen.

Offline P3SM

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 21-04-2017 09:55 u »
Als ik er eenmaal uit ben welke stijl ik wil gaan brouwen dan begint de research: vooral internet maar regelmatig ook boeken. Door veel recepten te bekijken begint mijn eigen recept vorm te krijgen. Dat is voor mij de helft van de lol. Overigens probeer ik een beeld te vormen van de smaak die ik wil bereiken en kijk ik of mijn recept daaraan voldoet en ik ga ervan uit dat ik een recept een paar keer moet brouwen (en aanpassen) voordat ik het goed heb!

Ik brouw daarnaast regelmatig SMaSH brouwsels om de afzonderlijke smaken beter in mijn hoofd te krijgen.

Online Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #6 Gepost op: 21-04-2017 10:00 u »
Als het gaat om een commercieel bier te klonen:
Dan zoek ik in de eerste plaats de hoofdwaarden van dit bier op namelijk: IBU, EBC, het extractgehalte, het restextract gehalte en het alcoholgehalte van het bier.
Vervolgens ga ik op zoek of ik eventueel de werkelijke mouten, hoppen en gist kan terug vinden op het net die de brouwerij in kwestie voor dat bier gebuikt.
Dan zoek ik zoveel mogelijk kloon recepten op en zet de data die ik aldus gevonden heb in een spreadsheet.
De data van de kloon recepten daar maak in een gewogen gemiddelde van.
Vervolgens stel ik met bovenstaande informatie een recept op. Meestal zit je dan kort in de buurt zo niet heel dicht.

Als het om een eigen creatie gaat. (de inspiratie kan een biertje zijn dat ik gedronken heb of soms zelfs gewoon een ingeving van het moment)
Dan bekijk ik de BJCP en zoek daar in bij welke stijlen (meervoud) mijn bier dat ik in gedachten heb aanleunt.
Dan heb je al een schat aan informatie (ranges voor) IBU's, EBC, Extract gehalte, mouten, hoppen....
Vervolgens stel ik mijn moutsamenstelling op aan de hand van de aromawheels van Weyermann (deze geven een goede indruk van welke mout welke smaak je toevoegt)
Gevolgd door het selecteren van een gist die bij het bier past en een toegevoegde waarde levert (beschrijvingen van de fabrikant, ervaringen van ander hobbybrouwers, fora ..)
De hoppen daar gebruik ik vooral mijn ervaring van welke hoppen een goede combinatie zijn en passen in het bier dat ik voor ogen heb.
Als hulp voor het selecteren (wat ik weet niet alles) gebruik ik verder de informatie die je op het net kan vinden, vb de site van Scottjannis.com en ga een beetje spelen met de hop oilcalculator, en natuurlijk de lijstjes met hop combinaties die je overal terug vind.
En dan brouwen maar, meestal toch een brouwsel of 5 alvorens iets 95% op punt staat.

En als laatste eens posten op een forum en zien welke reactie er komen.
Maar hier heb ik de ervaring dat je frequent meer foutieve informatie krijgt als de juiste!! Het is een kwestie van filteren (wie geeft de opmerking, wat is de opmerking waard, klopt het wel,..) daarom post ik soms een recept met specifiek een (grove) fout er in om te zien dat ze wakker zijn of gewoon wat liggen te zaniken  >:D

Sorry ik kan de pol niet invullen want je kan maar een vakje kiezen en dat strookt dus niet met bovenstaande eigenlijk moet ik alle vakjes aanvinken.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #7 Gepost op: 21-04-2017 10:05 u »
Citaat
daarom post ik soms een recept met specifiek een (grove) fout er in om te zien dat ze wakker zijn of gewoon wat liggen te zaniken  >:D

Haha lachen Serge, dat is ook een taktiek!

Ik heb veel geleerd door experimenteren en het bekijken van andermans recepten. Niet om tot op de gram na te brouwen, maar bekijken van verhoudingen, onbekende mouten, hoppen, e.d.. Hoe vergevorderd je ook bent, het blijft leuk om andermans recepten te bekijken en erachter te komen dat er meerdere wegen naar Rome zijn.

Offline ramon86

• Boven 10 berichten
  • *
    • FilmCentrum
« Reactie #8 Gepost op: 21-04-2017 10:07 u »
Zelfde hier: ik verzamel een bulk aan recepten in de stijl die ik wil brouwen ter inspiratie, analyseer een beetje wat de overeenkomsten en verschillen zijn en ga dan zelf in BrouwHulp spelen. Gezien mijn beperkte ervaring zorgt dat ervoor dat ik tot op de dag van het brouwen de neiging heb om constant nog kleine aanpassingen te doen, maar dat probeer ik zoveel mogelijk los te laten :) Enkel mijn eerste volmoutbrouwsel was een 1-op-1 overgenomen recept, zodat ik me toen enkel hoefde te focussen op het brouwen zelf.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #9 Gepost op: 21-04-2017 10:25 u »
Ik heb als basis Brew like a Monk gelezen, en een paar andere standaardwerken... en check de 'bewezen recepten'.
We gooien in de groep wat we willen brouwen, soms met een proefavond erbij, en dan ga ik wat puzzellen. Wat stellen de boeken voor, wat doen mensen met bewezen recepten, wat vind ik online... vervolgens zet ik wat rijtjes naast elkaar in excel (mouten, gisten en hoppen die je in recepten tegenkomt), ik zoek wat de gemene delers zijn en gebruik dat als basis.
Daarna pas ik het in BrouwHulp aan aan onze smaak (niet te bitter/hoppig), en speel ik een beetje met de hoeveelheden en verhoudingen (als ik bvb ergens 5,1 kilo voor nodig heb, maar de emmertjes mout gaan per 5 kilo... corrigeer ik naar 5 kilo en schuif ik er wat pilsmout of palemout bij... zolang dat niet de waarden of 't type teveel geweld aan doet).
sowieso ben ik erg fan van 'hele' getallen en niet al te ingewikkelde recepten... we proberen te focussen op goed & netjes gebrouwen bier ipv bizarre ingrediŽnten & recepten.

Offline tdp

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 21-04-2017 10:58 u »
...
sowieso ben ik erg fan van 'hele' getallen en niet al te ingewikkelde recepten... we proberen te focussen op goed & netjes gebrouwen bier ipv bizarre ingrediŽnten & recepten.

De hele getallen ben ik ook van, ik rond alles af op 0,250 kg bij de moutstort, hop op 5 gram.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #11 Gepost op: 21-04-2017 11:07 u »
De hele getallen ben ik ook van, ik rond alles af op 0,250 kg bij de moutstort, hop op 5 gram.
Idem, behalve choco-mout, die rond ik niet op of af ivm te groot effect.

Offline Jeroen D

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron ;-)
    • Jeroen Duijvestijn
« Reactie #12 Gepost op: 21-04-2017 11:20 u »
Ik haal mijn inspiratie vaak uit een (commercieel) bier waar ik van onder de indruk ben.
Vervolgens probeer ik zoveel mogelijk gegevens te achterhalen van dat specifieke bier (EBC, IBU, ABV, ingrediŽnten). Ook een beetje research naar de stijl van het bier.
Vervolgens in BrouwHulp puzzelen totdat het min of meer overeenkomt en binnen de lijntjes van het biertype valt. Maar dan vaak wel met de mouten en hopsoorten die ik op voorraad heb en/of bekend mee ben. Zo af en toe koop ik wat nieuwe soorten ingrediŽnten erbij.

Dan brouwen en kijken wat het resultaat is. Het worden geen klonen (hoeft ook niet) maar meestal levert het wel een mooi bier op met overeenkomsten van het voorbeeld.

Online KooTjoo

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 21-04-2017 11:21 u »
Wat ik vaak merk is een soort weerstand bij sommige ervaren brouwers (en vooral bij topic starter) wanneer iemand vraagt om een recept of kloon recept. Ik heb geleerd dat het proberen na te brouwen van bieren en recepten heel leerzaam is. Hierna gaan spelen met ingrediŽnten en zien wat dat voor de smaak doet vind ik persoonlijk ook leuk en leerzaam. Ook het proberen te klonen van een geliefd biertje geeft mij veel voldoening wanneer het in de buurt komt. Kortom, iedereen doet het zoals hij of zij zelf wil en ben je het niet met de aanpak eens reageer dan gewoon niet of geef wat opbouwende kritiek. Wij zijn hier toch bijna allemaal om te leren en van het bierbrouwen te genieten?

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #14 Gepost op: 21-04-2017 11:26 u »
Ik probeer in mijn recepten af te wisselen volgens blond, donker, licht, zwaar, zuur.... Aan de hand van een aantal beproefde succesrecepten, die meestal wel van het forum komen, aangepast volgens wat ik in huis heb.
Sporadisch ook eens bvb 1 kg rookmout of rogge opwerken.
En ik ben grote fan van seizoensgericht brouwen: lambic en brett-achtigen zoals Orval in de winter, eerder klassieke blond, ipa's etc in herfst - lente; zomer is voor saisons en berliner weissen kettle sour achtigen.

Offline HopSwiers

• Senior lid
  • A beer a day keeps the doctor away!
« Reactie #15 Gepost op: 21-04-2017 11:34 u »

Haha, maar dan krijg je soms het probleem dat je procenten niet meer geheel zijn. Ik heb dan liever gehele procenten :D

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #16 Gepost op: 21-04-2017 11:42 u »
haha, maar dan krijg je soms het probleem dat je procenten niet meer geheel zijn. Ik heb dan liever gehele procenten :D
Procenten let ik alleen op om te zorgen da'k binnen de gestelde parameters blijf, maar liever hele verpakkingen er in (geen afwegen nodig) of mooie gewichten afwegen (we brouwen per plm. 55 a 60 liter eindproduct, dan is per hele kilo's storten meestal goed te doen).

Online Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #17 Gepost op: 21-04-2017 11:52 u »
Ik maak zo goed als al mijn recepten zelf, behalve als ik bij een bestaand commercieel bier in de buurt wil komen, dan check ik even internet en geef er dan vaak nog mijn eigen draai aan.

Ik merk bij mezelf dat ik "vroeger" toen ik nog recepten van internet gebruikte, ik veel en veel meer verschillende mouten op voorraad had. Inmiddels heb ik dat (gelukkig) niet meer.

Offline Thamerdal

• Super lid
  • ABV De Bierkaai
    • Thamersch
« Reactie #18 Gepost op: 21-04-2017 13:25 u »
Ik merk bij mezelf dat ik "vroeger" toen ik nog recepten van internet gebruikte, ik veel en veel meer verschillende mouten op voorraad had. Inmiddels heb ik dat (gelukkig) niet meer.
Herkenbaar. Ik ben ook bezig mijn mout-gamma te vereenvoudigen. Ondanks dat loop ik toch regelmatig in Almere een bepaalde winkel uit met een paar 5kg emmertjes...  ???

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 21-04-2017 15:09 u »
Ik kijk naar andere recepten voor inspiratie maar niet meer dan dat.
Vaak heb ik dan meerdere recepten die me wat lijken en daaruit stel ik mijn eigen recept samen.
Laatst heb ik een bigfoot kloon proberen te brouwen (die volgens mij goed gelukt is alleen kan ik nergens het origineel krijgen) en toen heb ik hier gekeken naar recepten maar ook op Amerikaanse sites op internet.
En daaruit heb ik mijn recept gefilterd.
Maar andere recepten die ik vaker brouw daar brei ik op verder dan andere gist dan dit veranderen en zo proberen te verbeteren.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #20 Gepost op: 21-04-2017 15:23 u »
Geen informatie uit andere recepten halen is niet mogelijk tenzij je helemaal niets leest en 'maar wat doet' Dus, los van wat ik allemaal lees uit interesse in bier ben ik eigenlijk nooit naar recepten aan het kijken, klonen al helemaal niet.
Inspiratie komt vaak uit een grondstof, maar het kan ook het weer zijn, of de muziek die op staat. Waar ideeen vandaan komen weet ik niet, als ik ga zitten schrijf ik tientallen basisrescepten in een uur. Voor het brouwen even de balans zoeken en dan gaan.
Wat wel in het verleden eens heb gedaan is de klassieken bestuderen en ben daarbij telkens op zoek gegaan naar de basis. De basis niet in historische zin maar meer zo van met welk minimum aan welke componenten bereik ik een klassieker. Ook lees ik redelijk wat over historie omdat ik denk dat we sinds WOII heel erg veel in smaak verloren hebben, niet alleen bij bier, onder 'commerciele druk'.
Kortom het laatste vakje.

Ingo

Offline tdp

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 21-04-2017 15:49 u »
haha, maar dan krijg je soms het probleem dat je procenten niet meer geheel zijn. Ik heb dan liever gehele procenten :D

Klopt, in sommige gevallen ga ik voor rekenen met procenten, als het maar vaste waarden zijn :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 21-04-2017 16:20 u »
Sorry ik kan de pol niet invullen want je kan maar een vakje kiezen en dat strookt dus niet met bovenstaande eigenlijk moet ik alle vakjes aanvinken.

Helemaal mee eens. De meesten van ons hanteren een mengeling in meerdere methoden. Is natuurlijk ook afhankelijk van de ervaring die je hebt.
Het was veel beter geweest indien gestemd zou kunnen worden om meerdere opties.

Overigens las ik vandaag dat 93% van de kopers van Knorr maaltijdmixen de recepten klakkeloos volgt. Voor mij onvoorstelbaar. Ik had verwacht dat wij als Nederlanders creatiever zouden zijn als het gaat om het bereiden van onze maaltijden.
Als de ons al zo strikt houden aan de smaak van de Knorr chef-kok is het niet vreemd dat velen bestaande recepten volgen.

Offline tdp

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 21-04-2017 16:25 u »
...

Overigens las ik vandaag dat 93% van de kopers van Knorr maaltijdmixen de recepten klakkeloos volgt. Voor mij onvoorstelbaar. Ik had verwacht dat wij als Nederlanders creatiever zouden zijn als het gaat om het bereiden van onze maaltijden.
...

Tja, daarvoor koop je volgens mij ook een Knorr maaltijdmix voor! Ik heb geen idee hoe zo'n pakket eruit ziet, maar als alles erin zit en aangegeven wordt wat je vers moet inslaan, is dat de weg van de minste weerstand. Als je creatiever in de keuken bent, koop je denk ik niet een maaltijdmix van Knorr, maar heb je de ingrediŽnten zelf in huis en een idee wat je er mee moet doen. Denk dat wij brouwers dat prima kunnen :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 21-04-2017 16:38 u »
Tja, daarvoor koop je volgens mij ook een Knorr maaltijdmix voor! Ik heb geen idee hoe zo'n pakket eruit ziet,

Zo dus.

Citaat
Als je creatiever in de keuken bent, koop je denk ik niet een maaltijdmix van Knorr, maar heb je de ingrediŽnten zelf in huis en een idee wat je er mee moet doen. Denk dat wij brouwers dat prima kunnen
Dat is ook mijn idee. Maar kennelijk worden deze pakken met smaakmakers veel verkocht.

Geldt natuurlijk ook voor degenen die brouwen met blikken. Daar zit ook weinig creativiteit aan als je precies doet wat op de verpakking staat. En ik denk dat zelfs 99% van de kopers dat doet...

Offline Wim67

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 21-04-2017 17:09 u »
Zo dus.
Dat is ook mijn idee. Maar kennelijk worden deze pakken met smaakmakers veel verkocht.

Geldt natuurlijk ook voor degenen die brouwen met blikken. Daar zit ook weinig creativiteit aan als je precies doet wat op de verpakking staat. En ik denk dat zelfs 99% van de kopers dat doet...

Dat klopt Jacques, maar ter gelijke tijd ook niet erg fair. Brouwen heeft inderdaad veel vergelijkingen met "koken", maar als je begint met koken maak je ook niet meteen een zelf ontwikkelde "sterren waardige" maaltijd. Dat kan pas als je de basis begrijpt en in ieder geval begint met koken.
En of dat nu uit een pakje of een blikbrouwsel is, maakt niet uit.

Ik weet nog weinig van brouwen maar weet wel wat af van koken. Het gaat in beide gevallen (in mijn optiek) om smaak, presentatie en de beleving.

Online Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
Re: Stel jij je recept zelf samen?
« Reactie #26 Gepost op: 21-04-2017 18:59 u »
Met alle respect voor de mensen die die extreem gezouten Knorr-pakjes eten, dat is in mijn optiek een beetje vergelijkbaar met blikbrouwen. Relatief makkelijk beginnen, weinig spullen in huis halen, weinig invloed op je uiteindelijke gerecht en eentonige smaken...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 21-04-2017 19:26 u »
Dat klopt Jacques, maar ter gelijke tijd ook niet erg fair. Brouwen heeft inderdaad veel vergelijkingen met "koken", maar als je begint met koken maak je ook niet meteen een zelf ontwikkelde "sterren waardige" maaltijd. Dat kan pas als je de basis begrijpt en in ieder geval begint met koken.
En of dat nu uit een pakje of een blikbrouwsel is, maakt niet uit.

Ik weet nog weinig van brouwen maar weet wel wat af van koken. Het gaat in beide gevallen (in mijn optiek) om smaak, presentatie en de beleving.

Als je begint met koken moet je de basis leren. Wanneer zijn de aardappels gaar? Hoe lang moet een stuk suddervlees opstaan? En al heel snel ben je ook bezig met smaken. Bij elke maaltijd die je kookt maak je afwegingen van welk vlees, groenten, aardappelen of pasta je combineert. Daar zit al heel snel meer creativiteit in dan in een blikbrouwsel.
Bij het brouwen met een blik heb je geen eigen invloed buiten meer of minder verdunnen, meer of minder suiker toevoegen, een andere gist en de vergistingstemperatuur. Natuurlijk kun je kruiden toevoegen of koudhoppen. In de praktijk gebeurt dit allemaal niet. Het is nog net niet een magnetronmaaltijd...

Offline foz

• Super lid
  • John Barleycorn must die!
« Reactie #28 Gepost op: 21-04-2017 20:15 u »
Voor inspiratie kijk ik naar andere recepten maar trek uiteindelijk mijn eigen plan.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #29 Gepost op: 21-04-2017 20:41 u »
Overigens las ik vandaag dat 93% van de kopers van Knorr maaltijdmixen de recepten klakkeloos volgt. Voor mij onvoorstelbaar. Ik had verwacht dat wij als Nederlanders creatiever zouden zijn als het gaat om het bereiden van onze maaltijden
Da's voor creatiefloos koken... en daarmee misschien vooral ook voor mensen die ook liever fantasieloos fabrieksbier drinken dan een eigen brouwsel of een speciaalbiertje...
Als het goed is is het percentage Knorr-knutselaars op het forum lager dan het landelijk gemiddelde ;)

Trouwens, wie de verpakkingen weleens goed leest en checkt wat die E-nummers etc zijn, vraag je je af wat het nog met eten te maken heeft  :weetniet:
Ik hou het wel bij mijn moestuintje en zo min mogelijk supermarkttroep.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 21-04-2017 21:34 u »
Da's voor creatiefloos koken... en daarmee misschien vooral ook voor mensen die ook liever fantasieloos fabrieksbier drinken dan een eigen brouwsel of een speciaalbiertje...
Als het goed is is het percentage Knorr-knutselaars op het forum lager dan het landelijk gemiddelde ;)

Ook ik denk dat de leden van het forum minder dan gemiddeld gebruik maken van de Knorr maaltijdmixen. Maar als ze het doen dan volgt 93% het recept.  :)
Wat ik bedoelde te zeggen is dat veel mensen klakkeloos een recept volgen en vaak niet in de gaten hebben wat nu de essentie is. Wat dat betreft moet ik Oscar gelijk geven. Het lijkt er een beetje op dat men precies doet wat anderen doen en dat men klakkeloos recepten nabrouwt.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #31 Gepost op: 21-04-2017 21:49 u »
Het lijkt er een beetje op dat men precies doet wat anderen doen en dat men klakkeloos recepten nabrouwt.
Waar an sich niks fout mee is... als dat je favoriete bier is. Je hůeft niet creatief te zijn...

Ik experimenteer al jaren op de perfecte zelfgemaakte pizza... type "00" bloem, verschillende gisten, passata of blikjes pommodoro, verschillende soorten uien, welke mozzarella... etcetera. Op rooster of steen gebakken, hoe lang hoe heet...
Ik heb geen enkele zin te experimenteren met vreemde ingrediŽnten, hoef geen pizza HawaÔ of fantasia... ik wil gewoon een vreselijk goede simpele Pizza Fresca.
Zo benader ik bier ook. Er zijn bieren die ik lekker vind, en ik wil dat zelf kunnen... en ik hou van klassiek & simpel.

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #32 Gepost op: 21-04-2017 22:01 u »
Tja, daarvoor koop je volgens mij ook een Knorr maaltijdmix voor! Ik heb geen idee hoe zo'n pakket eruit ziet, maar als alles erin zit en aangegeven wordt wat je vers moet inslaan, is dat de weg van de minste weerstand. Als je creatiever in de keuken bent, koop je denk ik niet een maaltijdmix van Knorr, maar heb je de ingrediŽnten zelf in huis en een idee wat je er mee moet doen. Denk dat wij brouwers dat prima kunnen :)

Daarom denk ik ook dat hobbykoks en mensen die wat vaker zelf wat freubelen in de keuken, hele goede brouwers kunnen zijn.
Ik ben zelf wat aan het rommelen geslagen en met uitbreidende kennis wat gerichter gaan samenstellen.

Recepten bekijk ik alleen voor ingrediŽnten en wijk daar net zo makkelijk weer vanaf.
Zelf een beetje rommelen is wel zo leuk.

Hele getallen? Ja. Ook zo. 50 Gram is de kleinste hoeveelheid bij mij.

Voor een bierstijl kijk ik in de BKG gids voor een smaakprofiel.
Daarna zoek ik de mouten, hoppen en gist erbij, naar aanleiding van hun smaakprofielen.
Daarna verzin ik daar een recept op.

Mijn recepten zijn 100% van mij.

Offline Wim67

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 21-04-2017 22:15 u »
Als je begint met koken moet je de basis leren. Wanneer zijn de aardappels gaar? Hoe lang moet een stuk suddervlees opstaan? En al heel snel ben je ook bezig met smaken. Bij elke maaltijd die je kookt maak je afwegingen van welk vlees, groenten, aardappelen of pasta je combineert. Daar zit al heel snel meer creativiteit in dan in een blikbrouwsel.
Bij het brouwen met een blik heb je geen eigen invloed buiten meer of minder verdunnen, meer of minder suiker toevoegen, een andere gist en de vergistingstemperatuur. Natuurlijk kun je kruiden toevoegen of koudhoppen. In de praktijk gebeurt dit allemaal niet. Het is nog net niet een magnetronmaaltijd...

Daar gaat het niet over in dit topic,

Volg je een recept of niet!

Elke kok weet dat als een nieuw recept probeert, dat je naarmate je ervaring je er meer of minder van afwijkt. Of... als het goed is je het gewoon volgt. Desnoods verrijkt.

Je kan het ook anders brengen.
Nee Jacques, ik vind dat echt kort door de bocht. Het is eigenlijk een belediging (begin er maar niet aan want je bent niet creatief) voor alle beginners.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 21-04-2017 22:47 u »
Nee Jacques, ik vind dat echt kort door de bocht. Het is eigenlijk een belediging (begin er maar niet aan want je bent niet creatief) voor alle beginners.

Als beginnende brouwer hoef je niet te beginnen met blikken... Er zijn heel veel hobbybrouwers die meteen beginnen met mout. Veel leuker.

Aan zo'n blik is niet veel creatiefs te ontdekken. Leuk om te ontdekken dat je wort thuis kunt vergisten en bier met alcohol en koolzuur kunt maken. Meer is het niet.

Nogmaals zie zo'n blik als een magnetronmaaltijd. Als je geen gaatjes prikt in de verpakking of de tijd te lang instelt kan het fout gaan. Net zo goed als dat het bij een blik fout kan gaan als je de hygiŽne niet in acht neemt.

Je kunt pas creatief zijn als je zelf de losse grondstoffen inkoopt en bewerkt. Op dezelfde manier als dat je dat doet bij het bereiden van een maaltijd. Iedereen de overstap van blikbrouwen naar moutbrouwen heeft gemaakt zal kunnen beamen dat het veel leuker is en dat je bier met stappen vooruit gaat. Blikken zijn wel leuk om beginnende hobbybrouwers over de streep te halen.

Offline Wim67

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 21-04-2017 23:46 u »
Als beginnende brouwer hoef je niet te beginnen met blikken... Er zijn heel veel hobbybrouwers die meteen beginnen met mout. Veel leuker.

Aan zo'n blik is niet veel creatiefs te ontdekken. Leuk om te ontdekken dat je wort thuis kunt vergisten en bier met alcohol en koolzuur kunt maken. Meer is het niet.

Nogmaals zie zo'n blik als een magnetronmaaltijd. Als je geen gaatjes prikt in de verpakking of de tijd te lang instelt kan het fout gaan. Net zo goed als dat het bij een blik fout kan gaan als je de hygiŽne niet in acht neemt.

Je kunt pas creatief zijn als je zelf de losse grondstoffen inkoopt en bewerkt. Op dezelfde manier als dat je dat doet bij het bereiden van een maaltijd. Iedereen de overstap van blikbrouwen naar moutbrouwen heeft gemaakt zal kunnen beamen dat het veel leuker is en dat je bier met stappen vooruit gaat. Blikken zijn wel leuk om beginnende hobbybrouwers over de streep te halen.

Nogmaals Jacques,
Ik begrijp je standpunt over de creatieve kant. Maar als beginnend brouwer wil je in (mijn geval) eerst ontdekken hoe het werkt en daarna verder bouwen. Dan kan je niet generaliseren. En het heeft mij ook over de streep getrokken. (vooral omdat ik graag kook en eet).

Ik begrijp ook dat het heel vermoeiend is om elke keer weer alle beginners iets bij te brengen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 22-04-2017 00:34 u »
Maar als beginnend brouwer wil je in (mijn geval) eerst ontdekken hoe het werkt en daarna verder bouwen. Dan kan je niet generaliseren. En het heeft mij ook over de streep getrokken. (vooral omdat ik graag kook en eet).

Ik begrijp ook dat het heel vermoeiend is om elke keer weer alle beginners iets bij te brengen.

De hobby ontdekken met een blik is prima. Maar het wordt pas echt leuk als je aan de gang gaat met mout en hop.

Je kunt soep uit een blik warm maken. Maar als je bij een goede slager een schenkel haalt, bouillon trekt en verse groenten en kruiden toevoegt heb je een veel smakelijkere soep. Daar hoef je niet veel voor te doen. Ik heb het dan over een simpele soep en niet over een soep die je krijgt bij sterrenrestaurant. Om dat niveau te bereiken ben je meestal wel een paar bezig.

Bij het ontwikkelen van recepten gaat je grondstoffen kennen en de balans te vinden tussen verschillende smaken. Allerlei moutsoorten bij elkaar doen is niet zo moeilijk. Als het wort vergist krijg je bier maar dat hoeft niet altijd top te zijn. Daarvoor moet je gaan bijsturen. Goed bierbrouwen is inderdaad net als koken. Je moet er ervaring mee hebben maar ook gevoel hebben voor smaken.

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #37 Gepost op: 22-04-2017 01:08 u »
De hobby ontdekken met een blik is prima. Maar het wordt pas echt leuk als je aan de gang gaat met mout en hop.

Je kunt soep uit een blik warm maken. Maar als je bij een goede slager een schenkel haalt, bouillon trekt en verse groenten en kruiden toevoegt heb je een veel smakelijkere soep. Daar hoef je niet veel voor te doen. Ik heb het dan over een simpele soep en niet over een soep die je krijgt bij sterrenrestaurant. Om dat niveau te bereiken ben je meestal wel een paar bezig.

Bij het ontwikkelen van recepten gaat je grondstoffen kennen en de balans te vinden tussen verschillende smaken. Allerlei moutsoorten bij elkaar doen is niet zo moeilijk. Als het wort vergist krijg je bier maar dat hoeft niet altijd top te zijn. Daarvoor moet je gaan bijsturen. Goed bierbrouwen is inderdaad net als koken. Je moet er ervaring mee hebben maar ook gevoel hebben voor smaken.
Ik ben het met je eens.  Het is een hele kunst om bijvoorbeeld met mout te brouwen van Swaen Kloosterzande dan met de mouten van gerenomeerde leveranciers. Er is niet zoiets als 'fout' of 'slecht', maar meer 'anders'. Al lerend doet men.

Offline Ansius

• Senior lid
« Reactie #38 Gepost op: 22-04-2017 09:56 u »
Antwoord op de vraag is ja.

Ik probeer de gebruikte ingrediŽnten zo goed mogelijk te kennen.
De info komt voornamelijk van het internet.

Daarnaast is het interessant wat forumleden schrijven.

Verder goed meten, rekenen en archiveren.

En regelmatig brouwen.

Offline Barreltje

• Boven 10 berichten
  • *
  • De draak is los!
« Reactie #39 Gepost op: 22-04-2017 10:27 u »
1. Ik laat mij door bestaande recepten inspireren en pas deze dus naar eigen hand/smaak aan.
2. Ik heb een recept in mijn gedachte en werk deze uit. Soms kijk ik daarna naar een soort gelijk recept of deze ongeveer overeenkomt met verhoudingen.
3. Niet is altijd de gewenste hop voorradig en heb je een alternatief nodig, die kies ik zelf uit, laat mij hierin dus niet adviseren.

Ik werk nu nog met korrelgisten maar over een maand of twee/drie 'level-up'  en ga ik vloeibare gisten gebruiken en/of uit fles zelf opkweken.

Ik ken er die een standaard recept gebruiken en dus ook de aangegeven hoeveelheid hop daarin aanhouden.
Soms gaat dit goed, maar vaak veelal afwijking in vooral bitterheid en soms aroma.
Ik bereken alles zelf en gebruik geen BrouwHulp software. Dit zodat ik zelf beter begrijp en ervaar (leer) hoe het proces verloopt.

Brouwen probeer ik elke maand te doen.
Totaal nu 8 brouwsel gebrouwen en op 1 na zeer tevreden. Drie ga ik nog iets verbeteren.
Diegene waarover ik minder te spreken was, was een honingbier.
Echter door langere rijping is deze nu een heel stuk verbeterd. (Te veel honing gebruikt wat resulteerde in een veel te hoge biscuit smaak)

Proost allemaa!

:groots: :proost: :groots: :proost: :groots: :proost:

Offline Barreltje

• Boven 10 berichten
  • *
  • De draak is los!
« Reactie #40 Gepost op: 22-04-2017 10:33 u »
Ik ben het met je eens.  Het is een hele kunst om bijvoorbeeld met mout te brouwen van Swaen Kloosterzande dan met de mouten van gerenomeerde leveranciers. Er is niet zoiets als 'fout' of 'slecht', maar meer 'anders'. Al lerend doet men.

Zoals ik al omschreef ben ik nog niet zolang bezig.
Ik heb al ondervonden dat met mout van Swaen moeilijker mijn suikers eruit krijg als bijvoorbeeld bij Dingemans welke dus wat meer mijn voorkeur geeft.
Onlangs een Saison gebrouwen (zit nu op vat) en hierbij was de palemout van Dingemans even niet op voorraad bij de Brouwmarkt dus Swaen genomen.
Iets fijner geschroot en toch nog een laag brouwrendement van 71% (had dit al een beetje verwacht). De smaak van het graan is wel goed, maar ik moet hierbij altijd mijn recept compenseren om tot gewenst resultaat te komen en dan nog valt het soms iets lager uit.

Heb jij dezelfde ervaring? En wat voor mout leveranciers gebruik jij nog meer?

Proost !

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #41 Gepost op: 22-04-2017 12:26 u »
Zoals ik al omschreef ben ik nog niet zolang bezig.
Ik heb al ondervonden dat met mout van Swaen moeilijker mijn suikers eruit krijg als bijvoorbeeld bij Dingemans welke dus wat meer mijn voorkeur geeft.
Onlangs een Saison gebrouwen (zit nu op vat) en hierbij was de palemout van Dingemans even niet op voorraad bij de Brouwmarkt dus Swaen genomen.
Iets fijner geschroot en toch nog een laag brouwrendement van 71% (had dit al een beetje verwacht). De smaak van het graan is wel goed, maar ik moet hierbij altijd mijn recept compenseren om tot gewenst resultaat te komen en dan nog valt het soms iets lager uit.

Heb jij dezelfde ervaring? En wat voor mout leveranciers gebruik jij nog meer?

Proost !
Je hebt gelijk, het is wat minder praktisch mout. Eigenlijk vroeg ik me zelfs af of de kwaliteit van de korrel niet te dicht bij veevoeder ligt ipv brouwmout.. Het voordeel is dat het in handige 5 kilo bakken geleverd wordt.

Ik heb jaren met Holland malt gebrouwen (Bavaria), dat is een recht-toe-recht-aan mout, niets bijzonders, maar het doet de truuk.
Dingemans is uitstekende mout, net als Weyermann...  Het neusje van de zalm vind ik echter Castle malting.

Offline foz

• Super lid
  • John Barleycorn must die!
« Reactie #42 Gepost op: 22-04-2017 13:28 u »
Heb zelf nooit problemen gehad met De Swaen mouten. Ik merk weinig verschil met Dingemans en haal vergelijkbare rendementen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #43 Gepost op: 22-04-2017 13:49 u »
Dingemans is uitstekende mout, net als Weyermann...  Het neusje van de zalm vind ik echter Castle malting.

Ook ik ben zeer gecharmeerd door de mouten van Castle Malting. Hun Special B vind ik verfijnder van smaak dan die van Dingemans. Ze hebben hele mooie mouten zoals bijvoorbeeld Chateau Cafť. Een moutsoort met een mooie koffiesmaak.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #44 Gepost op: 22-04-2017 14:53 u »
Het neusje van de zalm vind ik echter Castle malting.

Castle malting is kwalitatief wat mindere mout... zit veel rotzooi in (zelf ervaren). Wordt slecht (of niet) gezeefd tijdens de productie.

Dat is een beetje onzin in mijn beleving. Kwalitatief erg goede mout en qua versuikering niet anders dan de mout van Holland Malting of Dingemans of Weyermann... :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #45 Gepost op: 22-04-2017 15:04 u »
Castle malting is kwalitatief wat mindere mout... zit veel rotzooi in (zelf ervaren). Wordt slecht (of niet) gezeefd tijdens de productie.

Bij de mouten die ik van deze mouterij heb gebruikt heb ik niet ervaren dat daarin meer rommel inzit dan bij mout van andere mouterijen.
Afgelopen week heb ik gebrouwen met een stevig aandeel aan vienna mout van Weyermann. Het viel mij op dat bij die mout heel veel stof zat. Normaal gesproken is dat niet. Anders gezegd het kan altijd dat er een mindere partij is bij een mouterij.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #46 Gepost op: 22-04-2017 18:20 u »
Bij de mouten die ik van deze mouterij heb gebruikt heb ik niet ervaren dat daarin meer rommel inzit dan bij mout van andere mouterijen.

Nou ikke wel. En ik heb er ondertussen al enkele duizenden kilo's van geschroten. Deze mout (met name de pilsmout) bevat duidelijk meer "takjes en vliesje e.d" dan andere mouten van andere mouterijen. Na een melding hiervan te hebben gemaakt hebben ze het uiteindelijk toegegeven. En als het goed is hier actie op ondernomen. Ik zal je de foto besparen.

Offline Ansius

• Senior lid
« Reactie #47 Gepost op: 22-04-2017 18:57 u »
Afgelopen week heb ik gebrouwen met een stevig aandeel aan vienna mout van Weyermann. Het viel mij op dat bij die mout heel veel stof zat. Normaal gesproken is dat niet. Anders gezegd het kan altijd dat er een mindere partij is bij een mouterij.

Ik dacht dat Weyermann vooral naam heeft omdat de kwaliteit zo constant is.
Anders gezegd een mindere partij bij Weyermann?

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #48 Gepost op: 22-04-2017 19:54 u »

Dat is een beetje onzin in mijn beleving. Kwalitatief erg goede mout en qua versuikering niet anders dan de mout van Holland Malting of Dingemans of Weyermann... :brouwen:

Castle malt ruikt wel lekker naar stro, zoals vroeger.

Voor wat betreft het tweede, het is niet helemaal waar, Oscar. Swaen, vooral de tarwe, is erg klein en moet je daarom wel fijn schroten of accepteren dat niet alles meegeschroot wordt. Als het SG afwijkt van wat je beoogt had, dan zul je dus moeten compenseren of accepteren dat je recept niet klopt.
Zelf interesseert het me niet heel veel als het een beetje afwijkt, maar als je het 'goed' wilt doen, dan ben je aangewezen op suiker of moutextract.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #49 Gepost op: 22-04-2017 21:37 u »
Misschien eerst eens defineren wat we verstaan onder de kwaliteit van mout?

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #50 Gepost op: 22-04-2017 21:50 u »
Wat betreft de emmertjes van Weyermann, Dingemans & Swaen, die gebruik ik door elkaar... ik heb nog geen verschil waargenomen of andere rendementen.

Ik ervaar weleens dat vooral de kilozakjes van de diverse merken weleens veel losse stof onderin in de zak hebben zitten (flinters van kafjes ?)... dus daar let ik tegenwoordig op bij het winkelen (je ziet het vrij duidelijk).
Je hebt ook weleens een 5 kg emmertje die wat meer stof onderin heeft dan anderen. Misschien wat droger of ouder dan anderen, of veel mee geschud... Ik giet de emmertjes altijd rustig op het einde en laat dat laatste beetje met veel stof achter.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #51 Gepost op: 22-04-2017 22:09 u »
Ik dacht dat Weyermann vooral naam heeft omdat de kwaliteit zo constant is.
Anders gezegd een mindere partij bij Weyermann?

Weyermann heeft goede mouten. Alleen zat er deze keer veel fijne deeltjes bij. Dat zegt nog niets over de brouwkwaliteit.
De mouten van Castle Malting vind ik heel mooie smaken geven. Ook daar is niks mis mee. Sterker nog ik vind bijvoorbeeld de Special B van hun een stuk verfijnder van smaak dan die van Dingemans.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #52 Gepost op: 22-04-2017 22:21 u »
Misschien eerst eens defineren wat we verstaan onder de kwaliteit van mout?

Dan kom je op rendement uit... En de smaak van het product. Maar ik vind schone mout, en dus weinig takjes en vliesjes (visuele kwaliteit), als brouwer ook belangrijk... :)

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #53 Gepost op: 22-04-2017 22:45 u »
Dan kom je op rendement uit... En de smaak van het product. Maar ik vind schone mout, en dus weinig takjes en vliesjes (visuele kwaliteit), als brouwer ook belangrijk... :)
Nee hoor, kwaliteit is is alles bij elkaar.
Ik vind vooral ook constante korrelgrootte belangrijk.

Gerstemout is meestal schoon, maar varieert in korrelgrootte.
Rogge heeft veel zwarte takjes.
Engelse mout heeft veel bruine 'dinges'.`

En daarbij heb je extractierendement. En troebeling, en zo meer.

Kwaliteit is complex, maar zonder definitie praten we langs elkaar heen.

Ik vind Weyermann de beste mout die we hier kunnen krijgen. En dat is enkel de continentale mout. Maar wie ben ik.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #54 Gepost op: 22-04-2017 23:06 u »
Maar wie ben ik.

Een hobbybrouwer met een kleine commerciŽle brouwerij die af en toe er jaspertje doet ergens.... ;D ;D ;D

Offline marc0871

• Senior lid
« Reactie #55 Gepost op: 23-04-2017 00:43 u »
Al een pagina off-topic.
Het ging hier over het al dan niet zelf maken van recepten. Niet over mout.
Afscheiden naar Kletsen?

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 23-04-2017 01:39 u »
Wil toch nog ff de knuppel in het hoenderhok gooien vwb optie 4 ik maak alles 100 % zelf.
Dat lijkt me praktisch onmogelijk.
Vooral als het bieren betreft die er al lang zijn zoals de Belgische bv.
Laten we een tripel nemen, alles is al is gemaakt en daarbij je leest erover of je hoort is iets of proeft wat en denkt dat ga ik is proberen of met mout of gist of weet ik wat.
En zo doe je inspiratie op.
Maar 100 % van jezelf nee hoor kan niet.

Offline marc0871

• Senior lid
« Reactie #57 Gepost op: 23-04-2017 03:39 u »
Ja, zo lust ik er nog wel een paar.

Nauurlijk; een bepaalde stijl beperkt je in je mout, gist en hopkeuze. Tenminste als je 'binnen de lijntjes' van een stijl wil brouwen.
Alle bieren worden met producten uit deze categorieŽn gebrouwen.

Maar een recept is de combinatie en de hoeveelheden van die producten.
Als je niet uitgaat van een stijl maar een smaak, ben je alweer wat vrijer in je keuzes.

Als je je wel laat inspireren door een stijl, maar je laat je niet leiden door bestaande recepten, kan je heel goed 100% eigen recepten maken.
De kans dat iemand ooit al eens 100% hetzelfde recept heeft gebrouwen dat jij vanaf 0 bij elkaar hebt verzonnen, lijkt mij heel klein.

Tags: