Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Record snelle vergisting  (gelezen 1309 keer)

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
Record snelle vergisting
« Gepost op: 31-10-2016 16:24 u »
Afgelopen zaterdag heb ik een alt gebrouwen met een start SG van 1059 (14.6 plato) met Safale - German Ale Yeast K-97
Ik heb 11 g gist gebruikt van een zakje dat ik een week of 6 geleden gekocht heb.
Volgens mijn gistcalculator is dit een juiste hoeveelheid voor dit recept van 10 liter.
Verder heb ik de juiste procedures gevolgd qua aanzuren van wort en spoelen. Ik heb 2 g Wyeast gistvoeding gebruikt.
Geen starter, maar de gist in 100 ml water van 30 graden gestrooid. Dit is een uur lang langzaam afgekoeld naar 20 C.

Ik heb geen zuurstof toegevoegd en ben zorgvuldig geweest om zoveel mogelijk oxidatie te voorkomen.

In mijn klimaatgestuurde koelkast heb ik de temperatuur van het wort van 23 naar 20 C laten zakken en heb de erlemeyer met gist naast
het gistvat gezet. (Ervan uitgaande dat gist en wort beide zo dicht mogelijk gelijk kwamen op 20 C en op dit punt de gist bij het wort gedaan)
Mijn vergistingskast staat afgesteld op 18 C.

Dan de vergisting.
- na 8 uur zag ik een lichte druk in het waterslot.
- na 16 uur stond het vat te pruttelen zoals het hoort.
- na 28 uur was de vergisting gestopt   actie ---> vat schudden en het deksel vaster gedraaid ter voorkoming van lekkage
- na 29 uur stond het vat volop stoom af te blazen (elke 10 seconden meerdere bellen)
- na 40 uur stond waterslot volledig stil actie ---> beetje wort afgetapt 7.5 plato met refractometer.
Dat is dus 1016 SG en vrijwel gelijk aan mijn berekende eind SG van 1014 in mijn recept.

Ik kan het even niet bevatten: helemaal uitvergist in hooguit 30 uur tijd!

Maar moet ik tevreden zijn of me toch nog zorgen maken?

Ik laat hem natuurlijk nog gewoon in het vat staan en meet morgen nogmaals.
Eventueel hevel ik hem over en gooi een weinig suiker erbij om nog wat CO2 te laten ontstaan.
En is dit voor iemand een herkenbaar verhaal?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Record snelle vergisting
« Reactie #1 Gepost op: 31-10-2016 16:29 u »
Het is snel, maar niet geheel onmogelijk lijkt me! Morgen/overmorgen eens meten en dan bepalen of het echt zo is :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 31-10-2016 22:40 u »
Als je een overmaat aan vitale gist ent kan het allemaal heel snel gaan.

Volgens Mr Malty had je met de helft van de gente gist kunnen volstaan...

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 01-11-2016 09:04 u »
En gistvoeding is bij korrelgist m.i. ook overbodig?

Offline Dugraph

• Vol lid
  • Brouwvereniging Rotterdam
    • Brouwvereniging Rotterdam
« Reactie #4 Gepost op: 01-11-2016 11:08 u »
Ik heb wel ervaring met te veel enten en kan beamen dat de hoofdgisting heel snel verloopt. In die gevallen is de hoofdgisting na minder dan 48uur ten einde en zit ik meestal 2 3 puntjes van het eind SG af. Ik gooi echter de gist direct op het wort zonder alle stappen die jij beschrijft. Hierdoor gaat het waarschijnlijk ng sneller.

Hoe dan ook neem ik wel de tijd voor de nagisting omdat er nog steeds van alles gebeurd wat betreft smaakontwikkeling en helderheid. Het snelste dat ik ooit gebotteld heb was 10 dagen na brouwen.

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #5 Gepost op: 01-11-2016 13:47 u »
Het kan inderdaad heel snel gaan.

Ik heb eens een mini startertje, gemaakt van het monster na het filteren en een zakje korrelgist, om een uur of 6 toegevoegd.
Om 8 uur was er al activiteit in het waterslot en een paar uur later ging het al aardig tekeer.
De volgende avond zag ik dat het grootste gedeelte van het water uit het waterslot was geblazen.
De avond daarna was er helemaal geen reactie meer en stond het water nagenoeg waterpas in het slot.
Na meting was het SG 1.011, vanaf 1.055.
Voor het bottelen, 10 dagen na toevoegen van de gist, was het SG nog gezakt naar 1.008.

Op een andere vergisting heb ik 4 weken moeten wachten, met een eindspurt van 3 puntjes over 2 dagen, na een inactiviteit van een week, voordat ik hem durfde te bottelen.
Het kan dus wel eens verkeren :weetniet:

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #6 Gepost op: 01-11-2016 20:47 u »
Ik heb laatst een blond bier gebrouwen waarin in ik opgekweekte Chimay gist heb gebruikt. Die vergisting was binnen 24 uur wel ongeveer klaar. Van 1066 naar 1011.

Het bier staat nu, 13 dagen later, nog op de gist om volgende week maandag met de refractometer gecheckt te worden. Als dinsdag het SG nog gelijk is (en ik vermoed van wel) dan ga ik die dinsdag bottelen. Volgens mr. Malty heb ik ongeveer 300 miljard (beter 3 * 1011) gistcellen toegevoegd. Wat ruim maar ook niet wereldschokkend. Ik denk dat de snelle vergisting vooral door de zeer vitale gist kwam.

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
« Reactie #7 Gepost op: 02-11-2016 13:57 u »
Dank voor jullie reacties.

Gisteren nogmaals gemeten. Het jongbier was niet verder vergist. Geen spoor van activiteit in het waterslot.
Het afgetapte bier was vrij troebel - (tapkraan zit 2 cm boven bodem van vat).

Ik heb het bier overgeheveld en 3 eetlepels suiker toegevoegd.
Met deze laatste actie begon het waterslot vrijwel onmiddellijk weer te bluppen en 8 uur later ging dat nog rustig door met 2 a 3 salvo's per minuut. Die suiker zal wel vergist zijn.

Verder denk ik dat de gist als een verwende 3 jarige kleuter was volgepropt met zoete magnum ijsjes en nu dat de overdosis is weggenomen wel weer trek had gekregen.

O ja en de smaak van het jong bier was prima in orde, dat dan weer wel.

Offline ChrisH1986

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 27-05-2017 12:54 u »
Ik heb afgelopen donderdag weer gebrouwen met de US-05 korrelgist. Heb geen starters gebruikt en het vat staat in de trapskast waar het een graad of 18 is.

Het begon al vrij vlot. Na 8 uur kwam er al wat activiteit en gisteren was hij behoorlijk aan het pompen. Echter is de activiteit nu al een stuk minder. Er gebeurt nog maar vrij weinig met het waterslot en je ziet hem nog maar heel weinig bewegen.

Wat nu doen? Gewoon laten gaan, toch even walsen of in de woonkamer zetten waar de temperatuur net wat hoger is?

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #9 Gepost op: 27-05-2017 13:15 u »
Ik heb afgelopen donderdag weer gebrouwen met de US-05 korrelgist. Heb geen starters gebruikt en het vat staat in de trapskast waar het een graad of 18 is.

Het begon al vrij vlot. Na 8 uur kwam er al wat activiteit en gisteren was hij behoorlijk aan het pompen. Echter is de activiteit nu al een stuk minder. Er gebeurt nog maar vrij weinig met het waterslot en je ziet hem nog maar heel weinig bewegen.

Wat nu doen? Gewoon laten gaan, toch even walsen of in de woonkamer zetten waar de temperatuur net wat hoger is?

Dat is juist heel normaal.
Snelle hoofdgisting en dan een kalmere nagisting.

Offline ChrisH1986

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 27-05-2017 13:39 u »
Dat is juist heel normaal.
Snelle hoofdgisting en dan een kalmere nagisting.

Mooi, dan laat ik hem gewoon zijn ding doen :)
Bedankt voor je reactie!

Tags: