Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: pH-meter(s)  (gelezen 9153 keer)

Offline Knobby

• Senior lid
  • Land: nl
  • IBU-lid
Re: pH-meter(s)
« Reactie #100 Gepost op: 01-09-2017 12:55 u »
Is dat een 4 delige boekenserie? Heb je daar meer info over?
Malt, Hops, Yeast, Water.
Verschillende auteurs. Ik heb Yeast van White & Zainasheff. Zeker aan te raden. Zijn allemaal via bol.com te vinden (kopen via forum link).

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline dirk

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #101 Gepost op: 01-09-2017 13:01 u »
De temperatuur range van de electrode is -5 tot 90C  = de temperatuur waar je de electrode mag instoppen

Serge

pH meten kun je beter tussen de 20 a 25 graden Celsius doen, dit om extra slijtage aan elektrode te voorkomen.

Als tip voor hoe een klein monster te nemen voor het bepalen van de pH: ik gebruik een klein spuitje van de apotheek, say 5mL, die ik volzuig met wort. Dat even onder de koude kraan houden, en in een dopje doen van een haarproduct of andere spray. Dan meten...
Kan sneller... Ik neem een eetlepel monster, koel deze af op een porseleinen schoteltje (theezak schoteltjes zijn ideaal). Eventueel een paar minuten wachten en dan de Extech elektrode erop.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #102 Gepost op: 01-09-2017 13:25 u »
De temperatuur range van de electrode is -5 tot 90C  = de temperatuur waar je de elektrode mag instoppen

Ik heb gemerkt dat als je meet bij temperaturen boven de 50 C dat de meter dan van slag raakt. De waarden die je dan meet gaan alle kanten op. Bij temperaturen onder de 50 C is de meting stabiel.

Offline Basje42

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #103 Gepost op: 01-09-2017 13:57 u »
Ik heb gemerkt dat als je meet bij temperaturen boven de 50 C dat de meter dan van slag raakt. De waarden die je dan meet gaan alle kanten op. Bij temperaturen onder de 50 C is de meting stabiel.

Toch lijkt mij ook dat de aangegeven temperaturen, omgevingstemperaturen zijn.
Ik meet zelf met een Voltcraft van 62,00 EUR in hete mash die blijft stabiele waarden aangeven.
Ondanks dat daar ook die omgevingstemperatuur van max. 50 graden staat aangegeven.
Of het goed is voor de elektrode is natuurlijk een ander verhaal.
Ik denk dat het na de "hete" meting meteen schoonmaken wel belangrijk is.
Ik heb altijd een drinkglas met demiwater waar de meter in staat tijdens het brouwen.

Offline Tony Stout

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Elk bier beter
« Reactie #104 Gepost op: 01-09-2017 15:40 u »

Edit: ter toevoeging; pH wordt altijd op kamertemperatuur gemeten (omstreeks 21 C), en het gegeven optimale bereik van 5,2-5,6 is op die temperatuur gebaseerd. Door het warmere wort is de pH van wort feitelijk lager (uit mijn hoofd 0,3 over de range 20>60 C), maar je meet en corrigeert op kamertemperatuur-metingen. Dus, er is geen omrekentabel nodig, naar mijn begrip.

In het boek 'Brewing Better Beer' van Gordon Strong staat op blz. 34: 'The mash pH should be in the 5.2 to 5.5 range with a Target of about 5.3. Note that mash pH is measured at mash temperatures, not cooled. If you cool the mash, the pH will read about 0.35 higher than at mash temperature.'
En nr. 55 van 'Bertens Beter Bierbrouw Tips' luidt: 'Controleer bij elk brouwsel de pH van het beslag en voeg zonodig aan het beslag melkzuur toe om een pH te bereiken van 5,4 (bij 60 - 63 C). Deze pH-waarde is noodzakelijk om de enzymen goed te laten werken.'

Wat is nu de waarheid? Geldt de streef pH van 5,2-5,6 voor kamertemperatuur of maischtemperatuur?

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #105 Gepost op: 01-09-2017 17:06 u »
In het boek 'Brewing Better Beer' van Gordon Strong staat op blz. 34: 'The mash pH should be in the 5.2 to 5.5 range with a Target of about 5.3. Note that mash pH is measured at mash temperatures, not cooled. If you cool the mash, the pH will read about 0.35 higher than at mash temperature.'
En nr. 55 van 'Bertens Beter Bierbrouw Tips' luidt: 'Controleer bij elk brouwsel de pH van het beslag en voeg zonodig aan het beslag melkzuur toe om een pH te bereiken van 5,4 (bij 60 - 63 C). Deze pH-waarde is noodzakelijk om de enzymen goed te laten werken.'

Wat is nu de waarheid? Geldt de streef pH van 5,2-5,6 voor kamertemperatuur of maischtemperatuur?

Opgegeven pH waardes zijn steeds bij kamertemperatuur!!
http://braukaiser.com/blog/blog/2011/03/02/about-pH-targets-and-temperature/
http://www.beersmith.com/forum/index.php?topic=15146.msg59873#msg59873
http://www.homebrewtalk.com/showpost.php?p=5043533&postcount=2
https://www.morebeer.com/articles/checkingph
https://books.google.be/books?id=oAIlDwAAQBAJ&pg=PA340&lpg=PA340&dq=mash+pH+temperature&source=bl&ots=lczJgDT-wj&sig=t94ShoooyBJql17FDRiXiI_jtVw&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwiOyvTQnYTWAhXMLVAKHW_cBUY4ChDoAQhKMAQ#v=onepage&q=mash%20ph%20temperature&f=false
https://books.google.be/books?id=uNUTCgAAQBAJ&pg=PA34&lpg=PA34&dq=mash+pH+temperature&source=bl&ots=x3mosSUAaa&sig=S9NB1j4ELImnlS5oIiFCkp47-Q8&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwiOyvTQnYTWAhXMLVAKHW_cBUY4ChDoAQhPMAU#v=onepage&q=mash%20ph%20temperature&f=false

Brewing Better Beer: Master Lesson for Advanced Homebrewers
Door Gordon Strong
Pagina 34
Er staat daar toch iets anders

Offline Tony Stout

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Elk bier beter
« Reactie #106 Gepost op: 01-09-2017 19:08 u »
Da's frappant.

Ik heb een uitgave uit 2011. Die van jou is vast recenter.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #107 Gepost op: 01-09-2017 22:55 u »

In tip 55 gaat het om het moment van het nemen van het pH-monster en niet over het meten van de pH. Dat hoort altijd te gebeuren bij kamertemperatuur zoals Serge ook al schrijft. Dit is voor mij zo vanzelfsprekend dat ik dit bij het formuleren van de tip destijds niet vermeld heb.

Offline lier

• Senior lid
« Reactie #108 Gepost op: 02-09-2017 00:13 u »
Dus, even samenvattend:

pH meter dient gekallibreerd te worden bij 25 C.
Liefst elke keer dat hij gebruikt wordt en anders na maximaal 20x gebruik.
Onze doel pH is ook bij 25 C  (das wel fijn, minste afwijking)
Voor de Extec100 / 110 is maar erg weinig vloeistof nodig voor een meting en kan dus relatief snel gekoeld worden.
Als je weinig geduld hebt geeft dat niet, de sensor kan 90 C hebben.
Na gebruik pH-meter goed spoelen en sensor in of bewaarvloeistof, of kallibratievloeistof 4,01 of oplossing van dat andere kan ik niet zo snel meer terugvinden oplossing.
Een pH meting heeft een afwijking van max 0.3 dus ergens tussen de gewenste waarde en gewenste waarden - 0.3 gaan zitten.

Ik zeg: vraag beantwoord, in elk geval wel alle vragen die ik had mbt de aanschaf van een pH-meter :biersmile:

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #109 Gepost op: 02-09-2017 07:46 u »
Dus, even samenvattend:

pH meter dient gekallibreerd te worden bij 25 C.
Liefst elke keer dat hij gebruikt wordt en anders na maximaal 20x gebruik.
Onze doel pH is ook bij 25 C  (das wel fijn, minste afwijking)
Voor de Extec100 / 110 is maar erg weinig vloeistof nodig voor een meting en kan dus relatief snel gekoeld worden.
Als je weinig geduld hebt geeft dat niet, de sensor kan 90 C hebben.
Na gebruik pH-meter goed spoelen en sensor in of bewaarvloeistof, of kallibratievloeistof 4,01 of oplossing van dat andere kan ik niet zo snel meer terugvinden oplossing.
Een pH meting heeft een afwijking van max 0.3 dus ergens tussen de gewenste waarde en gewenste waarden - 0.3 gaan zitten.

Ik zeg: vraag beantwoord, in elk geval wel alle vragen die ik had mbt de aanschaf van een pH-meter :biersmile:

Bijna alles juist,
Kalibratie interval voor de Extech is 15x gebruikt of maximaal een intervaltijd van 1x per week. (dus eigenlijk bijna elke keer voor je gaat brouwen)
Citaat
Als je weinig geduld hebt geeft dat niet, de sensor kan 90C hebben.
Meten boven de 50C verkort wel de levensduur van de elektrode, dit is een aandachtspunt dat zeker van toepassing op de gel elektrode die op de Extech PH100 zit, daar je op deze elektrode zelf geen onderhoud kan uitvoeren, je elektrode loogt sneller uit boven de 50C en vervangen van de interne vloeistof of junction is niet mogelijk op een gel elektrode (minder van toepassing op de PH110 daar deze een hervulbare elektrode heeft)
Volledige handleiding in het Nederlands voor de Extech PH100/PH110 vind je hier https://www.Brouwland.com/content/docs/013/013%20pH-meting/013.130.0_MAN_NL_pH110.pdf
Verder veel algemene informatie in begrijpelijke taal over pH meters, pH elektrodes, hoe onderhouden enz.. http://www.pH-meter.info/
Nog een mooi promotie filmpje
Small | Large

Offline lier

• Senior lid
« Reactie #110 Gepost op: 02-09-2017 23:33 u »
Ok bedankt

Offline muldereric

• Vol lid
  • Het moet wel een hobby blijven :)
« Reactie #111 Gepost op: 03-09-2017 13:34 u »
Heb ook de Extech PH100 gekocht en reeds een aantal keer gebruikt. Erg fijn product!

Offline Easywoods

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn inspiratiebron
« Reactie #112 Gepost op: 03-09-2017 16:52 u »
Volledige handleiding in het Nederlands voor de Extech PH100/PH110 vind je hier https://www.Brouwland.com/content/docs/013/013%20pH-meting/013.130.0_MAN_NL_pH110.pdf
Verder veel algemene informatie in begrijpelijke taal over pH meters, pH elektrodes, hoe onderhouden enz.. http://www.pH-meter.info/
Nog een mooi promotie filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=k4bZcEDfGug

Dank je, ik ben overtuigd, deze moet het gaan worden  :biersmile:

Offline lier

• Senior lid
« Reactie #113 Gepost op: 03-09-2017 23:12 u »
Ik ben ook om. Ik koop zo'n Extech heb een paar keer zo'n ding gehad voor 7 euro bij Aliexpress maar dat was goedkoop/duurkoop.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #114 Gepost op: 22-11-2017 09:45 u »
Ik ben ook van plan een pH-meter te kopen. De hervulbare electrode van de Extech PH110 leek me mooi maar die schijnt nergens meer te koop te zijn, ik kan hem niet vinden in elk geval.

Weet iemand nog een leverancier die deze heeft? Of zijn de reserve electrodes zo goedkoop dat dit eigenlijk geen voordeel meer geeft?

Groet,
Hans

Edit: Toch gevonden, ik moest niet alleen .nl sites zoeken

https://www.tme.eu/nl/details/ph110/pH-meters-en-testers/extech/

Offline stiaanke

• Junior lid
  • **
« Reactie #115 Gepost op: 22-11-2017 12:40 u »
Bij Brouwland zijn deze ook te koop.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #116 Gepost op: 22-11-2017 13:41 u »
Later ook gezien, ook door het in het zoekcriterium bij google "site:.nl" op te nemen gemist.
Daar is hij ongeveer 30 duurder.

Groet,
Hans

Tags: