Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Weckketel / hete dranken ketel  (gelezen 989 keer)

Offline DikkieDick

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Weckketel / hete dranken ketel
« Gepost op: 18-04-2017 08:25 u »
Goedemorgen,
Na het lezen over elecrische weckketels ook eens gaan rondneuzen:
iemand op Marktplaats biedt een WAT 14 Weckketel aan met de opmerking dat de thermostaat onbetrouwbaar is. Helaas op status gereserveerd, maar voor een vrij lage prijs. Heeft iemand ervaring met deze ketel? Heb verkoper nog gemaild, maar nog geen reactie.

Ik vond ook een hete dranken ketel https://www.vanhattemhoreca.nl/koffie-en-thee/heetwaterapparaten/hetedrankenketel-wit--27-l-7966/ en op mijn vraag of deze geschikt was voor het maischen kreeg ik als antwoord dat hier de thermostaat een ongeveer-temp aangeeft en werd uiteraard doorverwezen naar een apparaat dat 2x zo duur was. Tja, als er een thermostaat op zit en je zet hem op 70 graden verwacht je wel dat ie dan ook 70 graden is.

Zo'n ketel lijkt me toch praktischer dan het koken in een pan en daarbij de temperatuur continu in de gaten moeten houden. Overigens zou voor het kleinverbruik een 9 liter wellicht ook afdoende zijn, maar als het prijsverschil tussen een 9 en 27l niet al te groot is dan maar gelijk gaan voor de grotere.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Dookiy

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Re: Weckketel / hete dranken ketel
« Reactie #1 Gepost op: 18-04-2017 11:45 u »
Zelf heb ik niet exact die ketel maar ik brouw wel elektrisch. De thermostaat is bij zulke 'goedkope' ketels niet vaak betrouwbaar. Zelf gebruik ik een Thermapen om de temperatuur in de gaten te houden en isoleer de ketel tijdens rust met een slaapzak. Koken gaat prima overigens. Volgens mij zijn er ook Brouwers die met een controller de stroom aan/uit regelen om op die manier de temperatuur constant te houden.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #2 Gepost op: 18-04-2017 12:26 u »
Tja, als er een thermostaat op zit en je zet hem op 70 graden verwacht je wel dat ie dan ook 70 graden is.
Er zit een flinke tolerantie op de ingestelde temperatuur. Als je deze instelt op 70 graden dan zal deze regelen tussen de 65 en 75 ºC. Daarnaast moet je blijven roeren omdat je anders temperatuurverschillen krijg in je maisch. Onderin de ketel bijv. 75 ºC  en boven in de ketel misschien maar 60 ºC. Je moet ook roeren om aanbranden te voorkomen. Deze pannen zijn bedoeld als Weckpan en daarvoor maakt de tolerantie van de thermostaat niet uit. Als je een nauwkeuriger thermostaat wil moet je even rondkijken op het forum.
Er zijn verschillende mogelijkheden om deze weckpannen te sturen met een PID regeling, TControl, STC-1000, enz. enz. Je maakt dan een kastje met een regelaar, temperatuur sensor en een WCD (stopcontact). Even heel kort door de bocht: de temperatuur sensor hang je in je maisch en de stekker van je pan steek je in de WCD van de regelaar en deze regelt de temperatuur van je weckpan. De thermostaat van je pan zet je gewoon op maximaal.

Offline DikkieDick

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 18-04-2017 13:33 u »
Bedankt voor de reacties. Roeren is het probleem niet. Het enigszins constanter weten te houden van de temperatuur zou al heel wat schelen. Nu op de keramische kookplaat is het een crime. inderdaad meldde ook iemand al om een thermostaat tussen de WCD en kookplaat te zetten. Vind ik nogal ingrijpend. ;-)
Een thermapen is ook niet echt goedkoop. Weliswaar dat ie dan sneller de juiste temperatuur geeft. Heb nu een keukenthermometer, welke ik aan heb geschaft gelijk met het starterspakket bij de brouwbroeders.

Blijf rondsnuffelen. Maar met een hetedranken pan zou het maischen ook moeten lukken? Volgens mij is zo'n ding ook niet wezenlijk anders dan een weckketel.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #4 Gepost op: 18-04-2017 13:36 u »
Ik gebruik een elektrische weckpan om in te maischen, dit werkt erg goed. De temperatuurinstelling is niet heel erg nauwkeurig maar daarom moet je gewoon een thermometer gebruiken en roeren.
Als je het alleen voor maischen gebruikt kun je makkelijk 20 liter brouwen.

Het voordeel van deze versie is dat er al een kraantje in zit, dus kun je een filter inbouwen.
Tijdens het verwarmen moet je wel roeren om aanbranden te voorkomen.

Offline DikkieDick

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 18-04-2017 21:58 u »
Kan de Wat14 overnemen voor 40 euro. Nu je het over een kraantje hebt, volgens mij zit die er niet op. Maakt het iets minder praktisch.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #6 Gepost op: 19-04-2017 08:11 u »
Maakt niet zo veel uit; dan maak je een hevelfilter. Dat werkt ook perfect!

Offline DikkieDick

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 19-04-2017 08:23 u »
Oei, klinkt als dat ik moet gaan knutselen. Voorlopig houd ik het ook bij kleine hoeveelheden dus de 29 liter gaat ook niet vol. Heb momenteel een gistemmer van 5 liter, dus zal de hoeveelheid te maischen spul zo om en nabij de 3-5 liter zijn. Dat kan ik nog wel met de hand overgieten door een zeef in een pan.

Offline Dookiy

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 19-04-2017 09:42 u »
Kleinere batches hebben ook het voordeel dat je de boel sneller op temperatuur hebt. Voordat ik een batch van 22 liter aan de kook heb, kan ik aardig wat koffie drinken. ^-^

Offline DikkieDick

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 19-04-2017 10:16 u »
Heb momenteel 5l gistemmer.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #10 Gepost op: 19-04-2017 10:56 u »
Heb momenteel 5l gistemmer.

Een nieuwe vergistingsemmer kost maar 14 euro, een hevelfilter knutselen 25 euro ;)

Offline DikkieDick

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 19-04-2017 10:58 u »
Een nieuwe vergistingsemmer kost maar 14 euro, een hevelfilter knutselen 25 euro ;)
Ben niet zo heel handig in knutselen. Zal eens kijken. Eerst maar ff de ketel halen en ben mijn 2e batch aan het bottelen. Overigens komt het redelijk troebel in de fles weer deze Weizen. Na 4x filteren met zeef.

Offline Fruitbiertje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 19-04-2017 16:11 u »
Ook ik heb een elektrische ketel van vidaxl (welke vrij goedkoop was, meen iets van 60 euro, maar nu voor 131 euro moet kosten. geen aanrader meer dus)
Door veel te lezen op het forum kwam ik er al snel achter dat inderdaad de thermostaten niet zo nauwkeurig zijn.
Voor het maischen denk ik dat het makkelijker is om een koelbox te gebruiken.
Velen op dit forum zien hier wel de voordelen van in. Veelal goedkoper dan een pan, en makkelijker op temperatuur te houden.
Met je elektrische ketel kan je dan het water opwarmen en in de koelbox storten, en na het maischen, het wort weer koken in je elektrische pan.
Wil je wel maischen in een elektrische pan, dan kan je eens kijken naar een proficook
weckketel, deze heeft een digitale thermostaat.

Over een thermometer gesproken.
Ik heb zelf ook een thermapen, via eBay aangeschaft voor iets van 30 euro.
Niet echt heel goedkoop, maar ook niet heel duur.
Wat je wel kan doen is een fantast thermometer van de Ikea kopen.
Deze kost 8,95, en geeft dezelfde temperatuur aan als een thermapen, maar heeft ook nog een timer wat nog weleens van pas kan komen.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #13 Gepost op: 19-04-2017 16:26 u »
Let bij de aanschaf op dat de verwarming spiraal is weggewerkt. En zoals EvdBroek aangeeft thermometer in de maisch en bij het maischen om de 20 minuten roeren. Met een hevel filter alles eruit halen.  Met mijn twee linker handen had ik in een ochtend een hevel filter gemaakt. Na 5 jaar werkt deze nog steeds prima. Een mooie handleiding is te vinden op dit forum.

Offline DikkieDick

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 19-04-2017 17:16 u »
Aha. Heb de Weck weckketel (WAT14) opgehaald. Wilde ze 40 euro voor hebben, dus daar kon ik wel mee leven. Nieuw zijn ze minstens het dubbele. Mooi mazzel dus dat andere geïnteresseerde niet op kwam dagen. ;-)
Verwarmingsspiraal zit buiten zicht onder de ketel waar de inhoud in moet. Dat scheelt dus. Een thermometer heb ik reeds. Aangeschaft gelijk met het starterspakket. Bij het maischen van bv een weizen heb je diverse temperaturen nodig dus overhevelen in een koelbox is dan wat minder praktisch.
Met de kleine hoeveelheden die ik voorlopig wil maken is een hevelfilter wellicht nog niet nodig. Gooi het net als nu wel over in een pan met een zeef. Gaat ook prima. Ga later wel eens kijken om te knutselen of ik besteed die klus uit. ;-)

Vanmiddag 2e batch gebotteld. Moet je als je aan het filteren bent en het teruggiet van de pan in de emmer wel het kraantje dicht hebben. Dus een beetje verspild. Uiteindelijk uit deze 5 liter overigens maar iets meer dan 4 liter in de flessen. Zoveel had ik niet verspild dus waar de rest van de liter is gebleven...
En zie ik onder het krat na een tijdje dat het vochtig is. Blijkt 1 flesje gebarsten. :-( Hoop dat dat een typisch geval van een zwakke plek was. Deze dus weg kunnen knikkeren. Wel was het weer erg troebel bij het bottelen, dus zal weer laagje gist gaan ontstaan onderin de fles. Collega kwam met de tip van kaasdoek. Had ik dus typisch nog nooit van gehoord, dus zo leren we steeds meer. ;-) Dat is dus voor de volgende keer.
Wel mooi een SG van 1020 na een start van 1058. Proefde, want toch een beetje geproefd omdat er toch wat gebruikt was voor de SG-meting, iets bitterder dan de vorige keer. Dat kan weer komen door dat het mout iets te fijn is geschroot. De schrootmolen moet ik ook nog goed leren kennen. ;-)
Al met al blijft het een leuke bezigheid.

Offline jandebehanger

• Boven 10 berichten
  • *
  • BIAB brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 19-04-2017 19:11 u »
Ook ik heb een elektrische ketel van vidaxl ( welke vrij goedkoop was, meen iets van 60 euro, maar nu voor 131 euro moet kosten. geen aanrader meer dus)
Door veel te lezen op het forum kwam ik er al snel achter dat inderdaad de thermostaten niet zo nauwkeurig zijn.

Vandaag ff een test gedaan met mijn VidaXL ketel!
Bij een ingestelde temperatuur van ca. 65º C, schakelt de pan in op 56,5º C en weer uit op 65,5º C.
Een verschil van 9º C, wat voor maischen volledig onbruikbaar is.

Ik heb er een systeempje bij geknutseld en draai de temperatuur dan wel ff met de hand op!
E.a. in afwachting van verdere automatisering van het systeem!
Inmiddels een aantal bieren met dit systeem gebrouwen en ik wil niet meer anders!

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 20-04-2017 11:51 u »
Ik maisch ook in een weckketel van 27 liter met een roerwerk. Roerwerk is zelf gemaakt met een ruitenwisser motor. Mantel isoleer ik en lees de temperatuur af met een sensor in de pan. Gebruik de temperatuurknop op de ketel alleen maar om bij te warmen en zet deze weer uit zodra de gewenste maischtemperatuur bijna bereikt is. Door de hitte van het element slaat de temperatuur anders teveel door. Is een paar keer oefenen en ervaren hoe het werkt. Hoef nu amper bij te sturen. Door het roerwerk is er ook geen gevaar voor aanbranden en blijft de temperatuur in de gehele ketel homogeen.

Jos

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #17 Gepost op: 20-04-2017 12:13 u »
Ik maisch ook in een weckketel van 27 liter met een roerwerk. Roerwerk is zelf gemaakt met een ruitenwisser motor. Mantel isoleer ik en lees de temperatuur af met een sensor in de pan. Gebruik de temperatuurknop op de ketel alleen maar om bij te warmen en zet deze weer uit zodra de gewenste maischtemperatuur bijna bereikt is. Door de hitte van het element slaat de temperatuur anders teveel door. Is een paar keer oefenen en ervaren hoe het werkt. Hoef nu amper bij te sturen. Door het roerwerk is er ook geen gevaar voor aanbranden en blijft de temperatuur in de gehele ketel homogeen.

Jos
Precies op deze manier maisch ik ook en dat werkt perfect

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #18 Gepost op: 20-04-2017 12:19 u »
Met de kleine hoeveelheden die ik voorlopig wil maken is een hevelfilter wellicht nog niet nodig. Gooi het net als nu wel over in een pan met een zeef. Gaat ook prima. Ga later wel eens kijken om te knutselen of ik besteed die klus uit. ;-)
.......
Wel was het weer erg troebel bij het bottelen, dus zal weer laagje gist gaan ontstaan onderin de fles. Collega kwam met de tip van kaasdoek. Had ik dus typisch nog nooit van gehoord, dus zo leren we steeds meer. ;-) Dat is dus voor de volgende keer.
....

Een keukenzeef gebruiken is geklieder en zorgt voor troebel bier omdat veel vaste deeltjes van je schrootsel mee komen! Met kaasdoek je gist er uit filteren is geen goed idee; grote kans op infectie en gistcellen zijn veel kleiner dan de gaatjes van je doek :) bovendien krijg je nog meer oxidatie

Tags: