Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Ondergist wanneer bij ong 10 graden  (gelezen 686 keer)

Offline Enos

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • heerlijk eerlijk bier
Ondergist wanneer bij ong 10 graden
« Gepost op: 17-04-2017 15:09 u »
Hallo

Ik heb vandaag mijn eerste pils gebrouwen en zodoende ook mijn eerste ondergist.
Maar mijn vraag is moet ik het wort direct bij ong 10 graden zetten in de gistkast of eerst de vergisting opgang laten komen en dan terug naar 10 graden.
Weet iemand dat.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Ondergist wanneer bij ong 10 graden
« Reactie #1 Gepost op: 17-04-2017 22:54 u »
Maar mijn vraag is moet ik het wort direct bij ong 10 graden zetten in de gistkast of eerst de vergisting opgang laten komen en dan terug naar 10 graden.

Enten bij 18-20 C is prima... En dan gewoon in de koeling naar 12-16 C   :brouwen: 

Offline Paard

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #2 Gepost op: 17-04-2017 23:06 u »
Daar zijn de meningen over verdeeld, ik start op tien en laat dan oplopen naar 12

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • ABV de bierkaai
« Reactie #3 Gepost op: 18-04-2017 06:43 u »
Op 16 graden tot de vergisting begint en dan terug naar 10-12 graden

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #4 Gepost op: 18-04-2017 08:10 u »
Als je laag begint wel voldoende gist erin doen! Voor lagers zijn de adviezen van Mr Malty goud waard.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 18-04-2017 16:31 u »
Als je laag begint wel voldoende gist erin doen! Voor lagers zijn de adviezen van Mr Malty goud waard.

Mr Malty houdt bij ondergist wel rekening met meer gist maar niet met het feit dat je naar mate je kouder vergist meer gist hoort te enten.

Fermentis adviseert voor ondergisten 80 to 120 g/hl voor het enten bij 12C 15C (53-59F).
Bij 12C (53F) hoort de doses verhoogd te worden tot 200 g/hl. En bij 9C (48F) moet je zelfs 300 g/hl gebruiken.
Voor 10 C zou ik op 2,5 g/l gaan zitten. Voor 20 liter dus 50 g. Dat is meer dan 4 zakjes gist... Om de kosten te beperken is het maken van een royale giststarter met n zakje aan te bevelen.

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #6 Gepost op: 21-04-2017 21:40 u »
Enten bij 18-20 C is prima... En dan gewoon in de koeling naar 12-16 C   :brouwen:

Dit doe ik ook zo (en naar volle tevredenheid). De gist start goed en snel op maar je bier is toch op tijd voldoende koud om ongewenste bijproducten door vergisting te voorkomen.

Daarnaast maak ik van wat oude wort (eerder achtergehouden) een dag van tevoren een giststarter.

Mijn ervaring is dat terugzakken tot 10 graden geen verbetering oplevert ten opzichte van vergisting op 12 graden. Daarboven creer je meer fruitigheid in je bier (maar als je zoals Oscar meldt direct terug gaat koelen merk je daar niets van)

Succes, en keep it simple.

Tags: