Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Tarwe in Kölsch  (gelezen 876 keer)

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Land: nl
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
Tarwe in Kölsch
« Gepost op: 16-04-2017 10:44 u »
In meerdere topics wordt er gediscussieerd over wel of niet tarwe in de stort voor een Kölsch. Ik ben er een aantal aan het proeven voor ik mijn eigen variant ga brouwen en zowel bij Küppers, als Sester staat 'weizenmalz' als tweede ingrediënt op het etiket. Früh, Gaffel en Traugott Simon vermelden enkel gerstemout. Daarbij moet ik opmerken dat Traugott Simon (een prijsvechter) gebrouwen wordt bij Sünner. Ik ga er gemakshalve van uit dat Sünner dus ook zonder tarwemout wordt gebrouwen. Sester en Küppers worden gebrouwen door de Radeberger Gruppe. Die brouwen ook Sion, Hansa, Kurfürsten en Gilden in de zelfde brouwerij want dat moet in het zicht van de Dom. Dus ik ga er van uit dat die dan ook met Tarwemout worden gebrouwen. Maar ik heb daar nog geen etiketten van op de kop kunnen tikken. Wellicht gaat het zelfs om een en het zelfde bier met enkel een ander etiket. Ik ga Sester en Küppers binnenkort langs elkaar proeven. Hansa etiket op internet vermeld in elk geval Weizenmalz nog voor Gerste. Dat zou betekenen dat er meer tarwe dan gerst in zit. Maar verder vermeld het etiket ook Hubertus Brauerei en elders op internet wordt 'Kölner Verbund Brauereien' vermeld. Verder 'weet' ik van internet dat Hellers en Mühlen met tarwe gebrouwen worden. Reissdorf zonder en Dom weer met.

Qua smaak heb ik de indruk dat de bieren met Tarwemout zachter zijn van smaak. Maar dat is een eerste indruk op basis van 4 geproefde bieren. Gaffel is tamelijk hopbitter. Traugott Simon uiterst zacht. Früh nog zoeter dan Alfa of Bavaria.

Samenvattend; ( Ik zal deze lijst blijven aanvullen/aanpassen.)
Zonder tarwe:
-Früh
-Gaffel
-Traugott Simon
-(?)Sünner
-Reissdorf
-Zünft

Met Tarwe:
-Sester
-Küppers
-(?)Sion
-(?)Gilden
-(?)Hellers
-(?)Mühlen
-(?)Peters
-Dom
-Hansa

Nog zoeken:
-Päffgen
-Giesler
-Kolping
-Ganser
-Schmitz (Sünner)
-Colnius (Sünner)
-Bischof
-Garde
-Bürger

Voorlopige Conclusie:'Kölsch mag met en zonder tarwemout. Net wat je lekker vindt.'
Meer info: http://www.wikiwand.com/de/Kölsch_(Bier)#/K.C3.B6lschmarken

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: Tarwe in Kölsch
« Reactie #1 Gepost op: 16-04-2017 11:05 u »
Er zijn veel merken maar slechts 12 Koelsch bouwerijen (nu 11) en ik meen me te herinneren dat slechts een van die bouwerijen in de jaren '80 tarwe gebruikte. Dat kan nu best anders zijn.

Bij hobbybrouwers zie ik best vaak redelijk veel tarwe, schuim?

Ingo

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 16-04-2017 11:09 u »
Ja en in de jaren 50 waren er meer die vrijwel allemaal tarwe gebruikte. Maar er waren er toen ook die hun ondergistend bier toen Kölsch noemde.
Maar het gaat mij om hoe Kölsch NU gemiddeld smaakt en gemaakt wordt. Dus wat IS Kölsch en niet wat WAS Kölsch. Daar wil ik mijn variant op afstemmen.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #3 Gepost op: 16-04-2017 14:09 u »
Ik ben er een aantal aan het proeven voor ik mijn eigen variant ga brouwen ...
Ga je die commercieel brouwen of alleen voor eigen gebruik?
Ik ben benieuwd naar de gist die je gaat gebruiken en de vergistingstemperatuur. Kölsch zou een hybride bier zijn en vergist worden bij temperaturen tussen een onder- en bovengist in.

Als men tarwe gebruikt in een Kölsch dan zal het een troebel bier worden. De tegenwoordige Kölsch is echter kraakhelder (ten minste degene die ik tot nu toe gedronken heb) en naar ik aanneem wordt deze gefilterd.
Betekent dat dan dat men als niet filterende hobbybrouwer geen wedstrijd-Kölsch kan brouwen met tarwe omdat deze niet helder genoeg is?

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 16-04-2017 15:08 u »
Hallo Eric,

Nee ik ga hem aanvankelijk niet commercieel op de markt brengen. Zodra ik tevreden ben, wil ik er wel mijn huisbier van maken in 'de Klep'. Ik denk er aan om een Nottingham gist te gebruiken. Neutraal van smaak en bezinkt goed. Er is al eerder een 3e prijs gewonnen bij het ONK door 'Batavier' met een Kölsch gebrouwen met Danstar Nottingham.
Kölsch wordt gebrouwen met  saccharomyces Cerevisiae. Een bovengist. En volgens de website van de link in mijn eerste bericht worden de meeste Kölsch bieren vergist tussen de 14 en 20 graden C. Niet echt hybride naar mijn mening. Maar eerder de ondergrens en de gemiddelde temp. van bovengist.

Bij Kölsch wordt tarwemout gebruikt. Geen tarwe. Als je dan koud lagert, dan bezinkt er ook veel. Ik denk dat hij dan nog redelijk helder wordt. Daarbij gaat er maximaal 15% in de stort. Dus geen 50% zoals bij weizen.

We gaan het zien.
Louis

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 16-04-2017 16:23 u »
Waarom gebruik je geen fermentis k97? Dit is een typische gist voor kölsch, clean met fruittonen van appel en kers

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 16-04-2017 16:26 u »
Waarom gebruik je geen fermentis k97? Dit is een typische gist voor kölsch, clean met fruittonen van appel en kers

Klopt. Maar deze is minder flocculerend. Het Bier blijft dus troebeler. En ik wil graag een helder bier. Overigens wordt deze gist wel omschreven als Witbiergist. Daarmee is de link naar Wiess gelegd. De voorganger van Kölsch.

Ik zou er en split-batch vergisting van kunnen maken.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 16-04-2017 16:56 u »
Met de Nothingham krijg je toch nooit een Kölschsmaak aan je bier?

Offline Knobby

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #8 Gepost op: 16-04-2017 18:46 u »
Klopt. Maar deze is minder flocculerend. Het Bier blijft dus troebeler. En ik wil graag een helder bier. Overigens wordt deze gist wel omschreven als Witbiergist. Daarmee is de link naar Wiess gelegd. De voorganger van Kölsch.

Ik zou er en split-batch vergisting van kunnen maken.
Helder maak je toch door te lageren en/of gewoon wat langer te laten staan? Floculeren alleen lijkt me zelfs bij hoog floculerende gist niet voldoende...

Offline Eskil

• Vol lid
  • G.H.B Genooier Hoes Brouwerie
    • Genooier Hoes Brouwerie
« Reactie #9 Gepost op: 16-04-2017 20:46 u »
Päffgen is mijn favoriet, daarna Früh. Allebei met tarwe en redelijk zoet. De Kölschgist van Wyeast is naar ik begrepen heb afkomstig van Päffgen. Als heel vroeg komt en het lief vraagt mag je daar de brouwerij in als de brouwer goed gemutst is.
Het recept wat ik heb voor Venloër Kölsch heeft ook tarwe, is redelijk zoet en word binnen afzienbare tijd kraakhelder.
Het is ook nog een lekker snel bier, vergist uit in max 5 dagen (met de juiste starter) .
Over 3 weken brouw ik een nieuwe batch om de zomer mee door te komen. :brouwen:

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 17-04-2017 11:18 u »
Met de Nothingham krijg je toch nooit een Kölschsmaak aan je bier?

Ik denk er aan om een Nottingham gist te gebruiken. Neutraal van smaak en bezinkt goed. Er is al eerder een 3e prijs gewonnen bij het ONK door 'Batavier' met een Kölsch gebrouwen met Danstar Nottingham.

Het gaat me in dit topic over wel of geen tarwe gebruiken. De gist is een andere discussie. Ik wil er eventueel een split-batch brouwsel van maken. Dan kunnen we proeven of het wel of geen Kölsch is met Nottingham.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 17-04-2017 11:20 u »
Päffgen is mijn favoriet, daarna Früh. Allebei met tarwe en redelijk zoet.

Niet volgens het etiket. Daar staat bij Früh geen tarwemout vermeld. Wel zoet ja.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 20-04-2017 10:43 u »
Gisteren de Sester en de Küppers naast elkaar geproefd. Geen driehoekstest en niet met meerdere mensen. Dus niet heel objectief, als je daar überhaupt al van kunt spreken bij proeven. Maar de bieren smaken (vrijwel) hetzelfde. Komen beiden van Radebergergruppe uit de zelfde brouwerij in Keulen. Etiketten hebben ook de zelfde maten en de datum stempel op de zelfde plek. Ik vermoed dus één bier in meerdere jasjes. Ook Sion, Hansa, Kurfürsten en Gilde komen van deze brouwerij. Dus nog maar eens een proeverij organiseren.

Tags: