Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: 10 tips voor het optimaliseren van koudhoppen  (gelezen 1159 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
10 tips voor het optimaliseren van koudhoppen
« Gepost op: 15-04-2017 21:47 u »
Ik kwam al surfend over het web een leuk artikel tegen over koudhoppen.

http://www.homebrewtalk.com/10-tips-to-optimize-dry-hop-aroma.html

Er zitten een paar tips in die ik nog niet kende. Zoals de tip om steeds twee hopsoorten te gebruiken en dat het geen zin heeft om extreem grote hoeveelheid koudhop toe te voegen om meer hoparoma aan je bier te krijgen.

Doe er je voordeel mee.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
Re: 10 tips voor het optimaliseren van koudhoppen
« Reactie #1 Gepost op: 17-04-2017 11:27 u »
Is een heel mooi artikel.
Bedankt

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #2 Gepost op: 18-04-2017 08:23 u »

.. en dat het geen zin heeft om extreem grote hoeveelheid koudhop toe te voegen om meer hoparoma aan je bier te krijgen.
This is a good place to start, but I find best results at 1.5 oz/gal for my hoppy IPAs.

Hij raadt voor een hoppige IPA toch nog een hoeveelheid van 11,2 gram per liter aan. Dat is misschien niet extreem, maar ik heb nog nooit zoveel toegevoegd. Dat ga ik trouwens wel eens doen :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 18-04-2017 15:47 u »
This is a good place to start, but I find best results at 1.5 oz/gal for my hoppy IPAs.

Hij raadt voor een hoppige IPA toch nog een hoeveelheid van 11,2 gram per liter aan. Dat is misschien niet extreem, maar ik heb nog nooit zoveel toegevoegd. Dat ga ik trouwens wel eens doen :)

Voor mij is dit een ongekende hoeveelheid. Dit kan leiden tot een verminderde schuimhoudbaarheid. Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33563.msg510227.html#msg510227

Ik doelde op de volgende passage
Citaat
Dry hoparoma doesnít increase exponentially with the addition of greater amounts of dry hops. In fact, Havig also demonstrated that brewers can reach a point of diminishing return with dry hops.

Ik sluit niet uit dat Andew al over dat punt heen is.

Offline erdeve

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 18-04-2017 15:55 u »
Interessant artikel! Hier ga ik zeker iets van gebruiken komende week.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #5 Gepost op: 18-04-2017 16:54 u »
Mooie samenvatting. Komt voor een deel ook uit het boek IPA van Mitch Steele. Als je dat boek nog niet hebt gelezen, het is zeker een aanrader en leerzaam.