Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Thermostaat kapot :(  (gelezen 731 keer)

Offline Wessiebier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Thermostaat kapot :(
« Gepost op: 15-04-2017 14:13 u »
Beste Hobbybrouwers,

Momenteel ben ik bezig met het vergisten van 40 liter Saison bier (Whyeast 3724) in mijn klimaatkast. Tot mijn grote teleurstelling werd ik deze week wakker en zag dat de temperatuur was doorgeschoten naar 65 graden  :o :huilen: :huilen: :huilen: :'( !!!! Het bier was aan het uitgisten op 30 graden (temperatuur geleidelijk verhoogd van 22 naar 30 graden) en zat in de zesde week (overgeheveld na 2.5 week). Begin soortelijk gewicht was 1.063 en geschat eind SG volgens recept 1.010 (zit nu op 1.014). Aangezien de thermostaat op hol is geslagen (nog nooit gebeurt in de 2 jaar dat ik hem gebruik) vraag ik me af wat er nog van dit bier terecht gaat komen. Het gist is niet dood volgens mij aangezien de deksel nog bol blijft staan ook na meten. Tevens wil ik vragen of je ook bij een trage Saison gist je echt moet wachten tot de vergisting volledig gestopt is of dat ik al kan gaan bottelen aangezien 6 weken lang vergisten wel heel lang voelt, maar wil ook geen bommetjes of schuimers krijgen uiteraard. Ik hoop dat het überhaupt nog zin heeft om te bottelen en dat de smaakafwijking mee zal vallen en dat ik nog enig schuim op het bier mag terugzien  :weetniet:\

Graag jullie mening/advies :degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Coen

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Vol lid
  • Land: nl
Re: Thermostaat kapot :(
« Reactie #1 Gepost op: 15-04-2017 21:48 u »
Al na twee weken zou hij al volledig uitgegist moeten zijn, en op 65 graden is je gist echt dood en je bier gepasteuriseerd.
Als je het nog gaat bottelen wel gist toevoegen anders gebeurd er niks meer.

Offline Wessiebier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 22-04-2017 12:28 u »
Dank voor je reactie, het eerste wat je zegt is niet helemaal waar aangezien Saison gist relatief traag is, is het niet ongebruikelijk dat het volledig uitvergisten meerdere weken duurt. Het gist is ook niet volledig dood aangezien er nog regelmatig activiteit is in het waterslot. Vandaag ga ik het bier bottelen op hoop van zegen! Ik verwacht er niet te veel van maar je weet het nooit...

Offline beermenke

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 23-04-2017 11:14 u »
Het zou zo maar eens een topper kunnen worden in een geheel nieuwe reeks😉
In het verleden zijn vaker recepten onstaan wat in eerste instantie ook niet de bedoeling was. Dus wie weet.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #4 Gepost op: 23-04-2017 11:25 u »
Dank voor je reactie, het eerste wat je zegt is niet helemaal waar aangezien Saison gist relatief traag is, is het niet ongebruikelijk dat het volledig uitvergisten meerdere weken duurt. Het gist is ook niet volledig dood aangezien er nog regelmatig activiteit is in het waterslot. Vandaag ga ik het bier bottelen op hoop van zegen! Ik verwacht er niet te veel van maar je weet het nooit...
Als het echt 65 graden is geweest is je gist echt morsdood.
De activiteit in je waterslot kan te maken hebben met het afkoelen en is dus geen gistactiviteit

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #5 Gepost op: 23-04-2017 11:45 u »
Bottelgist, 0.1 gram per liter, en bottelsuiker... en je gaat 't vanzelf weten of het gelukt is of niet.
Voor die 3 euro voor dat zakje bottelgist en 'n paar schepjes suiker kan je 't niet laten...

Offline Coen

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 23-04-2017 21:50 u »
Heb nog nooit een sasison gist gehad die langer dan twee weken nodig had, echter een willekeurige gist op 65 graden is echt mors en mors dood. Wat je ziet als activiteit is een simpele temperatuurschommeling.

Offline Paard

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #7 Gepost op: 23-04-2017 23:01 u »
Citaat
aangezien Saison gist relatief traag is

Dat is niet waar, bij mij na een dag of 10 altijd op het eind sg.

Tags: