Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Beginnersvraag over vergisting (hoofdgisting)  (gelezen 1707 keer)

Offline Coenos

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Beginnersvraag over vergisting (hoofdgisting)
« Gepost op: 13-04-2017 20:02 u »
Hallo,

ik ben 8 dagen geleden gestart met mijn eerste brouwpakket. Arsegan IPA met een starterskit van Brouwmarkt. Netjes de handleiding gevolgd en de emmer neergezet op het kleine kamertje (maar waarschijnlijk te koud). Op de handleiding staat: na 7 dagen het SG bepalen. Maar het borrelde nog, dus op dag 8 gedaan, vandaag, het borrelen was gestopt, de druk er af. In een SPA blauw flesje 0.75cl gemeten. Begin SG een keurige 1070 maar na 8 dagen nog 1040!

Dus: ik balen, en hier op het forum lezen wat ik heb fout gedaan. Maar ja ik heb geen extra gist in huis voor noodgevallen. Ik heb de ton opengemaakt en nog een keer het SG bepaald. Uiteraard ook 1040. Dus het SPA flesje erin teruggegooid, zonde van het bier immers.

En nu staat de emmer te borrelen alsof ie gaat ontploffen. Minder dan 1 seconde per belletje. Het lijkt dus weer lekker verder te gaan.

De vragen zijn nu:
Ben ik goed bezig? Maw: kan het nog wat worden?
En waar komt ineens die activiteit vandaan?
Mag ik de ton überhaupt wel tussentijds open maken? Of is het juist goed dat er lucht bij komt?

Bij voorbaat dank,
Coen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Land: nl
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Re: Beginnersvraag over vergisting (hoofdgisting)
« Reactie #1 Gepost op: 13-04-2017 20:43 u »
Als ik moet gokken heb je de eerste keer het vat niet goed afgesloten en de 2e keer wel.

Offline TeVeHa

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #2 Gepost op: 13-04-2017 21:11 u »
Dag Coenos,ik hoop dat je met jou kleine kamertje niet bedoelt wat ik bedoel want als ik daar bij mij een gistvat neerpoot dan moet ik scheef op de... je weet wel,  :) ik zou zeggen zolang het borrelt ben je goed bezig, ik deel de mening van haagse wouter over de tweede vraag en ik ben formeel over de derde, laat het vat toe, hoewel ik moet toegeven dat een sg van 1040 na 8 dagen borrelen aan de hoge kant is, ik zou als ie gestopt is met borrelen nog een dag wachten en dan meten en vervolgens(maar dat is ieder z'n ding) een weekje lageren voor bottelen. mvg

Offline DoubleW

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 13-04-2017 21:13 u »
Iets over gist en iets over temperatuur. Gisten kunnen suikers omzetten tussen ongeveer 16 en 36 graden, afhankelijkvan de giststam kan er een smaak en geur ontstaan aan het bier. Pas op met hogere temperaturen ( boven 24) vanwege aparte geuren. Goed gist heeft eerst zuurstof nodig om familie te maken, vandaar beluchten van wort om te groeien. Maar om alcohol te vormen liefst geen zuurstof want dan gaan de suikers naar de famile planning.

Wat is handig:
Maak een gisstarter liever te veel gist dan te weinig
Zorg afhankeijk van je gisstam voor een temp tussen 18 en 22 graden
Een sg van 1070 zorgt voor een fg van 1015 (1/4 van start sg)
Hoofdgisting 1 week, secundaire gisting 2-3 weken max

Succes

Offline Coenos

• *
« Reactie #4 Gepost op: 13-04-2017 21:17 u »
Bedankt voor jullie reacties en tips.

De emmer was altijd goed afgesloten, ik zit nu toch te denken aan de temperatuur. Ik heb de emmer van de kleine kamer (de logeerkamer dus) verplaatst naar beneden en daar is het wat warmer. Scheelt misschien een paar graden maar het heeft duidelijk effect.

Ik kijk het nog een paar dagen aan. Mijn hoop is nog niet vervlogen (en de alcohol hoop ik ook niet).

Gr,
Coen

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #5 Gepost op: 13-04-2017 21:55 u »
De emmer was altijd goed afgesloten

Hoe weet je dat zeker ;).
Ze staan er overigens om bekend dat ze lekken.

Offline Coenos

• *
« Reactie #6 Gepost op: 14-04-2017 07:51 u »
Hoe weet je dat zeker ;).
Ze staan er overigens om bekend dat ze lekken.

Ik snap je punt, had inderdaad gelezen dat deze emmers kunnen lekken. Laat ik het zo stellen: de emmer zit nu even "goed" dicht als de eerste keer.

Alles staat deze ochtend nog goed te borrelen. Ik heb weer/nog hoop.

Gr,
Coen

Offline Mathijsz

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 14-04-2017 08:40 u »
Ik vraag me af, is het wel verstandig om het jong bier terug te gieten in het vat na het meten?

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #8 Gepost op: 14-04-2017 09:24 u »
Ik vraag me af, is het wel verstandig om het jong bier terug te gieten in het vat na het meten?

Nee, ik zou het niet doen ivm infectiegevaar.

Offline Coenos

• *
« Reactie #9 Gepost op: 14-04-2017 12:05 u »
Kan het zo zijn dat het borrelen weer flink op gang is gekomen doordat ik de emmer heb open gemaakt en het jongbier heb terug gegoten?

Hierdoor is de emmer belucht. Ik lees op meerdere plekken zoals ook hier http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/belucht.html dat dat een verbetering van het bier op kan leveren.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #10 Gepost op: 14-04-2017 13:17 u »
kan het zo zijn dat het borrelen weer flink op gang is gekomen doordat ik de emmer heb open gemaakt en het jongbier heb terug gegoten?

Hierdoor is de emmer belucht. Ik lees op meerdere plekken zoals ook hier http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/belucht.html dat dat een verbetering van het bier op kan leveren.

Dat borrelen komt voornamelijk omdat je met het vat dingen doet, verschuiven, verplaatsen enzovoort. Het "beluchten" wat je gedaan hebt is je koolzuur deken op het wort verstoren. Wort teruggooien na het meten is voor ons als hobbybrouwers meestal een slecht plan, in een lab omgeving zou dat wel kunnen. Ik ben bang dat jouw verbetering averechts uitpakt. Hoeveel je daarvan gaat merken is afwachten.

Vergisting op weer op gang helpen kan soms ook door te walsen met het vat zonder het te openen. Maar echte winst haal je door het op constante gecontroleerde temperatuur te vergisten.

Offline Coenos

• *
« Reactie #11 Gepost op: 14-04-2017 14:19 u »
Dat borrelen komt voornamelijk omdat je met het vat dingen doet, verschuiven, verplaatsen enzovoort. Het "beluchten" wat je gedaan hebt is je koolzuur deken op het wort verstoren. Wort teruggooien na het meten is voor ons als hobbybrouwers meestal een slecht plan, in een lab omgeving zou dat wel kunnen. Ik ben bang dat jouw verbetering averechts uitpakt. Hoeveel je daarvan gaat merken is afwachten.

Vergisting op weer op gang helpen kan soms ook door te walsen met het vat zonder het te openen. Maar echte winst haal je door het op constante gecontroleerde temperatuur te vergisten.

Bedankt voor de tip! Dus als het borrelen ophoudt dan schudden met het vat en voila, het komt weer op gang. Ik heb begrepen dat dat komt doordat het gist weer verspreid wordt door het wort?

Gr,
Coen

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #12 Gepost op: 14-04-2017 16:26 u »
Tijdens de vergisting zit er in je jongbier CO2 opgelost. Door te schudden, walsen, verplaatsen enz. kan het zijn dat die CO2 eruit komt en je waterslot weer eventjes gaat borrelen. Dat hoeft dus niet te betekenen dat de vergisting weer op gang komt. Het is dan enkel de CO2 die uit je jongbier ontwijkt die al gevormd was.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #13 Gepost op: 14-04-2017 20:54 u »
Bedankt voor de tip! Dus als het borrelen ophoudt dan schudden met het vat en voila, het komt weer op gang. Ik heb begrepen dat dat komt doordat het gist weer verspreid wordt door het wort?

Gr,
Coen

Dat kan helpen als de vergisting stokt. Het hoort gewoon zonder gedoe te vergisten.

Offline Coenos

• *
« Reactie #14 Gepost op: 15-04-2017 17:06 u »
Dat kan helpen als de vergisting stokt. Het hoort gewoon zonder gedoe te vergisten.

Bedankt, dat blijkt wel want het staat nu al weer 2 dagen flink door te borrelen.

Offline Bart Saccharomyces

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 16-04-2017 08:02 u »
Goedemorgen,

Bij mijn pakket van Arsegan stond dat de vergisting 7 a 10 dagen zou duren. Was echter na 15 dagen (op dag 18 was SG niet verder gezakt) op een temperatuur van 18 a 20 graden uitgegist.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 16-04-2017 13:19 u »
Goedemorgen,

Bij mijn pakket van Arsegan stond dat de vergisting 7 a 10 dagen zou duren. Was echter na 15 dagen (op dag 18 was SG niet verder gezakt) op een temperatuur van 18 a 20 graden uitgegist.

Wat er in handleidingen bij pakketten wordt geschreven is puur een indicatie. Meer niet.

Overigens hebben we hier op het forum geconstateerd dat de handleiding die bij de Arsegan pakketten ziet niet de beste is...

Kijk ook eens naar deze handleiding.

Offline JaMo

• Junior lid
  • **
  • Brouw met je ziel en zaligheid!
« Reactie #17 Gepost op: 09-05-2017 20:32 u »

Ik vroeg mij precies hetzelfde af  ;D Het beste is om gewoon een gistkast/klimaatkast te bouwen. Heb je constante temperatuur en weet je zeker dat het niet te koud of te warm is.

In ieder geval succes!

Tags: beginner