Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Cabana Lager (Mexicaans)  (gelezen 416 keer)

Offline Knobby

• Senior lid
  • Land: nl
  • IBU-lid
Cabana Lager (Mexicaans)
« Gepost op: 13-04-2017 13:25 u »
Terwijl ik op zoek was naar een frisse lichte lager Mexicaanse stijl voor de zomer, kwam ik deze blog met verschillende Mexicaanse lagers tegen.

Vooral de cabana lager leek me interessant. Ik heb het recept omgebouwd naar het metrische systeem en een klein beetje aangepast. Ben van plan deze op 2e paasdag te gaan brouwen. Twee omgebouwde koelkasten in de schuur moeten zorgen dat ik op de juiste temperatuur kan vergisten/lageren. Helaas ga ik de pitch temperatuur van 10 graden niet halen, het kraanwater is momenteel 14 graden...

Erg jammer alleen dat de WLP940 Mexican Lager kennelijk niet vlot verkoopt bij van der Kooy. Productie datum 28 september 2016, best before 27 maart 2017... Ze hebben me er wel 2 gegeven terwijl ik er maar 1 besteld had, maar toch. Dat wordt dus vanavond alvast beginnen aan een grote meer-traps starter...

Het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptCabana Lager
Brouwdatum17-04-2017
BierstijlPils(ener)
Volume20,0 l
Begin SG1,049 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)25 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
20,00 lWater uit Utrecht, Beerschoten (Vitens)
1,00 gCaSO4
5,50 mlMelkzuur
6,05 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
47 mg/l5 mg/l29 mg/l107 mg/l40 mg/l46 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,50 kgPilsmoutDingemans3 EBC55,6 %
1,00 kgVienna moutWeyermann7 EBC22,2 %
1,00 kgMaÔsvlokkenSupermarkt3 EBC22,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
1 staps66,0 įC1 min.75 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
35,0 gHallertau Traditionpellets4,9%60 min.22,6 IBU
14,0 gHallertau Traditionpellets4,9%5 min.1,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,0 pak(ken)Mexican Lager (WLP940)ondergist

Op of aanmerkingen zijn natuurlijk welkom.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Land: nl
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Re: Cabana Lager (Mexicaans)
« Reactie #1 Gepost op: 13-04-2017 21:45 u »
Vooral de cabana lager leek me interessant. Ik heb het recept omgebouwd naar het metrische systeem en een klein beetje aangepast. Ben van plan deze op 2e paasdag te gaan brouwen. Twee omgebouwde koelkasten in de schuur moeten zorgen dat ik op de juiste temperatuur kan vergisten/lageren. Helaas ga ik de pitch temperatuur van 10 graden niet halen, het kraanwater is momenteel 14 graden...

Je kunt je gistvat in de koelkast zetten, temp instellen op de enttemperatuur en dan een paar uur later enten.

Tags: