17-12-2005 Winterbierproeverij

Gestart door MO, 06-12-2005 08:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Op zaterdag 17 december (12.00-17.00) zal aan de maaslandbrouwerij in Oss een

Winterbierproeverij met een winters hapje en tientallen winterbieren plaatsvinden.

Adrie

Leuk. Johan weet altijd een mooie verzameling winter- en kerstbieren bij elkaar te schrapen. Maakt hij dit jaar meer reclame?

Ik hoop dat het me lukt om te komen, ik ben wel toe aan een paar zware kerstbiertjes.

MO

Ah mooi. A3 en Johannes en ik hebben wel zin om te gaan. Nog meer kandidaten? Kunnen we wellicht meteen de bieren die bij Jos van Dijk zijn afgeleverd gezamenlijk proeven.

Johannes

Goed moment voor een forummers meeting, jongens grijp je kans, Maasland brouwerij is goed bereikbaar met het openbaar vervoer.

:degroeten:

Johannes

Gio

is de thuisbrouwwinkel ook open?

en is er iets van een programma?

gr Gio

Adrie

De thuisbrouwwinkel is volgens mij gewoon open. Het programma bestaat uit:

- 12:00 Bier drinken
- 13:00 Bier drinken
- 14:00 Bier drinken
- 15:00 Bier drinken
- 16:00 Bier drinken
- 17:00 Naar huis rollen

MO

ik heb een mail gestuurd naar Frans/Johan voor een programma. Ik ben alleen bang dat er geen programma is. Ben wel benieuwd waar ze tientallen winterbieren vandaan willen halen. Vorig jaar waren er een stuk of zes.

Adrie

Een paar jaar geleden in Velp waren het er nog meer, kan ik me herinneren, toch zeker meer dan 10. Ik was toen blij dat ik fietsend naar huis kon om nog een beetje te versoberen.

SiriS

Zaterdag, 17 december 2005, is het 150 liter winterbier bottelen, dus helaas kan ik er niet bij zijn.

Groet, SiriS

MO

het e-mail adres van de maaslandbrouwerij doet het helaas niet. ze zijn electronisch nu eenmaal niet zo sterk.

Edwin

Ik probeer er ook te zijn, hoewel ik het programmaonderdeel tussen 14.00 en 15.00 wat saai vind :D

Ik denk dat collegiaal proeven op deze dag wat lastig wordt. We 'moeten' al zoveel proeven... Ben wel benieuwd wat Johan bij elkaar weet te slepen!

Edwin

Caspar

Ik ben ook van de partij, maar 12:00 uur red ik niet!

Johannes, heb jij een beknopte beschrijving hoe je er met het OV komt?

MO

Casper,
red je het met dit kaartje?
Ik ben er ergens rond drieen.


Caspar

Ja, dat gaat lukken! Tot zaterdag.

Oscar

Let erop dat je ergens een dun pad tussen enkele autobedrijven door moet....de brouwerij staat niet duidelijk aangegeven....

Op de hobbybrouwers dag 2005 ben ik eerst het hele terrein rond gelopen voor ik het kon vinden...

groeten en gezondheid
Oscar samenvol

Caspar

Hoi Hoi,

Gezien het tijdstip dat ik wakker ben geworden en de huishoudelijke taken die er nog liggen (boodschappen doen ed), gaat het me niet lukken om vandaag op tijd in Oss te komen... GRRRRRR  >:(. Sinds ik een eigen huis heb, moeten we het doen met 1 auto en zou ik vandaag afhankelijk zijn van het OV. Tot mijn schrik ben ik dan 2,5 uur onderweg van deur tot deur :(.

Jammer, want ik had graag wat forummers weer eens face to face gesproken... moet ik toch maar verhuizen naar beneden de rivieren he ;).

MO

het was zeer sfeervol en gezellig afgelopen zaterdag op het winterbierfestival. er waren inderdaad vele kerst en nieuwjaarsbieren te proeven. Een stuk of 20 denk ik, als ik een beetje afrond. Helaas waren zo'n beetje alle bieren die we proefden (Johannes en Edwin waren er ook) bepaald niet van topkwaliteit. Petrus winterbier was vaag kruidig en niet zo moutig als vorig jaar, het biobokbier van het IJ was weer eens geinfecteerd (volgens Frans hebben ze een bottellijn van 100.000 euro geinstalleerd, dat helpt dus ook niet), Jantjes winterbier was ook erg zuur, het Maasland winterbier/kerstbier (zelfde bier) was helemaal niet slecht (de tripel met een vleugje zoethout), Wintervrund van Gulpener was ook erg kruidig (ik proef er kardemom in, Frans kaneel, heeft iemand deze al geproefd?), het delerium tremens kerstbier (of hoe heet het) was wel een aardig bier, mooi zwaar. Heren, ben ik nog bieren vergeten?

Adrie

Jammer dat ik er niet bij kon zijn afgelopen zaterdag. Was het nog een beetje druk?

Jammer van die missers. Onbegrijpelijk dat de profs zuur bier op de markt gooien.

Die van Delirium heb ik ook in de kelder staan, ga ik komende week eens lekker van genieten.

Edwin

Delirium Christmas :proost:

Volgens mij is Martin geen bieren vergeten. O ja, 'Eik'. Dat was een zwaar donker bier van 9,5 van (volgens mij) brouwerij De Molen uit Bodegraven. Het bier rook wat kruidig en was errug zoet. Zo zoet, dat het bier niet in balans was. Johan (Gio) was er trouwens ook.

Ik denk dat er zo'n man of 30 was. Gezellig druk in het proeflokaal!

Edwin

MO

oh ja, die Eik was zo vies dat ik hem heb vergeten. Terwijl een ander (niet seizoensbier) van die brouwerij, inderdaad De Molen, wel prima te drinken is. Weet zo uit mijn hoofd niet meer welke.

Gio

De wintervrund vond ik best te drinken, karamellig, bitterig, niet echt een geweldenaar.
maar waar jullie die kardemon en kaneel vandaan halen...?

Jantjes winterbier en Eik van de molen heb na enkele slokjes weg laten gooien!
tja, als je jezelf een quotem oplegt ga ik voor kwaliteit

inderdaad. oppvallend veel bieren waren zurig.

Delerium Christmas (snoepfabriek) was lekker! 'n winterbier waar je bij iedere slok weer nieuwigheden in ontdekt.

Thuis heb ik nog gedronken Ijsbok (Koelschip) sterk uit balans en te alcoholig
Winterbier van Maasland. lekkere doordrinker, wat magertjes(suiker?) en zoethout vleugje.
maar ik vind nog steeds dat 'n winterbier eigenlijk donker hoort te zijn.

Schele Os Tripel. lekker en flink hoppig. vlgs de brouwer is ie minder hoppig bedoeld maar klopt het alfazuur % niet !?

Ik vond het gezellig en leuk om enkele moderators (ik verstond telkens modderkruipers (dit heeft met mijn vakgebied te maken )) beter te leren kennen. Sjonge wat kunnen die gasten lullen over bier.


Edwin

Citaat van: Gio op 19-12-2005  21:44 uIk vond het gezellig en leuk om enkele moderators (ik verstond telkens modderkruipers (dit heeft met mijn vakgebied te maken )) beter te leren kennen. Sjonge wat kunnen die gasten lullen over bier.

Ach...het lijkt gee compliment, maar hiermee hebben we wel een beschermde status en kunnen we mooi projecten die ons niet aanstaan tegenhouden onder het mom van diezelfde beschermde status  :D

Kletsen is een vak. Goed commercieel bier brouwen blijkbaar ook  :'(

Jantjes was wat ouder en vergist met de Maaslandgist. Misschien ligt daar, in combinatie met de donkere mouten de oorzaak van het zure karakter...

Edwin

Johannes

tsja je kunt beter over bier lullen dan over je....    eh nee laat maar  8)


CiteerJantjes was wat ouder en vergist met de Maaslandgist. Misschien ligt daar, in combinatie met de donkere mouten de oorzaak van het zure karakter...

Volgens Frans wel in ieder geval dit soort zuurtje had in een ander biertype misschien niet misstaan maar bij Jantjes bier vond ik het geen succes.

Bij 't IJ heb ik ook een zurig smaakje waargenomen. Ik had eigenlijk met mezelf afgesproken dat ik geen bier meer zou drinken van deze brouwIJ... :-\

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.