Saison Cheval

Gestart door Adrie, 12-04-2017 09:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Ik heb dat ook wel eens gelezen, maar ik kan me niet voorstellen dat die 2 cm waterdruk enig verschil zou maken. Dat is 0,2% van de atmosferische druk. Dan kun je beter wachten met brouwen/vergisten tot Nederland in een lage drukgebied zit. Dat scheelt net zoveel.

Thanatosti

Ga binnenkort het recept proberen. Nog een kleine waarschijnlijk voor de hand liggende vraag maar anders blijft het knagen: De in de supermarkt gehaalde havermout is al geplet. Dan hoeft het niet meer geschoot te worden? of is het beter om dat toch wel te doen?

Mthijs

Nee hoeft niet. Je kunt het gewoon even koken (=verstijfselen). Ik dat meestal door 500 g havermout met 3 liter water aan de kook te brengen, paar minuutjes koken en dan vlam uit, laten afkoelen en dan gewoon bij het maischwater doen.

Jacques

Citaat van: Mthijs op 30-06-2017  12:11 uNee hoeft niet. Je kunt het gewoon even koken (=verstijfselen). Ik dat meestal door 500 g havermout met 3 liter water aan de kook te brengen, paar minuutjes koken en dan vlam uit, laten afkoelen en dan gewoon bij het maischwater doen.

Verstijfelen van haver is niet nodig. Dit is zeker niet nodig indien je schema hebt bij 72 ºC. Het verstijfselen van haver gebeurt al vanaf 53 ºC. De optimale verstijfselingstemperatuur ligt bij 60 ºC.
Anders gezegd: het verstijfselen gebeurt tijdens het maischen. Iets heel anders is dat wanneer je maïs of rijst gebruikt. Die moet je wel vooraf verstijfselen.

Thanatosti

Dus als ik het maischschema van Adrie aan houd:

Maischschema

Omschrijving        Temperatuur   Stap tijd   Rust tijd    Beslagdikte
Eiwitrust            53,0 °C          1 min.      10 min.    4,0 l/kg
Beta-amylase         63,0 °C         10 min.      20 min.    4,0 l/kg
Alfa-amylase         72,0 °C         10 min.      35 min.    4,0 l/kg
Uitmaischen          78,0 °C         10 min.       5 min.    4,0 l/kg


dan hoef ik de havermout niet schroten en/of te verstijfselen. mooi!

Adrie

Citaat van: Adrie op 14-06-2017  12:03 uGisteravond, vier dagen na enten van de gist was het SG gedaald naar 1,009. De opkweek van Dupont stokt dus niet bij 1,030.  :elifant:

Ik heb het bier overgeheveld en laat hem nu rustig uitgisten bij 27ºC.

De saison met Dupont gist is afgelopen weekend op fust en fles gegaan, nadat het bier drie dagen gekoudhopt was met Goldings- en Styrian Goldings pellets. Eind SG is 0,998 geworden.  We hoeven er dus niet aan te twijfelen dat de bottelgist van Dupont een echte siasongist is. Ook qua smaak is de Dupont duidelijk herkenbaar in het bier. Even afwachten hoe hij is met koolzuur, maar ik heb zo'n vermoeden dat dit een lekker bier is geworden.

Opvallend is dat het bier er 4 dagen over heeft gedaan om van 1,055 naar 1,009 te gaan en 3 weken om van 1,009 naar 0,998 te komen.

Thanatosti

Vorige week woensdag het basisrecept gebrouwen. Begin SG was 1056.
Nu net gemeten en SG is 1003. Hoofdvergsiting is wel klaar denk ik. Dan zou ik kunnen dry/koudhoppen maar eerlijk gezegd was het lauwe platte bier wat ik voor de hydrometermeting gebruikt had en opgedronken heb nu al het beste bier wat ik tot nu toe gebrouwen heb. Wat te doen? Wat te doen...

Adrie, gooi je de koudhop pellets zo los in het vat of gebruik je hopzakjes? De vorige keer dat ik bij een IPA 90 gram pellets in 2 zakjes had toegevoegd was het zover uitgezet dat ik betwijfel of alle aroma's eruit gekomen zijn omdat het zo op elkaar gepakt zat.

Adrie

Ik gooi pellets altijd zo in het gistvat. In de cct zakt de hopprut dan op den duur mooi in de punt en is bottelen zonder problemen te doen. In een mandfles werkt het ook prima.

Mthijs

Werkt dat ook met bloemen?

Mthijs

Wil topic niet vervuilen maar voor de liefhebbers: heb deze saison van de week gebrouwen:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk09
Naam receptSaison Desir
Brouwdatum10-07-2017
BierstijlSaison (Sterke)
Volume26,0
Begin SG1,065 SG
Eind SG1,003 SG
Schijnbare vergistingsgraad84,7%
Alcoholgehalte8,4 vol.%
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)34 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,60 lKraanwater
12,42 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgPilsmout 3 EBC3 EBC57,1 %
1,00 kgPale Ale mout7 EBC14,3 %
0,50 kgTarwemout3 EBC7,1 %
0,50 kgHavermout4 EBC7,1 %
1,00 kgKristalsuiker0 EBC14,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
inmaischen60,0 °C1 min.20 min.3,8 l/kg
Beta-amylase63,0 °C5 min.15 min.3,8 l/kg
Beta-amylase66,0 °C5 min.20 min.3,8 l/kg
alfa-amylase69,0 °C5 min.15 min.3,8 l/kg
alfa amylase73,0 °C5 min.30 min.3,8 l/kg
uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
16,0 gCentennialbellen10,3%75 min.16,3 IBU
20,0 gE.K. Goldingbellen5,9%60 min.11,2 IBU
15,0 gNorthern Brewerbellen7,9%20 min.6,8 IBU
20,0 gE.K. Goldingbellen5,9%3 min.1,4 IBU
40,0 gHallertau Mittelfrühbellen2,8%koudhop0,0 IBU
25,0 gE.K. Goldingbellen5,9%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gIers mosklaringsmiddelkoken
7,00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
2,0 l starterFrench Saison (M29)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting26,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting28,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting28,0 °C
Temp. nagisting27,0 °C
Temp. lagering15,0 °C


Adrie

Citaat van: Mthijs op 12-07-2017  12:07 uWerkt dat ook met bloemen?

Ja, hoor.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.