Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: CV-pomp  (gelezen 879 keer)

Offline DEVELUW

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Brood, het graan dat geen bier mocht zijn
CV-pomp
« Gepost op: 11-04-2017 13:55 u »
Beste Brouwers,

Voor het rondpompen van het wort in de Hermsachtige installatie die ik aan het bouwen ben zou ik een cv pomp willen gebruiken. Waarom? Nou die heb ik liggen, inclusief aansluit mogelijkheden, kan tegen de hogere temperatuur en is duurzaam gebouwd. Normaler wijze zou een cv pomp niet de goedkoopste oplossing zijn maar in dit geval dus wel.

Nou heb ik hierop gezocht in de overvloed aan topics op dit forum, en het kan natuurlijk aan mij liggen maar ik heb hier nergens iets met de tag cv pomp cv-pomp of cvpomp gevonden.

Vraag is: Zijn er redenen om het niet te doen?

Niet dat ik straks blij foto's ga plaatsen van een voltooide installatie en dat ik dan de opmerking krijg hoe ik nou ooit zo dom kon zijn om een cv pomp te gebruiken ::) ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline bierinjisp

• Vol lid
  • Hobbybrouwerij in oprichting
    • QBier.nl
Re: CV-pomp
« Reactie #1 Gepost op: 11-04-2017 14:06 u »
Zorg er voor dat de binnenkant van de pomp van RVS is, ik geloof dat ze veelal van gietijzer zijn, dit is poreus waardoor er van alles aan de binnenkant kan gaan groeien. De CV meeste pompen zijn niet voedselveilig.
Ook handig als de pomp tegen hogere temperaturen kan.

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Vol lid
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
« Reactie #2 Gepost op: 11-04-2017 14:25 u »
CV pompen zijn meestal van gietijzer en hebben een kunststof waaier. Deze kunnen GEEN wort van 100°C verpompen. Tot 90 graden water gaat goed.

Verder zijn deze pompen niet voedsel veilig zoals al was gemeld.

Waar wil je de pomp gaan toepassen? Als wortpomp? Als warmwaterpomp? Om te pompen uit de kookketel naar het gistvat?

Om daar meteen maar antwoord op te geven: Alleen als warmwaterpomp kun je ze gebruiken.

Er zijn veel beter geschikte pompen te krijgen, waaronder [edit] Chucker Chugger [/edit] pompen, maar ook solar pompjes via EBay of Aliexpress. Tuurlijk zit hier een prijs aan. Maar die cv pompen zijn niet geschikt.

Ik gebruik zelf een tapwaterpomp om het wort uit mijn kookketel door de tegenstroomkoeler naar het gistvat te pompen. Deze heeft een messing huis met een RVS waaier en de as afdichting is vervangen voor een dichte waardoor er niets in kan komen. Door de korte contact tijd met het wort is messing geen probleem. Goed naspoelen met heet water.

Online Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 11-04-2017 15:18 u »
Een normale cv-pomp lijkt me inderdaad niet geschikt omdat die inderdaad van gietijzer zijn.
Ook niet voor warmwater, omdat je roestvorming in het binnenwerk krijgt.
In een normale cv installatie is dat geen probleem omdat daar altijd hetzelfde water in blijft dat na een paar dagen geen zuurstof meer bevat en daardoor geen roestvorming meer heeft.

Offline DEVELUW

• Boven 10 berichten
  • *

Offline DEVELUW

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 11-04-2017 15:37 u »
Ik zie nu dat die novax niet hoger gaat dan 60 graden :(  Dus of de messing versie die tot 95 graden gaat of misschien is de magneetpomp dan nog de beste optie... Die gaat volgens specificaties tot 140 graden celsius. Iemand ervaring met zulke magneetpompen?

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Vol lid
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
« Reactie #6 Gepost op: 11-04-2017 16:05 u »
Meteen mezelf op een spelfout betrapt  :-\

Maar bekijk deze pompen eens:
http://www.brouwmaatje.nl/pompen/174-chugger-centerpomp-tot-120c.html

Zijn prijzig, maar mijn ervaring ermee zijn tot nu toe erg positief.

Offline bierinjisp

• Vol lid
  • Hobbybrouwerij in oprichting
    • QBier.nl
« Reactie #7 Gepost op: 11-04-2017 16:07 u »
Alleen ervaring met de novax pomp.
Die worden verkocht met viton ring en kan dan tegen hogere temperaturen. Geschikt om mee te maischen en koelen van de gekookte wort gaat ook wel. Ze maken alleen best wel wat lawaai en zet ze niet te dicht bij de brander (zoals alle pompen denk ik, de mijne waren niet goed afgeschermd en dan stoppen ze er ook mee)

Via Italië zijn ze een stuk goedkoper (Polsinelli)

https://www.polsinelli.it/en/electric-pump-for-beer-novax-20-b-P1041.htm

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #8 Gepost op: 11-04-2017 17:00 u »
In een braumeister zit een CV pomp in maar je moet wel een CV pomp voor warm sanitaire water gebruiken!
De dit type zit in een braumeister en de onderstaande heeft zelfs een snelheidsregeling ingebouwd, de CV pompen van het sanitaire warmwater zijn meestal messing en de binnenzijde van de waaiers zijn bekleed met teflon. Het zijn bijna alle magnetisch gekoppelde pompen.
Dit is zowat de beste pomp die je kan vinden voor een Herms mee maken, eenvoudig te openen om te reinigen en bestand tegen hoge temperaturen.
https://www.badshop-web.de/ENERGIESPAR-PRODUKTE/Laing-E1-Energiesparpumpe-fuer--die-Warmwasser-Zirkulation.html
https://www.sanitairwebshop.be/nl/product/nr-005-laing-proceswaterpomp-ecocirc-e1-vario-15700-b/
http://www.pumpendiscounter.de/ReigaGbR-p1051h290s319-Laing-ecocirc-E1-15-.html
Voor € 90 ben je wel zeker en heb je nooit problemen voor wisselstukken.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 12-04-2017 01:36 u »
Meteen mezelf op een spelfout betrapt  :-\

Maar bekijk deze pompen eens:
http://www.brouwmaatje.nl/pompen/174-chugger-centerpomp-tot-120c.html

Zijn prijzig, maar mijn ervaring ermee zijn tot nu toe erg positief.

Zijn die pompen een beetje 'rustig' qua geluid wat ze produceren?

Offline BrouwNispen

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #10 Gepost op: 12-04-2017 08:16 u »

Offline HopSwiers

• Senior lid
  • A beer a day keeps the doctor away!
« Reactie #11 Gepost op: 12-04-2017 08:45 u »
Ik gebruik nog steeds de allombekende Iwaki pomp. Hier ben ik zeer tevreden van. Zo nu en dan verschijnen deze wel op een 2de hands site.

Offline DEVELUW

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 12-04-2017 09:02 u »
Duurde 5 weken tot deze pomp bij ons binnenkwam. Maar is wel echt de moeite. Qua constructie gelijk aan een IWAKI, maar dan is de pompkop en de waaier van RVS. Ik heb op de uitvoer een kogelkraan gezet om de flow wat te knijpen. Wij gebruiken deze bij circuleren tijdens de maisch maar ook om de kokende wort door de platenkoeler te pompen. Gaat prima!

Bedankt voor je input!

Offline DEVELUW

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 12-04-2017 09:05 u »
Ik gebruik nog steeds de allombekende Iwaki pomp. Hier ben ik zeer tevreden van. Zo nu en dan verschijnen deze wel op een 2de hands site.

Ik had inmiddels begrepen dat iwaki een authoriteit is op gebied van pompen. Helaas niet veel 2e hands voorhanden en in verhouding tot wellicht vergelijkbare pompen erg duur... Ergens in dit hele verhaal moet ik mijn uitgaven ook verantwoorden bij Miss Develuw :police:

Ik heb jouw installatie ff vlug bekeken, erg mooi!

Offline HopSwiers

• Senior lid
  • A beer a day keeps the doctor away!
« Reactie #14 Gepost op: 13-04-2017 13:33 u »
Bedankt! Inmiddels heeft ze nog een paar upgrades gekregen.

Ergens in dit hele verhaal moet ik mijn uitgaven ook verantwoorden bij Miss Develuw :police:

Hier hetzelfde probleem. Op oudijzer handels kan je soms ook wel goeie dingen vinden (als je er genoeg passeerd). Bij ons zit er een grote en ben al het materiaal daar aan het verzamelen voor een grotere installatie. Alles in INOX en aan de prijs van € 2/kg. Een 3 delige bolkraan kost op deze manier 1€ (en deze zijn in veel gevallen zelfs nieuw, nooit gebruikt, gewoon overstocks van bedrijven  :nut: ).
Je kan bijna niet geloven wat er wordt weggegooid.  8)

Tags: