Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hoe groot is kans op infectie n vergisting  (gelezen 1640 keer)

Offline JBL

• Senior lid
  • Land: nl
  • Smaakevolutie is een grenzeloos begrip
Hoe groot is kans op infectie n vergisting
« Gepost op: 04-04-2017 21:14 u »
Bijna drie weken geleden een sterke blonde gebrouwen en in vergistingsvat geheveld met Mangrove Jack M41 (Belgian Ale).
Na twee weken leek de vergisting over. Ik heb toen de temperatuur verlaagd van eerst 22 (hoofdvergisting), vervolgens 24 graden naar 16 graden Celsius.
Tot mijn grote verbazing ging hij bij 16 C toch weer gestadig bluppen (om de halve minuut een paar stevige bluppen). En dat houdt 'ie inmiddels al weer een paar dagen vol.

Het vergistinsvat is al die tijd gesloten gebleven. Lijkt dit patroon op dat van een infectie?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Hoe groot is kans op infectie n vergisting
« Reactie #1 Gepost op: 04-04-2017 21:20 u »
Heb je al in het vat gekeken of er tekenen van een infectie zijn? Het kan natuurlijk ook komen doordat de temperatuur in je vat lager is dat er lucht naar binnen gezogen wordt, waardoor je waterslot de verkeerde kant op 'blubt'.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 05-04-2017 07:32 u »
Heb je al in het vat gekeken of er tekenen van een infectie zijn? Het kan natuurlijk ook komen doordat de temperatuur in je vat lager is dat er lucht naar binnen gezogen wordt, waardoor je waterslot de verkeerde kant op 'blubt'.

Ik heb nog niet in het vat gekeken. Ik ruik ook geen nare of zure lucht rond het waterslot.

Aanvankelijk was na de temperatuurverlaging de druk inderdaad lager waardoor de waterkolom naar de 'binnenbuis' van het waterslot is getrokken.
Maar langzaamaan is er weer overdruk ontstaan waardoor de waterkolom weer naar de 'buitenbuis' is gedrukt.
Hij staat in totaal nu al 19 dagen te vergisten, aanvankelijk een paar dagen op 22 C , toen een tijd op 24 C, en toen het leek alsof de vergisting voorbij was verlaagd naar 16 C. En toen begon het bluppen dus weer... 

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 05-04-2017 08:02 u »
Wat is het soortelijk gewicht geweest? Op jouw punt "einde vergisting" in vergelijking van nu?

Op 16C kunnen de meeste gisten gewoon functioneren. Ook al staat er op de verpakking 18-24 o.i.d.
Mochten er nog suikers aanwezig zijn geweest, kan het best zijn dat je gist daar nu pas trek in heeft.
Sowieso niet al te beste ervaringen gehad met Mangrove Jack's, vergisting leek bij mij eigenlijk altijd alsof ik niet-vitale gist had toegevoegd. Een van de dingen die weinig/niet vitale gist kan doen is even een pauze houden en later doorgaan.
Leidende factor moet altijd je SG zijn, houdt die in de gaten tijdens de vergisting.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 05-04-2017 08:13 u »
Wat is het soortelijk gewicht geweest? op jouw punt "einde vergisting" in vergelijking van nu?

Ik ben begonnen op 1080. Heb nu nog niet gemeten, maar vermoed dat ik dicht richting 1000 ga.

op 16C kunnen de meeste gisten gewoon functioneren. Ook al staat er op de verpakking 18-24 o.i.d.
Mochten er nog suikers aanwezig zijn geweest, kan het best zijn dat je gist daar nu pas trek in heeft.
Sowieso niet al te beste ervaringen gehad met Mangrove Jack's, vergisting leek bij mij eigenlijk altijd alsof ik niet-vitale gist had toegevoegd. Een van de dingen die weinig/niet vitale gist kan doen is even een pauze houden en later doorgaan.

Daar lijkt het in mijn geval inderdaad ook op.

Offline tdp

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 05-04-2017 08:54 u »
Ik ben begonnen op 1080. Heb nu nog niet gemeten, maar vermoed dat ik dicht richting 1000 ga.

...

Als je niet meet, kun je ook geen zinnig iets zeggen over deze vergisting lijkt me, en wordt het voor ons erg lastig om je een passend antwoord te geven.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #6 Gepost op: 05-04-2017 09:12 u »
Citaat
Hoe groot is kans op infectie n vergisting?

Antwoord is even simpel als de vraag:
Die kans is omgekeerd evenredig met de kwaliteit van de toegepaste hygine.

Online Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 05-04-2017 09:34 u »
De mangrove jack M41 staat er om bekend lang en langzaam door te blubben.Dus waarschijnlijk te vroeg de temp. verlaagd.
En als je niks ruikt en proeft is er waarschijnlijk niks aan de hand gewoon nog ff laten staan en niet teveel beren op de weg zien.
Maar even goed meten is weten.

Offline HopSwiers

• Senior lid
  • Land: be
  • A beer a day keeps the doctor away!
« Reactie #8 Gepost op: 05-04-2017 09:45 u »
De groot is de kans op infectie na vergisting? --> voor wilde gisten is er na de vergisting nog steeds genoeg 'eten' aanwezig. Wilde gisten kunnen ook grotere suikers vergisten, hetgeen conventionele gisten doen. Het water in een waterslot is alles behalve steriel. Als door de drukdaling vanwege het verlagen van de temperatuur het waterslot even in de andere richting blupt en er zo een paar druppels van dat water in je bier terecht komt, kunnen deze wilde gisten na de vergisting toch nog in actie schieten.
maw er is nog kans op infectie maar dat wilt niet zeggen dat dit in de huidige situatie ook het geval is.

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 05-04-2017 21:52 u »
Toevallig heb ik hetzelfde 'probleem' met hetzelfde gist.  Je verwacht geen spontane aktie na een poos stilstand.  Dit heb ik eerder ook wel eens gehad met zgn hybride gisten.  Uiteindelijk komt het allemaal goed, maar het blijft vaag, gist met een eigen willetje.
Maakt je geen zorgen. Ik denk dat je na je 3 weken het risico wel kan nemen om te bottelen en dat je een smakelijk bier over houdt.

Offline Brouwton

• Boven 10 berichten
  • *
  • Het kan altijd beter.
« Reactie #10 Gepost op: 05-04-2017 21:54 u »
Ik ben begonnen op 1080. Heb nu nog niet gemeten, maar vermoed dat ik dicht richting 1000

Klinkt bekend, waarschijnlijk niets aan de hand. MJ M41 gaat lang door. Ik schat ook in dat je op 1000 uit gaat komen. 11%?

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 05-04-2017 22:39 u »
Klinkt bekend, waarschijnlijk niets aan de hand. MJ M41 gaat lang door. Ik schat ook in dat je op 1000 uit gaat komen. 11%?
SG = 1000?  Dat lijkt me een fantastische prestatie.

Zojuist maar even getest, door een flesje open te maken. Test je SG goed voordat je bottelt...  ik heb nu plakvingers.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 05-04-2017 23:08 u »

De M41 gaat inderdaad ver door. Een aantal maanden geleden er een bier mee vergist met een begin SG van 1082 en een eind SG van 1002. Een schijnbare vergistingsgraad van 97,6%!

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 05-04-2017 23:18 u »
De M41 gaat inderdaad ver door. Een aantal maanden geleden er een bier mee vergist met een begin SG van 1082 en een eind SG van 1002. Een schijnbare vergistingsgraad van 97,6%!
En het was geen gortdroog bier?  Dit is haast ongeloofwaardig!

Offline Brouwton

• Boven 10 berichten
  • *
  • Het kan altijd beter.
« Reactie #14 Gepost op: 06-04-2017 11:05 u »

Ik heb een Duvel kloon gebrouwen met een eindmeting van 1000 (toevallige meetfouten van de hydrometer daar gelaten).  De smaak was niet droog maar ik heb wel 8 gram bottelsuiker per liter gebruikt. Alcoholsmaak was wel op de voorgrond (11,4%). Aanvankelijk beoordeeld als: "smaakexplosie". Ik heb nog iets bewaard, smaakt nu na 6 maanden hemels.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 06-04-2017 21:24 u »

Nee. Ten eerste gaat het om de schijnbare vergistingsgraad. Dat wil zeggen dat er nog altijd restsuikers in je bier zitten. De werkelijke vergistingsgraad is 80,3%.
De beleving van de zoetigheid wordt echter maar voor een heel klein deel bepaald door de restsuikers. De zoetkracht van restsuikers is klein. Veel kleiner dan van kristalsuiker.
Ten tweede zijn alcohol en esters stoffen die een zoetige indruk geven. Door het hogere alcoholgehalte (10,6% vol) en veel esters komt dit bier niet gortdroog over.

Kortom: staar je niet blind op het eind SG als het gaat om de beleving van zoetige smaken.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 06-04-2017 22:30 u »

Zojuist maar even getest, door een flesje open te maken. Test je SG goed voordat je bottelt...  ik heb nu plakvingers.

Hoe lang heeft dat flesje gestaan (sinds het bottelen)? En was er nog activiteit toen je bottelde? Of absoluut geen enkel blubje meer? En hoeveel dagen na start vergisting heb je gebotteld.

Bij mij blijft het nog even hollen of stilstaan. Gisterochtend volkomen stil. Gisteravond weer druk opgebouwd op het waterslot en per halve minuut weer aantal blubjes.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 06-04-2017 23:43 u »
Bij mij blijft het nog even hollen of stilstaan. Gisterochtend volkomen stil. Gisteravond weer druk opgebouwd op het waterslot en per halve minuut weer aantal blubjes.

Kan komen door temperatuurverschillen...

Offline tdp

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 07-04-2017 10:02 u »
Hoe lang heeft dat flesje gestaan (sinds het bottelen)? En was er nog activiteit toen je bottelde? Of absoluut geen enkel blubje meer? En hoeveel dagen na start vergisting heb je gebotteld.

Doe dan gewoon een SG meting, dan weet je waar je staat! Nu is het een beetje lullen in het luchtledige voor mijn gevoel.

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 07-04-2017 13:06 u »

De vergisting heeft 18 dagen geduurd, ongekoeld en het was lekker warm in de dagen dat het vergistte. Dit was de reden voor het kiezen van dit gist. De gebottelde flesjes staan nu een week. Bij het openen overstroomt de inhoud. De hoeveelheid bottelsuiker komt overeen met een theelepeltje.
SG meten kon niet, want ik heb de verkeerde peilbuis meegenomen nadat de andere gebroken was, heb het dus op gevoel gedaan. 

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 07-04-2017 13:07 u »
Nee. Ten eerste gaat het om de schijnbare vergistingsgraad. Dat wil zeggen dat er nog altijd restsuikers in je bier zitten. De werkelijke vergistingsgraad is 80,3%.
De beleving van de zoetigheid wordt echter maar voor een heel klein deel bepaald door de restsuikers. De zoetkracht van restsuikers is klein. Veel kleiner dan van kristalsuiker.
Ten tweede zijn alcohol en esters stoffen die een zoetige indruk geven. Door het hogere alcoholgehalte (10,6% vol) en veel esters komt dit bier niet gortdroog over.

Kortom: staar je niet blind op het eind SG als het gaat om de beleving van zoetige smaken.
Interessant, bedankt voor je uitleg.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #21 Gepost op: 07-04-2017 21:27 u »
De vergisting heeft 18 dagen geduurd, ongekoeld en het was lekker warm in de dagen dat het vergistte. Dit was de reden voor het kiezen van dit gist. De gebottelde flesjes staan nu een week. Bij het openen overstroomt de inhoud. De hoeveelheid bottelsuiker komt overeen met een theelepeltje.
SG meten kon niet, want ik heb de verkeerde peilbuis meegenomen nadat de andere gebroken was, heb het dus op gevoel gedaan. 

Na n week een gusher? Dan was het inderdaad nog niet uitvergist. De druk in de flesjes zal nog wel toenemen. Oppassen dus.
Ik denk dat ik nog even wacht met bottelen tot ik echt een wat langere passiviteit zie.

Tags: