Te lage pH waarde?

Gestart door BuBS, 05-12-2005 20:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BuBS

Hallo,

Ik heb even een vraagje, wat zijn de gevolgen van een te lage pH.
Ga je dit proeven in het bier, of bijvoorbeeld iets anders.
Wie heeft hier een antwoord op.

Alvast bedankt,
BuBs

MO

Tjsa, wat is laag. Bier van pH 1 zal niet naar bier smaken maar naar azijn.

Ik denk dat het grootste probleem is dat bij te lage pH voor vergisting niet de biergist maar melkzuur/azijnzuurbacterie.

Tot een pH of ca 3.5 zal bier wel naar bier smaken. Denk ik. Bier hoort een pH van rond de vier te hebben meen ik. Corrigeer me als ik bazel.

Hopmans

Hey taalwonder,  ;)

Volgens mij gaat 3,5 al een beetje richting het Vlaams Bruin ( 3,0 - 3,3 ).

Een standaard bier zit toch wel boven de 4 ( 4,3 - 4,7 ) als ik mijn pH-papiertjes moest geloven.

 :degroeten:


MO

Precies: witbier en zure bieren wat onder de 4, andere bieren net boven de vier. Zoals ik al stelde: rond de vier. En ja: ik heb deze week mijn spellingscontrole aan. Schrijf duidelijk, schrijf netjes, ook gij, hopman!

MO

Kees,
Wat bedoelde je nu precies met een te lage pH?

Edgar

Als je een te lage pH bij het maischen en koken bedoelde BuBS, dan valt het wel mee met de negatieve effecten. Ik vraag het me ook af, maar dramatisch kan het niet zijn. Ik heb regelmatig een te lage pH tijdens het maischen (5,0 tot laatst 4,7) als ik donkere mouten gebruik. Ik ben geen liefhebber van de frase "nooit problemen mee gehad", maar het is in dit geval zo. De hop zal iets minder worden benut, alfa-amylase zal minder optimaal werken, eiwituitvlokking wellicht niet optimaal, maar ik merk er allemaal niets van.

Probleem is dat er in tegenstelling tot bij het probleem van een te hoge pH, niet echt iets aan te doen is zonder bijverschijnselen. Kalk heeft invloed op de smaak die je niet altijd wilt, en ik merk dat het nauwelijks helpt. Ik zie me althans nog geen natronloog aan mijn wort of maisch toevoegen. Of zou dat misschien kunnen MO?

Adrie

Een te lage pH bij het maischen is lang zo dramatisch niet als een te hoge pH. Bij het hoger worden van de pH vermindert de activiteit van de amylasen namelijk veel meer dan eenzelfde verlaging. En volgens mij gaat de eiwituitvlokking juist beter bij een lage pH. In principe kun je prima natronloog gebruiken om de pH te verlagen verhogen, maar meestal is dat spul zeer geconcentreerd, dus wel eerst verdunnen of met een pipetje maar een heel klein beetje toevoegen. Meestal zal het echter niet nodig zijn. Ik heb ook wel eens een pH van minder dan 5 gehad, maar dat had geen merkbaar effect.

Edgar

Hé, dat wist ik niet, van die uitvlokking. En van die pH-(on)gevoeligheid van amylasen ook niet. Da's interessante info.

Wat natronloog betreft, heb ik nog geen voedingsveilige bron gevonden. Ik denk dat de meeste handelsoplossingen niet voor consumptie geschikt zullen zijn.

Ik blijf dan maar gewoon mijn water koken en afgieten.

MO

Ah chemie! A3 ik moest je verlagen even zichtbaar wijzigen in verhogen, dat was een schot voor open doel. Nog meer definitie-gemier: natronloog of natrium hydroxide is een vaste stof. Je kunt er elke gewenste oplossing mee maken, van zeer geconcentreerd tot erg verdund.
Een maisch kun je zeker basischer maken (hogere pH) door toevoeging van NaOH, bijvoorbeeld met een 3 molair oplossing of zo (3 mol per liter). Het zal misschien niet makkelijk zijn; ik ben altijd bang voor de bufferende werking (pH blijft een tijd gelijk ondanks toevoegen van zuur of base en verschiet opeens heel snel van waarde) van het beslag.
Ik betwijfel echter of dit nodig is. Ik heb er geen bewijzen voor maar mijn "gevoel" zegt dat een maisch niet snel te zuur zal zijn. Gelukkig vindt gist een zure omgeving (tot op bepaalde hoogte) wel prettig.

Arend

hoi Adrie

Natronloog is toch een reinigingsmiddel en nog best wel een pittige, is dit dan geen probleem. [voedselveiligheid] :denken:

groet Arend

Adrie

Je moet natuurlijk wel voedselveilige natronloog gebruiken. Zo dat er al is... Maar zoals gezegd: je beslag zal eigenlijk nooit te zuur zijn om een goed bier te kunnen brouwen.

Jacques

Citaat van: arend op 13-01-2006  13:54 uNatronloog is toch een reinigingsmiddel en nog best wel een pittige, is dit dan geen probleem. [voedselveiligheid] :denken:

Natiumloog zonder verontreinigingen is juist voedselveilig! De hoge pH-waarde wordt snel door zure stoffen geneutraliseerd. Wel moet je vanwege de bijtende eigenschappen van geconcentreerd NaOH met dit reinigingsmiddel goed oppassen!

Je kunt dit vergelijken met fosforzuur. In een hoge concentratie moet je er voor oppassen (brandt gaten in kleding). In lage concentraties in een brouwsel gewenst (fijne smaak en inbreng extra fosfaten = gistvoeding).

Arend

Breng natronloog dan ook een verfijning van smaak in het bier?
En in welke dosering op 20 liter kan je dit dan doen zonder dat dit schadelijke gevolgen heeft. ik heb hier namelijk 25 liter staan, voor reiniging van mijn flessen.

groet Arend


Edgar

Natronloog verfijnt helemaal niks, het verhoogt alleen de pH en voegt Natrium-ionen toe. Die hebben wel invloed op de smaak: ze maken het zoutig. Maar zonder nauwkeurige pH meter moet je dat absoluut niet gebruiken, en reinigings-NaOH al helemaal niet, zoals hierboven al duidelijk wordt verteld.

Arend

Halen we dan hier twee soorten door elkaar? [natronloog]

MO

Natronloog = natrium hydroxide = NaOH. Het is allemaal dezelfde sterk basische verbinding. Ik zou het nooit gebruiken in de bereiding van bier. Het is volgens mij geen nuttig brouwzout.

Drents Hopbier

Citaat van: arend op 13-01-2006  17:26 uHalen we dan hier twee soorten door elkaar? [natronloog]
Totale verwarring.
Natronloog zou gebruikt kunnen worden om de pH te verhogen. Soda is iets veiliger. Maar kennelijk hoeft de pH eigenlijk nooit omhoog gebracht te worden.

Jacques maakte de vergelijking met zuren, waarop ik inging. De zuurtest op katoen loopt. Resultaat wordt gerapporteerd. pH met zuur corrigeren is wel (vaak) nodig. Zoals ik in mijn 1e testbrouwsel constateerde.

Hans Hans

Jacques

Inderdaad verwarring alom!

Ik bedoelde alleen te zeggen dat een stof in hoge concentratie heel schadelijk kan zijn en in lage concentratie niet.

Overigens weet ik uit ervaring Hans dat geconcentreerd fosforzuur ook echt gaten kan branden in kleding (katoen en wol) zij het minder snel dan zwavelzuur.

Drents Hopbier

Citaat van: jacbier op 13-01-2006  18:32 uIk bedoelde alleen te zeggen dat een stof in hoge concentratie heel schadelijk kan zijn en in lage concentratie niet.

Overigens weet ik uit ervaring Hans dat geconcentreerd fosforzuur ook echt gaten kan branden in kleiding (katoen en wol) zij het minder snel dan zwavelzuur.
Test loopt nog Jacques, maar je zou best gelijk kunnen hebben.

MO, die ervaring heb ik ook verschillende keren gehad (labjas heel in de was en met gaten weer schoon terug).

Hans Hans

Harold

Citaat van: MO op 13-01-2006  13:42 uah chemie! A3 ik moest je verlagen even zichtbaar wijzigen in verhogen, dat was een schot voor open doel. Nog meer definitie-gemier: natronloog of natrium hydroxide is een vaste stof. Je kunt er elke gewenste oplossing mee maken, van zeer geconcentreerd tot erg verdund.
Een maisch kun je zeker basischer maken (hogere pH) door toevoeging van NaOH, bijvoorbeeld met een 3 molair oplossing of zo (3 mol per liter). Het zal misschien niet makkelijk zijn; ik ben altijd bang voor de bufferende werking (pH blijft een tijd gelijk ondanks toevoegen van zuur of base en verschiet opeens heel snel van waarde) van het beslag.
Ik betwijfel echter of dit nodig is. Ik heb er geen bewijzen voor maar mijn "gevoel" zegt dat een maisch niet snel te zuur zal zijn. Gelukkig vindt gist een zure omgeving (tot op bepaalde hoogte) wel prettig.

Verder door gemier: natronloog is vloeistof.

Jacques

Harold,

Gelukkig geef je zelf aan dat het gemier is.

Ok, natronloog is officeel een oplossing van natriumhydroxide in water. In de volksmond (en ook door sommige chemici) wordt echter met natronloog ook de vaste stof natriumhydroxide bedoeld.

MO

Gaan we welles-nietussen? Wat zijn die witte platte korrels in de potten natronloog op mijn laboratorium? Vloeibare korrels? Nogmaals: zuiver natronloog is een vaste stof, NaOH, een zout, hoe moet ik dat verder uitleggen. Dit plaatje geloof je zeker ook niet?

Oscar

Ik heb ze als korrels, werkt prima als gootsteenontstooper!

Wel een beetje voorzichtig mee zijn, produceert warmte bij het oplossen!   :rundum:

Groeten en gezondheid
Oscar    :biersmile:

MO

De grote mond van MO haalt zijn rol bakzeil uit de brouwerij. De van Dale zegt dat natronloog een oplossing is. Dat zij dan zo. Volstrekt overbodige taalkundige discussie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.