Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Goede smaak maar onfrisse geur  (gelezen 1506 keer)

Offline Mark T

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Let the brewing begin!
Goede smaak maar onfrisse geur
« Gepost op: 01-04-2017 21:42 u »
Ik heb nu twee keer 5 liter bier gebrouwen. Graanbrouw dus niet van concentraat. Eerste brouwsel was een Belgisch blond bier en tweede een Belgisch bruin bier.
De bieren zien er allebei mooi uit, genoeg koolzuur, mooie schuimlaag etc. Beide soorten smaken ook gewoon goed. Tot zover alles goed dus maar.... de geur.. kan niet zeggen dat het echt een vieze geur is maar zou het willen omschrijven als "onfris". Het lijkt mij zelf de geur van het gist. Voor beide bieren heb ik zakjes droge gist gebruikt.

Iemand misschien een idee waar deze onfrisse geur door veroorzaakt wordt? Mijn doel is namelijk het brouwen van bier met een frisse en aangename geur.     

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gossi

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Goede smaak maar onfrisse geur
« Reactie #1 Gepost op: 01-04-2017 22:29 u »
Geen zorgen. Laat het 6 weken rusten en verbaas je :proost:

Offline Mark T

• Boven 10 berichten
  • *
  • Let the brewing begin!
« Reactie #2 Gepost op: 01-04-2017 23:12 u »
Okť ja dat zou het goed kunnen zijn dan. Het blond biertje zit nu namelijk nog maar 4 weken in de fles. En het bruine bier nog maar een week of twee. Dacht zelf dat er dan alleen wat minder koolzuur op zou zitten en niet dat de smaak/geur na het bottelen nog een ontwikkeling doormaakt. Dan laat ik het nog even een tijdje staan.

Offline Mark T

• Boven 10 berichten
  • *
  • Let the brewing begin!
« Reactie #3 Gepost op: 05-04-2017 16:26 u »
Ik las ook ergens op dit forum dat sommige mensen overhevelen na de hoofdvergisting met als reden dat je (mogelijk) autolyse producten in het bier kunt gaan proeven/ruiken als het jongbier op de gist blijft staan. Zou dit eventueel kunnen zijn wat ik ruik? En kan een teveel aan toegevoegde gist de smaak/geur ook beinvloeden?

Offline DLB

• Vol lid
  • Alstie maar smaakt!
« Reactie #4 Gepost op: 05-04-2017 17:15 u »
Ik las ook ergens op dit forum dat sommige mensen overhevelen na de hoofdvergisting met als reden dat je (mogelijk) autolyse producten in het bier kunt gaan proeven/ruiken als het jongbier op de gist blijft staan. Zou dit eventueel kunnen zijn wat ik ruik? En kan een teveel aan toegevoegde gist de smaak/geur ook beinvloeden?

Klopt, maar de kans daarop is volgens mij pas na 4 weken aanwezig en zelfs dan hoeft het nog helemaal niet te gebeuren. Het hangt van meerdere factoren af.

De geur zal als je een beetje mazzel hebt snel verdwijnen, zoals Gossi al aangeeft.
Onze IPA laatst stonk gewoon de eerste 4 weken. Echt niet prettig, terwijl de smaak goed was. Nu is de geur een heel stuk aangenamer en de smaak ook.
Geduld is 1 van de belangrijkste ingediŽnten van bier :proost:

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 05-04-2017 20:26 u »
Die onfrisse geur zou best wel eens oxidatie kunnen zijn.
In het begin filterde ik het wort na het koken met een kaasdoek alvorens het door de platenkoeler ging en had ik ook altijd een raar luchtje bij het inschenken van het bier. Gelukkig vervloog het luchtje vrij snel.
Vanaf het moment dat ik ben gaan whirlpoolen heb ik het nooit meer geroken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 05-04-2017 22:52 u »
Klopt, maar de kans daarop is volgens mij pas na 4 weken aanwezig en zelfs dan hoeft het nog helemaal niet te gebeuren. Het hangt van meerdere factoren af.

Het hangt inderdaad van meerdere factoren af. De hoeveelheid gist maakt veel uit.
Door mij wordt gepropageerd om voldoende gist te gebruiken. Hierdoor krijg je vlotte vergistingen en gist het bier beter uit. Het nadeel is dat je ook meer gist in je vat hebt zitten. Hierdoor krijg je eerder autolyse smaken.
Autolyse treedt niet pas vanaf 4 weken op. Het gebeurt al vanaf het moment dat de hoofdgisting over zijn top is. Langzaam neemt de hoeveelheid autolyseproducten toe en op een bepaald moment wordt er een smaakdrempel overschreden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 05-04-2017 22:57 u »
Die onfrisse geur zou best wel eens oxidatie kunnen zijn.

Oxidatie is inderdaad een belangrijke veroorzaker van onfrisse smaken, net als kleine infecties.
Maar het kan ook veroorzaakt worden door diacetyl (een stof met een boterachtige smaak). Die smaak heb je vaak kort na het bottelen. Na een paar weken wordt deze smaak minder. De stof diacetyl wordt aangemaakt door de gist tijdens de hergisting op de fles maar ook weer afgebroken door de gist tot een minder smaakactieve stof.

Tags: