Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Vraagje: Experimentje wilde gist (4 maanden onderweg)  (gelezen 719 keer)

Offline Underdike

• Super lid
  • Land: nl
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
Vraagje: Experimentje wilde gist (4 maanden onderweg)
« Gepost op: 31-03-2017 23:49 u »
Eind november hebben we een Lager biertje gebrouwen (beetje iets Mrzen-achtigs), en toen hadden we teveel wort voor de hoeveelheid gist die we gehaald hadden.
Dus we hebben het restant in een schoon gistvat gegooid, er een handdoek overheen gelegd, en het vat 2 weken in de tuin gezet... kijken of we wat wilde gist konden vangen.

Na een week is het vat in een relatief koele ruimte gezet, nu wl met deksel en waterslot erop.
Vandaag hebben we effe gecheckt... en het ziet er uit als op de foto: beetje een poederachtige laag er op. Ook hebben we geroken, en het rook eigenlijk best goed!

Hoe lang zouden we dit nog moeten laten gaan?
En daarna ? Met bottelsuiker op fles ? En dan nog (hoe lang) verder op de fles laten gaan?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
Re: Vraagje: Experimentje wilde gist (4 maanden onderweg)
« Reactie #1 Gepost op: 01-04-2017 01:21 u »
Met foto (onderste deel close-up van bovenste stuk) :

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #2 Gepost op: 01-04-2017 01:25 u »
Ik zie niks?

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #3 Gepost op: 01-04-2017 08:04 u »
Heb je het al geproefd?
Ik zou eerst het SG meten om te zien of er vergisting heeft plaatsgevonden en daarna gewoon proeven.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #4 Gepost op: 01-04-2017 14:40 u »
Heb je het al geproefd?
Ik zou eerst het SG meten om te zien of er vergisting heeft plaatsgevonden en daarna gewoon proeven.
Kijk, daar hadden we nog niet eens aan gedacht... Gaan we doen :proost: the

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • ABV de bierkaai
« Reactie #5 Gepost op: 01-04-2017 16:42 u »
Wilde vergisting heeft ook veel tijd nodig. Ook omdat het vat koel staat hebben alle vergisting processen veel tijd nodig. Ik zou het nog tot november laten staan en dan bottelen. Je kunt het proberen met suiker op de fles maar mooier is om wat jonge vergistende wort toe te voegen.  Maar dat is wel een stuk moeilijker te controleren.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 01-04-2017 21:28 u »
en het vat 2 weken in de tuin gezet... kijken of we wat wilde gist konden vangen.

1 nacht is voldoende! Nu een jaar laten staan. Bij voorkeur in een houten vat omdat het bier (de micro organismen) wel zuurstof nodig hebben... :brouwen:

Tags: