Wel of niet bottelen nu?

Gestart door Enos, 26-03-2017 21:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enos

Wie kan me raad geven

Ik heb 2 weken geleden een pale ale gebrouwen met een begin SG van 1065. Ik heb hem overgeheveld en de vergisting staat nadien helemaal stil. Heb de temperatuur met 2 graden verhoogd (21.5) dat mocht ook niet helpen het waterslot blijft stil staan totaal geen leven in.
Als ik nu de SG meet is het 1030 , mijn vraag is is het wel verstandig om te bottelen.
Wil geen bommetjes

Of wat moet ik nu doen  :-\ :-\

Enos

Paard


tdp

Hoe heb je het SG gemeten? Heb je dit met een hydrometer gedaan, of met een refractometer? Indien je gemeten hebt met de refractometer, moet je dit nog omrekenen, hiervoor zijn verschillende tooltjes online te vinden, of je voert het in in BrouwHulp of BrouwVisie.

Wanneer je gemeten hebt met de hydrometer en het SG is al een paar dagen niet meer verandert, kun je normaliter wel bottelen, ook al is je eind SG hoog.

Welke gist heb je trouwens gebruikt, in welke hoeveelheid op hoeveel liter?

Enos

Citaat van: Paard op 26-03-2017  21:20 uRecept en gist?
Hier mijn recept  als gist heb ik 1318 Londen Ale III gebruikt 1 zakje


Enos

Citaat van: tdp op 26-03-2017  21:20 uHoe heb je het SG gemeten? Heb je dit met een hydrometer gedaan, of met een refractometer? Indien je gemeten hebt met de refractometer, moet je dit nog omrekenen, hiervoor zijn verschillende tooltjes online te vinden, of je voert het in in BrouwHulp of BrouwVisie.

Wanneer je gemeten hebt met de hydrometer en het SG is al een paar dagen niet meer verandert, kun je normaliter wel bottelen, ook al is je eind SG hoog.

Welke gist heb je trouwens gebruikt, in welke hoeveelheid op hoeveel liter?

Met hydrometer  en gist  de  1318 Londen Ale lll  1 zakje

Jeroen D

Soms wil even schudden met het vat of roeren nog wel eens helpen. Maar als er na een aantal dagen nog steeds exact 1030 is. Tjah, dan maar bottlen. Als het maar goed smaakt toch?

Jacques

Ik kan het niet ontdekken op de foto.
Hoeveel liter heb je gebrouwen en heb je een giststarter gemaakt?
Ik denk dat je te weinig gist geënt hebt en dat de gist uitgeput is.

De remedie bij een gestokte vergisting is een giststarter maken van de gist onder uit het gistvat en daar gistvoedingzouten aan te voegen. Als de starter goed actief is kan hij bij het jongbier.

Paard

Ok ja, ik zou nog wel even zwenken en wachten voor dit recept met deze gist is een sg van 1010, 1015 te verwachten.

Enos

Citaat van: Paard op 26-03-2017  22:31 uOk ja, ik zou nog wel even zwenken en wachten voor dit recept met deze gist is een sg van 1010, 1015 te verwachten.

Zwenken? ???

Enos

Citaat van: Jacques op 26-03-2017  22:24 uIk kan het niet ontdekken op de foto.

Hoeveel liter heb je gebrouwen en heb je een giststarter gemaakt?
Ik denk dat je te weinig gist geënt hebt en dat de gist uitgeput is.

De remedie bij een gestokte vergisting is een giststarter maken van de gist onder uit het gistvat en daar gistvoedingzouten aan te voegen. Als de starter goed actief is kan hij bij het jongbier.

Ok dat heb ik nog nooit gedaan. Kan ik niet gewoon een of ander korrelgist pakken en toevoegen.
En dan ja  hoeveel?
Heb nog wel  Lalleman CBC 1  liggen dat kan zeker niet?

Paard

Zwenken pffffff zoek dat zelf maar uit >:D

Jeukstaardt

Citaat van: Enos op 26-03-2017  23:06 uOk dat heb ik nog nooit gedaan. Kan ik niet gewoon een of ander korrelgist pakken en toevoegen.
En dan ja  hoeveel?
Heb nog wel  Lalleman CBC 1  liggen dat kan zeker niet?

Als je inderdaad te weinig hebt geënt en de gist uitgeput is heeft meer gist toevoegen niet veel zin meer. De gist heeft essentiële voedingstoffen nodig die ze niet meer vindt in je wort/jongbier.
Gistvoeding moet dan erbij ipv alleen gist.

Enos

Citaat van: tdp op 26-03-2017  21:20 uHoe heb je het SG gemeten? Heb je dit met een hydrometer gedaan, of met een refractometer? Indien je gemeten hebt met de refractometer, moet je dit nog omrekenen, hiervoor zijn verschillende tooltjes online te vinden, of je voert het in in BrouwHulp of BrouwVisie.

Wanneer je gemeten hebt met de hydrometer en het SG is al een paar dagen niet meer verandert, kun je normaliter wel bottelen, ook al is je eind SG hoog.

Welke gist heb je trouwens gebruikt, in welke hoeveelheid op hoeveel liter?

O ja wat ik was vergeten te zeggen. Het begin SG 1065  heb ik gemeten met een hydrometer, maar de meting van de SG 1030 heb ik gemeten met een refractometer die gaf 8.0 aan.
Of maakt dat verschil met hydrometer of een refractometer in de eind SG

EBC

Het wordt tijd dat we de refractometer uitbannen.

Serge VL

Citaat van: EBC op 27-03-2017  00:56 uHet wordt tijd dat we de refractometer uitbannen.

Neen men moet bij wet de producenten van deze meettoestellen verplichten in het oculair hoe de metingen te interpreteren en de uitleg waarom je deze moet omrekenen na de gisting er in laten lazeren. >:D




Sander van Dijk

Citaat van: Enos op 27-03-2017  00:48 uO ja wat ik was vergeten te zeggen   het begin SG 1065  heb ik gemeten met een hydrometer , maar de meting van de SG 1030 heb ik gemeten met een refractometer die gaf 8.0 aan.
Of maakt dat verschil met hydrometer of een refractometer in de eind SG
😩 Zoek maar eens op omrekenen refractometer tijdens of na de vergisting.

Sander van Dijk

Citaat van: EBC op 27-03-2017  00:56 uHet wordt tijd dat we de refractometer uitbannen.
Nee, het ligt niet aan de refractometer, maar aan de gebruikers. Als je een (heel) klein beetje verdiept in waar je mee bezig bent hoef je deze fout niet te maken.

JamMasterJustin

Bij mijn (Aziatische) refractometer zat een handleiding waarin heel duidelijk stond deze niet (zonder omrekenen) te gebruiken na de vergisting...


tdp

Citaat van: Enos op 27-03-2017  00:48 uO ja wat ik was vergeten te zeggen   het begin SG 1065  heb ik gemeten met een hydrometer , maar de meting van de SG 1030 heb ik gemeten met een refractometer die gaf 8.0 aan.
Of maakt dat verschil met hydrometer of een refractometer in de eind SG

Vandaar mijn vraag ;)

Maakt inderdaad uit -> Vandaar ook mijn opmerking om het om te rekenen via BrouwVisie, BrouwHulp of bijvoorbeeld via Brewersfriend.

Als je begin SG 1.065 was en je gemeten brixwaarde 8 komt dit neer op een eind SG van 1.014. Dit is een prima vergistingsgraad voor deze gist (+/- 78%).


Enos

Citaat van: tdp op 27-03-2017  09:09 uVandaar mijn vraag ;)

Maakt inderdaad uit -> Vandaar ook mijn opmerking om het om te rekenen via BrouwVisie, BrouwHulp of bijvoorbeeld via Brewersfriend.

Als je begin SG 1.065 was en je gemeten brixwaarde 8 komt dit neer op een eind SG van 1.014. Dit is een prima vergistingsgraad voor deze gist (+/- 78%).

Prima, ik zal eens even kijken 
Bedankt

Jacques

Citaat van: EBC op 27-03-2017  00:56 uHet wordt tijd dat we de refractometer uitbannen.

Al heel wat keren heb ik geschreven dat beginnende hobbybrouwers beter niet met een refractometer kunnen meten. In dit geval had Enos de uitkomst van de refractometer kunnen controleren met zijn hydrometer. Heel goed dat hij die heeft. Er zijn ook heel veel hobbybrouwers die geen hydrometer in huis hebben. Naar mijn idee verkeerde zuinigheid.

Henielma

Citaat van: Jacques op 27-03-2017  21:22 uAl heel wat keren heb ik geschreven dat beginnende hobbybrouwers beter niet met een refractometer kunnen meten. In dit geval had Enos de uitkomst van de refractometer kunnen controleren met zijn hydrometer. Heel goed dat hij die heeft. Er zijn ook heel veel hobbybrouwers die geen refractometer in huis hebben. Naar mijn idee verkeerde zuinigheid.

Geen hydrometer in huis hebben bedoel je naar mijn idee.  :weetniet:

Mee eens trouwens. Na de start van de vergisting gebruik ik geen refractometer meer maar een hydrometer. Al dat gedoe met omrekenen.


Jacques

Citaat van: Henielma op 27-03-2017  21:30 uGeen hydrometer in huis hebben bedoel je naar mijn idee.  :weetniet:

Mee eens trouwens. Na de start van de vergisting gebruik ik geen refractometer meer maar een hydrometer. Al dat gedoe met omrekenen.

Klopt, inderdaad een verschrijving die ik inmiddels heb gecorrigeerd.

Het gedoe met omrekenen vind ik wel meevallen als je er een goed programma gebruikt. Het is jammer dat zo veel beginnende brouwers dit niet weten.

JanEric

Misschien een idee om een stukje hierover op te nemen in de beginnershandleiding op de wiki?

Sander van Dijk

Citaat van: JanEric op 27-03-2017  23:35 uMisschien een idee om een stukje hierover op te nemen in de beginnershandleiding op de wiki?


Staat al verschillende keren uitgelegd op de Wiki :)  .....link

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.