Brewdog Paradox islay

Gestart door SanderH, 26-03-2017 16:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SanderH

Lekker aan het inlezen geweest, op zoek naar inspiratie.
Zo kwam ik in het boek dat Mark Henke heeft laten drukken met de brewdog recepten #225 tegen: Paradox Islay.
Alleen kom ik met deze moutstort niet verder dan 1049, terwijl het recept zegt 1112:

Beetje slecht leesbaar, maar voor diegene die het boek hebben, bladzijde 225.

Zit ik ook eens te bladeren in de laatst uitgebrachte 2017 versie, met aanvullingen:


Dat komt er meer in de buurt! Alleen nu Carafa special III in plaats van Carafa special II.

Nog steeds Wyeast 1272 American ale II. Ben erg benieuwd of die het gaat redden naar 13%. Dus ja, deze staat op de planning, alles is besteld.
Voor de zekerheid maar WLP099 erbij besteld. Kan altijd nog veranderen of misschien later toevoegen.

SanderH

Krijg geen link meer naar de dropbox publieke folder, weer eens iets aangepast wat lekker werkte en nu dus niet meer!

PDF's wil het forum niet laden, die zijn weer te groot. 1 pagina uit een pdf van 10 MB is 4 MB groot?

SanderH

Dan maar even de uitdraaien, uit het boek:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk022a
Naam receptParadox - Brewdog
Brouwdatum26-03-2017
BiertypeStout (Imperial Russian)
Volume20,0 l
Begin SG1,049 SG
Berekende kleur (Morey)79 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)152 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
21,33 lWater uit Zutphen
5,97 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,600 kgPale Ale moutDingemans7 EBC56,5 %
0,800 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC17,4 %
0,350 kgCara 120Dingemans120 EBC7,6 %
0,350 kgDark Crystal moutThomas Fawcett and Sons300 EBC7,6 %
0,200 kgMünchenermoutDingemans15 EBC4,3 %
0,200 kgCarafa Special IIWeyermann1150 EBC4,3 %
0,100 kgCarafa Special IWeyermann900 EBC2,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust65,0 °C2 min.75 min.4,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
60,0 gColumbusbellen15,8%60 min.114,8 IBU
20,0 gColumbusbellen15,8%30 min.29,5 IBU
20,0 gSaazpellets3,8%10 min.3,7 IBU
20,0 gFirst Goldpellets7,5%5 min.4,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,5 l + 2,0 l + 4,0 l getrapte starterAmerican Ale II (1272)bovengist


SanderH

Uit de onlangs gepubliceerde:
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk022a
Naam receptParadox - Brewdog
Brouwdatum26-03-2017
BiertypeStout (Imperial Russian)
Volume20,0 l
Begin SG1,123 SG
Berekende kleur (Morey)143 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)83 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
21,33 lWater uit Zutphen
12,94 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,500 kgPale Ale moutDingemans7 EBC56,5 %
2,000 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC17,4 %
0,875 kgCara 120Dingemans120 EBC7,6 %
0,875 kgDark Crystal moutThomas Fawcett and Sons300 EBC7,6 %
0,500 kgMünchenermoutDingemans15 EBC4,3 %
0,500 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC4,3 %
0,250 kgCaramunich IWeyermann90 EBC2,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust65,0 °C2 min.75 min.1,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
60,0 gColumbusbellen15,8%60 min.63,0 IBU
20,0 gColumbusbellen15,8%30 min.16,2 IBU
20,0 gSaazpellets3,8%10 min.2,0 IBU
20,0 gFirst Goldpellets7,5%5 min.2,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,5 l + 2,0 l + 4,0 l getrapte starterAmerican Ale II (1272)bovengist


SanderH

In het boek staat dus een fout? (kan Mark niets aan doen!)

Ben erg benieuwd of iemand denkt dat die 1272 die 13% gaat halen, denk zelf van niet!

Markiej87

Ik heb wel gemerkt dat de recepten uit DIY dog nogal afwijken van de werkelijkheid. Ik gebruik altijd BrouwHulp om te schalen, zoals je net zelf ook gedaan hebt :)

Verder mbt die gist.. Flink lang maischen, lekker dikke starter erbij en de gist z'n gang laten gaan. Misschien nog kleine beetjes suiker erbij als de vergisting stilvalt.

SanderH

Zat al te denken aan wat suiker toe te voegen. Misschien tijdens de gisting of anders misschien een tweede gist toevoegen. Of misschien gewoon meteen WLP099 (super high gravity).

SanderH

Toch nog eens gekeken naar de 1272:

Citeer1272 All American Ale:
Fruitiger en vlokt meer uit dan 1056, lichtjes nootachtig, zacht, lichtjes zurige afdronk.

Hoge uitvlokking
Vergistingstemperatuur 16° - 22°C
Vergistingsgraad 72% - 76%
Alcohol Tolerance: 10% ABV

Ga denk ik toch maar de 1272 gebruiken voor het begin en dan de WLP099 toevoegen met de suiker om naar de 13% te komen.

Aanvulling of ideén zijn welkom!

Biertje1985

Citaat van: Markiej87 op 26-03-2017  18:53 uIk heb wel gemerkt dat de recepten uit DIY dog nogal afwijken van de werkelijkheid. Ik gebruik altijd BrouwHulp om te schalen, zoals je net zelf ook gedaan hebt :)

Verder mbt die gist.. Flink lang maischen, lekker dikke starter erbij en de gist z'n gang laten gaan. Misschien nog kleine beetjes suiker erbij als de vergisting stilvalt.
Ik ook, de Neon overlord kloon, was veel te heet en van de mango was niks terug te vinden, 2017 hebben ze het pepergehalte nog verder op geschaald.
Het gistprofiel kwam ook totaal niet overeen. Leuk dat DIY dog maar volgens mij veel gebakken lucht, het komt naar mijn idee vaak geen eens in de buurt van de originele receptuur.

Henielma

Ik denk dat die recepten van Brewdog  wel juist zijn maar net zoals het nabrouwen van een recept van een andere hobbybrouwer krijg je toch een ander bier. Je hebt vrijwel altijd andere (batch) grondstoffen, anders bewaarde hop, andere hoeveelheid en vitaliteit gist,  en een compleet andere brouw- en vergistingsinstallatie. Al die zaken hebben ook invloed op de smaak, een recept is maar een deel van het geheel.

Jacques

Citaat van: Henielma op 06-04-2017  21:44 uIk denk dat die recepten van Brewdog  wel juist zijn maar net zoals het nabrouwen van een recept van een andere hobbybrouwer krijg je toch een ander bier. Je hebt vrijwel altijd andere (batch) grondstoffen, anders bewaarde hop, andere hoeveelheid en vitaliteit gist,  en een compleet andere brouw- en vergistingsinstallatie. Al die zaken hebben ook invloed op de smaak, een recept is maar een deel van het geheel.

Klopt helemaal Herman. Het valt mij altijd op dat als we met De Roerstok gezamenlijk brouwen met allemaal dezelfde grondstoffen inclusief het brouwwater er zulke grote verschillen zijn in het uiteindelijke resultaat. Een recept is een deel van het verhaal, het vakmanschap van de brouwer en de apparatuur die gebruikt worden het andere deel.

SanderH

Om het even lekker uit proportie te trekken!

Een verschil tussen 1049 en 1123 komt echt niet van een installatie. Die 1049 komt echt van het invullen met de opgegeven gewichten uit het recept van brewdog. Daar verandert geen installatie iets aan.

Henielma

Ik vertaal die mout gewichten eerst naar procenten en vul het recept in BrouwHulp in procenten in zodat je hun moutverhoudingen krijgt en gebruik dan mijn normale volume en rendement. Komt dan net zo goed uit als een ander recept van jezelf.

SanderH

Citaat van: Henielma op 08-04-2017  12:53 uIk vertaal die mout gewichten eerst naar procenten en vul het recept in BrouwHulp in procenten in zodat je hun moutverhoudingen krijgt en gebruik dan mijn normale volume en rendement. Komt dan net zo goed uit als een ander recept van jezelf.

Maar als je dus het recept en het volume aanhoudt van het boek dan zou je ook dus het opgegeven SG moeten halen als je deze invult zonder de installatie. En dus niet 1049 als het 1123 moet zijn. Geen enkele wijze van invullen, gewicht of percentage kan dit veranderen. Het aanpassen van de hoeveelheden echter wel, zoals je ook kunt zien aan de recepten die ik heb geplaatst en het feit dat de nieuwe PDF wel kloppend is naar sg voor twintig liter. Dus er staat wel degelijk iets verkeerd in de PDF die tot boek is verwerkt.

Underdike

75% rendement? Moet dat niet 5 a 10% hoger zijn? Scheelt alweer ietsje...

Chilobrachys

Citaat van: SanderH op 08-04-2017  17:56 uMaar als je dus het recept en het volume aanhoudt van het boek dan zou je ook dus het opgegeven SG moeten halen als je deze invult zonder de installatie. En dus niet 1049 als het 1123 moet zijn. Geen enkele wijze van invullen, gewicht of percentage kan dit veranderen. Het aanpassen van de hoeveelheden echter wel, zoals je ook kunt zien aan de recepten die ik heb geplaatst en het feit dat de nieuwe PDF wel kloppend is naar sg voor twintig liter. Dus er staat wel degelijk iets verkeerd in de PDF die tot boek is verwerkt.

Er staan wel meer foutjes in ;)

SanderH

Citaat van: Chilobrachys op 09-04-2017  09:41 uEr staan wel meer foutjes in ;)

Ben daar nu inmiddels wel achter, meerdere recepten bekeken en veel komen niet in de buurt van wat ze opgeven als sg. Zelfs niet met 100% omzetting.

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 06-04-2017  23:51 uKlopt helemaal Herman. Het valt mij altijd op dat als we met De Roerstok gezamenlijk brouwen met allemaal dezelfde grondstoffen inclusief het brouwwater er zulke grote verschillen zijn in het uiteindelijke resultaat. Een recept is een deel van het verhaal, het vakmanschap van de brouwer en de apparatuur die gebruikt worden het andere deel.

De verschillen die ik vind, die zijn gewoon te groot, je kan bijvoorbeeld niet met 250 gram mango puree 20 liter bier naar mango laten smaken het komt geen eens in de buurt van de smaak van het orspronkelijke bier.
Die recepten kloppen gewoon niet, het begin SG klopt soms ook niet met de gewichten van de mout, ook al heb je 100% rendement dan haalt je het nog niet.

Leuk die recepten maar alleen interessant om zelf mee te experimenteren, ik denk dat de meeste echt niet kloonwaardig zijn. Brewdog geeft dat ook zelf aan, de recepten zijn een richtlijn.

En nog beter gezegd een commerciële manier om hobbybrouwers te binden aan Brewdog, ze zijn niet voor niets zo succesvol, ze hebben gigantisch veel marketing gedaan.
veel van hun bieren zijn ook nog eens prima te drinken. Ze doen net of ze heel ambachtelijk bezig zijn, maar de waarheid is dat ze vreselijk goed zijn in het aanprijzen van hun product. En dat neem ik ze absoluut niet kwalijk!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.