Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Het visueel volgen van de hergisting op fles  (gelezen 1291 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Het visueel volgen van de hergisting op fles
« Gepost op: 24-03-2017 17:20 u »
Is het jullie wel eens opgevallen dat je de hergisting op de fles visueel kunt volgen.

Het begint met kleine belletjes in de hals van de fles. Vaak zie je dat de dag na het bottelen of de tweede dag.

Na een paar dagen kruipt vervolgens vanaf de bodem van de fles vlokjes gist langs de wand van de fles omhoog.

Na verloop van tijd zakt de gist naar beneden en is de hergisting helemaal afgerond.
Kijk zelf eens of jullie dit herkennen. Mij is het in ieder geval heel vaak opgevallen (beter gezegd het gebeurt bij mij altijd...)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jeroen D

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron ;-)
    • Jeroen Duijvestijn
Re: Het visueel volgen van de hergisting op fles
« Reactie #1 Gepost op: 24-03-2017 21:16 u »
Heb er nooit op gelet. Maar super interessant!

Offline DirkB

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is een website
« Reactie #2 Gepost op: 24-03-2017 22:20 u »
Ah, dat zijn die vlokjes... weer wat geleerd!

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #3 Gepost op: 25-03-2017 01:28 u »
Zitten die vlokjes vaak op dezelfde kant van de fles? Ik heb ook wel eens zoiets waargenomen waarbij ik vermoed dat het te maken heeft met de warme en koude kant in de gistkast (warme luchtstroom).

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #4 Gepost op: 25-03-2017 08:42 u »
De belletjes zijn voor mij altijd een indicatie dat de hergisting op gang is gekomen.

Bert

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #5 Gepost op: 25-03-2017 09:08 u »
Visueel kijken op de drukmeter op een flesje werkt ook prima om de hergisting op fles te volgen. Dit is wel een beetje saai in vergelijking met deze mooie foto's gemaakt tijdens de hergisting maar een drukmeter geeft op zijn minst ook duidelijkheid.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 25-03-2017 09:33 u »
Zitten die vlokjes vaak op dezelfde kant van de fles? Ik heb ook wel eens zoiets waargenomen waarbij ik vermoed dat het te maken heeft met de warme en koude kant in de gistkast (warme luchtstroom).

De vlokjes zitten rondom. Al jaren neem ik het verschijnsel waar. Het gebeurt ook wanneer je het bier niet warm wegzet. Het proces gaat dan wel veel trager. Ik heb het overigens ook vlokjes langs de wand gezien in warme kamers bij commerciŽle brouwerijen die bieren hebben met hergisting op de fles.
Het heeft mij altijd verbaasd dat we het hier op het forum niet zo heel vaak over hebben gehad. Vandaar dat ik een aantal foto's gemaakt heb van mijn laatste en voorlaatste bier (het valt niet mee om het mooi op de foto te krijgen...)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 25-03-2017 09:35 u »
Visueel kijken op de drukmeter op een flesje werkt ook prima om de hergisting op fles te volgen. Dit is wel een beetje saai in vergelijking met deze mooie foto's gemaakt tijdens de hergisting maar een drukmeter geeft op zijn minst ook duidelijkheid.

De visuele controle geeft geen indicatie hoeveel druk er op de fles zit. Dat heb je met een manometer natuurlijk wel.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #8 Gepost op: 25-03-2017 20:30 u »
De visuele controle geeft geen indicatie hoeveel druk er op de fles zit. Dat heb je met een manometer natuurlijk wel.

Of via wifi op je telefoon of computer:

Bert

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 25-03-2017 21:12 u »
Ik trek na 4 of 5 dagen gewoon het 1e flesje open... Dat is voor mij voldoende. Dat je het visueel kunt volgen, zoals je laat zien is logisch... :biersmile:  Je kunt ook een drukmeter op een flesje zetten. :)

Offline mr.chelsea

• Vol lid
  • "Boeckelder, Het andere bier uit het Oosten!"
« Reactie #10 Gepost op: 25-03-2017 21:24 u »
Belletjes zijn me nooit opgevallen eerlijk gezegd, maar de vlokjes die tegen het glas zitten aan de zijkant wel. Ik hou na twee dagen hergisting de fles tegen een lamp en dan vervolgens op de kop en zie ik altijd een "stofwolkje" naar beneden vallen. Voor mij een teken dat het wel goed zit...

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 26-03-2017 21:49 u »
Ik trek na 4 of 5 dagen gewoon het 1e flesje open... Dat is voor mij voldoende. Dat je het visueel kunt volgen, zoals je laat zien is logisch... :biersmile:  Je kunt ook een drukmeter op een flesje zetten. :)

Prima methode, en vanaf dat moment om de paar dagen nog eentje om het verloop bij te houden ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 26-03-2017 21:55 u »
Prima methode, en vanaf dat moment om de paar dagen nog eentje om het verloop bij te houden ;)

Natuurlijk kun je een flesje open trekken. Ik ben echter dit topic begonnen om te laten zien dat je zonder een fles te openen zicht kunt krijgen van het verloop van de hergisting,

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #13 Gepost op: 26-03-2017 21:59 u »
Natuurlijk kun je een flesje open trekken. Ik ben echter dit topic begonnen om te laten zien dat je zonder een fles te openen zicht kunt krijgen van het verloop van de hergisting,

Eens, bedankt voor de mooie foto's en uitleg :) Heb er zelf nog nooit naar gekeken gebiedt mij de eerlijkheid te zeggen :D

Offline Mario72

• Vol lid
  • Thuisbrouwerij De Gouwe Knakker
« Reactie #14 Gepost op: 26-03-2017 22:05 u »
Nooit geweten dat het visueel zo goed te zien is. Ga bij mijn eigen bieren het ook in de gaten houden. Bedankt Jacques.