Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Schoonmaakvraag  (gelezen 1412 keer)

Offline BramvH

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Schoonmaakvraag
« Gepost op: 21-03-2017 10:51 u »
Hallo medebrouwers,

Vanuit mij een algemene schoonmaakvraag:

Na het bottelen reinig ik vanzelfsprekend het gistvat grondig zodat er geen schimmels etc kunnen ontstaan. Nu is mijn vraag, wanneer er weer een nieuwe batch van start gaat, reinig je dan nogmaals het gistvat of is dit nu al schoon genoeg?

(De reiniging die ik vantevoren heb toegepast: Uitspoelen met heet water, Uitsoppen, Uitspoelen, Chemi Pro OXI spoeling, uitspoelen, drogen)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Re: Schoonmaakvraag
« Reactie #1 Gepost op: 21-03-2017 10:51 u »
Ontsmetten voor opnieuw gebruik.

Offline Thamerdal

• Super lid
  • ABV De Bierkaai
    • Thamersch
« Reactie #2 Gepost op: 21-03-2017 10:52 u »
Hallo medebrouwers,

Na het bottelen reinig ik vanzelfsprekend het gistvat grondig zodat er geen schimmels etc kunnen ontstaan. Nu is mijn vraag, wanneer er weer een nieuwe batch van start gaat, reinig je dan nogmaals het gistvat of is dit nu al schoon genoeg?

(De reiniging die ik vantevoren heb toegepast: Uitspoelen met heet water, Uitsoppen, Uitspoelen, Chemi Pro OXI spoeling, uitspoelen, drogen)

Na het bottelen gewoon uitsoppen/spoelen. Pas bij opnieuw ingebruik nemen reinigen met Oxi of Starsan. Althans, zo doe ik het.  :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 21-03-2017 22:23 u »
Hallo medebrouwers,

Er is ongekend veel geschreven op dit forum over het schoonmaken en desinfecteren. Kijk eens bij de tag reinigen/desinfecteren

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 21-03-2017 23:02 u »
De reiniging die ik vantevoren heb toegepast: Uitspoelen met heet water, Uitsoppen, Uitspoelen, Chemi Pro OXI spoeling, uitspoelen, drogen

Pffff... Ik word al moe als ik dit lees. Ik zou hem ook nog even uitkoken en in de magnetron doen om echt zeker te zijn. :P   Volgens mij snap je het nog niet helemaal.

Na gebruik gewoon visueel schoon maken. Sopje is meer dan genoeg. En voor gebruik ff ontsmetten. En verder niet moeilijk doen door alles 10x te doen. ;)

Offline Martijn0172

• Senior lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 21-03-2017 23:11 u »
Ik heb een paar keer gebrouwen, de eerste paar keer maakte ik mijn gistingsvat schoon met afwasmiddel den een borstel direct na gebruik. En 'desinfecteerde' ik het met Oxi wanneer ik het weer ging gebruiken. De laatste keer maakte ik het schoon met Oxi na gebruik en desinfecteerde ik het met starsan voor gebruik. Het viel mij op dat bij mijn eerste manier ik na het schoonmaken ik nog steeds een sterke geur rook, met oxi schoonmaken was er geen sprake van een geur na de eerste schoonmaak

Offline Vinifera

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 22-03-2017 18:22 u »
Ik doe het ook zoals Thamerdal

Mvg

Online Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #7 Gepost op: 28-03-2017 20:42 u »
Volgens mij snap je het nog niet helemaal.
Volgens mij heb je echt geen idee hoe enorm bot jij af en toe over kunt komen in je reacties, en dan druk ik me nog subtiel uit.

BramvH is duidelijk nieuw op dit forum met 9 posts en dus wellicht ook nieuw in het hobbybrouwen. Nogal wiedes dat hij zaken wellicht niet helemaal snapt, daarom stelt hij de vraag hier ook. Zo'n in mijn ogen nutteloze toevoeging van jou gaat hem nou niet echt een warm welkom op dit forum en in de hobbybrouw-wereld geven.

Mijn tip aan jou zou zijn, hou je voortaan wat in als je een lompe opmerking wilt plaatsen, zeker jegens een nieuweling.

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #8 Gepost op: 28-03-2017 23:40 u »
Na het bottelen gewoon uitsoppen/spoelen. Pas bij opnieuw ingebruik nemen reinigen met Oxi of Starsan. Althans, zo doe ik het.  :)

Ook zo.

Offline Roelof

• Senior lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #9 Gepost op: 29-03-2017 11:13 u »
Volgens mij heb je echt geen idee hoe enorm bot jij af en toe over kunt komen in je reacties, en dan druk ik me nog subtiel uit.

BramvH is duidelijk nieuw op dit forum met 9 posts en dus wellicht ook nieuw in het hobbybrouwen. Nogal wiedes dat hij zaken wellicht niet helemaal snapt, daarom stelt hij de vraag hier ook. Zo'n in mijn ogen nutteloze toevoeging van jou gaat hem nou niet echt een warm welkom op dit forum en in de hobbybrouw-wereld geven.

Mijn tip aan jou zou zijn, hou je voortaan wat in als je een lompe opmerking wilt plaatsen, zeker jegens een nieuweling.
Ha ha. Citaat van Oscar is om 23.02 uur gepost. Na 22.00 uur wordt Oscar altijd een beetje cynisch. Ik weet niet hoe dat komt. Anders is ie best aardig.  ;D

Offline Thamerdal

• Super lid
  • ABV De Bierkaai
    • Thamersch
« Reactie #10 Gepost op: 29-03-2017 11:15 u »
Ik weet niet hoe dat komt.

:proost: :proost: :proost:

Offline Sint Maarten

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
  • Leven in de brouwerij! www.debierkaai.net
« Reactie #11 Gepost op: 29-03-2017 14:39 u »

Ik keur dit bericht goed
(= vertaald vanuit het Engelse "I approve this message")

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #12 Gepost op: 29-03-2017 15:40 u »
Ik keur dit bericht goed
(= vertaald vanuit het Engelse "I approve this message")
Mee eens. (En na 22:00 cranky lijkt me geen excuus zijn, newbie pesten is not done)

Offline JamMasterJustin

• Vol lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #13 Gepost op: 30-03-2017 13:53 u »
Om Bram een hart onder de riem te steken: ik maakte in het begin ook zo schoon. Maar ik kwam er al snel achter dat het overbodig is. Alles voor het koken moet voor het oog schoon zijn (sopje is voldoende). Alles na het koken kan infecties veroorzaken (omdat je niet meer kookt en bacterien daardoor niet worden gedood) en moet dus zowel worden gereinigd en ontsmet

Tags: