Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Bouwen iSpindel op basis van een bouwpakket  (gelezen 12541 keer)

Offline wh_birra

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Bouwen iSpindel op basis van een bouwpakket
« Reactie #75 Gepost op: 09-10-2017 12:00 u »
Waarom niet?
Je grafiek begint dan alleen op een ander punt maar je kan wel de rest van de vergisting volgen.

Dacht i.v.m. besmetting of zo? Ga het gewoon doen :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline malzrohr

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #76 Gepost op: 11-10-2017 09:30 u »
Aan de kleurcodes van de weerstanden denk ik te zien dat de 470 Ohm en 4.7k Ohm weerstanden zijn verwisseld op de printplaat. Eerst dat maar eens herstellen...

Nu de 470 Ohm en 4k7 Ohm weerstanden op de juiste plek zitten kom de iSpindel nu uit de deep sleep en upload de data naar ubidots volgens ingesteld interval.

Offline Triplezzz

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Triplezzz.nl
« Reactie #77 Gepost op: 11-10-2017 11:02 u »
Dacht i.v.m. besmetting of zo? Ga het gewoon doen :)

De Ispindel moet natuurlijk wel schoon zijn.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #78 Gepost op: 16-10-2017 22:36 u »
Dit zijn de verbindingen aan de onderzijde van het printje.

Hieronder nog een elektrisch schema van het geheel. Misschien dat het dan wat duidelijke wordt.

Ziet er mooi uit maar ik begrijp de functie niet van die 230K resistor, tussen de DS18b20 +3.3v en A0 niet, wat is de meerwaarde van deze weerstand want ik gebruik altijd de DS18b20 alleen met een 4k7 weerstand tussen de data en +.

Ik ben ook een (soort) gelijk apparaatje aan het maken, alleen dan in een oude whitelabs gist buisje, ofwel nog even wat kleiner, en dat past nog ook zover.
(als er mensen nog lege whitlabs vials hebben hou ik me aanbevolen)

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #79 Gepost op: 17-10-2017 10:43 u »
Ik denk dat die 230 K gebruikt wordt om de batterij spanning te meten, A0 is analoog in.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #80 Gepost op: 17-10-2017 11:27 u »
Ik denk dat die 230 K gebruikt wordt om de batterij spanning te meten, A0 is analoog in.

Ja inderdaad, ik bedacht het me toen ik gisteren in bed lag opeens. dat moet wel kloppen ja. word krap want ik probeer iets te fabriceren in een 50 ml whitelabs vial, en daar wil ik het minimale in stopen. zover gaat het goed, maar ik denk dat de esp, de laadregelaar en de gyro direct op een pcb te bakken zodat het 1 plaatje word met alles erop. Met een 17650 batterij, dus het moet nog minder stroom verbruiken. Dat lukt ook wel want die losse bordjes op elkaar zijn niet echt efficiŽnt met stroom.

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #81 Gepost op: 17-10-2017 13:30 u »
Maar of die componenten op 3 of op 1 bordje zitten maakt voor je stroomverbruik niets uit, tenzij je componenten weglaat die niet gebruikt worden zoals pullups. Ik meen dat de wemos al gestript moet zijn van enkele componenten om de batterij langer te kunnen gebruiken.

Wordt wel proppen in een 50 ml buisje.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #82 Gepost op: 17-10-2017 14:34 u »
Maar of die componenten op 3 of op 1 bordje zitten maakt voor je stroomverbruik niets uit, tenzij je componenten weglaat die niet gebruikt worden zoals pullups. Ik meen dat de wemos al gestript moet zijn van enkele componenten om de batterij langer te kunnen gebruiken.

Wordt wel proppen in een 50 ml buisje.
Ik heb mogelijk het eea gevonden, in het laadcircuit en met een esp8266 12e ipv een wemos. de power mosfet van de 6-axis mpu6050 is niet nodig. hier zitten onnodig veel componenten op voor het gebruik zoals we doen met de ispindel.  de accelerometer die erbij zit is niet nodig. alleen de tilt willen we meten. het is marginaal maar toch.

Leds laat ik weg behalve een laad en batterijvol indicator die tijdens het gebruik uit zijn. ook de ch340 ftdi zit er niet op. dat moet dan serieel of via een arduino.

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #83 Gepost op: 17-10-2017 21:23 u »
Dat is nog aardig wat aan onderdelen die kunnen vervallen. Een kale ESP had ik al bedacht.

Programmeren kan toch ook met een externe ftdi die je er los aanhangt. Als je het goed doet is dat eenmalig, updates kunnen eventueel via wifi gedaan worden.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #84 Gepost op: 17-10-2017 21:25 u »
Dat is nog aardig wat aan onderdelen die kunnen vervallen. Een kale ESP had ik al bedacht.

Programmeren kan toch ook met een externe ftdi die je er los aanhangt. Als je het goed doet is dat eenmalig, updates kunnen eventueel via wifi gedaan worden.

Precies, die Ch340 die op een wemos zit, en overigens de grootste stroomvreter is bij gebruik kan vervallen. Ik weet niet of de ispindel wifi update ondersteund.

edit :
Ik ben ermee bezig, het gaat heel langszaam want het werken op chip niveau is andere koek, en ik krijg ook steeds nieuwe ingevingen,
laden zal wel via usb gebeuren. Als er nog veel ruimte overblijft dan denk ik dat ik toch een FTDI of CH340 implementeer.

Het laadcircuit is gereed, en die tweede IC dat is de gyro, zo zie je dat het best wel te versimpelen is, de ESP8266 zit aan de achterkant.

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #85 Gepost op: 17-10-2017 21:51 u »
Mooi.

Volgens mij is in het ispindel ontwerp de ftdi buiten gebruik als de usb niet aangesloten is. Ik denk eigenlijk altijd, ik meen dat er een diode tussen zit. De schema's van de wemos modules staan gewoon ergens op het internet, het is ten slotte open source hardware.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #86 Gepost op: 17-10-2017 22:41 u »
Mooi.

Volgens mij is in het ispindel ontwerp de ftdi buiten gebruik als de usb niet aangesloten is. Ik denk eigenlijk altijd, ik meen dat er een diode tussen zit. De schema's van de wemos modules staan gewoon ergens op het internet, het is ten slotte open source hardware.

Een Wemos gebruikt een CH340, Chinese FT232. De diode zal toch volgens mij toch wat spanning doorlaten (0.7 V) en dat telt mee omdat ik het verbruik echt wil minimaliseren. Ik heb de FTDI weg gelaten. Ik denk dat ik morgen opnieuw begin want het is een bordje spaghetti geworden. De traces zal ik efficiŽnter moeten trekken.

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #87 Gepost op: 18-10-2017 11:07 u »
Ik zie al dat de diode waar ik het over had tussen de USB connector en de spanningsregelaar zit. Daar heb je dus niets aan. Je zult die diode achter de spanningsregelaar moeten zetten (skotky of andere met lage forward spanning). Tenzij de spanningsregelaar geen stroom verbruikt als er alleen 3,3 Volt op staat. Kortom, veel datasheets raadplegen.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #88 Gepost op: 18-10-2017 11:36 u »
Ik zie al dat de diode waar ik het over had tussen de USB connector en de spanningsregelaar zit. Daar heb je dus niets aan. Je zult die diode achter de spanningsregelaar moeten zetten (skotky of andere met lage forward spanning). Tenzij de spanningsregelaar geen stroom verbruikt als er alleen 3,3 Volt op staat. Kortom, veel datasheets raadplegen.

Ik neem aan dat je met de spanningdregelaar de laadregelaar van de batterij bedoelt. De TP4056. De batterij zit direct aangesloten op de ESP zonder tussenkomst van extra regelaars.

De laadregelaar heeft een mosfet ingebouwd zitten, wanneer de batterij niet geladen word is het circuit fysiek gescheiden.

Hij houdt via een andere pin de spanning van de batterij in de gaten het stroompje dat daarbij loopt is lager dan 1 uA. Dat is noodzakelijk. Ik zie wel dat ik iets over het hoofd heb gezien door jou bericht. Ik moet de verbruikers via de TP4056 laten lopen. anders is er geen ontlaadbeveiliging. Als die li-ion batterij te ver ontladen is dan kan deze niet meer geladen worden.  8)

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #89 Gepost op: 18-10-2017 15:58 u »
Ik bedoelde eigenlijk de 5v -> 3,3v regelaar die vast op de wemos print zit, die dus de esp en andere ic's voedt met 3,3 Volt. Ik heb me niet zo verdiept in de ispindel dat ik al die details weet hoe het opladen gedaan wordt en wat er gebeurt als je de usb aansluit om software te installeren.

Ik zit ook niet echt te springen om de vergisting via wifi te volgen. Neemt niet weg dat het wel een mooi systeem is.

Ik kan wel kijken via de wifi en een oude smartphone:

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #90 Gepost op: 18-10-2017 23:10 u »
Ja die voltage regulator is en LM1117, prima ding. Helaas is het zo dat deze een vrij hoge drop out spanning heeft,
niet ideaal voor batterij gebruik. Daarom ben ik overgestapt op een DS9013. Drop-out spanning houd in spanning uit + dropout = minimale ingangsspanning
Bij de DS9013 is dat 250mV dus die gaat uit bij 3.55 volt, ideaal want dat is precies het punt waarop een LI-ION batterij leeg is.
Bovendien is deze liniaire regulator iets efficiŽnter, het verlies bij een liniaire voltage regulator kan vrij groot zijn. (Zo maar 30% verlies)

Ik ben heel wat zoekwerk aan het doen en datasheets aan het doorspitten om te kijken waar er nog winst te behalen is.

Ik moet de traces nog nalopen maar ik heb alles goed passend op een printplaatje die in een Whitelabs 55 mL vial past.  :nut:

Offline RoyB

• Junior lid
  • **
  • Met mijn neus in de schuimkraag gevallen.
« Reactie #91 Gepost op: 19-10-2017 14:12 u »
Goed nieuws!

Ondertussen levert 3D mechatronics totaalpakketten met alle onderdelen die nodig zijn om een iSpindel te bouwen!

Er zit ook een printplaat bij, dus je hoeft niet meer zelf draadbruggen te solderen.

De soldeerskills die nodig zijn voor dit pakket zijn dan ook voor beginners met simpel gereedschap te doen.

Hier te bestellen:
http://www.3d-mechatronics.de/en/ispindel-diy-set_151.html

Kosten zijn 47,45 euro.  ex. verzendkosten

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #92 Gepost op: 19-10-2017 14:32 u »
Goed nieuws!

Ondertussen levert 3D mechatronics totaalpakketten met alle onderdelen die nodig zijn om een iSpindel te bouwen!

Er zit ook een printplaat bij, dus je hoeft niet meer zelf draadbruggen te solderen.

De soldeerskills die nodig zijn voor dit pakket zijn dan ook voor beginners met simpel gereedschap te doen.

Hier te bestellen:

Dat verkopen ze al een tijdje. Is een leuk pakettje en inderdaad niet al te lastig.

Offline RoyB

• Junior lid
  • **
  • Met mijn neus in de schuimkraag gevallen.
« Reactie #93 Gepost op: 19-10-2017 14:42 u »
Dat verkopen ze al een tijdje. Is een leuk pakettje en inderdaad niet al te lastig.

Tot in ieder geval 2 maanden terug leverden ze alleen met breadboard en dat hield wat posters in dit draadje tegen..
Printje maakt het een stuk makkelijker, ik dacht ik deel ff de update,

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #94 Gepost op: 19-10-2017 14:49 u »
Tot in ieder geval 2 maanden terug leverden ze alleen met breadboard en dat hield wat posters in dit draadje tegen..
Printje maakt het een stuk makkelijker, ik dacht ik deel ff de update,

Dank voor het delen, zal me eens gaan verdiepen! En de prijs is inderdaad interessant!

Offline Grooviee

• Boven 10 berichten
  • *
    • De Lekke Ketel
« Reactie #95 Gepost op: 19-10-2017 18:06 u »
Goed nieuws!

Hier te bestellen:

De PCB is ook los te krijgen via https://pcbs.io/share/8gbKR mocht je niet het hele pakket willen kopen.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #96 Gepost op: 19-10-2017 20:55 u »
Dat is een hele mooie link. En erg goedkoop.

Offline Grooviee

• Boven 10 berichten
  • *
    • De Lekke Ketel
« Reactie #97 Gepost op: 20-10-2017 12:00 u »
Dat is een hele mooie link. En erg goedkoop.
Ik heb er laatst een paar besteld en ze zijn goed te solderen. Je moet alleen opletten als je de db18b20-sensor erop soldeert, want de aansluitingen zitten erg dicht bij elkaar.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #98 Gepost op: 20-10-2017 22:28 u »
Fijn dat er nu een echt printje in het pakket van 3D mechatronics zit. Dat maakt de drempel om zelf een iSpindel in elkaar te zetten een stuk kleiner lijkt me.