Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Fermentasaurus Uni Tank  (gelezen 9207 keer)

Offline Ansius

• Senior lid
  • Land: nl
  • Het komt er niet uit!
Re: Fermentasaurus Uni Tank
« Reactie #100 Gepost op: 12-11-2017 10:55 u »
Vergisten onder druk geeft cleanere bieren, is zeer goed voor pils en IPA's zonder estervorming. Bieren die veel esters nodig hebben zullen beter niet onder druk vergist worden, wel kan je in het begin van de gisting direct aan hogere temperatuur vergisten als je onder druk gaat, er worden zo bijna geen esters gevormd en toch is de temperatuur relatief hoog bij de opstart. Ik heb onlangs een druksetje gemaakt op mijn Chinese CCT en ga er binnenkort een eerste keer mee werken, ben benieuwd. De max. druk is nu ingesteld op 1 Bar, heb het gewoon laten "proefdraaien" met water, suiker, gist en gistvoeding om te kunnen "fijnregelen" zonder de stress er een brouwsel aan te verliezen of andere verrassingen te voorkomen...  :brouwen:
http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/drukset_CCT.jpg
http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/drukset_CCT2.jpg

Heeft EBC hier nog wat aan toe te voegen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #101 Gepost op: 12-11-2017 15:38 u »
Heeft EBC hier nog wat aan toe te voegen?

Je zult inderdaad een instelbare drukregelaar moeten installeren. En dan hopen dat die goed functioneert.

Maar wat indien je wat veel gistschuim krijgt? Een blow-off heb je niet en je regelaar zit er zo vol mee. Dan werkt hij hoogstwaarschijnlijk niet meer.

En als dat ding ontploft hoop je dat er niemand in de buurt is. Dan heb je geluk, maar dan heb je nog wel 20 liter bier tegen je plafond en muren zitten. Happy cleaning!

Offline HermanH

• Senior lid
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #102 Gepost op: 12-11-2017 19:25 u »
Je zult inderdaad een instelbare drukregelaar moeten installeren. En dan hopen dat die goed functioneert.
Maar wat indien je wat veel gistschuim krijgt? Een blow-off heb je niet en je regelaar zit er zo vol mee. Dan werkt hij hoogstwaarschijnlijk niet meer.
En als dat ding ontploft hoop je dat er niemand in de buurt is. Dan heb je geluk, maar dan heb je nog wel 20 liter bier tegen je plafond en muren zitten. Happy cleaning!

Daar kan je op voorhand wel iets aan doen, denk ook dat onder druk er iets minder schuim zal geproduceerd worden, en natuurlijk een WM-gist ga je dan niet gebruiken omdat deze gist en het uiteindelijke bier daarmee veel esters vraagt, hieronder een voorbeeld van zo'n product:
http://www.thehomebrewcompany.ie/antifoam-vinoferm-100-ml-p-1597.html of bvb http://www.ebay.com.au/itm/2-PACK-Kerry-FERMCAP-S-Anti-Foam-Agent-5-Ounce-Wort-Boil-Over-Homebrew-Beer-/281597421359 Je kan ook je gistvat maar voor de helft vullen, is ook een optie natuurlijk.
Maar inderdaad, als de klep faalt zal de druk snel oplopen, bij mijn test stond de CCT in 6 uur tijd op 1 Bar, doch eer een rvs CCT zal barsten zal dat al ettelijke kilotjes druk moeten zijn denk ik...   :brouwen:

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #103 Gepost op: 12-11-2017 19:40 u »

Een extra overdrukventiel in de leiding of deksel zetten. Loopt het in ieder geval met een sisser af.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #104 Gepost op: 12-11-2017 19:47 u »

Overschuimers zijn inderdaad vervelend bij het onder druk vergisten. Op de Fermantasaurus zit volgens mij een overdruk ventiel (zoiets als op een soda keg). Dit is naast de drukregelaar een tweede mogelijkheid om (automatisch) overdruk af te laten. Nu ben ik een 60 liter vat gewend om 18 .. 30 liter in te vergisten. Hiermee heb ik nooit een blow off nodig gehad. Maar met zo'n 35 liter Fermentasaurus zal ik hier wel beter op moeten letten.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #105 Gepost op: 12-11-2017 20:08 u »
De Fermentasaurus is gemaakt om met waterslot te vergisten. Daarna kan je het bier carboniseren.

Vergisten onder druk is je eigen verantwoordelijkheid.

Ik zou het niet doen, ik zie er ook geen enkele reden toe. Het levert je niks op. Vergelijk die arme 20 liter niet met de 20+ hl tanks in grote brouwerijen. Maak jezelf niet groter dan je bent.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #106 Gepost op: 12-11-2017 20:09 u »
Daar kan je op voorhand wel iets aan doen, denk ook dat onder druk er iets minder schuim zal geproduceerd worden, en natuurlijk een WM-gist ga je dan niet gebruiken omdat deze gist en het uiteindelijke bier daarmee veel esters vraagt, hieronder een voorbeeld van zo'n product:
http://www.thehomebrewcompany.ie/antifoam-vinoferm-100-ml-p-1597.html of bvb http://www.ebay.com.au/itm/2-PACK-Kerry-FERMCAP-S-Anti-Foam-Agent-5-Ounce-Wort-Boil-Over-Homebrew-Beer-/281597421359 Je kan ook je gistvat maar voor de helft vullen, is ook een optie natuurlijk.
Maar inderdaad, als de klep faalt zal de druk snel oplopen, bij mijn test stond de CCT in 6 uur tijd op 1 Bar, doch eer een rvs CCT zal barsten zal dat al ettelijke kilotjes druk moeten zijn denk ik...   :brouwen:

Dat antischuimspul kan je gewoon bij Brouwland kopen. Het is een siliconenproduct. Werkt prima, ook tijdens het koken, maar je moet het wel in je bier willen hebben.
Het probleem is dat blow-off altijd gebeurt als je er niet bent. Je kan niet de hele dag naast je Fermentasaurus gaan zitten. Maar goed, doe wat je niet laten kan. Als je werkelijk denkt dat je bier er beter van wordt...  :weetniet:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #107 Gepost op: 12-11-2017 20:14 u »
Overschuimers zijn inderdaad vervelend bij het onder druk vergisten. Op de Fermantasaurus zit volgens mij een overdruk ventiel (zoiets als op een soda keg). Dit is naast de drukregelaar een tweede mogelijkheid om (automatisch) overdruk af te laten.

Ook dat ventiel faalt bij overschuimen...

Offline HermanH

• Senior lid
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #108 Gepost op: 12-11-2017 22:24 u »
Dat antischuimspul kan je gewoon bij Brouwland kopen. Het is een siliconenproduct. Werkt prima, ook tijdens het koken, maar je moet het wel in je bier willen hebben.
Dat weet ik, en ook dat jij daar (soms?) werkt, dus die link heb ik niet geplaatst, ik wou geen belangenvermenging insinueren...

Het probleem is dat blow-off altijd gebeurt als je er niet bent. Je kan niet de hele dag naast je Fermentasaurus gaan zitten. Maar goed, doe wat je niet laten kan. Als je werkelijk denkt dat je bier er beter van wordt ...  :weetniet:
Ik heb 2 rvs CCT's, dus ik ben er gerust in dat deze tegen een pak meer druk kunnen dan die Fermentasaurus mocht er iets met mijn drukventiel gebeuren, en ook, ik regel meestal mijn brouwsels (ook al waren deze nog niet onder druk) dat tegen ik op reis ben of het huis uit moet voor een paar dagen, dat er geen handelingen moeten gebeuren of een vergisting bezig is, ik heb momenteel 2 zonen thuis die de boel in het oog kunnen houden, dus daar zit het wel sneu. En of mijn bier er beter van gaat worden zal ik de komende brouwsels wel ondervinden, in ieder geval, een tripel ga ik niet onder druk vergisten, maar dit houdt de hobby boeiend, experimenteren kan geen kwaad en het is soms leerrijk...  :brouwen:

Offline RoyB

• Junior lid
  • **
  • Met mijn neus in de schuimkraag gevallen.
« Reactie #109 Gepost op: 14-11-2017 08:13 u »

Een drukregelaar voor gas zou wellicht verstoppen. Bij een druk waarbij het cilinder zou springen zou er echter zelfs nog een skippybal doorheen komen denk ik... maar goed, inderdaad beter geen risico lopen. Er zijn ook drukregelaars op de markt die met vloeistoffen en vuiligheid overweg kunnen, zijn niet eens veel duurder. Ik zou dan ook altijd de juiste drukregelaar kiezen.