Goede hergisting op fles versus lagertijd

Gestart door Oscar, 06-03-2017 23:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Ik heb nu al voor de 3e keer een batch bier die problemen heeft met de hergisting op fles... >:( :(  En ik snap er nog niet veel van hoe dit nu kan... Dus even gekeken of er een 'link/lijn' zat in de bieren waarbij dit voorkwam. Nu lager is al mijn bieren warm, dus op dezelfde temperatuur als de hoofdvergisting.  Normaal gesproken vergist ik 1 week, hevel over, en lager(warm) 1 week daarna bottelen. 

Bij de bieren waarbij de hergisting niet op gang kwam is de lagertijd dus net iets langer geweest... dus ipv 7 dagen 10 dagen tot 2-3 weken... ::)

Het lijkt het mij toch raar dat door een langere lagertijd er te weinig gist aanwezig is om een gezonde na vergisting op fles te krijgen...???  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Ik tast nog in het duister... :weetniet:

muldereric

Hoeveel bottelsuiker voeg je toe voor de hergisting op fles?

Oscar

Citaat van: muldereric op 06-03-2017  23:29 uHoeveel bottelsuiker voeg je toe voor de hergisting op fles?

± 6 gram/liter.  Daar ligt het niet aan... En ik meng het ook goed... :brouwen:

muldereric

Waar bewaar je de flessen na het bottelen, ook eerst een week warm (om nagisting op gang te krijgen)?

Oscar

Citaat van: muldereric op 06-03-2017  23:47 uWaar bewaar je de flessen na het bottelen, ook eerst een week warm (om nagisting op gang te krijgen)?

Kijk even naar het aantal berichten dat ik reeds gepost heb...  ;) Ik brouw als sinds 1998 thuis en ben al ± 7 jaar als commercieel brouwer werkzaam.... :brouwen:

Geen vragen stellen die voor de hand liggen. Ik weet wel wat ik doe... Ben dus geen beginner. ;) :brouwen:

Flessen na bottelen dus gewoon op kamertemperatuur (18-21°C)  :)

muldereric

Probeer alleen maar mee te denken. Weet dat je geen beginner bent Oscar 😃.

Haagse Wouter

Ik ga me ook bij de club van voor de hand liggende antwoorden.

Gewoon toeval waarschijnlijk.

guuz

Citaat van: Oscar op 06-03-2017  23:58 uKijk even naar het aantal berichten dat ik reeds gepost heb...  ;) Ik brouw als sinds 1998 thuis en ben al ± 7 jaar als commercieel brouwer werkzaam.... :brouwen:

Geen vragen stellen die voor de hand liggen. Ik weet wel wat ik doe... Ben dus geen beginner. ;) :brouwen:

Flessen na bottelen dus gewoon op kamertemperatuur (18-21°C)  :)

Heb ik ook wel eens gehad, maar flessen gaan na bottelen mij mij nu steevast op 24-25 ºC en dat bevalt mij veel beter en dit probleem niet meer gehad, ook na pas 2 tot 3 weken wachten met bottelen.

muldereric

Zou het zo kunnen zijn dat door de relatief langere lagertijd er teveel gist inactief is geworden en naar de bodem is gezakt? Werk je met een bottel gist Oscar of ga je er van uit dat er nog voldoende gist rondzwerft in je bier?

Sander van Dijk

Om nog even naar een link tussen de bieren waarbij de hergisting niet op gang komt te kijken. Waren dit ook  allemaal zware bieren?

Is bij deze bieren de hergisting ook helemaal niet meer spontaan op gang gekomen of duurde het gewoon wat langer?

Sander van Dijk

Zat er nog een link in de ent hoeveelheid bij deze bieren? Ik heb wel eens gelezen als je erg veel gist ent, door bijvoorbeeld een slurrie van een vorig brouwsel te gebruiken, je minder gist vermeerdering krijgt en uiteindelijk veel gistcellen krijgt die al oud zijn en minder vitaal wat bij vooral zwaardere bieren problemen zou kunnen geven met de hergisting.

Oscar

Citaat van: muldereric op 07-03-2017  00:49 uof ga je er van uit dat er nog voldoende gist rondzwerft in je bier?

Dit dus....

Citaat van: Sander van Dijk op 07-03-2017  02:42 uWaren dit ook  allemaal zware bieren?

Nee... Max 7% geen zwaar spul dus...

Citaat van: Sander van Dijk op 07-03-2017  02:42 uIs bij deze bieren de hergisting ook helemaal niet meer spontaan op gang gekomen

Nagisting is niet of nauwelijks op gang gekomen...

Citaat van: Sander van Dijk op 07-03-2017  02:47 uZat er nog een link in de ent hoeveelheid bij deze bieren?

Nee vrijwel niet, gezonde hoofdgisting dmv van korrelgist of een starter...

Citaat van: Sander van Dijk op 07-03-2017  02:47 uIk heb wel eens gelezen als je erg veel gist ent, door bijvoorbeeld een slurrie van een vorig brouwsel te gebruiken, je minder gist vermeerdering krijgt en uiteindelijk veel gistcellen krijgt die al oud zijn en minder vitaal wat bij vooral zwaardere bieren problemen zou kunnen geven met de hergisting.

In het verleden vaker gewerkt met slurry van een vorig brouwsel zonder problemen... :biersmile: :brouwen:

Sander van Dijk


Citaat van: Oscar op 07-03-2017  06:59 uDit dus....

Nee... Max 7% geen zwaar spul dus...

Nagisting is niet of nauwelijks op gang gekomen...

Nee vrijwel niet, gezonde hoofdgisting dmv van korrelgist of een starter...

In het verleden vaker gewerkt met slurry van een vorig brouwsel zonder problemen... :biersmile: :brouwen:

Vreemd.. héél vreemd!  1,5 tot 2 weken laten staan na het overhevelen vind ik niet zo lang. Ik heb bieren wel vaker 1,5 week op 3 graden laten staan. Ik wilde dan bijvoorbeeld 2/3 dagen koud lageren, maar dan liep het bottelen wat uit. Dat gaf geen enkel probleem met de hergisting. Maar ik moet wel zeggen dat ik bijna nooit overhevel.

Zit er bij jou veel calcium in het leidingwater? Misschien een combinatie van een wat flocculentere gist (i.c.m. veel calcium?), met het overhevelen na pas één week, waardoor er al meer gist is neergeslagen en dan door de wat langere lagertijd er toch teveel gist uitzakt.

Jeroen D

Nog een voor de hand liggende vraag:

Wat zijn de overeenkomsten tussen de brouwsels waarbij het mislukt? Bepaalde type gist/mout/hop batch/melkzuur/werkmethode die afwijkt van de anderen?
Zijn het de láátste 3 brouwsels of zat er ook een tussendoor die wel werkte?

Wellicht iets in de installatie: temperatuur regelaar die stuk is, als je zoiets gebruikt. Ik las van de week een stc die op hol was geslagen.

En voor iemand die 7 jaar brouwt, de term is her(!)gisten op fles. [emoji12]

Martijn0172

Ik kan me zo voorstellen dat het met een commerciële hoeveelheid een hels karwei is maar de tip, die al vaker genoemd is op dit forum, de flessen schudden en ondersteboven weg zetten geprobeerd ? Dit heeft bij mij gewerkt met een Westmalle tripel kloon die na 3 weken amper druk had opgebouwd, een anderhalve week later goed op druk

Haagse Wouter

Door twee punten kun je altijd een rechte lijn trekken.

Sander van Dijk

Citaat van: Martijn0172 op 07-03-2017  07:55 uIk kan me zo voorstellen dat het met een commerciële hoeveelheid een hels karwei is maar de tip, die al vaker genoemd is op dit forum, de flessen schudden en ondersteboven weg zetten geprobeerd ? Dit heeft bij mij gewerkt met een Westmalle tripel kloon die na 3 weken amper druk had opgebouwd, een anderhalve week later goed op druk
Dit gaat volgens mij niet over een commercieel brouwsel, maar een thuisbrouwsel.

Amateurke

Citaat van: Oscar op 06-03-2017  23:58 u...ik weet wel wat ik doe......
Echt?
(dit zou een antwoord van Oscar kunnen zijn...)

muldereric

Citaat van: Amateurke op 07-03-2017  08:45 u
Citaat van: Oscar op 06-03-2017  23:58 u...ik weet wel wat ik doe......

Echt?
(dit zou een antwoord van Oscar kunnen zijn...)
Het is ook een antwoord van Oscar...?

JamMasterJustin

Ik ben niet zo ervaren als jij Oscar, maar kan het dat het warm lageren sommige gisten 'meer uitput' dan wanneer er koud wordt gelagerd. mijn gedachtegang: de gist vindt na de nagisting geem voedingstoffen meer, teert op reserves en wordt minder vitaal en is dan te verzwakt om de bottelsuiker te vergisten?

De gedachtegang loopt enigszins spaak, omdat je uit de fles (die al weken staat) ook gist kan opkweken

seed7

Eigenlijk is er niet "gelagerd", dan zet je het bier steen koud voor een langere periode weg. Na het overhevelen is de gist nog actief en zet de laatste suikers om en verwerkt een aantal restproducten.
Langer laten staan bij de zelfde temperatuur als de hoofdgisting heeft geen invloed op de vitaliteit van de gist, zolang dat langer geen maanden is. Gist overleeft in die situatie ongeveer een jaar. Als de temperatuur heel hoog is, denk saison temperaturen, dan gaat alles sneller.
Een maand, of twee, later afvullen kan je een langer durende hergisting op de fles opleveren, domweg omdat je wat minder cellen hebt en er vrijwel geen groei meer plaats vind in de fles.
Andere zaken die van invloed kunnen zijn, lage pH, veel donkere en of caramouten, "vreemde" ingredienten, hoeveelheid gist (veel te veel of veel te weinig), veel te warm (defecte thermostaat tijdens ""lagering""), giststam. Onopgemerkte verandering in je proces (checklist ;) )

Kortom, altijd lastig,

Ingo

mbroek

Citaat van: JamMasterJustin op 07-03-2017  10:39 uIk ben niet zo ervaren als jij Oscar, maar kan het dat het warm lageren sommige gisten 'meer uitput' dan wanneer er koud wordt gelagerd. mijn gedachtegang: de gist vindt na de nagisting geem voedingstoffen meer, teert op reserves en wordt minder vitaal en is dan te verzwakt om de bottelsuiker te vergisten?

De gedachtegang loopt enigszins spaak, omdat je uit de fles (die al weken staat) ook gist kan opkweken

Ik lager ook altijd warm, eigenlijk net zoals Oscar, dat geeft geen problemen met de gist.

Bertje Bier

Citaat van: Oscar op 06-03-2017  23:20 uIk heb nu al voor de 3e keer een batch bier die problemen heeft met de hergisting op fles... >:( :(  En ik snap er nog niet veel van hoe dit nu kan... Dus even gekeken of er een 'link/lijn' zat in de bieren waarbij dit voorkwam. Nu lager is al mijn bieren warm, dus op dezelfde temperatuur als de hoofdvergisting.  Normaal gesproken vergist ik 1 week, hevel over, en lager(warm) 1 week daarna bottelen. 

Bij de bieren waarbij de hergisting niet op gang kwam is de lagertijd dus net iets langer geweest... dus ipv 7 dagen 10 dagen tot 2-3 weken... ::)

Het lijkt het mij toch raar dat door een langere lagertijd er te weinig gist aanwezig is om een gezonde na vergisting op fles te krijgen...???  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Ik tast nog in het duister... :weetniet:

Het zou kunnen komen door je temperatuur.

Misschien moet je eens proberen er een paar voor een paar dagen op 30 graden te zetten.
Als je daar resultaat ziet kan je de rest van de batch misschien wat warmer wegzetten.

Bertje

Jeukstaardt

Laat ik ook eens een knuppel gooien...
Slechte batch kroonkurken? Als in, niet goed afsluiten van de flessen? :weetniet:

Jacques

Citaat van: Oscar op 06-03-2017  23:20 uIk heb nu al voor de 3e keer een batch bier die problemen heeft met de hergisting op fles... >:( :(  En ik snap er nog niet veel van hoe dit nu kan... Dus even gekeken of er een 'link/lijn' zat in de bieren waarbij dit voorkwam. Nu lager is al mijn bieren warm, dus op dezelfde temperatuur als de hoofdvergisting.  Normaal gesproken vergist ik 1 week, hevel over, en lager(warm) 1 week daarna bottelen. 

Bij de bieren waarbij de hergisting niet op gang kwam is de lagertijd dus net iets langer geweest... dus ipv 7 dagen 10 dagen tot 2-3 weken... ::)

Het lijkt het mij toch raar dat door een langere lagertijd er te weinig gist aanwezig is om een gezonde na vergisting op fles te krijgen...???  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Ik tast nog in het duister... :weetniet:

Je geeft zelf het antwoord. Door langer te wachten met bottelen terwijl het bier op kamertemperatuur staat gaat de vitaliteit van je gist heel snel achteruit. De gist heeft geen voeding meer en gaat interen op zijn reservestoffen. Hierdoor wordt het voor de gist veel moeilijker om zich weer te vermenigvuldigen.
Als je weer eerder gaat bottelen is je probleem opgelost.

En anders bottelgist gebruiken...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.