Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Wanneer bottelen  (gelezen 4073 keer)

Offline Manny94

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Wanneer bottelen
« Gepost op: 06-03-2017 22:42 u »
Het bier zit nu 15 dagen in het gistvat. Omdat ik bij het brouwen nog geen hydrometer had heb ik geen beginmeting. Echter heb ik vandaag wel een meting gedaan. Meting: 1018. Over twee dagen zal ik nog een meting doen en kijken of de waarde verschilt van deze meting. Op internet kan ik het volgende vinden wat betreft het recept dat ik heb gebruikt. Ik weet dat ik daar nu niet zoveel aan heb zonder beginmeting maar ik heb daar wel een vraag over. De informatie is al volgt: begin SG 1056 en eind SG 1014. Nou weet ik dat het begin SG de waarde is die je zou krijgen als je theoretisch gezien de maximaal haalbare hoeveelheid suiker uit je mout hebt gehaald. Nou lijkt dat mij bij mijn eerste brouw ooit niet het geval maar mijn gemeten 1018 ligt dus best dicht tegen die vermelde 1014. Als we er vanuit gaan dat mijn begin SG waarde lager ligt dan de 1065, zou het eind SG in mijn situatie dan boven die 1014 uit moeten komen of kan het er dan juist zelfs onder uit kunnen komen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
Re: Wanneer bottelen
« Reactie #1 Gepost op: 06-03-2017 22:50 u »
Het zal inmiddels wel volledig zijn uitvergist. Op welke temperatuur vergist je?
Is je SG gedurende 3 dagen onveranderd kun je bottelen.

Offline Manny94

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 06-03-2017 22:58 u »
Ik gok een stabiele 18 C.  Oke dan meet ik over 48/60 uur nog een keer. Wat mij een beetje deed twijfelen is de gebruiksaanwijzing die bij mijn hydrometer zit. Hier klopt geen reet van volgens mij. Namelijk de waarschuwing niet te bottelen als de SG nog boven de 1,006 zit, en anders de flesjes zullen klappen.

Offline guuz

• Groningsch Bier- en Wijnmakersgilde
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 07-03-2017 00:15 u »
Ik gok een stabiele 18 C.  Oke dan meet ik over 48/60 uur nog een keer. Wat mij een beetje deed twijfelen is de gebruiksaanwijzing die bij mijn hydrometer zit. Hier klopt geen reet van volgens mij. Namelijk de waarschuwing niet te bottelen als de SG nog boven de 1,006 zit, en anders de flesjes zullen klappen.

Gebruiksaanwijzing gewoon weggooien dus, want dit klopt niet. Inderdaad na paar dagen weer meten en bij geen verandering gewoon bottelen.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 07-03-2017 09:29 u »

18 graden is niet hoog om een snelle vergisting te krijgen.
Je mag de temperatuur rustig enkele graden hoger zetten tijdens de nagisting om de laatste suikers op te laten snoepen.

Offline DLB

• Vol lid
  • Alstie maar smaakt!
« Reactie #5 Gepost op: 07-03-2017 09:33 u »

Haha. Ik heb tot nu toe nog niet 1 bier gehad met een eind SG van 1.006 of lager. En nog nooit een bommetje ook (wel gushers, dat wel).
Zoals guuz al zegt: weggooien.

En bij een stabiele SG van een paar dagen kan je veilig bottelen ja. Succes!

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 07-03-2017 20:11 u »
Ik heb tot nu toe nog niet 1 bier gehad met een eind SG van 1.006 of lager. En nog nooit een bommetje ook (wel gushers, dat wel).
...

Gushers. Dus was je bier waarschijnlijk te vroeg gebotteld.
Volgende keer eens onderzoeken waarom je een (mogelijke) te hoge eind sg hebt. (icm bottelsuiker).

Offline DLB

• Vol lid
  • Alstie maar smaakt!
« Reactie #7 Gepost op: 08-03-2017 07:36 u »
Gushers. Dus was je bier waarschijnlijk te vroeg gebotteld.
Volgende keer eens onderzoeken waarom je een (mogelijke) te hoge eind sg hebt. (icm bottelsuiker).

Correct. Eind SG was meerdere punten hoger dan normaal, maar veranderde niet in een bepaalde periode.
Blijkbaar kan Brewferm Top soms even stoppen om na een tijdje weer verder te gaan.
Hierna nooit meer last van gehad overigens.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #8 Gepost op: 08-03-2017 07:58 u »
Had eerst ook last van gushers, terwijl SG gelijk bleef.
Sinds ik voor de nagisting de temperatuur ophoog hier geen last meer van (bijvoorbeeld een bier dat op 18 graden gist nog even ophogen naar 21 als die bijna klaar is)

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 08-03-2017 18:37 u »
Sinds ik voor de nagisting de temperatuur ophoog hier geen last meer van (bijvoorbeeld een bier dat op 18 graden gist nog even ophogen naar 21 als die bijna klaar is)

Hier idem.
Iets meer gist enten geeft ook een beter resultaat.

Offline Maran

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 08-03-2017 20:05 u »
Ik lees hier over gushers...
Ik heb bier dat inmiddels een jaartje oud is en laatst 2x een gusher gehad terwijl er bij andere flesjes niets aan de hand is... Enig idee hoe dat kan?

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 08-03-2017 20:08 u »
...
2x een gusher gehad terwijl er bij andere flesjes niets aan de hand is....enig idee hoe dat kan?

Meeste kans dat je suiker niet goed verdeeld was over de flesjes.
Hoe had je deze toegevoegd?

Offline Maran

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 08-03-2017 20:09 u »
Al in het vat, dus niet per flesje. Daarom was ik verbaasd. Het rook of proefde niet verkeerd.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 08-03-2017 20:14 u »
Als je de suiker hebt opgelost en toevoegt, zie je dat de suikeroplossing veel viskeuzer is dan het jongbier.
Goed(rustig) roeren is noodzakelijk om de suiker goed te verdelen.

Offline Maran

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 08-03-2017 20:25 u »
We hebben het suiker rechtstreeks in het vat gegooid en lang en goed geroerd totdat het opgelost was dus lijkt me dan niet het probleem.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 08-03-2017 20:32 u »
Als het CO2 hoog is, kan de temperatuur van het flesje een oorzaak zijn.
Openen op 6 graden tov 12 graden geeft al zo'n verschil.

Ook vervuilde flesjes of andere onregelmatigheden in de fles kunnen een gusher geven.

Offline JanEric

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 08-03-2017 20:33 u »
Een paar smerige flesjes? Biersteen kan ook gushers veroorzaken

Offline Maran

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 08-03-2017 20:45 u »
Hmmmm, ik vermoed dan onregelmatigheden of biersteen... Al moet ik dat laatste even googlen  ;D

Offline DLB

• Vol lid
  • Alstie maar smaakt!
« Reactie #18 Gepost op: 08-03-2017 21:07 u »
We hebben het suiker rechtstreeks in het vat gegooid en lang en goed geroerd totdat het opgelost was dus lijkt me dan niet het probleem.

Eerst oplossen in een beetje water zorgt voor een betere en gelijkmatigere verdeling bij het doorroeren.
Het zou ook kunnen zijn dat de flessen waar je gushers hebt gewoon een kleine verontreiniging hebben gehad.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #19 Gepost op: 08-03-2017 21:31 u »
Eerst oplossen in een beetje water zorgt voor een betere en gelijkmatigere verdeling bij het doorroeren.

Klopt, oplossen in kokend water 1:3 en pas toevoegen als je zeker weet dat de suiker geheel is opgelost.
Daarna rustig roeren voor goede verdeling.

Offline Maran

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 08-03-2017 22:52 u »
Dank voor de tips!

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #21 Gepost op: 09-03-2017 08:13 u »
Eerst oplossen in een beetje water

Klopt, oplossen in kokend water 1:3 en pas toevoegen als je zeker weet dat de suiker is opgelost

Dit dus en niet een beetje water! Ik gebruik dus ook altijd 3 keer het gewicht aan water van de suiker (dus water en suiker 3:1) en ik hevel zo het jongbier over de suiker oplossing in het bottelvat zonder daarna nog te roeren en nog nooit last gehad van een ongelijke druk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 09-03-2017 22:40 u »

Hier idem.
Iets meer gist enten geeft ook een beter resultaat.

Inderdaad door meer gist te enten en door het verhogen van de temperatuur op het einde van de nagisting zorg je er voor dat je bier snel en goed uitgist.

Offline Bart Saccharomyces

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 20-03-2017 20:20 u »
Vandaag op dag 12 de dichtheid gemeten van mijn moutextract: 1012

Op dag 9 was het: 1014

Volgens de gebruiksaanwijzing zou de dichtheid na 7 a 10 dagen 1006 moeten zijn.

Zal ik nu weer 3 dagen wachten en nog een keer meten? En moet ik proberen het vat nog even wat warmer weg te zetten?

In een ander topic beschreef ik na 9 dagen de smaak als zuur. Vandaag weer geproefd maar het is bitter en niet zuur. Het smaakt al best lekker. Denk/ hoop dat het dus wel goed gaat.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #24 Gepost op: 21-03-2017 11:47 u »
Vandaag op dag 12 de dichtheid gemeten van mijn moutextract: 1012

Op dag 9 was het: 1014

Volgens de gebruiksaanwijzing zou de dichtheid na 7 a 10 dagen 1006 moeten zijn.

Zal ik nu weer 3 dagen wachten en nog een keer meten? En moet ik proberen het vat nog even wat warmer weg te zetten?

Ja, uiteindelijk moet het stabiel zijn, dus niet meer zakken. Meet je over 3 dagen weer 1012, dan is het goed.