Gebruik van Chocolademout (800 ebc)

Gestart door Oscar, 01-12-2005 21:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Oscar

Heren,

Komend weekend wordt er eindelijk in mijn huis weer gebrouwen en zal er weer een "Dikke Pad" geboren worden. Dit is een zwaar, relatief donker bier met zo'n 10% alcohol. Nu wil hieraan wat chocolademout toevoegen van 800 EBC. Ik begrijp wel dat je hiervan niet te veel moet gebruiken maar hoeveel is verstandig ??  :denken:

Het "originele" recept voor 25 liter :
 10 000 gram Pilsmout
 625 gram Ambermout
 375 gram Karamel mout
 200 gram ongemoute tarwe
 5 gram zouthout
 310 gram honing
 30 gram sinaasappelschil
 100 gram hop (6,5%)

En hierbij mout dan nog wat chocolademout om de kleur wat donkerder te krijgen en willicht iets meer chocolade smaak.

Wie heeft hier ervaringen mee..?   :weetniet:

Groeten en gezondheid
Oscar     :lekkerbier:

Hopmans

Hoi Oscar,

Op de cursus hier spreekt men van max 4%, maar de meesten hier doen minder.
Als je een beetje stoeit met BrouwHulp of Promash, en hij geeft kleur 40 aan met 1%
chocolademout, dan zou ik het persoonlijk zo houden.
Of je moet gek zijn van die smaak, dan kun je tot max. 3-4 %.

 :degroeten:

Oscar

Dit is de eerste keer dat ik met deze mout soort ga werken, Ik weet dus niet wat ik er van moet en/of kan verwachten, maar ik zal wel voorzichtig zijn met de hoeveelheid....want overdaad schaad.....

Groeten en gezondheid
Oscar

Johannes

Oscar,

Overmatig gebruik leidt tot overmatige moutbitterheid en daar hebben ze (ze?) wat op gevonden: ontbitterde/ontkafde mout hier kun je iets meer van gebruiken.


:degroeten:

Johannes

MO

1% geeft genoeg kleur. Denk niet dat chocolade mout een chocoladesmaak geeft aan je bier (pilsmout geeft ten slotte ook geen pilssmaak). Teveel choc mout geeft een overheersende gebrandheid incl moutbitterheid. 1% zal je al goed genoeg proeven.

Adrie

Ik heb sterk wisselende ervaringen met chocolademout en carafa ontkaft. Soms proef je 1% al heel sterk, soms proef je 3% nauwelijks. Het hangt sterk af van de rest van de moutstort en de gebruikte gist, denk ik. Ik zou zeggen: begin met 1%, in een volgende poging kun je dan beslissen of je meer kunt gebruiken.

SiriS

Hoi Oscar,

Om een bier met 10% alcohol te brouwen met een stort van 4,5 kg mout per 10 liter lijkt me een beetje overdreven, mits je een FG van 1030 g/l wilt hebben. Voor de kruiden kan ik adviseren om alleen de zoethout te gebruiken of alleen de sinaasschillen. Voor een honing smaakje is het de moeite waard om met honing te bottelen i.p.v. kristalsuiker. Welke hop en gist had je in gedachten?

Groet, SiriS

MO

hij is wel wat aan de bittere kant, of zie ik dat verkeerd?

Johannes

Citaat van: MO op 02-12-2005  09:20 u1% geeft genoeg kleur. Denk niet dat chocolade mout een chocoladesmaak geeft aan je bier (pilsmout geeft ten slotte ook geen pilssmaak). Teveel choc mout geeft een overheersende gebrandheid incl moutbitterheid. 1% zal je al goed genoeg proeven.

Mijn ervaring is dat chocomout wel degelijke een (hint van) chocola kan geven, maar dit is weer sterk afhankelijk van de storting (ook van de andere mouten in het recept.


Oscar

Dit bier heeft een zoetige smaak en een pittige indruk door de zoethout. Als bitterhop hop gebruik ik Challenger (6,32 %) en als aroma hop heb ik Hallertau Hersbrucker . En als gist ben ik een gist van Brouwerij Het Anker (gouden carolus) aan het opkweken.

Groeten en gezondheid
Oscar



kellermeister

Niet meer als 100g choco.  Liever 50g carafa of 200g melanoidin, die smaken beter als choco.

kellermeister


Oscar

Oke vandaag dus het recept gaan brouwen....De pannen weer op het vuur..  Het recept is dus alvolgt gevorden :

ingredientenHoeveelheid
Pilsmout9000 gram
Tarwemout200 gram
Ambermout625 gram
Caramelmout575 gram
Chocolade mout200 gram
Challenger hop(6,32 %) 80 gram
Zoethout2,5 gram
sinaasappelschil30 gram
Honing± 300 gram
Hallertauer Hersbrucker  (3,5 %)weet ik nog niet

De storing chocolade mout is dus 1,8 %
De kleur komt nu uit op 100 EBC
de bitterheid is 35 EBU

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Nou het brouwen zit er op...het bier zit in zijn gistvaatje met het gist erbij.

Ik ben tevreden over de kleur, mooi donker en in het wort proef ik geen overtollige branderigheid. Het Begin SG = 1085 Of ie de 10% gaat halen.....weet ik niet..kwestie van geduld denk ik.... :biersmile:

groeten en gezondheid
Oscar

Horst

Hallo Oscar,
Ik heb net mijn eerste bier gebotteld die ik met de nieuwe HERMS installatie heb gebrouwen. Het moest een Swartz Bier worden. Aan de kleur te zien is het ook zo (je ziet er geen licht schijnsel door). Alleen in plaats van chocolademout (had ik niet voorhanden) heb ik Pilsmout geroosterd op de BBQ. Ik heb de verhouding van 2% aangehouden. De smaak van het geroosterde mout zit er behoorlijk in.
Het is nu geduldig wachten, de eerste proef ik altijd na 5 dagen. Ik hou je op de hoogte van de smaak.

Totale storting=13500gram
60liter gistvat, 45literwort
Gist starter Wyeast1007
Hoofdwort SG=1088
na twee weken FG=1013
Bitterheid=30 EBU
Kleur=?

mvg
Horst
 :beersmiley:





MO

Mmh, bovengistend Schwarzbier? Dat vindt de stijlpolitie niet kunnen.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 05-12-2005  10:39 ummh, bovengistend Schwarzbier? dat vindt de stijlpolitie niet kunnen.
Maar een bovengegist Swartz Bier (zoals de brouwer aangeeft) zou toch mogen?

Hans Hans

Oscar

Citaat van: Horst op 05-12-2005  10:32 uAlleen in plaats van chocolademout (had ik niet voorhanden) heb ik Pilsmout geroosterd op de BBQ. Ik heb de verhouding van 2% aangehouden. De smaak van het geroosterde mout zit er behoorlijk in.

Horst....creative oplossing... Dan heb je je eigen zwartmout of rookmout gemaakt. Ik hoop voor je dat er niet een te erge rooksmaak aan de mout/het bier komt, want dan heb je een rauchbier gemaakt. Ik ben zeer benieuwd naar de smaak van dit bier. Kun je misschien iets meer vertellen over hoe je je pilsmout op de barbeque "zwart" hebt gemaakt ?? Dat lijkt mij wel leuk om te weten   :weetbeter:

groeten en gezondheid
Oscar

Horst

Hallo Oscar,

Het belangrijkste is dat je niet binnen je mout moet roosteren maar gewoon buiten, de geur nl is niet te harden.

  • Gebruik een oude koekenpan met anti aanbaklaag.
  • Neem een bbq of pot kachel of brander.
  • Gebruik niet meer dan 1% tot 2% van de totale storting.
  • Blijf constant roeren.

Er is een moment dat de korrels gaan caramelliseren (ze worden vochtig), op dit moment moet je goed blijven roeren anders krijg je klonten. Hierna moet je een mout korrel eruit halen en doormidden breken. De mout korrel moet van binnen een mooie donkerbruine kleur hebben, hij mag niet zwart zijn want dan ben je te ver gegaan (de buitenkant is dan gewoon zwart).

mvg
Horst
 :beersmiley:

Oscar

Afgelopen maandag ochtend was mijn gisting nog niet op gang gekomen..(paniek !!!  :huilen:  :echtboos:) en 's middag toen ik thuis kwam ook nog niet...toen maar nogmsaals belucht ( zo'n 2,5 uur). De volgende ochtend (en middag) weer geen gisting activiteit.... :huilen:  :rundum: Dus toen drastische maatregelen genomen. gelukkig heb ik voor dit soort situaties nog een noodvoorziening korrelgist (Safe Ale) Hiervan heb ik een lading van toegevoegd. Toen ik vanavond thuis kwam was de gisting gelukkig op gang gekomen...Ik hoop dat er geen infectie is opgetreden.

wellicht had mijn opgekweekte (Gouden Carolus) gist moeite met een wort van 1085.....Ben nu toch benieuwd wat het gaat worden.... en of het alsnog goed bier wort (dt).

Groeten en gezondheid
Oscar

Titus

Hoi Oscar,
nu ben ik wel erug benieuwd hoe jij die gist hebt opgestart???

Persoonlijk ken ik deze gist niet.
Ik ga er van uit dat vanwege je keuze deze gist in dit bier de zelfde is als de orginele hoofdvergisting.
Kun je dit bevestigen?

greetz,
Titus

Oscar

Titus,

De Gouden Carolus gist heb ik opgekweekt vanuit een flesje met een wort van 1060. Deze giststarter leek goed te gaan....want er kwam wel degelijk koolzuur uit. Dus het is mij een raadsel waarom deze niet op gang kwam. De safe ale korrel gist hebben we in het verleden ooit eens van de Grolsch gekregen (Wij  = Twents bierbrouwers gilde HAB). Hiervan heb ik dus nog redelijk wat over en werkt nog altijd. Deze 2 gisten zijn totaal verschillend..dus waarschijnlijk staat mijn bier nu met een menggist te borrelen.... :proost:

groeten en gezondheid
Oscar

Horst

Citaat van: Horst op 05-12-2005  10:32 uAlleen in plaats van chocolademout (had ik niet voorhanden) heb ik Pilsmout geroosterd op de BBQ. Ik heb de verhouding van 2% aangehouden. De smaak van het geroosterde mout zit er behoorlijk in.
Het is nu geduldig wachten, de eerste proef ik altijd na 5 dagen. Ik hou je op de hoogte van de smaak.

Totale storting=13500gram
60liter gistvat, 45literwort
Gist starter Wyeast1007
Hoofdwort SG=1088
na twee weken FG=1013
Bitterheid=30 EBU

Hallo Oscar,
De eerste hebben we meester gemaakt, het is een (bovengistend) S(z)wartzbier geworden. De smaak van de geroosterde mout is redelijk aanwezig maar niet hinderlijk. Ik denk dat de combinatie van chocolade mout en zelf geroosterde mout nog beter tot zijn recht komt. En dan de combinatie van de twee niet meer dan 2% gebruiken van de totale storting. Dus op naar het volgende experiment.

mvg
Horst
 :beersmiley:

Oscar

Vandaag mijn bier overgeheveld naar een glazen bolfles voor verdere vergisting.  Het SG was nog maar gedaalt tot 1059 (begonnen bij 1085). Dus er moet nog een hoop vergist worden.
Er vormt zich nu al weer een schuimlaag op het bier....maar als de hevige vergisting voorbij is kan de lagering meteen doorgaan.

De kleur was redelijk goed, maar kan ik pas beoordelen na bottelen. De smaak was veelbelovend...dit word een lekker bier denk ik.... :proost2:

Groeten en gezondheid
Oscar

SiriS

Citaat van: Oscar op 11-12-2005  18:43 u...dit word een lekker bier denk ik.... :proost2:

Kansloos!!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.