Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Tips gevraagd over Pilsener  (gelezen 4840 keer)

Offline Koen S

• Vol lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
Re: Tips gevraagd over Pilsener
« Reactie #25 Gepost op: 18-03-2017 16:56 u »
Demiwater koop ik gewoon in de supermarkt (Colruyt of andere), ik dacht iets van een 80 cent per 5 liter. Dat behandel ik dan met brouwzouten volgens het luik 'waterbehandeling' in BrouwHulp.
Spoelwater heb ik aangezuurd met 0,3 ml melkzuur (ook volgens BrouwHulp)
Het wort heb ik 120 minuten belucht.
Kleine 3 weken gelagerd bij 2C, dan overgeheveld naar bottelemmer en gebotteld.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
  • Land: nl
  • Bierbrouwen is geen hobby, maar een passie.
« Reactie #26 Gepost op: 18-03-2017 17:08 u »
Dag Koen,

Er ging op mijn IPad iets fout met copy/paste.
Mijn reactie zit nu in jouw citaat hierboven.

Alvast bedankt voor je recept en ik verneem graag nog een reactie op mijn vragen.

Groet,
Peter

Offline Koen S

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 18-03-2017 17:09 u »
Nog kleine toevoeging: gebotteld met Fermentis Safbrew F2 (1,4 g/20 liter), vooraf 30 min. gehydrateerd in beetje Spawater van 20 C.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #28 Gepost op: 18-03-2017 17:10 u »
Koen,
Onze berichten kruisten elkaar.

Bedankt voor je snelle reactie!
Top !

Peter

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #29 Gepost op: 18-03-2017 20:05 u »
Demiwater koop ik gewoon in de supermarkt (Colruyt of andere), ik dacht iets van een 80 cent per 5 liter. Dat behandel ik dan met brouwzouten volgens het luik 'waterbehandeling' in BrouwHulp.

Dag Koen,

Ik heb nog even zitten rekenen met jouw gegevens over brouwzouten en waterprofiel uit BrouwHulp en ik kom op een heel ander waterprofiel uit.
Heb je echt 1,30 gr CaCl2, 0,90 gr CaSO4 en 0,40 gr MgSO4 aan 16,2 liter gedemineraliseerd water toegevoegd?

Profiel volgens jouw BrouwHulp:
Ca: 36 mg/l, Mg: 2 mg/l, Na: 8 mg/l, HCO3: 12 mg/l, Cl: 23 mg/l en SO4: 42 mg/l.
Gedemineraliseerd water bevat geen zouten, dus waar komt de Natrium (Na) en HCO3 vandaan als je die niet toevoegd? Uit het melkzuur?

De rest heb ik handmatig uit gerekend en dan kom ik uit op:
1300 mg CaCl2 = 468 mg Ca + 832 mg Cl;
900 mg CaSO4 = 264 mg Ca + 635 mg SO4;
400 mg MgSO4 = 79,7 mg Mg + 319 mg SO4.
in 16,2 liter demiwater:
(468+264) / 16,2 = 45 mg/l Ca
79,7 / 16,2 = 4,9 mg/l Mg
832 / 16,2 = 51,3 mg/l Cl
(635+319) / 16,2 = 58,9 mg/l SO4

Of rekent BrouwHulp het waterprofiel op totaalwater maisch plus spoel?

Offline Koen S

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 19-03-2017 10:50 u »
Dag Peter

Het profiel van mijn behandeld water in BrouwHulp is blijkbaar niet helemaal correct weergegeven: Cl moet 43 mg zijn. Vermoedelijk is dit een bug in BrouwHulp, want ik heb gewoon copy paste naar forumopmaak gedaan.

Demi-water bevat blijkbaar nog wel een beperkte hoeveelheid mineralen,dat vernam ik van collega's op het Vlaams Hobbybrouwforum.
Volgens een van hen is de samenstelling van Demi ongeveer: CA 1 mg, Na 8 mg, Cl 4 mg, SO4 1 mg, totale alkaliteit CaCO3 13 mg.

Ik denk dat BrouwHulp het waterprofiel enkel op het maischwater berekent.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #31 Gepost op: 19-03-2017 12:42 u »
Dag Peter

Het profiel van mijn behandeld water in BrouwHulp is blijkbaar niet helemaal correct weergegeven: Cl moet 43 mg zijn. Vermoedelijk is dit een bug in BrouwHulp, want ik heb gewoon copy paste naar forumopmaak gedaan.

Demi-water bevat blijkbaar nog wel een beperkte hoeveelheid mineralen,dat vernam ik van collega's op het Vlaams Hobbybrouwforum.
Volgens een van hen is de samenstelling van Demi ongeveer: CA 1 mg, Na 8 mg, Cl 4 mg, SO4 1 mg, totale alkaliteit CaCO3 13 mg.

Ik denk dat BrouwHulp het waterprofiel enkel op het maischwater berekent.

Koen, bedankt voor je reactie.

Ik heb de drinkwatergegevens bij ons waterleiding bedrijf on-line bekeken.
Voor Utrecht is dat lastig omdat we hier mengwater krijgen van minstens 3 pompstations, te weten: Beerschoten (Bilthoven), Groenekan en Leischerijn.
De samenstelling is voor een aantal mineralen vrijwel gelijk en voor een aantal behoorlijk verschillend. Echter met de berekeningen die ik heb losgelaten op jouw behandelde demiwater komt de samenstelling van het drinkwater in Utrecht daar aardig in de buurt.
Alleen het HCO3 is hier een behoorlijk stuk hoger. Dat kun je zelf verlagen door het water eerst een kwartiertje te koken.
Dus mijn maischwater wordt gewoon gekookt leidingwater uit Utrecht.

Ik wil je nogmaals bedanken voor je informatie want ik heb hier veel uit kunnen halen voor mijn nog te brouwen Pilsener.

Ik hou je op de hoogte van het resultaat.

Groet,
Peter

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #32 Gepost op: 22-03-2017 16:29 u »
Zojuist een perfecte brouwdag achter de rug.

Alles ging precies volgens brouwschema: rendement, begin S.G. en eindvolume.

Een deel van het spoelwater (2 van de 13,6 liter) heb ik ingevroren en later gebruikt om het wort, overgepompt uit Grainfather naar gistingsvat verder door te koelen van 21 naar 12 graden.
Ik kwam precies op 12 graden uit.

Ik zit nu gehypnotiseerd naar het waterslot te kijken tot die begint te borrelen.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #33 Gepost op: 01-04-2017 00:18 u »
Mijn Pilsner (21,5 liter) ben ik aan het vergisten met Fermentis Saflager W34/70 bij 12 graden Celcius.
Ik heb 9 dagen geleden 23 gram van deze gist gehydrateerd in 0,5 liter wort bij 23 graden Celcius.
Na ongeveer 1 uur heb ik deze slurry aan mijn wort toegevoegd bij 12 graden Celcius en flink belucht met een Aquariumpomp.
De gisting kwam na ongeveer 10 uur op gang en was na 24 uur op zijn max: 60 plopjes per minuut in een standaard waterslot (die met rode dop).
Ik vond de gisting voor een lagergist (waar ik weinig ervaring mee heb) behoorlijk fel. Het tempo van 60 plopjes per minuut ging gestaag 3 dagen door en begon daarna geleidelijk af te nemen.
Nu na 9 dagen zit ik op 9 plopjes per minuut.
In het volgende YouTube filmpje:

Small | Large

Wordt geadviseerd om na de hoofdgisting van 2 tot 3 weken de diacetylrust (12 uur bij 15-16 graden Celcius) toe te passen en dan direct te bottelen, nagisten (10 dagen bij 15-18 graden Celsius), en dan 4 tot 6 weken lageren bij 2-3 graden Celsius.

Heeft iemand deze methode wel eens toegepast? En zo ja leverde dat een mooie Pilsner op?
Ik ben van plan om de diacetylrust over 4 dagen (na twee weken gisting) in te zetten en dan de bovenstaande werkwijze verder te volgen.

Offline Koen S

• Vol lid
« Reactie #34 Gepost op: 01-04-2017 09:01 u »
Dag Peter

Ik heb de vergisting gestart op 12C en na de eerste gisting (9 dagen) de temperatuur gedurende 3 dagen geleidelijk verhoogd tot 15C. Dan heb ik 17 dagen koud gelagerd bij 2C, gebotteld met bottelgist (Fermentis Safbrew F2) en 3 weken hergist op fles bij 21C. Het resultaat is een lekkere zuivere pils, gisteren nog eens geproefd.  :proost2:

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #35 Gepost op: 01-04-2017 10:05 u »
Dag Koen,

Bedankt voor je reactie.
Ja, jouw werkwijze was me al bekend door het recept dat je eerder in deze topic hebt gepost.

Ik twijfel nog tussen jouw werkwijze en de werkwijze besproken in het door mij vermelde YouTube filmpje.

Voordeel van de laatste werkwijze is dat je geen extra gist hoeft toe te voegen tijdens het bottelen.
Van jouw werkwijze is het in ieder geval zeker dat het een lekkere Pilsner wordt.

Als ik eruit ben laat ik je weten wat ik ga doen en wat het resultaat is.

🍻 Peter

Offline Koen S

• Vol lid
« Reactie #36 Gepost op: 01-04-2017 10:39 u »
Peter,

Er is ook nog een kortere methode, daarvoor heb je zeker geen bottelgist nodig. Deze vond ik op het Vlaams Hobbybrouw Forum en is blijkbaar al met succes gebruikt door verschillende collega-hobbybrouwers:

Snellere methode voor lagers, schijnt te werken. http://brulosophy.com/methods/lager-method/ Wanneer 50% attenuatie is bereikt de temperatuur langzaam opdrijven naar 20C. Wanneer eind SG is bereikt en geen diacetyl merkbaar is beginnen cold-crashen.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #37 Gepost op: 01-04-2017 11:09 u »
Peter,

Er is ook nog een kortere methode, daarvoor heb je zeker geen bottelgist nodig. Deze vond ik op het Vlaams Hobbybrouw Forum en is blijkbaar al met succes gebruikt door verschillende collega-hobbybrouwers:

Snellere methode voor lagers, schijnt te werken. http://brulosophy.com/methods/lager-method/ Wanneer 50% attenuatie is bereikt de temperatuur langzaam opdrijven naar 20C. Wanneer eind SG is bereikt en geen diacetyl merkbaar is beginnen cold-crashen.

Dit werkt inderdaad goed, de Munich Helles die ik laatst gemaakt heb is ook op deze manier gebrouwen. Toen het SG gehalveerd was heb ik de temperatuur verhoogd naar 18 C.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #38 Gepost op: 05-05-2017 01:32 u »
Whoww wat een lekker pilsje.
Mijn klimaatkast is nog steeds bezet met mijn pils.
Het lagerproces duurt erg lang en is nu na 3 weken pas halverwege.
Toch, het flesje dat ik vanavond opentrok was enorm lekker.

Komt niet in de buurt van het pils van De Leckere...

Sorry Oscar,
Maar mijn Pilsner begint nu al behoorlijk in de buurt van het pils van de Leckere te komen.
Zuivere volle moutsmaak, mooi hoparoma. Perle, yes, nog bedankt voor de tip!

Even een beschrijving van de ontwikkelingen van dit bier:
Na de hoofdgisting heb ik direct de diacetylrust toegepast.
Daarna gebotteld en direct hergist (echt waar).
Na 10 dagen hergisting de temperatuur geleidelijk verlaagd naar 2,5 graden.
Toen mijn flesjes gekoeld waren tot de lagertemperatuur gewacht gewacht en nog eens gewacht.
Wel elke week een flesje opengemaakt en geproefd om de ontwikkeling te volgen:
1e week: niet te zuipen, zuur, vlak, troebel, geen aroma van de hop (ik had er geen vertrouwen in);
2e week: minder zuur, iets meer pils karakter, nog steeds troebel (een klein, klein beetje hoop);
3e week: niet meer zuur, volle moutsmaak, mooi hoparoma, helderder met nog iets mist, pils? Ja, nu wel.

Ik ga nog drie weken verder met lageren terwijl ik nu al tevreden ben.
Bierbrouwen is geduld hebben. Pils in bijzonder is: geduld, geduld, geduld en heel koud.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #39 Gepost op: 04-10-2017 17:10 u »
Peter,

Even een bump van dit topic. Ben je nog steeds tevreden over deze pils? Ik ben voornemens een pils met Perle hop en W34/70 te brouwen, vandaar.
Zou je nog wat veranderen, of heb je nog op-/aanmerkingen.

Teun

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #40 Gepost op: 08-10-2017 23:57 u »
Peter,

Even een bump van dit topic. Ben je nog steeds tevreden over deze pils? Ik ben voornemens een pils met Perle hop en W34/70 te brouwen, vandaar.
Zou je nog wat veranderen, of heb je nog op-/aanmerkingen.

Teun

Nee, Teun niet tevreden.
Toevallig heb ik hem samen met een vriend gisteren geproefd en hij is wat zurig waarbij hij meer lijkt op een goede Saison dan op een pils.
Ik heb geen idee waardoor het een Saison is geworden.
Neemt niet weg dat het wel een lekkere Saison is, maar als ervaren brouwer baal je wel dat het doel: een pils niet is bereikt.
Ik denk niet dat het aan de gekozen hop en gist ligt, daar kun je volgens mij prima pils mee brouwen. Maar dan moet je niet mijn werkwijze volgen.

Misschien kun je bij Oscar nog wat info lospeuteren, die gaf deze ingredinten een tijdje terug prijs.

Succes met brouwen,
Peter

Offline davyd

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #41 Gepost op: 09-10-2017 15:01 u »
Je lager is gewoon niet clean vergist. Laten we ervan uitgaan dat de zure smaak niet komt van een besmetting. Dan is de verklaring dat je bier nog "groen" is. Er zitten nog allerlei zurige stoffen in zoals acetaldehyde. Of die gaan verdwijnen door flesjes te lageren weet ik niet. De volgende keer veel meer gist gebruiken, aan een lagere temperatuur vergisten, die Brulosophy hype van de snelle methode negeren, en lang in het vat lageren, niet in flesjes.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #42 Gepost op: 09-10-2017 23:36 u »
Je lager is gewoon niet clean vergist. Laten we ervan uitgaan dat de zure smaak niet komt van een besmetting. Dan is de verklaring dat je bier nog "groen" is. Er zitten nog allerlei zurige stoffen in zoals acetaldehyde. Of die gaan verdwijnen door flesjes te lageren weet ik niet. De volgende keer veel meer gist gebruiken, aan een lagere temperatuur vergisten, die Brulosophy hype van de snelle methode negeren, en lang in het vat lageren, niet in flesjes.

Davyd,
Bedankt voor deze info. Nuttig voor Teun die aan een Pils wilt beginnen.
Nee geen besmetting, ik ben er vrij zeker van dat het zuurtje daar niet vandaan komt.
Op het moment dat ik dit schrijf drink ik hem, en het is echt een lekker Saison achtig biertje.

Toch ga ik voorlopig even niet verder in het Pilsbrouwen omdat:
1 het erg lang duurt voor het het klaar is en de klimaatkast twee maanden niet beschikbaar is voor het brouwen van andere bieren.
2 ik wil voortborduren op een paar zeer geslaagde bieren van hoge gisting die de komende herfst/winter mijn voorkeur hebben boven Pils.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #43 Gepost op: 10-10-2017 10:42 u »
Peter,

Dank je wel! Heb al wel eerder pilsachtige bieren gebrouwen, maar was benieuwd naar jou ervaring! Zou eens een lijntje uitgooien richting Oscar :)

Tags: