Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Bier verkleurt tijdens nagisting op het vat en nog verder in de fles  (gelezen 2941 keer)

Offline Alfred

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoi Allen,

Ik heb een probleem. Mijn bier verkleurd tegenwoordig bijna elke keer!
Na de hoofdgisting (in mandfles) behoud het zijn berekende kleur.
Zodra het uit gaat gisten in een kleinere mandfles dan verkleurd het bier langzaam!
In de (bier)fles verkleurd het nog iets door...
Ik kan geen lekkages vinden en de watersloten blubben ook.

Ik had zelf al iets gevonden dat het waarschijnlijk oxidatie is...
Kan het zijn dat het tijdens het proces al teveel zuurstof in het wort komt,
zodat ik daar dan later deze problemen van krijg?

Ik moet zeggen dat ik niet heel erg voorzichtig ben met overhevelen/gieten.
Het eerste dat ik dus ga proberen is weer rustig met een heveltje hevelen etc.

Heeft iemand van jullie dit wel eens gehad of heeft iemand tips dan hoor ik het heel graag!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Bier verkleurt tijdens nagisting op het vat en nog verder in de fles
« Reactie #1 Gepost op: 02-03-2017 23:34 u »
Verkleuren tijdens de nagisting duidt inderdaad op oxidatie. Gebruik je toevallig een zogenaamde gistkap?

In een gistkap kunnen haarscheurtjes ontstaan waardoor je last kunt gaan krijgen van oxidatie.

Veel beter is het om een siliconen stop te gebruiken.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #2 Gepost op: 03-03-2017 04:54 u »
Verkleuren tijdens de nagisting duidt inderdaad op oxidatie. Gebruik je toevallig een zogenaamde gistkap?

In een gistkap kunnen haarscheurtjes ontstaan waardoor je last kunt gaan krijgen van oxidatie.

Inderdaad als rubber wat ouder is en er haarscheurtjes in zitten laat het meer lucht door, maar het materiaal rubber zelf laat véél minder zuurstof door dan siliconen. Serge heeft een tijdje geleden een tabel op het forum geplaatst waarin je de permeabiliteit van O2 door verschillende materialen, zoals HDPE, siliconen, glas, rvs kon bekijken. Siliconen laat héél veel O2 door in vergelijking met andere materialen zoals HDPE.

Kan het zijn dat het tijdens het proces al teveel zuurstof in het wort komt,
zodat ik daar dan later deze problemen van krijg?

Ik moet zeggen dat ik niet heel erg voorzichtig ben met overhevelen/gieten.

Ik denk eerder dat het probleem bij het overhevelen en vooral het gieten ligt. Je moet ten alle tijde lucht inslag voorkomen, behalve tijdens het vullen van je gistvat met afgekoelde wort, dan is wat zuurstof juist weer gewenst voor de gist. Vooral als de vergisting al even op gang of klaar is moet je proberen om zo min mogelijk lucht / zuurstof in je jongbier te krijgen.

Als je overhevelt moet je dit doen als de vergisting over het hevigste punt heen is, maar zeker nog niet klaar is. Dan wordt er nog koolzuur gevormd om de lucht te verdrijven in de nieuwe gistvat of mandfles. Ik zou zeker niet meer overhevelen als de vergisting al zo goed als klaar is. Dan kun je het beter in dezelfde gistvat of mandfles laten zitten en niet te lang wachten met bottelen. Ook moet je zorgen dat de hevelslang helemaal op de bodem van het ontvangende vat/fles uitkomt, zodat het niet klettert en dus zeker niet gieten!

Edit: hej dit was mijn duizendste post

Offline Mike101

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 03-03-2017 08:10 u »
Misschien wordt dit veroorzaakt door het uitzakken van de gist.
Wordt het donkerder of lichter?

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #4 Gepost op: 03-03-2017 09:45 u »
Misschien wordt dit veroorzaakt door het uitzakken van de gist.
Wordt het donkerder of lichter?

Dat kan heel goed. Of het lichter of donkerder wordt ligt er aan of je licht of donkergekleurd bier hebt. Zwevend gist geeft meestal een wat lichtbruine matte kleur.

Offline Alfred

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 03-03-2017 15:44 u »
Hallo Jacques,

Ik gebruik al een siliconen dop. Al heb ik wel een beetje mijn twijfels of deze wel goed afsluiten.
De watersloten blubben wel dus er staat wel druk op dus opzich zou het hier niet aan kunnen liggen.

Offline Alfred

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 03-03-2017 15:45 u »
Het word donkerder. Van licht blond (ebc 10) naar iets amber / rood kleurigs...

Dat kan heel goed. Of het lichter of donkerder wordt ligt er aan of je licht of donkergekleurd bier hebt. Zwevend gist geeft meestal een wat lichtbruine matte kleur.

Offline Alfred

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 03-03-2017 15:47 u »
Ja ok. eerst maar weer eens zorgen dat ik zo min mogelijk lucht inslag veroorzaak :D

Inderdaad als rubber wat ouder is en er haarscheurtjes in zitten laat het meer lucht door, maar het materiaal rubber zelf laat véél minder zuurstof door dan siliconen. Serge heeft een tijdje geleden een tabel op het forum geplaatst waarin je de permeabiliteit van O2 door verschillende materialen, zoals HDPE, siliconen, glas, rvs kon bekijken. Siliconen laat héél veel O2 door in vergelijking met andere materialen zoals HDPE.

Ik denk eerder dat het probleem bij het overhevelen en vooral het gieten ligt. Je moet ten alle tijde lucht inslag voorkomen, behalve tijdens het vullen van je gistvat met afgekoelde wort, dan is wat zuurstof juist weer gewenst voor de gist. Vooral als de vergisting al even op gang of klaar is moet je proberen om zo min mogelijk lucht / zuurstof in je jongbier te krijgen.

Als je overhevelt moet je dit doen als de vergisting over het hevigste punt heen is, maar zeker nog niet klaar is. Dan wordt er nog koolzuur gevormd om de lucht te verdrijven in de nieuwe gistvat of mandfles. Ik zou zeker niet meer overhevelen als de vergisting al zo goed als klaar is. Dan kun je het beter in dezelfde gistvat of mandfles laten zitten en niet te lang wachten met bottelen. Ook moet je zorgen dat de hevelslang helemaal op de bodem van het ontvangende vat/fles uitkomt, zodat het niet klettert en dus zeker niet gieten!

Edit: hej dit was mijn duizendste post

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #8 Gepost op: 03-03-2017 16:41 u »
Wat betreft stoppen,
Hier een test die uitgevoerd is op de luchtdoorlaatbaarheid van (Nieuwe)stoppen, silicone is zeker niet de beste oplossing!!!
https://www.dropbox.com/s/7q85d78lk79m8yk/Luchtdoorlaatbaarheid%20watersloten%20en%20stoppen.pdf?dl=0

Offline Alfred

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 03-03-2017 19:30 u »
Dus met andere woorden: Je kan beter rubberen stoppen aanschaffen?

Wat betreft stoppen,
Hier een test die uitgevoerd is op de luchtdoorlaatbaarheid van (Nieuwe)stoppen, silicone is zeker niet de beste oplossing!!!
https://www.dropbox.com/s/7q85d78lk79m8yk/Luchtdoorlaatbaarheid%20watersloten%20en%20stoppen.pdf?dl=0

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 03-03-2017 21:32 u »
Wat betreft stoppen,

Interessant artikel. Bedankt voor het delen.

Uit ervaring weet ik dat de rubberen kap die goed uit de test komt al redelijk snel haarscheurtjes vertoont en dat je daardoor een stevige oxidatie kunt oplopen.
Ik heb ook grote natuurrubberen stoppen gebruikt. Ook die verweerden en kregen haarscheurtjes waarin wort/bier kan gaan zitten. Dat maakt het effectief desinfecteren van de stoppen niet mogelijk.

De siliconen stoppen verweren niet en blijven mooi glad. Anders dan bij de rubberen kap heb ik bij gebruik van deze stoppen geen enkele keer bier verkregen met een duidelijk oxidatie smaak. Maar voorkomen is beter.
Daarom als je rubberen stoppen gebruikt vanwege een verminderde zuurstofdoorlaatbaarheid is het goed deze zeer regelmatig te vervangen.

Offline Alfred

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 03-03-2017 22:05 u »
Ok duidelijk verhaal. Ik denk alleen wel omdat siliconen lucht doorlaat er eigenlijk geen probleem moet zijn zolang er nog druk op het waterslot staat.
Er ligt dan nog steeds een dekentje van CO2 op het bier, dus dan kan er lijkt mij geen oxidatie optreden.

Ik ga proberen zo goed mogelijk te hevelen en zo min mogelijk lucht inslag te veroorzaken en dan kijken of het verschil maakt.
Ik heb inmiddels wel donkere bieren gemaakt en ik bottel altijd het eerste flesje in een wit glas flesje en ik kan door de hals nog wel zien of het bier donkerder wordt.
De volgende brouw word weer een lichte tripel om de proef nog beter op de som te nemen.

Ik laat het resultaat weten maar dat gaat nog wel een paar weken duren voordat ik er iets over kan melden!

Allemaal bedankt voor de hulp! Word zeer gewaardeerd! :) :) :)

Interessant artikel. Bedankt voor het delen.

Uit ervaring weet ik dat de rubberen kap die goed uit de test komt al redelijk snel haarscheurtjes vertoont en dat je daardoor een stevige oxidatie kunt oplopen.
Ik heb ook grote natuurrubberen stoppen gebruikt. Ook die verweerden en kregen haarscheurtjes waarin wort/bier kan gaan zitten. Dat maakt het effectief desinfecteren van de stoppen niet mogelijk.

De siliconen stoppen verweren niet en blijven mooi glad. Anders dan bij de rubberen kap heb ik bij gebruik van deze stoppen geen enkele keer bier verkregen met een duidelijk oxidatie smaak. Maar voorkomen is beter.
Daarom als je rubberen stoppen gebruikt vanwege een verminderde zuurstofdoorlaatbaarheid is het goed deze zeer regelmatig te vervangen.

Offline Mike101

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 04-03-2017 09:51 u »
Probeer ook eens een cold crash, dan kun je het uitzakken van gist uitsluiten. En in een mandfles kun je de verandering bijhouden.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 04-03-2017 10:19 u »
Wat ook helpt tegen oxidatie is het toevoegen van ascorbinezuur een dag voor het uitvoeren van open behandelingen (het overhevelen of bottelen). 0.2 a 0.5 g/10 l.
De smaakinvloed en de invloed op de pH is echt verwaarloosbaar, zeker in die grote orde van dosering.

Offline Alfred

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 04-03-2017 11:05 u »
Als ik bottel dan is het helder bier. Als het zwevend gist zou zijn dan zou het dan ook nog in het bier moeten zweven.

Probeer ook eens een cold crash, dan kun je het uitzakken van gist uitsluiten. En in een mandfles kun je de verandering bijhouden.

Offline Alfred

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 04-03-2017 11:06 u »
Ok! Nooit van gehoord. Zeker het proberen waard! bedankt voor de tip!

Edit: als je ascorbinezuur googled dan schijnt het niet echt goed voor je gezondheid te zijn... Dat geldt wel voor meerdere dingen natuurlijk..

Wat ook helpt tegen oxidatie is het toevoegen van ascorbinezuur een dag voor het uitvoeren van open behandelingen (het overhevelen of bottelen). 0.2 a 0.5 g/10 l.
De smaakinvloed en de invloed op de pH is echt verwaarloosbaar, zeker in die grote orde van dosering.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #16 Gepost op: 04-03-2017 11:19 u »
Hoe is de smaak van je bier?  :)

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 04-03-2017 12:10 u »

edit: als je ascorbinezuur googled dan schijnt het niet echt goed voor je gezondheid te zijn... Dat geldt wel voor meerdere dingen natuurlijk..
Een grote hoax! Ascorbinezuur is gewoon vitamine C, dus echt onschadelijk hoor.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ascorbinezuur

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 04-03-2017 15:32 u »

Edit: als je ascorbinezuur googled dan schijnt het niet echt goed voor je gezondheid te zijn... Dat geldt wel voor meerdere dingen natuurlijk..

Tja, te veel van vitaminen is natuurlijk niet goed...

Ascorbinezuur wordt veelvuldig gebruik in de voedingsindustrie als anti-oxidant.
Boze tongen beweren dat in in het verleden in een beugelfles Grolsch meer ascobinezuur zat dan in een liters pak appelsientje.

Overigens werkt ook sulfiet als anti-oxidant. Duitse brouwers mogen dat volgens het Reinheitsgebot niet toevoegen. Daarom zijn zij op zoek naar gisten die van nature meer sulfiet aanmaken.

Offline Roelof

• Senior lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #19 Gepost op: 04-03-2017 20:47 u »
Je mandfles staat toch niet in de volle zon?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 04-03-2017 21:16 u »

Dat geeft geen verkleuring of oxidatie maar wel lichtsmaak. Een niet prettige smaakafwijking.

Offline Alfred

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 05-03-2017 10:42 u »
Ja en het geeft een beetje een corona achtige geur!

Dat geeft geen verkleuring of oxidatie maar wel lichtsmaak. Een niet prettige smaakafwijking.

Offline Alfred

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 05-03-2017 10:42 u »
Nee zeker niet. Geen UV licht!

Offline Alfred

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 05-03-2017 10:43 u »
Ok dus wat Serge zet: "0.2 a 0.5 g/10 l." is een veilige dosering?

Tja, te veel van vitaminen is natuurlijk niet goed...

Ascorbinezuur wordt veelvuldig gebruik in de voedingsindustrie als anti-oxidant.
Boze tongen beweren dat in in het verleden in een beugelfles Grolsch meer ascobinezuur zat dan in een liters pak appelsientje.

Overigens werkt ook sulfiet als anti-oxidant. Duitse brouwers mogen dat volgens het Reinheitsgebot niet toevoegen. Daarom zijn zij op zoek naar gisten die van nature meer sulfiet aanmaken.

Offline Alfred

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 05-03-2017 10:45 u »
Ja en moet je het dan 1x gebruiken bij bijvoorbeeld het overhevelen voor nagisting? Of ook bij het bottelen? Of werkt het als je het bij de nagisting hebt gebruikt ook nog bij het bottelen. dDan hevel ik ook weer over namelijk. zoals de meesten denk ik! :)

Een grote hoax! Ascorbinezuur is gewoon vitamine C, dus echt onschadelijk hoor.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ascorbinezuur