Koudhoppen kan zorgen voor een verminderde schuimstabiliteit

Gestart door Jacques, 26-02-2017 00:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques


Jacques

Overigens heb ik een tijd geleden gekoudhopt met de hop Polaris en dat bier had duidelijk een mindere schuimhoudbaarheid.

SanderH

Citaat van: Jacques op 26-02-2017  12:12 uOverigens heb ik een tijd geleden gekoudhopt met de hop Polaris en dat bier had duidelijk een mindere schuimhoudbaarheid.

Heb je dit dan vergeleken met een deel waar je geen koudhop aan hebt toegevoegd?

Jacques

Citaat van: SanderH op 26-02-2017  14:36 uHeb je dit dan vergeleken met een deel waar je geen koudhop aan hebt toegevoegd?

Nee. Maar het bier had een zeer slechte schuimhoudbaarheid terwijl ik daar normaal geen last van heb. Ik dacht dat het specifiek lag aan de Polaris hop omdat die een hoger aandeel aan hopolie heeft. Geen verkeerde gedachte blijkt nu.
Het artikel waarnaar ik in het eerste bericht naar verwees laat echter zien dat het probleem van een verminderde schuimhoudbaarheid algemener is.


Zie ook http://www.worldbrewingcongress.org/congress/Abstracts/Pages/130.aspx
"The major contributors to beer foam are hop acids and malt proteins. Most brewers are familiar with the foam-enhancing properties of isoalpha-acids, tetrahydro-isoalpha-acids and hexahydro-isoalpha-acids. However, given the recent popularity in dry-hopping, some craft brewers are experiencing poor beer foam. The reduction in beer foam from dry-hopping could be due to the change in hop acid composition that occurs with dry-hopping or due to the incorporation of hop oils or fatty acids. To better understand what causes this reduction, beer foam was tested via the Nibem foam stability tester before and after dry-hopping. Non–dry-hopped beers were also spiked with a variety of hop acids, hop oil, and fatty acids to simulate a dry-hopped beer in order to better understand what causes the reduction in beer foam and what craft brewers can do to remedy it."

RienP

Ik snap dat je deze conclusie trekt Jacques, maar is dat niet iets te voorbarig?

Als er namelijk 1 biertype is waar ik geen last van verminderde schuimstabiliteit heb, dan is het wel bij IPA`s. Dat wil niet zeggen dat het artikel niet waar is, maar wel dat ik er sceptisch tegenover sta. Bovendien is er slechts 10% afname. Daarnaast mis ik context van het onderzoek. Zijn alle andere oorzaken bij door onderzoek bij de betreffende brouwerijen uitgesloten? Dat wordt niet genoemd.



Jacques

Citaat van: RienP op 26-02-2017  15:59 uIk snap dat je deze conclusie trekt Jacques, maar is dat niet iets te voorbarig?

Als er namelijk 1 biertype is waar ik geen last van verminderde schuimstabiliteit heb, dan is het wel bij IPA`s. Dat wil niet zeggen dat het artikel niet waar is, maar wel dat ik er sceptisch tegenover sta. Bovendien is er slechts 10% afname. Daarnaast mis ik context van het onderzoek. Zijn alle andere oorzaken bij door onderzoek bij de betreffende brouwerijen uitgesloten? Dat wordt niet genoemd.

Ik trek de conclusie niet maar wetenschappers doen dat aan de hand van onderzoek. Zie de door mij geciteerde tekst. Het onderzoek is gedaan naar aanleiding van ervaringen van craftbrouwers met koudhoppen. Het onderzoek bevestigt het vermoeden.

IPA's hebben inderdaad door het hoge gehalte aan iso-alfazuren een uitstekende schuimhoudbaarheid. Maar kennelijk kan die schuimhoudbaarheid wat minder worden door te koudhoppen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.