Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Keiharde deceptie... is er nog hoop?  (gelezen 3350 keer)

Offline WouterD

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Keiharde deceptie... is er nog hoop?
« Reactie #25 Gepost op: 02-03-2017 19:56 u »
Nu 5 dagen verder, activiteit waterslot aanzienlijk verminderd. SG-gemeten, van 1090 naar 1020. Slokje geproefd en viel niet tegen, flinke alcohol smaak maar geen gekke zure smaken kunnen ontdekken. Wie weet is het niet helemaal mislukt...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 02-03-2017 21:13 u »
Ga je ook nog koudhoppen om meer hoparoma en ook meer bitterheid te krijgen? Want anders dan in het verleden gedacht werd neemt de bitterheid wel toe door koudhoppen als je een bier gebrouwen hebt tot 30 IBU. Omdat je het wort niet gekookt hebt met de hop zal bij jou de bitterheid niet hoog zijn en waarschijnlijk onder de 30 IBU liggen.

Offline WouterD

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 03-03-2017 08:59 u »
Ga je ook nog koudhoppen om meer hoparoma en ook meer bitterheid te krijgen? Want anders dan in het verleden gedacht werd neemt de bitterheid wel toe door koudhoppen als je een bier gebrouwen hebt tot 30 IBU. Omdat je het wort niet gekookt hebt met de hop zal bij jou de bitterheid niet hoog zijn en waarschijnlijk onder de 30 IBU liggen.

Dat ben ik wel van plan met citra hop. Zondag overhevelen!

Offline jandebehanger

• Boven 10 berichten
  • *
  • BIAB brouwer
« Reactie #28 Gepost op: 03-03-2017 21:01 u »
Nu 5 dagen verder, activiteit waterslot aanzienlijk verminderd. SG-gemeten, van 1090 naar 1020. Slokje geproefd en viel niet tegen, flinke alcohol smaak maar geen gekke zure smaken kunnen ontdekken. Wie weet is het niet helemaal mislukt...
Ach, dan kun je net zo goed morgen of overmorgen gaan bottelen en beginnen met drinken volgende week zondag.
Mijn vorige week zaterdag gebrouwen bier gaat morgen in het vat en zondag pak daarvan al de eerste pint!

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 03-03-2017 22:42 u »
Ach, dan kun je net zo goed morgen of overmorgen gaan bottelen en beginnen met drinken volgende week zondag.
Mijn vorige week zaterdag gebrouwen bier gaat morgen in het vat en zondag pak daarvan al de eerste pint!

Wel eerst zeker weten dat het  bier is uitgegist.

Als de vergisting zo goed als volledig is afgerond kun je beter niet overhevelen om oxidatie te voorkomen. Wacht dan inderdaad niet te lang met bottelen om zo de effecten van autolyse te beperken.

Offline WouterD

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 18-03-2017 19:47 u »
Vandaag gebotteld.  Bier zag er goed uit, 2 weken koudhop Citra. Smaak was mehh,  zoetig en veel alcohol. SG gedaald naar 1010. Hopen dat wat koolzuur en koelkasttemperatuur wonderen doet!

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #31 Gepost op: 18-03-2017 20:17 u »
Vandaag gebotteld.  Bier zag er goed uit, 2 weken koudhop Citra. Smaak was mehh,  zoetig en veel alcohol. SG gedaald naar 1010. Hopen dat wat koolzuur en koelkasttemperatuur wonderen doet!

Koelkasttemperatuur? Eerst 2 weken warm wegzetten voor de hergisting. Daarna pas koelen en  :proost:

Offline WouterD

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 19-03-2017 07:45 u »
Koelkasttemperatuur? Eerst 2 weken warm wegzetten voor de hergisting. Daarna pas koelen en  :proost:

Uiteraard, maar bij drinken moet het koel zijn hè ;)

Ben benieuwd, maar ben bang voor een niet zo lekker bier...

Offline WouterD

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 26-03-2017 13:31 u »
Vandaag eerste open gemaakt.  Ziet er goed uit, ruikt oke, smaakt alsof er 98% alcohol in zit. Bah

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #34 Gepost op: 26-03-2017 22:11 u »
Vandaag eerste open gemaakt.  Ziet er goed uit, ruikt oke, smaakt alsof er 98% alcohol in zit. Bah

Het is nog jong, over een week is het al beter.

Offline WouterD

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 12-04-2017 09:05 u »
Het is nog jong, over een week is het al beter.

Na 1 week compleet ondrinkbaar
Na 3 weken nog niet lekker maar geen vergif meer in ieder geval.
Mogelijk na paar maanden oke :p

Tags: