Broeimout bloemig? Klein experimentje

Gestart door Edgar, 28-11-2005 18:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Naar aanleiding van EBC's opmerking in Adrie's Medical Compound thread:
Citaat van: EBC op 28-11-2005  12:40 u100% broeimout...dat wordt een zware bloemige dame. Ik zou een gist nemen die veel aankan. Mijn voorkeur zou dan niet de 1028 zijn. Wij hebben een keer een 100% pale mout experiment gedaan met 1028. Dat was niet lekker. De gist geeft een mineraal effect dat door weinigen werd gewaardeerd in combinatie met de broeimoutsmaken.

Ik ga vanavond eens een proefbrouwsel van Münchener brouwen om dat bloemige verhaal te toetsen. Misschien is het al aan het wort te proeven. Het worden dan twee proefbrouwsels: Pils en Münchener.

Het verbaast me een beetje omdat in feite elke Duitse Bock dan bloemig zou moeten smaken. Is dat zo MO?

Johannes

Is Munchner dan ook een broeimout?

MO

Nee ik associeer Duitse bocken nooit met bloemig. Saaz is bloemig toch, als late gift? ik vind bieren bijna nooit bloemig, misschien alleen de Schotse ale die ik gisteren dronk, maar die was dan ook gebrouwen met gagel en heidebloemen.

Edgar

Toch nog effe gemaischt, nu met 2 heerlijke glazen warm wort voor me. Weer eens wat anders.

Opvallend is weer de snelle omzetting, ergens tussen de 20 en 30 minuten gewoon in een pannetje. De pilsmout sneller dan de Münchener.

Opvallend was ook de geur. De pilsmout rook niet zo lekker, een beetje rubberig voor het schroten en erg zwak moutig erna. Ook tijdens het maischen bleef de heerlijke maischgeur eigenlijk heel ver te zoeken. En ook het wort ruikt niet echt lekker en smaakt nog altijd rubberig. Ik begin te geloven dat deze pilsmout niet helemaal is zoals 'ie wezen moet. Het wort heeft een beetje een stalgeur. Varkensstal, zei mijn vriendin. Vreemd.

Dan de Münchener! Zowel graan als wort als wat er tussen ligt: Heerlijk moutig. Ik zoek nu natuurlijk naar een bloemige smaak en ik vrees dat ik lang kan zoeken. Ik neem aan dat EBC tarwe-bloemig bedoelt en niet plantjes-bloemig. Ik kan het niet ontdekken. Dat betekent weinig voor het uiteindelijke bier, begrijp ik maar al te goed.

Tot zover een weinig zinvol experiment.


Adrie

Toch leuk! Bedankt voor dit experiment, Edgar. Wat ziet die pilsmoutwort er trouwens licht uit.

Bloemig associeer ik ook eerder met hop dan met mout. Inderdaad een bok met uitsluitend Münchener als basismout heeft helemaal niets bloemigs (ook niet tarwebloem) en in eerdere bieren met 100% palemout heb ik dat ook niet ontdekt.

EBC

Ik vrees toch dat het bloemige ontstaat tijdens de gisting. Wij hebben toen een aantal bieren gebrouwen:

100% pilsmout
100% pale ale
100% vienna
100% munchener
40% tarwe 60% pils

Verder alles gelijk. Zelfde hop (Perle) en gist (1028). Alleen de pale ale ook met 2565.

Wat opviel was de bloemige en weeige smaak in alle broeimout bieren. De gist had overal dat minerale smaakje aan gegeven, behalve dan bij de 2565.

Maar het kan natuurlijk ook aan een combinatie van faktoren gelegen hebben. Het lag niet aan de proevers, want dat waren er meer dan 20 en die herkenden het bijna allemaal. Ik ben geen broeimout liefhebber.

Edgar

De pilsmoutwort is inderdaad erg licht! Bleef tijdens het maischen ook licht van kleur, terwijl toch volledige omzetting bereikt is en het wort (1:4 ingemaischd) mierzoet smaakt.

Zou het kunnen dat deze batch Pilsmout, ook al gezien de onaangename geur, afwijkend, lees niet helemaal ok is? Ik vind pilsmout, geschroot en ongeschroot, altijd heel lekker ruiken en dat kan ik hiervan echt niet zeggen. 02-06-2007 is de datum op de zak, het is gewoon Brewferm mout. Ik zal straks eens vergelijken met mout van andere datum die ik nog heb liggen.

EBC, betekent dat dat je Duitse bokken ook niet kunt pruimen? Of kan het zijn dat dat smaakje (ik begrijp nu dat je niet de 'melige' maar de 'bloeiende' variant van bloemig bedoelt) alleen bij bovengisten onstaat?

Edgar

Mout gesnoven. Zojuist vergeleken met een batch met als datum '1-2007' en het is duidelijk (vriendin bevestigt blind): De oudere mout ruikt veel lekkerder, moutiger dan de nieuwere. Is er hier een mouterijwissel geweest of hebben we te maken met een off-batch? Wie heeft er nog mout met die datum (02-06-2007) en wil even gaan snuffelen?

Ik heb terzijde het korrelgewicht vergeleken, waarbij de versere mout iets zwaarder per korrel blijkt dan de oudere. 20 korrels 0,85 gram tegen 0,70. Formaat lijkt het zelfde. Voor een goede vergelijking moet ik er 2 x 100 tellen, maar daar heb ik geen zin in.

Ik wil met deze mout geen bier brouwen. Zal Brouwland eens contacteren.

Johannes

Er was laatst ook al iemand die klaagde over de mout weet alleen niet meer wie het is , dat was een verhaal over te kleine moutkorrels.

Hopmans

Hoi brewmates,

Ik weet wel dat Cara-Munich nu in ene Cara-Crystal is geworden.
Volgens mij is er inderdaad sprake van een mouterij-wissel.
Sterker nog dat heeft Brouwland mij verteld.

Alleen ik ben vergeten te vragen waar de mout nu vandaan komt.

 :degroeten:

Edgar

Dat was EBC. Het zou natuurlijk kunnen samenhangen in de zin van 'kwaliteitsproblemen', maar het lijkt me niet hetzelfde probleem.

@ Hoppie: AHA. Dat van die Cara-mouten heeft dacht ik een andere oorzaak (naamgeving door de mouterij, toch?) maar als de term 'andere mouterij' is gevallen is dat in elk geval interessant. Heb net een mailtje gestuurd. Lezen jullie niet mee, mannen van BL? Laat je horen!

EBC

Ja, ik had kritiek op de mout. Het waren hele kleine korreltjes en mijn wort werd heel troebel. Ik maakte me zorgen.
Nu tijdens gisting lijkt het probleem voorbij. Nou ja, in mijn gistingsvat ligt onderin een witte laag van 5 liter (100 liter vat, 60 l wort). Dat zal eiwit en gist zijn...het bier wordt toch al aardig helder.
Al met al lijkt het ok, maar eigenlijk is dat het natuurlijk niet. Het blijft mout met minikorrels en dat is denk ik goedkoop in aanschaf. Ik begrijp het allemaal wel, maar ben er niet blij mee. Ik heb nog niet geklaagd, vooral omdat ik het te druk heb met andere zaken, maar denk het toch nog steeds te gaan doen.

Edgar

Niks ongebruikelijks, minder aangenaam geroken, EBC?

EBC

Het is een 25kg zak, ik heb me er bijna geheel in gestoken...ik ben nog toch slank, dit is het bewijs, nee geen verkeerde luchtjes. Maar kleine korreltjes geven misschien ook maar kleine luchtjes...

Edgar

Andere mout dan. De 'rubbermout' heeft dan ook normale korrels.

Harold

Citaat van: Edgar op 28-11-2005  23:49 uHet wort heeft een beetje een stalgeur. Varkensstal, zei mijn vriendin. Vreemd.


Hoe betrouwbaar is de conclusie "varkensstal". Waarom niet koeien-, kippen-, geiten- of schapenstal. Dat kan nogal uitmaken.

Edgar

 ???

Omdat het naar een varkensstal ruikt, en niet naar andere stallen. Nogal wiedes. Betrouwbaar is het niet, en een conclusie is het evenmin. Het is een geur-associatie. Als je het gezeur vindt wil ik je wel wat van die mout opsturen? Kan je het met je eigen pilsmout vergelijken. Let wel: De stalgeur komt pas los uit het wort.

Edgar

Vriendelijk mailtje terug van BL dat er geen klachten waren over die mout en dat ze gratis een nieuwe zak zouden willen sturen. Geen antwoord op vraag over mouterij.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.