Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Eikensnippers in bier  (gelezen 23954 keer)

homoeccentricus

• Gast
Re: Eikensnippers in bier
« Reactie #50 Gepost op: 31-10-2015 09:25 u »
Gewoonlijk neemt men tussen 1,5 en 3 gram per liter "cubes" (van waar dat woord "chunk" komt is mij een raadsel). (Tonsmeire, American Sours) Vele maanden laten trekken tot de smaak letterlijk proefondervindelijk goed wordt bevonden. Ben nu cubes in pinot noir aan het laten trekken. Zullen binnen een drietal weken aan een te verzuren bier worden toegevoegd.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
« Reactie #51 Gepost op: 31-10-2015 09:51 u »

van links naar rechts, mot, zaagsel, snippers, "chunks"

Ingo

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #52 Gepost op: 31-10-2015 10:13 u »
Chunks staat op nagenoeg elke verpakking ;)

Misschien is elke x weken proeven wel de beste optie ja.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #53 Gepost op: 31-10-2015 11:45 u »
Bij ons in het tuincentrum ligt bij de barbecue afdeling snipper van Jack Daniëls vaten. Wellicht ook leuk om te gebruiken. Ze zijn eigenlijk bedoeld om vlees op te roken.

Offline klan85

• Vol lid
  • Hobbybrouwerij MARA - 2015 - Groningen
    • Hobbybrouwerij MARA
« Reactie #54 Gepost op: 19-03-2016 11:20 u »

van links naar rechts, mot, zaagsel, snippers, "chunks"

Ingo

Iemand ervaring met de rookmot variant?

Ik heb rookmot van beuk, eiken en hickory voor in een rookoven. Ik was van plan het in de nagisting te gebruiken. Maar er staat op de verpakking dat de rooksnippers niet eetbaar zijn en niet direct in aanraking met voedsel mogen komen (inedible and not to be applied directly to any food) ... Zit er dan een toevoeging aan het hout om beter te kunnen roken?
Afrader om dit te gebruiken ben ik bang...

Offline nembrionic

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 19-03-2016 12:47 u »
Iemand ervaring met de rookmot variant?

Ik heb rookmot van beuk, eiken en hickory voor in een rookoven. Ik was van plan het in de nagisting te gebruiken. Maar er staat op de verpakking dat de rooksnippers niet eetbaar zijn en niet direct in aanraking met voedsel mogen komen (inedible and not to be applied directly to any food) ... Zit er dan een toevoeging aan het hout om beter te kunnen roken?
Afrader om dit te gebruiken ben ik bang...

Als het er op staat, dan zou ik dat ook niet doen.
Maar voor mij persoonlijk is houtmot überhaupt al geen optie want: hoe ga je het er weer uitkrijgen?

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #56 Gepost op: 19-03-2016 20:36 u »
Hallo Klan,

Ik denk dat je het wel kunt gebruiken. De tekst op de verpakking is een juridische keuze. Stel iemand krijgt het hout binnen en krijgt er lichamelijke klachten van, dan kan hij de producent niet aanklagen want die had er voor gewaarschuwd. Ik ben allergisch voor noten en lees vaak op verpakkingen dat een product 'sporen van noten kan bevatten'. Dat staat er ook om die reden op. Gevolg van de angstcultuur waarin we leven.
Ik denk ook niet dat ze het hout nog bewerken, dat is allemaal veel te duur.

Louis

Offline klan85

• Vol lid
  • Hobbybrouwerij MARA - 2015 - Groningen
    • Hobbybrouwerij MARA
« Reactie #57 Gepost op: 25-03-2016 10:45 u »
Ik ben toch maar voor koffiebonen gegaan ;)
Geen zin om bier te besmetten met iets waarvan ik niet weet wat het is. En het filteren van het mot was ook nog een nadeel...

Offline mr.chelsea

• Senior lid
  • "Boeckelder, Het andere bier uit het Oosten!"
« Reactie #58 Gepost op: 21-10-2016 12:45 u »
Hallo,

Heeft iemand al eens houtsnippers meegekookt? Wat voor effect heeft dit, of is het absoluut fout om dit te doen?

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #59 Gepost op: 19-12-2016 18:55 u »
Hallo,

Heeft iemand al eens houtsnippers meegekookt? Wat voor effect heeft dit, of is het absoluut fout om dit te doen?
Klinkt als een experiment  :brouwen:

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #60 Gepost op: 19-12-2016 20:05 u »

Ja. Effect, weet ik niet meer, er zat meer dan alleen maar hout in de kook.
Het is zeker niet fout. In Frankrijk wordt voor de cognac, armagnac en calvados een hout-thee gemaakt, daarbij wordt het hout ook kort gekookt en vervolgens wordt de thee heel lang op 80°C gehouden tot het ingedikt is tot een licht siroop. Dat moet dan natuurlijk jaren rijpen in een houten vat. Het wordt gebruikt om veroudering van de drank te simuleren.
Dit soort thee zou in de hoofdgisting tot koffie-achtige smaakjes kunnen leiden, gemaakt door de gist.

Ingo

Ingo

Offline mr.chelsea

• Senior lid
  • "Boeckelder, Het andere bier uit het Oosten!"
« Reactie #61 Gepost op: 23-12-2016 18:59 u »
Oké, klinkt interessant, maar voorlopig aan mij niet besteed denk ik. ;-)

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 19-09-2017 18:14 u »
Tot nu toe heb ik weinig info uit dit draadje weten te trekken, er zijn toch wel mensen die dit vaker gedaan hebben neem ik aan. (Help :weetniet: :weetniet:)

Er staat nu een RIS te lageren, 18 L met 70 gram in whiskey geweekte medium toast eiken snippers van Brouwland.

Ik vraag me af wat er gaat gebeuren, of ik de nu heel sterk en bittere proevende eikenmelange van whiskey ga toevoegen weet ik nog niet vooralsnog denk ik dit nog even te bewaren en bij het bier te voegen als het resultaat tegen valt.

Wie o wie weet wat de juiste methode is?

Offline Mario72

• Vol lid
  • Thuisbrouwerij De Gouwe Knakker
« Reactie #63 Gepost op: 19-09-2017 18:58 u »
Ik heb het moutpakket Oak Royale van Arsegan gemaakt. Daarin zaten ook eikensnippers voor in de navergisting. Gewoon het recept gevolgd. Een maand na het bottelen vond ik de smaak erg bitter van het hout. Ik heb op het punt gestaan om het bier weg te gooien Gelukkig niet gedaan want na een paar maanden (3 tot 4) rust is de smaak heerlijk zacht geworden en is het bittere van het hout compleet verdwenen. Het is een echt genieten biertje geworden.

In de planning staat bij mij ook nog een split batch stout met bourbon en whiskey geweekte eikensnippers. Waarschijnlijk moet je deze ook maanden laten staan voordat het de moeite waard wordt.

Offline SKABRAM

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brams Keukenbrouwerij
« Reactie #64 Gepost op: 19-09-2017 19:58 u »
Ik heb een keer met snippers gewerkt. Eerst een week op bourbon laten staan, de bourbon met harde houtbitters weggekieperd en opnieuw bourbon toegevoegd tot de snippers net onderstonden. Dit vervolgens na twee dagen in het gistvat gegooid (5gr chips per liter, vanille eiken) en dit nog een week laten staan.

Het resultaat is een imperial stout met een vrij dominant houtkarakter (denk een rode wijn met flink eiken). Na een maand of 4 is het iets afgerond, maar nog steeds flink aanwezig. Volgende brouw gaan we op 3 g per liter zitten.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 19-09-2017 20:51 u »
Okay, dan zit ik met 4.4 gram/liter wel aan de hoge kant, ik zal de whiskey waarin het hout heeft gezeten dan ook niet toevoegen.

Over een week eens proeven of het hout er goed inzit. Anders laat ik het nog iets langer staan. Ik was inderdaad van plan om het bier een tijdje te laten rijpen op fles, al zal ik
af en toe vast een flesje aanslaan. :proost:

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #66 Gepost op: 19-09-2017 20:59 u »
Onder het motto "The first time right"
Volg ik steeds volgend scenario bij de eerste maal houtchips toevoegen aan een brouwsel.
Bijvoorbeeld voor een brouwsel van 22 L
Ik zet 20 liter gewoon in de lagering zonder toevoeging van houtchips de overgebleven 2 liter doe ik in een grote PET fles van 2.5l en voeg daar 5 g / 10 liter chips (al dan niet op voorhand gearomatiseerd)  berekend op volledige hoeveelheid van het brouwsel aan toe en laat deze ook gewoon 2 weken lageren.
Bij het bottelen blend ik de 20 liter met X liter van de 2.5 liter PET fles tot het bier op smaak is.

Wat wel een aandachtspunt is dat je de eikenchips afhankelijk van de oorsprong desnoods eerst desinfecteert door deze een uurtje in de oven te leggen bij 160 °C (=medium toast) of voldoende lang onderdompelt in alcohol 75% zodat deze helemaal doordrongen zijn met alcohol, zodat ze steriel zijn (het laatste is niet zo ideaal daar je dan al een deel smaak verliest)
Houtchips van oude eiken vaten of andere exotische oorsprong durven (soms) sporen bevatten van brett, en als je niet zeker bent dat ze voldoende steriel zijn kan je ook je bier er mee naar de vaantjes helpen, of plots een lekker brett biertje hebben  :proost:

Tags: hout rijpen