Hopoogst 2017

Gestart door PrinsHeerlijk, 19-02-2017 13:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PrinsHeerlijk



Nog geen activiteit bij de Cascade hier. Hebben jullie al scheuten?  :degroeten:

Jeroen D

Nee. Maar vorige week lag er ook nog sneeuw op

Fermon

Hier een paar kleine knopjes

Oscar

Citaat van: PrinsHeerlijk op 19-02-2017  13:38 uHebben jullie al scheuten?  :degroeten:

Veel te vroeg. Komt pas eind maart / begin april.

Fermon

Citaat van: Oscar op 19-02-2017  18:34 uVeel te vroeg. Komt pas eind maart / begin april.

Vorig jaar begin maart toch...
Citaat van: Oscar op 06-03-2016  19:07 uIngo, geen foto's dus is het niet waar... ;)

In mijn tuin vandaag:





sunlight

Saaz staat nog binnen. Gaat denk ik volgende week in de volle grond. Wel al scheuten maar staat ook binnen.

Oscar

Citaat van: Vrumona op 19-02-2017  18:50 uVorig jaar begin maart toch...

Toen was de natuur in de war... ::)

goom

Citaat van: sunlight op 19-02-2017  22:30 uSaaz staat nog binnen. Gaat denk ik volgende week in de volle grond. Wel al scheuten maar staat ook binnen.
Hop binnen?

BLUB

Loopt hier al helemaal uit  :brouwen:

Tjardo

Ook hier komt 'Annabel' al uit haar winterslaap!


Chilobrachys

Hier komen de eerste scheuten smaragd ook voorzichtig weer boven de grond.

sunlight

Citaat van: goom op 20-02-2017  11:51 uHop binnen?

Ja stond vorig jaar nog in speciekuip. Dit jaar naar volle grond.

goom

Citaat van: sunlight op 21-02-2017  23:30 uJa stond vorig jaar nog in speciekuip. Dit jaar naar volle grond.
Hop hoeft niet binnen te staan, kan het hele jaar door buiten staan zonder enige problemen.

sunlight

Citaat van: goom op 22-02-2017  14:53 uHop hoeft niet binnen te staan, kan het hele jaar door buiten staan zonder enige problemen.

Weet ik maar stond in de weg dus heb hem binnen gezet. Ga nu 2 palen van 6 meter schuin in de grond zetten met daartussen een kabel. Hier komen dan 7 planten tussen te staan.

Maldroy



De willamette begint op een stam van vorig jaar uit te lopen.
Is dit normaal? Ben het nog niet eerder tegen gekomen.

Groetjes Roy.

Herman

Dat is gewoon een stuk bovengrondse wortel.

EBC

Citaat van: sunlight op 22-02-2017  23:11 uweet ik maar stond in de weg dus heb hem binnen gezet. Ga nu 2 palen van 6 meter schuin in de grond zetten met daartussen een kabel. Hier komen dan 7 planten tussen te staan.

Dat gaat doorzakken ...

sunlight

Citaat van: EBC op 23-02-2017  22:11 uDat gaat doorzakken ...

Wel? Wat is een betere constructie dan

Eric v B

Citaat van: sunlight op 23-02-2017  22:57 uWel? Wat is een betere constructie dan
Tuidraden aan de palen. Zonder tuidraden gaat het inderdaad doorzakken. Zoek eens plaatjes van professionele hopplantages. Dan zie je dat deze ook tuidraden gebruiken.

sunlight

Citaat van: Eric v B op 24-02-2017  09:47 uTuidraden aan de palen. Zonder tuidraden gaat het inderdaad doorzakken. Zoek eens plaatjes van professionele hopplantages. Dan zie je dat deze ook tuidraden gebruiken.

Klopt, de staalkabel loopt van de grond over de paal naar de andere kant. Daar omt een spanner.

Derp

Niet om het topic te kapen, maar wanneer moet / kan ik rizomen kopen en planten als ik ook aan de hopoogst 2017 wil deelnemen?  :D

RienP

Over het algemeen al in november, want dan kan de rhizoom tijdens de winter wortels vormen. Medio maart kun je ook wel weer rhizomen poten. Als de temperatuur boven nul blijft zou het zelfs nu al kunnen.

breda82

Ik heb een winkel gevonden die rhizomen en 1 jarige planten verkoopt, wat is dan het beste om te nemen? Als je dit jaar al wat wil oogsten?

crazyjopje

Mijn Saaz en northern brewer lopen ook al uit...
De Cascade blijft nog even achter lijkt het.

Eric v B

Citaat van: breda82 op 01-03-2017  09:02 uIk heb een winkel gevonden die rhizomen en 1 jarige planten verkoopt, wat is dan het beste om te nemen? Als je dit jaar al wat wil oogsten?
Je hebt de meeste kans op een oogst met een 1 jarige plant. Daarentegen heb ik vorige jaar een kleine oogst gehad vanuit geplante rhizomen.

Jeukstaardt

Citaat van: breda82 op 01-03-2017  09:02 uIk heb een winkel gevonden die rhizomen en 1 jarige planten verkoopt, wat is dan het beste om te nemen? Als je dit jaar al wat wil oogsten?

Hoppecruyt toevallig?
Ik zit nog een beetje in dubio of ik in Engeland bij Willingham of bij Hoppecruyt 1-jarigen bestel.

Mark Mout

Chinook, Challenger en First gold laten zich zien!! Eerste knopjes geven kopjes!

breda82

Citaat van: Jeukstaardt op 01-03-2017  13:00 uHoppecruyt toevallig?
Ik zit nog een beetje in dubio of ik in Engeland bij Willingham of bij Hoppecruyt 1-jarigen bestel.

Dat klopt inderdaad, wil 2 Cascade planten kopen, centennial zijn helaas al op, willingham ken ik niet zal vast stuk duurder zijn qua verzenden?

Jeukstaardt

Citaat van: breda82 op 01-03-2017  13:19 uDat klopt inderdaad, wil 2 Cascade planten kopen, centennial zijn helaas al op, willingham ken ik niet zal vast stuk duurder zijn qua verzenden?


http://www.willingham-nurseries.co.uk/hop.html

Tot 5 rhizomen 8.95 pond binnen Europa.

goom

Citaat van: breda82 op 01-03-2017  13:19 uDat klopt inderdaad, wil 2 Cascade planten kopen, centennial zijn helaas al op, willingham ken ik niet zal vast stuk duurder zijn qua verzenden?
ik heb je net gemaild
die Cascade  heb ik op voorraad

breda82

Citaat van: goom op 01-03-2017  20:21 uik heb je net gemaild
die Cascade  heb ik op voorraad

Heb helaas geen mailtje gezien? Ook niet in mijn spambox. Kun je hem nog een keer sturen.

Hophead

Citaat van: sunlight op 23-02-2017  22:57 uWel? Wat is een betere constructie dan

Nog een tip: spankabels aan de uiteinden van je constructie, en een katrol voor de hoofdlijn aan één van de palen. Op die manier kun je je hoofdlijn voldoende spannen, maar ook laten zakken voor de oogst en heb je geen ladder nodig. Ik heb er op die manier twee staan. Werkt als een zonnetje!

Braam



Cascade begint te groeien :D
Vorig jaar pas laat begonnen en helaas weinig oogst maar ben benieuwd hoe het 2e jaar gaat worden.

Jeukstaardt

Begin een beetje jaloers en ongeduldig te worden...
Ik zit te wachten op rhizomen van Willingham Nurseries.  Cascade en Perle. 1 maart besteld. Hopelijk snel in huis.

orangeloo

Druk bezig met mijn nieuwe constructie... nu de hop begint uit te lopen.


sunlight

Citaat van: Orangeloo op 09-03-2017  18:21 uDruk bezig met mijn nieuwe constructie... nu de hop begint uit te lopen.



Ben met ongeveer dezelfde constructie bezig. Hoe hoog boven en hoe hoog onder de grond heb je de palen?

orangeloo

Citaat van: sunlight op 10-03-2017  07:03 uBen met ongeveer dezelfde constructie bezig. Hoe hoog boven en hoe hoog onder de grond heb je de palen?

Palen zijn 5 meter lang en 10 cm dik. Een pvc buis 110 mm en 1 meter lang in de grond. 15 á 20 cm vullen met grind en daar de palen in.

sunlight

Citaat van: Orangeloo op 10-03-2017  07:27 uPalen zijn 5 meter lang en 10 cm dik. Een pvc buis 110mm en 1 meter lang in de grond. 15 á 20 cm vullen met grind en daar de palen in.

Slim, dus je komt 4.80 boven de grond?

Martijn0172

Ik heb in een ruil een drie-tal hopplante verkregen (Cascade , Amarillo en Spalt Select). Ik ga mijn vrouw niet blij maken met zo'n mooie constructie als hierboven. Ik heb een schutting van 2 meter hoog en dacht er aan de hop uiteindelijk horizontaal te gaan leiden. Gaat dit werken?

orangeloo

Citaat van: sunlight op 10-03-2017  08:39 uSlim, dus je komt 4.80 boven de grond?

Nee.. 5 m - 0.80 m (1- 0.20 grint) = 4.20 meter boven de grond. :brouwen:
PVC buis zit volledig in de grond.

orangeloo

Citaat van: Martijn0172 op 10-03-2017  09:28 uIk heb in een ruil een drie-tal hopplante verkregen (Cascade , Amarillo en Spalt Select). Ik ga mijn vrouw niet blij maken met zo'n mooie constructie als hierboven. Ik heb een schutting van 2 meter hoog en dacht er aan de hop uiteindelijk horizontaal te gaan leiden. Gaat dit werken?

Weet je zeker dat het Amarilo is?

Hop groeit zelf niet horizontaal..alleen verticaal, dus dan zal je zelf continu moeten leiden. Maar wordt door meer  mensen gedaan.

Underdike

Ik zoek Perle & Saaz rhizomen... bij Willingham in Engeland staan die op "November 2017", en bij Eickelmann in Duitsland staan deze op "vanaf 15 mei weer leverbaar"... iemand nog suggesties?

sunlight

Citaat van: Orangeloo op 10-03-2017  09:29 uNee.. 5 m - 0.80 m (1- 0.20 grint) = 4.20 meter boven de grond. :brouwen:
PVC buis zit volledig in de grond.

Ok, dank je

Tjardo

Citaat van: Underdike op 10-03-2017  09:42 uIk zoek Perle & Saaz rhizomen... bij Willingham in Engeland staan die op "November 2017", en bij Eickelmann in Duitsland staan deze op "vanaf 15 mei weer leverbaar"... iemand nog suggesties?

't Hoppecruyt heeft Perle rhizomen en Perle eenjarige planten, echter geen Saaz...

Adbrouwt

Citaat van: breda82 op 02-03-2017  20:25 uHeb helaas geen mailtje gezien? Ook niet in mijn spambox. Kun je hem nog een keer sturen.
Heel veel hobbybrouwers zijn bereid je gratis een stekje te geven. Dus niet te veel betalen voor je stekje [emoji6]
In mei zijn er veel stekjes via het forum te krijgen

Ernesto

Citaat van: goom op 01-03-2017  20:21 uik heb je net gemaild
die Cascade  heb ik op voorraad

Goom, heb je nog meer Cascade stekken op voorraad?

Adbrouwt

Citaat van: Ernesto op 10-03-2017  10:47 uGoom, heb je nog meer Cascade stekken op voorraad?
Niet te veel betalen hoor
Over een maand of wat kun je veel stekjes gratis ophalen bij hobbybrouwers
Edit: ik heb dan Challenger en saphir

Ernesto

Citaat van: Adbrouwt op 10-03-2017  10:57 uNiet te veel betalen hoor
Over een maand of wat kun je veel stekjes gratis ophalen bij hobbybrouwers
Edit: ik heb dan Challenger en saphir

Top. Hoe zit het met de resistentie van deze rassen?

Adbrouwt

Citaat van: Ernesto op 10-03-2017  12:10 uTop. Hoe zit het met de resistentie van deze rassen?
De Challenger heb ik al een jaar of 4 en geeft een goede oogst. Af en toe wat bladluizen.

Underdike

Dank je Tjardo, ik ga eens kijken bij 't Hoppecruyt  :groots:


Citaat van: Adbrouwt op 10-03-2017  10:30 uHeel veel hobbybrouwers zijn bereid je gratis een stekje te geven. Dus niet te veel betalen voor je stekje [emoji6]
In mei zijn er veel stekjes via het forum te krijgen

Heeft er iemand Saaz staan die er wat van wil overdoen?

Adbrouwt

Citaat van: Underdike op 10-03-2017  12:43 uHeeft er iemand Saaz staan die er wat van wil overdoen?
Kijk ook eens in dit topic dan kun je mensen een pb sturen die jou hop hebben.

breda82

Citaat van: Adbrouwt op 10-03-2017  10:30 uHeel veel hobbybrouwers zijn bereid je gratis een stekje te geven. Dus niet te veel betalen voor je stekje [emoji6]
In mei zijn er veel stekjes via het forum te krijgen

Ik heb inmiddels 2 1 jarige Cascade planten.
Langs de schommel laten groeien en dan horizontaal langs het hek leiden. Ben benieuwd

Fermon

Citaat van: Martijn0172 op 10-03-2017  09:28 uIk heb in een ruil een drie-tal hopplante verkregen (Cascade , amarillo en Spalt Select). Ik ga mijn vrouw niet blij maken met zo'n mooie constructie als hierboven. Ik heb een schutting van 2 meter hoog en dacht er aan de hop uiteindelijk horizontaal te gaan leiden. Gaat dit werken?

Ja, je moet het inderdaad wel geleiden want hop wil de lucht in.
Ik heb het afgelopen jaar ook op zo'n manier gedaan, eerst 2,5 meter de lucht in en dan horizontaal. Het horizontale gedeelte was 3 meter, maar dat was niet genoeg en heb ik heb weer terug geleid, uiteindelijk een mooie oogst (Hallertau tradition).

Martijn0172

Citaat van: Orangeloo op 10-03-2017  09:33 uWeet je zeker dat het Amarilo is?

Het staat handgeschreven op het stokje wat er in zit, is dit vreemd?

RienP

Amarillo ligt zover ik weet nog onder patent van de kweker, maar misschien is het al vrij gegeven. Daar worden dan dus niet legaal stekken van verkocht. Als het wordt verkocht dan is dat meestal opgekweekt uit zaad. En dan is het eigenlijk geen Amarillo meer. Als je hop wil vermeerderen en dezelfde eigenschappen wil houden, moet je dat doen via de wortelstok (stukje afsteken).

Martijn0172

Citaat van: RienP op 10-03-2017  18:21 uAmarillo ligt zover ik weet nog onder patent van de kweker, maar misschien is het al vrij gegeven. Daar worden dus niet legaal stekken van verkocht. Als het wordt verkocht dan is dat meestal opgekweekt uit zaad. En dan is het eigenlijk geen Amarillo meer. Als je hop wil vermeerderen en dezelfde eigenschappen wil houden, moet je dat doen via de wortelstok (stukje afsteken).

Ik ga het even navragen, er was volgens mij wel iets mee.

EBC

Citaat van: sunlight op 10-03-2017  10:16 uOk, dank je

Laat de pvc 20 cm uitsteken, dan valt er nooit iets in, en doe er 50 cm grind in, dan zit je al bijna op 5 meter.

Niels B.

Vorig jaar te vroeg geoogst. Dit jaar pakken we het iets groter aan.
Ik heb in het centrum van Wassenaar een volkstuin overgenomen. Daar ga ik bijen houden, en een deel van de tuin is omgetoverd tot hopveld.

Gebaseerd op de constructie van Heijligers http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=22321.0 en deze foto via pinterest https://tinyurl.com/hqvtfqv/ heb ik het als volgt neergezet:



De verticale palen zijn 6 meter lang, en zitten ongeveer een meter in de grond. Daaronder zit een paalpunt, https://tinyurl.com/j67et5v , voor een beetje extra stabiliteit.
De horizontale palen zijn 4 meter, en zijn vastgemaakt met 3-weg verbindingsstukken, https://tinyurl.com/ztco6k2.


Vóórdat de palen de lucht in gingen, hebben we aan de bovenkant 3 ogen bevestigd, en een schommelhaak om de tuidraden aan te bevestigen.

Aan ieder oog zit een staaldraad, die we naar de andere kant hebben laten lopen. Daar zitten ze, aan de onderkant, weer vast aan een oog.

(dit waren de eerste draadspanners die ik bevestigde, zien er niet zo mooi uit. Vergeef het me, ik ben ook maar een bierbrouwer)

Het idee is dat we bij het oogsten deze draden los kunnen laten om zo de hopranken naar beneden te laten vallen. Of het gaat werken weten we nog niet. Maar, misschien belangrijker, tijdens het omhooghalen van de tweede paal, moesten de horizontale staaldraden reeds door de ogen worden gevoerd, en er moest een manier zijn om ze weer strak te trekken.
De tweede paal kostte 4 personen om de lucht in te krijgen. 1 bij het gegraven gat, 1 met de staaldraden om deze te begeleiden en strak te trekken, en twee man om de paal de lucht in te krijgen.

Aan de verticale palen zitten tuidraden, waarvan twee in de grond vastzitten met een grondanker. De linker paal heeft ook nog een tuidraad de boom in. Ook deze zijn strakgetrokken met een draadspanner.

Dan de planten!
Omdat we de hop in een volkstuin hebben neergezet, vind ik het belangrijk ervoor te zorgen dat als wij de tuin verlaten, de planten niet voor problemen gaan zorgen voor de volgende huurder. Ook weet ik niet zeker of de buren zitten te wachten op hop tussen de boontjes...
Daarom hebben we de planten geplant in de welbekende speciekuipen.


De bakken zijn volledig (behalve 1 die staat op een wortel) ingegraven. Onder de bakken ligt, voor de zekerheid, nog eens een worteldoek om de uitlopers tegen te houden.
Ik heb nu drie rijen, met ieder 7 planten :) Ik heb rhizomen van de planten van vorig jaar gesplitst. Er staat Annabel, Cascade en Chinook.

Zodra er gestekt kan worden houd ik jullie op de hoogte. Er staan bij de brouwerij ook nog een plant Mt Hood, Northern brewer en First Gold, waar ook stekjes van kunnen worden gehaald.

Nog even geduld!

En niet stiekem komen oogsten tijdens een vakantie op Duinrell aub...

orangeloo

Ziet er netjes uit Niels....

Ik ben ook bijna klaar met mijn hop tuintje.
Bij mij staan ze ook in speciekuipen, 6 stuks.
Alleen nog de leidraden spannen.
Iemand een tip wat ik daar voor het beste kan gebruiken.


Jeukstaardt

Geweldig! Wat een constructie zeg! Heb je nog gedacht aan de bliksemgeleiding? ;D
Wat is de afmeting van de speciekuipen die je gebruikt hebt?

Ik vraag me af, hoe gaat de speciekuip de groei belemmeren? Op een gegeven moment zit de kuip ramvol met uitlopers (rhizomen). Ga je die ieder jaar uit de kuipen halen om ze bij te werken?



HuygenMeester

Citaat van: Niels B. op 11-03-2017  11:50 uDe bakken zijn volledig (behalve 1 die staat op een wortel) ingegraven. Onder de bakken ligt, voor de zekerheid, nog eens een worteldoek om de uitlopers tegen te houden.
En niet stiekem komen oogsten tijdens een vakantie op Duinrell aub...

Ben benieuwd of het worteldoek sterk genoeg is. Mijn ervaring is dat de scheuten nogal agressief zijn  :-[ ; maar allicht belemmert het wel wat in de uitloop poging.
 :degroeten:
Huygenmeester

orangeloo

Citaat van: Jeukstaardt op 11-03-2017  18:59 uGeweldig! Wat een constructie zeg! Heb je nog gedacht aan de bliksemgeleiding? ;D
Wat is de afmeting van de speciekuipen die je gebruikt hebt?

Ik vraag me af, hoe gaat de speciekuip de groei belemmeren? Op een gegeven moment zit de kuip ramvol met uitlopers (rhizomen). Ga je die ieder jaar uit de kuipen halen om ze bij te werken?

Ik woon naast een kerk... met bliksemafleiding, dus dat is geregeld  ^-^

Ik heb speciekuipen van 40 liter.

Heel bijzonder maar de wortels vinden fijneloos de gaten die ik onder in de kuip heb geboord voor afwatering.
Dus ik ga om de paar jaar ze er ff uit halen en splitsen, zo hebben andere er ook weer wat aan, en dan terug planten.  :brouwen:

Jeukstaardt

Citaat van: Orangeloo op 11-03-2017  19:48 uDus ik ga om de paar jaar ze er ff uit halen en splitsen

Om de paar jaar? Ok, ik zou verwachten dat dat te weinig was gezien de agressieve groei van hop.
Ik ben bezig om een plek voor te bereiden voor wat planten vandaar de vraag.

Jeukstaardt

Citaat van: Orangeloo op 11-03-2017  18:52 uZiet er netjes uit Niels....

Ik ben ook bijna klaar met mijn hop tuintje.
Bij mij staan ze ook in speciekuipen, 6 stuks.
Alleen nog de leidraden spannen.
Iemand een tip wat ik daar voor het beste kan gebruiken.



Voor wat betreft de leidraden, ik zag bij een tuincentrum een soort sisal/kokosvezel achtig touw. Dik stevig spul waar de haartjes van de hop goed grip op hebben.

RienP

Gewoon standaard henneptouw wat bij bouwmarkt te koop is, werkt ook heel goed. Touw heeft meer treksterkte dan je denkt dus het hoeft niet zo superdik te zijn.

RuudB

Vorig jaar heb ik sisaltouw gebruikt. Ik had de indruk dat dit in de loop van de tijd uitrekte en steeds slapper ging hangen. Na het kijken van dit filmpje ga ik dit jaar het dikkere kokostouw proberen, dit schijnt niet uit te rekken. Nog geen ervaring mee, maar wel in Denemarken gezien in een hoptuin. Zal dus wel goed zijn....

http://www.youtube.com/watch?v=Tv7LyWJUNKE

Jeukstaardt

Citaat van: RuudB op 12-03-2017  09:48 uVorig jaar heb ik sisaltouw gebruikt. Ik had de indruk dat dit in de loop van de tijd uitrekte en steeds slapper ging hangen. Na het kijken van dit filmpje ga ik dit jaar het dikkere kokostouw proberen, dit schijnt niet uit te rekken. Nog geen ervaring mee, maar wel in Denemarken gezien in een hoptuin. Zal dus wel goed zijn....

https://www.youtube.com/watch?v=Tv7LyWJUNKE

Filmpje? 1 uur 40 min. ;D
Ik ken hem. Mooie leerzame film inderdaad.

dennisbier

Henneptouw is supersterk en kan het gewicht van de hop wel houden tot hij tot de top is gegroeid.

Niels B.

Volgens mij zijn mijn kuipen 90 liter. Weet het niet precies, heb gewoon om de grootste gevraagd bij de bouwmarkt :)

Niels B.

Citaat van: Orangeloo op 11-03-2017  18:52 uZiet er netjes uit Niels....

Ik ben ook bijna klaar met mijn hop tuintje.
Bij mij staan ze ook in speciekuipen, 6 stuks.
Alleen nog de leidraden spannen.
Iemand een tip wat ik daar voor het beste kan gebruiken.



Daar kunnen makkelijk nog wat bakken tussen! Op mijn foto staan de kuipen ook uit elkaar, maar ik heb uiteindelijk besloten mijn gehele geul op te vullen met bakken.

orangeloo

Ik heb 6 verschillende rassen, en wil voorkomen dat ze in elkaar gaan groeien.
Zoals ik al bij verschillende heb gelezen plaatsen ze de plant minimaal 120 cm uit elkaar.

In de hopvelden in Poperinge gebruiken ze een onbehandelde staaldraad. Deze roest in de loop van het seizoen.
Na het machinaal plukken gaan de takken, bladeren en de staaldraad door de hakselaar. En wordt er compost van gemaakt. inclusief de draad dus.

Ik heb nu leidraden gespannen van een bol touw die ik nog had liggen uit de tijd dat ik een krantenwijk had.
Hier bond ik op zaterdag de kranten voor de supermarkten en Bruna mee bij elkaar. Geen idee wat voor touw, ik zie wel of het hou.

In Poperinge maken ze de staaldraad met een stukje touw en een speciale knop vast aan de spandraden. zodat ze makkelijk los te maken zijn voor de oogst. Ik heb de touw ook met een speciale knoop vast gemaakt zodat hij bij de oogst met 1 ruk aan het touw los is.

RuudB

Citaat van: Orangeloo op 12-03-2017  13:43 uIn Poperinge maken ze de staaldraad met een stukje touw en een speciale knop vast aan de spandraden. zodat ze makkelijk los te maken zijn voor de oogst. Ik heb de touw ook met een speciale knoop vast gemaakt zodat hij bij de oogst met 1 ruk aan het touw los is.

Welke knoop is dat ??? Ik heb er wel eens naar gezocht maar nooit kunnen vinden.

EBC

Ze maken het ijzerdraad met gewoon touw vast, zodat ze het met een mes kunnen lossnijden. Een superspeciale knoop is er niet.

Mijn ervaring is dat je beter met een ladder omhoog klimt en de takken met rijpe bellen uitknipt. Een week later pluk je dan de tweede charge.

Haal je de hele plant naar beneden dan pluk je rijp en groen. En bovendien kan de plant geen voedingsstoffen meer recupereren. En je moet zorgen dat je voldoende droogcapaciteit hebt.

We doen toch zo graag de commercielen na, zonder na te denken ...  :weetniet:

En zorg vooral dat het touw dat je gebruikt een seizoen lang mee gaat in weer en wind zonder te verrotten, anders liggen je planten halverwege op de grond. Een volwassen hopplant weegt in de regen snel ruim 20 kilo. Doe er nog wat wind bij en dan ...


seed7


Adbrouwt

Citaat van: EBC op 12-03-2017  18:13 uWe doen toch zo graag de commerciëlen na, zonder na te denken ...  :weetniet:
Inderdaad, mijn plant groeit twee meter omhoog en dan horizontaal langs een schutting. Dat is wel een paar maanden flink geleiden en vastbinden. Ik oogst vaak wel 3 a 4 maal in een jaar. En de opbrengst is groot. Het valt nog niet mee om te wachten met oogsten vooral niet met de Challenger hop die laat in het seizoen geoogst wordt.

RienP

Hahaha, mijn vrouw wordt ook altijd gek van me in de laatste paar weken. Ik sta dan ik bijna elke dag te ruiken en te voelen of ik al kan plukken.  ;D

PrinsHeerlijk

Al vijf hopscheuten van 2-3 centimeter te zien hier in de tuin!  :brouwen:

Jeukstaardt

Dit weekend mijn rhizomen van Willingham in de grond gezet. Cascade en Perle. Ik heb ze in speciekuipen van 65 liter gezet met een mooi luchtig mengsel van Betuwse kleigrond, zand, compost en potgrond. De voorbereiding voor de palen staat inmiddels alleen moet ik nog even op zoek naar geschikte palen. Lijkt me geweldig om je zelf geteelde hop in je kokende wort te gooien.






Henielma

Citaat van: Adbrouwt op 12-03-2017  22:38 uInderdaad, mijn plant groeit twee meter omhoog en dan horizontaal langs een schutting. Dat is wel een paar maanden flink geleiden en vastbinden. Ik oogst vaak wel 3 a 4 maal in een jaar. En de opbrengst is groot. Het valt nog niet mee om te wachten met oogsten vooral niet met de Challenger hop die laat in het seizoen geoogst wordt.

Een mooi voordeel van horizontaal groeiende hop is inderdaad dat het eenvoudig is om meerdere keren te plukken. Zo heb ik vorig jaar in twee keer de Cascade hop geplukt. De tweede batch is een stuk aromatischer dankzij nog een week extra mooi zonnig weer. Deze batch gebruik ik nu bij voorkeur voor de koudhop.

Tonic

Vanochtend in de tuin



Cascade hop

Vik75

Heeft er iemand nog stekken Cascade. Ben op zoek naar deze.
Verzendkosten wil ik altijd wel betalen.

Jeukstaardt

Ik heb vandaag wat verticaliteit aangebracht voor bij de hopplanten.
Nou heb ik een vraag. Ik heb nu dus de keus om een kabel te spannen tussen de palen met daaraan de touwen waarlangs de hop kan klimmen of ik maak bovenop de palen een dwarsbalk met aan ieder uiteinde een haak voor de klimtouwen.
En ga ik de hop in een V laten groeien of een omgekeerde V? Maakt het überhaupt uit?


Eric v B

Citaat van: Jeukstaardt op 25-03-2017  18:36 uEn ga ik de hop in een V laten groeien of een omgekeerde V? Maakt het überhaupt uit?
Nee, dat maakt niet uit. Hop kan toch niet lezen.  ;)

tdp

De Smaragd heeft er weer zin in dit jaar, is al ruim 30/40 cm hoog :)

EBC

Citaat van: tdp op 26-03-2017  22:11 uDe Smaragd heeft er weer zin in dit jaar, is al ruim 30/40 cm hoog :)

Afknippen dat ding!

tdp


RienP

Scheuten die zo vroeg als zover doorgroeien geven meestal aanzienlijk minder hop.

Johannesdeloper

Citaat van: Adbrouwt op 12-03-2017  22:38 uInderdaad, mijn plant groeit twee meter omhoog en dan horizontaal langs een schutting. Dat is wel een paar maanden flink geleiden en vastbinden. Ik oogst vaak wel 3 a 4 maal in een jaar. En de opbrengst is groot. Het valt nog niet mee om te wachten met oogsten vooral niet met de Challenger hop die laat in het seizoen geoogst wordt.
Ja Ad met die Challenger van jou wordt het nog aanpoten om de oogst van 2016 voor sept/okt op te krijgen!

tdp

Citaat van: RienP op 27-03-2017  12:01 uScheuten die zo vroeg als zover doorgroeien geven meestal aanzienlijk minder hop.

Hmm, die dus proberen te stekken voor liefhebbers en met de wat kleinere scheuten verder gaan?

RienP

Yup,ik heb gisteren mijn Saphir gekortwiekt en enkel de scheuten laten staan die slecht 1-2cm lang zijn.

Adbrouwt

Citaat van: Johannesdeloper op 27-03-2017  12:25 uJa Ad met die Challenger van jou wordt het nog aanpoten om de oogst van 2016 voor sept/okt op te krijgen!
Inderdaad, ik brouw alleen nog maar IPA's. [emoji3]
Verder geef ik de plant als hij blaadjes heeft iedere dag water en 2 keer per jaar stikstof mest. Kilo's hop zijn het gevolg .

tdp

Bedankt, ga ik dat proberen!

BLUB

Citaat van: RienP op 27-03-2017  12:01 uScheuten die zo vroeg als zover doorgroeien geven meestal aanzienlijk minder hop.

Nee hoor, geven juist meer hop  :huilen:

tdp


RienP

Verschil van mening zeg maar  ;D. De vroege scheuten kunnen hol zijn waardoor ze sneller breken en kunnen schijnbaar ook vatbaarder zijn voor ziektes.

Dit kwam ik ooit tegen op site van een hopkweker:

CiteerIn early spring you will want to cut back your hop plant shoots but you will only want to cut back the correct ones.  There are two types of shoots that will emerge from the hop plant.  The first ones that come out are called "bull" shoots.  These early shoots will be only a handfull, 3-5 per plant and they will have a hollow stem.  You will want to scout the yard early to see when the shoots come out.  Once you see some shoots emerging from the hill you will want to remove the dirt from the hill and locate the level of the 2nd set of shoots.  They will be separated by inches if not more and the goal is to cut the hill between the two levels of shoots.  By removing the early "Bull" shoots you are also removing any downey that may have attached to the plant during the winter.  You will want to BE CAREFUL not to cut below the 2nd level of shoots, this will affect you'r yield.  We recommend you remove the soil in one hill in ONE varieity, measuring the difference and then cutting above the 2nd level.  Once you do one plant and identify the location where to cut, you can cut the rest with an automated tool such as a mower or weed eater.  VERY IMPORTANT:  This will be varieity specific so make sure you look and work per varieity becouse each one may be different and you will NOT want to cut the 2nd level of shoots by mistake.


Jeukstaardt

Ik ook.
Van Willingham Nurseries:

Growers have a tendency of letting every shoot grow and climb. Although this is understandable, leave only
selected shoots and trim the weaker ones at ground level. This may be painful for the first-time gardener, but it
forces the strength of the root into the hardier shoots.

Jurg

Medehopgroeiers! Ik zag zojuist dat Merkur de winter niet heeft overleefd.

Is er iemand die een aromahopstekje over heeft in de buurt van Putten/Utrecht?
Als tegenbod kan ik je een stekje van de magnum aanbieden. Prachtig voor witbieren of saisonbieren

EBC

De eerste scheuten groeien veel sneller dan de latere. Hierdoor is de afstand tussen de bladnodes groter, en daardoor krijg je minder zijtakken. Daarnaast geven die latere scheuten meer bloei en dus meer hop. De plant blijft dan ook onderin groen.

Die eerste scheuten zijn de scheuten de bovenop de plant zitten, de latere komen van de wortels onderin.

Afknippen van al die eerste scheuten doe je dus enkel bij planten van 3 jaar en ouder.

tdp

Citaat van: EBC op 27-03-2017  22:30 uDe eerste scheuten groeien veel sneller dan de latere. Hierdoor is de afstand tussen de bladnodes groter, en daardoor krijg je minder zijtakken. Daarnaast geven die latere scheuten meer bloei en dus meer hop. De plant blijft dan ook onderin groen.

Die eerste scheuten zijn de scheuten de bovenop de plant zitten, de latere komen van de wortels onderin.

Afknippen van al die eerste scheuten doe je dus enkel bij planten van 3 jaar en ouder.

Heb het stekje in 2015 gekregen, gaat dus het 3e jaar in. Zal de snelgroeiers, wat er echt wel een paar zijn, afsnoeien en stekken voor de liefhebber.

Jeroen D



Poging 1

Cascade - 2e jaar. Ik heb er een paar (van de 20) afgeknipt en in water gezet.

Jeukstaardt

Citaat van: Jeroen D op 28-03-2017  16:46 uIk heb er een paar (van de 20) afgeknipt en in water gezet.

Schijnt dat ze in IPA veel sneller wortelen... ;)

Chilobrachys

Citaat van: Jeukstaardt op 28-03-2017  18:24 uSchijnt dat ze in IPA veel sneller wortelen... ;)

Logisch, daar liggen de roots van Cascade.

Braam







Binnenkort aan de slag om het mogelijk te maken dat de hop mooi langs het huis omhoog kan groeien.

Ernesto

Bij mij gaan ze dit weekend de volle grond in. Wanneer is het moment om terug te snoeien naar 2 of 3 ranken per plant? En welke 2 of 3 kies je dan? De grootsten of de kleinsten?


Jeukstaardt

Citaat van: Ernesto op 31-03-2017  15:20 uBij mij gaan ze dit weekend de volle grond in. Wanneer is het moment om terug te snoeien naar 2 of 3 ranken per plant? En welke 2 of 3 kies je dan? De grootsten of de kleinsten?

Ik zou terugsnoeien als ze zo'n 15-20 cm zijn en de scheuten die als eerste zijn opgekomen weg halen.

brouwjoh.

Ik zoek een dwerghop, prima donna.

Heb zelf nog merkur in aanbieding (uiteraard gratis).

Gr. Brouwjoh

EBC

Die bovengrondse uitlopers moeten er echt allemaal af.

Citaat van: Braam op 31-03-2017  14:32 u

crazyjopje


Mijn Saaz


Northern brewer


En Cascade..

Allen jonge plantjes in oktober geplant.

keep it burning


Mark Mout

Citaat van: EBC op 31-03-2017  22:45 uDie bovengrondse uitlopers moeten er echt allemaal af.

Mijn Challenger heeft dus alleen twee bovengrondse kleine uitlopers, thats it. Die echt toch wegknippen?

Andere drie hopplanten staan gewoon goed te groeien.

Braam

Citaat van: EBC op 31-03-2017  22:45 uDie bovengrondse uitlopers moeten er echt allemaal af.

Dus de uitlopers die uit de oude takjes komen moeten er af?
Graag wil ik weten waarom dit moet, zijn deze slecht van kwaliteit?
Vind het wel jammer aangezien de plant nu al mooi begint te groeien.

Eric v B

Op veel plekken lees en zie ik dat men speciekuipen, bloempotten, kisten zonder bodem, etc, etc. in graaft en hier de hopplanten in plant om te voorkomen dat de hop zich verder door de tuin verspreidt.
Hierover heb ik een paar vragen:
* Heeft dit gevolgen voor de ontwikkeling van de plant?
* Wat doen professionele hopkwekers om verspreiding te voorkomen?

EBC

Citaat van: Mark Mout op 01-04-2017  06:58 uMijn Challenger heeft dus alleen twee bovengrondse kleine uitlopers, thats it. Die echt toch wegknippen?

Andere drie hopplanten staan gewoon goed te groeien.

Indien je plant meer dan 2 jaar oud is, en een wortelstel heeft opgebouwd, ja, anders nee.

EBC

Citaat van: Eric v B op 02-04-2017  11:16 uOp veel plekken lees en zie ik dat men speciekuipen, bloempotten, kisten zonder bodem, etc, etc. in graaft en hier de hopplanten in plant om te voorkomen dat de hop zich verder door de tuin verspreidt.
Hierover heb ik een paar vragen:
* Heeft dit gevolgen voor de ontwikkeling van de plant?
* Wat doen professionele hopkwekers om verspreiding te voorkomen?

Bij jonge planten zal je moeten opletten dat de plant niet verdroogt. De ingegraven pot zorgt ervoor dat de grond aan de binnenkant veel minder water krijgt.

Professionele telers ploegen de planten langs de zijkanten jaarlijks af.

EBC

Citaat van: Braam op 02-04-2017  11:02 uDus de uitlopers die uit de oude takjes komen moeten er af?
Graag wil ik weten waarom dit moet, zijn deze slecht van kwaliteit?
Vind het wel jammer aangezien de plant nu al mooi begint te groeien.

Lees het topic nog eens door...

Eric v B

Citaat van: EBC op 02-04-2017  12:07 uProfessionele telers ploegen de planten langs de zijkanten jaarlijks af.

Dan ga ik dat met een schep doen. Bedankt voor je reactie!

Roelof

In de vrije natuur groeit hop tegen de bomen op.
Zou hop hier een kans maken?


Braam

Citaat van: EBC op 02-04-2017  12:08 uLees het topic nog eens door...

Oepsie, overheen gelezen haha.

Mijn Cascade gaat nu het 2e jaar in.
is het dan veilig om al deze vroege scheuten af te knippen? of is het verstandiger om er een aantal te laten?
ik ga er dan vanuit dat als ik deze af knip er zoals eerder al wordt gezegd nieuwe en sterke scheuten onder de grond vandaan groeien.
Wil natuurlijk het beste voor me hopplantje :D

sunlight

De hop kan groeien



brouwjoh.

Citaat van: Roelof op 02-04-2017  13:04 uIn de vrije natuur groeit hop tegen de bomen op.
Zou hop hier een kans maken?


Altijd,met zon erop,lees warmte,nog meer/beter.

Henielma

@Braam Twee jaar is nog geen 3 dus nog niet afknippen volgens EBC.

HuygenMeester

Citaat van: Roelof op 02-04-2017  13:04 uIn de vrije natuur groeit hop tegen de bomen op.
Zou hop hier een kans maken?

Gaat zeker, al denk ik dat het oogsten wat lastiger zal gaan dan wanneer ze aan een koord opgroeien.
Maar met een ladder gaat het ongetwijfeld lukken. :proost:
 :degroeten:
Huygenmeester

EBC

Citaat van: sunlight op 02-04-2017  13:35 uDe hop kan groeien




Dat gaat wel doorzakken hoor.

Zorg dat de draden bovenin vast zitten en niet naar het midden kunnen schuiven.

EBC

Citaat van: Roelof op 02-04-2017  13:04 uIn de vrije natuur groeit hop tegen de bomen op.
Zou hop hier een kans maken?


Ja hoor, zeker op de heg. En als je de bomen in wilt, trek dan een paar draden naar beneden.

sunlight

Citaat van: EBC op 02-04-2017  19:03 uDat gaat wel doorzakken hoor.

Zorg dat de draden bovenin vast zitten en niet naar het midden kunnen schuiven.

Staalkabel met spanners dus dat zal wel meevallen. Schuiven is niet mogelijk. Iedere plant heeft boven een verankerde katrol om de totale plant te laten zakken en naderhand weer te lichten voor 2e oogst. Is testje ben benieuwd.

EBC

Citaat van: sunlight op 02-04-2017  19:10 uStaalkabel met spanners dus dat zal wel meevallen. Schuiven is niet mogelijk. Iedere plant heeft boven een verankerde katrol om de totale plant te laten zakken en naderhand weer te lichten voor 2e oogst. Is testje ben benieuwd.

Dat laten zakken is wel fantasy hoor, maar kijk maar te zijner tijd hoe het bevalt. Een ladder en dan de rijpe takken knippen is gemakkelijker. Een keer laten zakken, en je krijgt de boel niet meer omhoog.

Ik had ook eens 5 planten naast elkaar. Een volwassen plant weegt gemiddeld 25 kg, en als het regent het dubbele. Dat zakt ruim 1,5 meter door  ;).

Ik laat ze op stokken groeien ...

sunlight

Citaat van: EBC op 02-04-2017  20:11 uDat laten zakken is wel fantasy hoor, maar kijk maar te zijner tijd hoe het bevalt. Een ladder en dan de rijpe takken knippen is gemakkelijker. Een keer laten zakken, en je krijgt de boel niet meer omhoog.

Ik had ook eens 5 planten naast elkaar. Een volwassen plant weegt gemiddeld 25 kg, en als het regent het dubbele. Dat zakt ruim 1,5 meter door  ;).

Ik laat ze op stokken groeien ...


Ja ik denk ook niet dat het werkt maar wou het wel proberen. We gaan het gewoon afwachten.

Ernesto

Citaat van: sunlight op 02-04-2017  13:35 uDe hop kan groeien




Laat je per plant 1 rank groeien of laat je meerdere ranken (van dezelfde plant) via 1 lijn groeien?

Ronnie

Citaat van: sunlight op 02-04-2017  13:35 u

Vindt dat ze nogal dicht bij elkaar staan, niet?... moet toch algauw 1,25m van elkaar staan.

Mattijn

Ik wil mijn hopstekjes (nu 2) laten groeien in een oude 500 liter vijver (https://www.allesvoorindetuin.nl/3557-large_default/voorgevormde-vijver-start-500-ubbink.jpg) die ik uit de tuin gegraven heb. Nu twijfel ik of ik gaten zal boren in de bodem of dat ik de gehele bodem er uit zal snijden ivm afwatering. In beide gevallen wil ik er worteldoek onder/in plaatsen om te voorkomen dat de wortels te diep de tuin in gaan.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen met speciekuipen, en of het boren van gaten hierin volstaat, of dat jullie ook de gehele bodem verwijderd hebben.

tdp

Citaat van: Mattijn op 05-04-2017  09:11 uIk wil mijn hopstekjes (nu 2) laten groeien in een oude 500 liter vijver (https://www.allesvoorindetuin.nl/3557-large_default/voorgevormde-vijver-start-500-ubbink.jpg) die ik uit de tuin gegraven heb. Nu twijfel ik of ik gaten zal boren in de bodem of dat ik de gehele bodem er uit zal snijden ivm afwatering. In beide gevallen wil ik er worteldoek onder/in plaatsen om te voorkomen dat de wortels te diep de tuin in gaan.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen met speciekuipen, en of het boren van gaten hierin volstaat, of dat jullie ook de gehele bodem verwijderd hebben.

Ik heb gaten in mijn speciekuip geboord, dit werkt bij mij afdoende.

Robbert

Ook ik heb mij uitgeleeft met een boormachine en een 8 mm boor. gewoon een mooie gatenkaas van de bodem gemaakt, en drainage is geen probleem.

Robbert

arluijen

Citaat van: HuygenMeester op 02-04-2017  18:37 uGaat zeker, al denk ik dat het oogsten wat lastiger zal gaan dan wanneer ze aan een koord opgroeien.
Maar met een ladder gaat het ongetwijfeld lukken. :proost:
 :degroeten:
Huygenmeester

Pas op, heb zelf in het verleden nog wel eens hop uit struiken of bomen proberen te oogsten. Balancerend op ladders, rukkend aan takken, de halve hopplant kapot trekkend.  Wat ik zeggen wil: ideale lokatie, maar probeer de hop toch via touw te laten gaan, dat scheelt een gebroken nek tegen de tijd dat je kan oogsten.

Bij mij begint de hop heel voorzichtig de kopjes op te steken...

EBC

Citaat van: Mattijn op 05-04-2017  09:11 uIk wil mijn hopstekjes (nu 2) laten groeien in een oude 500 liter vijver (https://www.allesvoorindetuin.nl/3557-large_default/voorgevormde-vijver-start-500-ubbink.jpg) die ik uit de tuin gegraven heb. Nu twijfel ik of ik gaten zal boren in de bodem of dat ik de gehele bodem er uit zal snijden ivm afwatering. In beide gevallen wil ik er worteldoek onder/in plaatsen om te voorkomen dat de wortels te diep de tuin in gaan.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen met speciekuipen, en of het boren van gaten hierin volstaat, of dat jullie ook de gehele bodem verwijderd hebben.

Worteldoek gaat niet helpen tegen de wortels. Die gaan daar dwars doorheen.

Hop houdt niet van natte voeten, dus zorg voor goede drainage.

Mattijn

Citaat van: EBC op 05-04-2017  13:29 uWorteldoek gaat niet helpen tegen de wortels. Die gaan daar dwars doorheen.

Hop houdt niet van natte voeten, dus zorg voor goede drainage.

Citaat van: Robbert op 05-04-2017  09:43 uOok ik heb mij uitgeleeft met een boormachine en een 8 mm boor. gewoon een mooie gatenkaas van de bodem gemaakt, en drainage is geen probleem.

Robbert

Ik was van plan met een flinke gatenboor een aantal gaten te boren, maar als worteldoek niet helpt lijkt me een kleinere boor zoals Robbert aangeeft wellicht beter.

Dat wordt wel een flinke klus met zo'n enorme vijver...  :o

Jeukstaardt

Citaat van: Mattijn op 07-04-2017  08:17 uDat wordt wel een flinke klus met zo'n enorme vijver...  :o

Dubbelloops jachtgeweer?

tdp


Jeroen76

Citaat van: Niels B. op 11-03-2017  11:50 uVorig jaar te vroeg geoogst. Dit jaar pakken we het iets groter aan.
Ik heb in het centrum van Wassenaar een volkstuin overgenomen. Daar ga ik bijen houden, en een deel van de tuin is omgetoverd tot hopveld.

Gebaseerd op de constructie van Heijligers http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=22321.0 en deze foto via pinterest https://tinyurl.com/hqvtfqv/ heb ik het als volgt neergezet:



De verticale palen zijn 6 meter lang, en zitten ongeveer een meter in de grond. Daaronder zit een paalpunt, https://tinyurl.com/j67et5v , voor een beetje extra stabiliteit.
De horizontale palen zijn 4 meter, en zijn vastgemaakt met 3-weg verbindingsstukken, https://tinyurl.com/ztco6k2.


Vóórdat de palen de lucht in gingen, hebben we aan de bovenkant 3 ogen bevestigd, en een schommelhaak om de tuidraden aan te bevestigen.

Aan ieder oog zit een staaldraad, die we naar de andere kant hebben laten lopen. Daar zitten ze, aan de onderkant, weer vast aan een oog.

(dit waren de eerste draadspanners die ik bevestigde, zien er niet zo mooi uit. Vergeef het me, ik ben ook maar een bierbrouwer)

Het idee is dat we bij het oogsten deze draden los kunnen laten om zo de hopranken naar beneden te laten vallen. Of het gaat werken weten we nog niet. Maar, misschien belangrijker, tijdens het omhooghalen van de tweede paal, moesten de horizontale staaldraden reeds door de ogen worden gevoerd, en er moest een manier zijn om ze weer strak te trekken.
De tweede paal kostte 4 personen om de lucht in te krijgen. 1 bij het gegraven gat, 1 met de staaldraden om deze te begeleiden en strak te trekken, en twee man om de paal de lucht in te krijgen.

Aan de verticale palen zitten tuidraden, waarvan twee in de grond vastzitten met een grondanker. De linker paal heeft ook nog een tuidraad de boom in. Ook deze zijn strakgetrokken met een draadspanner.

Dan de planten!
Omdat we de hop in een volkstuin hebben neergezet, vind ik het belangrijk ervoor te zorgen dat als wij de tuin verlaten, de planten niet voor problemen gaan zorgen voor de volgende huurder. Ook weet ik niet zeker of de buren zitten te wachten op hop tussen de boontjes...
Daarom hebben we de planten geplant in de welbekende speciekuipen.


De bakken zijn volledig (behalve 1 die staat op een wortel) ingegraven. Onder de bakken ligt, voor de zekerheid, nog eens een worteldoek om de uitlopers tegen te houden.
Ik heb nu drie rijen, met ieder 7 planten :) Ik heb rhizomen van de planten van vorig jaar gesplitst. Er staat Annabel, Cascade en Chinook.

Zodra er gestekt kan worden houd ik jullie op de hoogte. Er staan bij de brouwerij ook nog een plant Mt Hood, Northern brewer en First Gold, waar ook stekjes van kunnen worden gehaald.

Nog even geduld!

En niet stiekem komen oogsten tijdens een vakantie op Duinrell aub...
Mooie constructie maar let wel even op je buren want die zullen niet blij zijn als straks alles vol hangt met hop en je 125% van hun benodigde zo'n wegneemt met je volgroeide schutting... 😉

Meeste volkstuinverenigingen hebben afspraken over hoogtes en willen ook geen bomen bijvoorbeeld hoger dan een paar meter.

Wil je plezier niet bederven maar ik zou niet blij zijn met zo'n moesttuinbuurman  hahahaha

Underdike

Citaat van: Jeroen76 op 10-04-2017  09:20 uMooie constructie maar let wel even op je buren want die zullen niet blij zijn als straks alles vol hangt met hop en je 125% van hun benodigde zo'n wegneemt met je volgroeide schutting... 😉

Meeste volkstuinverenigingen hebben afspraken over hoogtes en willen ook geen bomen bijvoorbeeld hoger dan een paar meter.

Wil je plezier niet bederven maar ik zou niet blij zijn met zo'n moesttuinbuurman  hahahaha
+1

Bij ons is de maximaal toegestane bouwhoogte 60 centimeter, met als uitzondering bamboestokken voor klimbonen (en bij die wordt je vriendelijk verzocht aan de zonkant van je tuin te zetten, zodat je zelf de slagschaduw hebt, niet de buren).
5 meter hoog volgroeide hop met flink wat strengen naast elkaar is een muur... komt amper wat door
Ik had het zelf denk ik grotendeels horizontaal gedaan. Klein stukkie omhoog en daarna horizontaal verder... oogst ook makkelijk.

Niels B.

Is allemaal geregeld!

Jeukstaardt

Moeten we met de huidige nachtvorsten onze kostbare spruiten nog beschermen of kan de hop daar tegen?

Jeroen76

Nooit geen problemen mee gehad.  Wat kapot gaat komt in viervoud terug hahahaha

Rich

van het weekend bij het Archeon kwam ik deze plantage tegen :)


joosting87

Vanavond heb ik eindelijk draad gespannen langs mijn schutting voor de ranken. ik heb 1 plant en er 3 aan laten zitten. de rest weggeknipt. nu heb ik gezien dat er 1 geknakt is. vraag me niet hoe dat gebeurd is, maar ik baal als een stek(ker). gaat een hoprank een knak overleven of is dit einde verhaal? ik zal zo even foto posten. ik vrees het ergste.




Jacques

joosting87,

Ik raad je aan geen foto's bij Tapatalk te hosten. Geen idee hoe lang ze daar gratis gehost worden. Beter is het foto's te uploaden via de link die je ziet bij het berichtenvenster bij de desktop weergave.

Jeroen76

Gewoon afknippen en dan schiet hij in twee takken verder. Het is net onkruid dus dat gaat wel lukken.

Zet de afgeknipte top in bijvoorbeeld een fles met water en na 2 weken zullen ook daar wortels aan zitten. Deze dan voorzichtig in potgrond zetten en met potje en al in en laag water zich vol laten zuigen. Mag daar best een tijdje in staan want vocht heeft hij nodig. Daarna steeds minder vochtig zetten om (water)wortels om te zetten naar grondwortels. Zo heb je zelfs een nieuwe plant!

joosting87

Citaat van: Jeroen76 op 18-04-2017  21:17 uGewoon afknippen en dan schiet hij in twee takken verder. Het is net onkruid dus dat gaat wel lukken.

Zet de afgeknipte top in bijvoorbeeld een fles met water en na 2 weken zullen ook daar wortels aan zitten. Deze dan voorzichtig in potgrond zetten en met potje en al in en laag water zich vol laten zuigen. Mag daar best een tijdje in staan want vocht heeft hij nodig. Daarna steeds minder vochtig zetten om (water)wortels om te zetten naar grondwortels. Zo heb je zelfs een nieuwe plant!

Dank. ik knip hem dus precies op de 'knak' af? ik ga het eindstukje proberen te stekken zoals je beschreven hebt. en dan stiekem naast de andere planten als mijn SO even niet kijkt ;-).


Citaat van: Jacques op 18-04-2017  21:06 ujoosting87,

Ik raad je aan geen foto's bij Tapatalk te hosten. Geen idee hoe lang ze daar gratis gehost worden. Beter is het foto's te uploaden via de link die je ziet bij het berichtenvenster bij de desktop weergave.

ik dacht dat ze gewoon naar het forum werden geupload; niet dus,. bedankt voor de tip.

Jeroen76

Gaat prima en je kunt de stek best wat inkorten tot zo'n 15 á 20 cm. Dat plant wat makkelijker en zijn ze niet meteen zo zwieperig lang na/met het oppotten.

Zie foto van mijn eerste deel stekken die na anderhalve week al wortels hadden. Ik doe alles in mijn kas.

Succes en laat maar weten hoe het is gegaan.

RuudB

Citaat van: Rich op 18-04-2017  19:56 uvan het weekend bij het Archeon kwam ik deze plantage tegen :)



Die ben ik ook al eens tegen gekomen. Niemand kon me vertellen welke hop dit is... :weetniet:

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 18-04-2017  22:09 uGaat prima en je kunt de stek best wat inkorten tot zo'n 15 á 20 cm. Dat plant wat makkelijker en zijn ze niet meteen zo zwieperig lang na/met het oppotten.

Zie foto van mijn eerste deel stekken die na anderhalve week al wortels hadden. Ik doe alles in mijn kas.

Succes en laat maar weten hoe het is gegaan.

Jeroen,

Omdat niet bekend is hoelang foto's gehost worden bij Tapatalk raad ik aan om in de desktop view de link te gebruiken die je ziet bij het venster voor het verzenden van berichten. Sommige topics op dit forum zijn niet te volgen omdat na een periode alle foto's verdwenen zijn.

Jeroen76

Zal ik doen! Bedankt.

Jeroen D

Citaat van: Jeroen76 op 18-04-2017  21:17 uGewoon afknippen en dan schiet hij in twee takken verder. Het is net onkruid dus dat gaat wel lukken.

Zet de afgeknipte top in bijvoorbeeld een fles met water en na 2 weken zullen ook daar wortels aan zitten. Deze dan voorzichtig in potgrond zetten en met potje en al in en laag water zich vol laten zuigen. Mag daar best een tijdje in staan want vocht heeft hij nodig. Daarna steeds minder vochtig zetten om (water)wortels om te zetten naar grondwortels. Zo heb je zelfs een nieuwe plant!

Hoelang moeten de witte wortels zijn voordat je ze in potgrond zet? Ik heb er eentje met ongeveer 5 waterwortels van 5 cm. Is dat voldoende?

Tjardo

Ruim voldoende...

Jeroen76

De mijne zijn meestal zo'n 1 centimeter dus die van jouw zijn klaar om in de potgrond te gaan.

Houd de grond na het oppotten wel goed vochtig!

Jeroen D

Citaat van: Jeroen76 op 19-04-2017  21:38 uDe mijne zijn meestal zo'n 1 centimeter dus die van jouw zijn klaar om in de potgrond te gaan.

Houd de grond na het oppotten wel goed vochtig!

Bedankt! Morgen gelijk even doen dan maar.

marcel-g

Ik heb voor de liefhebber 4 chinook en 4 willamette stekjes.
Alleen afhalen.
 er zijn mensen die vragen of ik het toch op wil sturen......voor alle duidelijkheid, ik stuur het dus NIET op.

Gerb

Mijn Cascade stekken gaan de goede kant op. Mogelijk 5 stuks. Voor degenen die op zoek zijn.
Vorig jaar heb ik wat stekken verstuurd, maar door het warme weer was dit niet echt een succes. Liever ophalen dus.

PrinsHeerlijk

Vorig jaar van William een stekje Cascade gekregen en toen 300 g nat geoogst. Toen goed verzorgd en inmiddels zijn de scheuten van dit jaar al ongeveer 2,20 m hoog. Het blijft een bijzondere plant!  :biersmile:

tdp

Heb de eerste scheuten op advies teruggesnoeid en 2 'nieuwe' laten groeien: Zit al op ± 3 meter, gaat een mooi afdakje worden hopelijk :)

Johannesdeloper

Mijn Challenger gaat prima, hij is al 3 meter hoog en zit prima in het blad, nog geen slakken en luis gezien.
Dat was vorig jaar een strijd!
Mijn Cascade ging in het begin van het seizoen redelijk. Hij stond niet helemaal lekker in de grond.
Te dicht bij de Challenger en ook nog aan de andere kant te dicht bij een woekerende klimop. (Die van mijn ega niet gekapt mocht worden)
Een week of 4 geleden de Cascade verplaatst naar een mooiere plek, helaas verpieterd hij nu een beetje.
Verplaatsen kun je dus kennelijk alleen in het naseizoen doen.

Martijn0172

Ik heb een cascadeplant opgroeien tegen bamboestokken, is nu ongeveer 150cm hoog. Ik heb deze tegen een regenpijp gezet van 6 meter hoog, achter de regenpij zit een stenen muur. Gaat dit vanzelf zijn weg omhoog vinden? Of moet ik het toch meer gaan geleiden


Fermon

De Hallertau tradition hier gaat ook hard, ze zit ook op een dikke 3 meter.

Voor de liefhebber heb ik nog een stekje van deze hop over.

Eric v B

Citaat van: Martijn0172 op 17-05-2017  11:39 uIk heb een cascadeplant opgroeien tegen bamboestokken, is nu ongeveer 150cm hoog. Ik heb deze tegen een regenpijp gezet van 6 meter hoog, achter de regenpij zit een stenen muur. Gaat dit vanzelf zijn weg omhoog vinden? Of moet ik het toch meer gaan geleiden


Ik zou een of twee touwtjes spannen. Iets vrij laten van de muur en dan gaat ie vanzelf omhoog. Volgens mij is hop nog niet zover geëvolueerd dat ze langs een regenpijp omhoog gaat.

RuudB

De Willamette vliegt bij mij omhoog, Opal gaat wat langzamer. De Cascade en Chinook hebben schijnbaar in de winter een tik gehad, die hebben wat kleine scheuten maar groeien niet verder. Vandaag heb ik larven van lieveheersbeestjes los gelaten want de eerste bladluis zit er al weer in... >:(



brouwerwaldonk

Ik heb Fuggles staan sinds begin 2000. Die laat ik groeien langs een dikke stalen buis van 5 cm tot 1,8 m hoogte vanaf daar vertrekt een 5 cm dikke koord tot 7 meter hoogte.


Daar oogst ik jaarlijks 10 volle emmers hopbellen die ik direct droog in een kruidendroogapparaat. De gedroogde hop verpak ik in zakjes per 100gr waarna ze in de diepvries worden bewaard.
Sinds 2016 heb ik ook een Cascade aangeplant. Vorig jaar had ik daarvan 4 zakjes van 80 g gedroogde hop.
Nu zijn de hoppen al tot een hoogte van 2,5 meter.

Hier een totaal foto van 2009


Dit is het bovenste deel aan de dikke koord


Zoals je kan zien gaat de dikke koord over naar een dunne die over een wieltje loopt zodat ik vanaf de begane grond kan oogsten door de dunne koord te laten zakken.
 

Jeukstaardt

Citaat van: RuudB op 17-05-2017  21:14 uDe Willamette vliegt bij mij omhoog, Opal gaat wat langzamer. De Cascade en Chinook hebben schijnbaar in de winter een tik gehad, die hebben wat kleine scheuten maar groeien niet verder. Vandaag heb ik larven van lieveheersbeestjes los gelaten want de eerste bladluis zit er al weer in... >:(

Waar haal je die vandaan dan?

Jeroen76

Lang leve Google! :)

Ik heb ze ooit HIER besteld.

Gr. Jeroen

Niels B.

Citaat van: Jeukstaardt op 18-05-2017  12:37 uWaar haal je die vandaan dan?

Ik heb een meer traditionele leverancier:

VEMP

Heeft er nog iemand hopstekjes in de aanbieding?

RuudB

Citaat van: Niels B. op 18-05-2017  21:35 uIk heb een meer traditionele leverancier:


Deze zijn pas echt goed bezig  :groots:

http://www.youtube.com/watch?v=MN65u6MTYHE

Adbrouwt

Citaat van: VEMP op 18-05-2017  21:59 uHeeft er nog iemand hopstekjes in de aanbieding?
Challenger en Saphir. (Als ze het overleven)

brouwerwaldonk

Citaat van: VEMP op 18-05-2017  21:59 uHeeft er nog iemand hopstekjes in de aanbieding?
Hier in Ekeren België kan je altijd hopstekjes komen afhalen van Fuggles.
Zie boven hoe goed hij het doet.

Jeroen76

Waar zit je ergens Vemp?

PrinsHeerlijk

Heb hier (Kampen, Ov) nog een stekje Cascade in de aanbieding.

Cisdevésser

@Vemp

Rudy, ik heb je een PB-tje gestuurd

Groetjes...

Niels B.


Jeukstaardt

Ik vraag mij af: mijn eerste jaars Perle gaat als een speer en bereikt waarschijnlijk aankomende week de top van mijn verticale touw (3,5mtr). Ik heb vooralsnog niet de mogelijkheid om een langere/hogere constructie te maken. Wat doe ik? Laat ik het gaan en wacht tot de langste dag is gekomen zodat ie zijtakken gaat produceren of kan ik de groeitop eruit knippen om dat te forceren?

Jeroen76

Groeitop er uit knijpen heeft weinig zin. De rank zal zich splitsen en gaat met twee takken verder de lucht in. Je zult dan moeten blijven snoeien en dan kun je het wel bijhouden. Aan de andere kant kunnen ze niet hoger  toch? Ze zullen dan gaan hangen of iets naar de zijkanten hun weg vinden.

Hier groeit de hop als kool maar kan nog wat naar de top (4 meter)

Gr. Jeroen

ChrisH1986

Mijn Cascade gaat momenteel als een speer.
Echter groeit hij nu momenteel richting een grote conifeer in de tuin.
Kan ik hem gewoon z'n gang laten gaan of is het toch handiger om 'm niet over die conifeer te laten groeien?

Eric v B

Citaat van: ChrisH1986 op 26-05-2017  16:01 uMijn Cascade gaat momenteel als een speer.
Echter groeit hij nu momenteel richting een grote conifeer in de tuin.
Kan ik hem gewoon z'n gang laten gaan of is het toch handiger om 'm niet over die conifeer te laten groeien?
Ik denk dat het oogsten lastig wordt als de hop zich in de conifeer verstrengeld heeft.

Tom den Hollander

Nordbrau, in de schaduw

RienP

Mijn Saphir gaat als een speer (al zo`n 3,5 m gegroeid.). De Goldings is erg laat dit jaar, maar is bezig aan een inhaalslag. Mijn nieuwe Bramling Cross heeft een moeilijk begin gehad, maar groeit nu wel. Dit is het eerste jaar dus had ik verder ook geen verwachtingen van.

Jeukstaardt



De Perle heeft de top bereikt. Cascade blijft wat achter maar komt eraan. Ik heb van de Perle de onderste bladeren verwijderd voor een betere luchtcirculatie en om schimmels en slakken minder kans te geven. Allebei 1e jaars rhizomen van Willingham. Op allebei de touwen klimmen 2 'bines'.

Cisdevésser

Hoi,

Bij mij gaan ze nu ook als een speer, eerste 2,5 meter recht omhoog en dan verder als Humulus Lupulus Horizontales...




groetjes....Cis

MDD

Ook mijn hop groeit best aardig, is inmiddels een meter of 3 hoog maar de bladeren beginnen er vreemd uit te zien. De bladranden krullen een beetje op en de bladeren hebben bruine verkleuring. Weet iemand misschien wat dit is en wat ik zou kunnen doen om dit te voorkomen?




Jeukstaardt

Citaat van: MDD op 29-05-2017  22:55 uOok mijn hop groeit best aardig, is inmiddels een meter of 3 hoog maar de bladeren beginnen er vreemd uit te zien. De bladranden krullen een beetje op en de bladeren hebben bruine verkleuring. Weet iemand misschien wat dit is en wat ik zou kunnen doen om dit te voorkomen?

Ik heb in de Perle op een aantal bladeren hetzelfde. Dit komt bij mij door een te laat opgemerkte explosie van bladluis (hop aphids), in de bovenste bladeren zitten (zaten  ;))de gevleugelde zwarte exemplaren lager in de plant kleine witten luizen. Ik zou eens goed onder je bladeren kijken. De luizen zuigen sappen uit het blad wat daardoor verkleurt en er zelfs gaten in kunnen vallen.
Een beetje luis is op zich geen ramp, maar een plaag moet het niet worden want dat kan je je hele plant kosten.
Als het inderdaad luis is kun je dat relatief eenvoudig verhelpen met anti-luis spul of op natuurlijke wijze met larven van lieveheersbeestjes.
Google maar eens op hop aphids, zie je zo hoe het eruit ziet en vind je tal van andere plagen... en wat je ertegen kunt doen natuurlijk.

Ronnie

Ja, ook nog gehad met dat extreem warm weer!
Ook opletten voor galwespen (knobbel op onderkant blad).

Bij spuiten: een bio product gebruiken (bijv. bruine zeep) waarbij  je vooral de onderkant van het blad krachtig bespuit, is niet altijd simpel, maar d'er zit niks anders op.
Niet doen bij volle zon! Vroeg in de ochtend - speciaal voor opstaan en laat 's avonds.

brouwerwaldonk

Algeme vraag, hoe weten jullie wat het alfazuur gehalte van uw hopbellen is?

BLUB

Citaat van: brouwerwaldonk op 30-05-2017  13:13 uAlgeme vraag, hoe weten jullie wat het alfazuur gehalte van uw hopbellen is?

Dat weten we dus niet  :weetniet:

brouwerwaldonk

En hoe bepaal je dan hoeveel je moet toevoegen om een bepaald EBU te hebben in je bier?

Adbrouwt

Citaat van: brouwerwaldonk op 30-05-2017  16:31 uEn hoe bepaal je dan hoeveel je moet toevoegen om een bepaald EBU te hebben in je bier?
Proef brouwsel maken en uitgaan van 5% alpha

Eric v B

Citaat van: brouwerwaldonk op 30-05-2017  16:31 uEn hoe bepaal je dan hoeveel je moet toevoegen om een bepaald EBU te hebben in je bier?
Ik heb op een hopsite gekeken naar de IBU waarden (max - min) en heb daar het gemiddelde van genomen. Misschien niet heel erg precies maar tot nu toe geen problemen gehad.

breda82

Ik heb een Cascade plant staan maar hij heeft maar 1 uitloper en groeit echt niet lekker. Jammer

MDD

Citaat van: Jeukstaardt op 29-05-2017  23:13 uIk heb in de Perle op een aantal bladeren hetzelfde. Dit komt bij mij door een te laat opgemerkte explosie van bladluis (hop aphids), in de bovenste bladeren zitten (zaten  ;))de gevleugelde zwarte exemplaren lager in de plant kleine witten luizen. Ik zou eens goed onder je bladeren kijken. De luizen zuigen sappen uit het blad wat daardoor verkleurt en er zelfs gaten in kunnen vallen.
Een beetje luis is op zich geen ramp, maar een plaag moet het niet worden want dat kan je je hele plant kosten.
Als het inderdaad luis is kun je dat relatief eenvoudig verhelpen met anti-luis spul of op natuurlijke wijze met larven van lieveheersbeestjes.
Google maar eens op hop aphids, zie je zo hoe het eruit ziet en vind je tal van andere plagen... en wat je ertegen kunt doen natuurlijk.

Bedankt voor je duidelijke uitleg, ik ben op onderzoek uit gegaan aan de onderkant van de bladeren en met het blote oog zie je bijna niets. Na eens heel goed te hebben gekeken heb ik deze foto gemaakt en ben bang dat ik te maken heb met mijten.



Heeft iemand dit weleens eerder gezien?

Brambo

Hoeveel uitlopers laten jullie maximum groeien? Van sommige heb ik er wel 10+ van een andere dan maar 2

Eric v B

Citaat van: Brambo op 30-05-2017  20:12 uHoeveel uitlopers laten jullie maximum groeien? Van sommige heb ik er wel 10+ van een andere dan maar 2
Daar doen verschillende verhalen de ronde over. Zelf heb ik twee touwen per plant en dan drie uitlopers per touw. Dus 6 uitlopers in totaal.

Fermon

Citaat van: MDD op 30-05-2017  20:10 uBedankt voor je duidelijke uitleg, ik ben op onderzoek uit gegaan aan de onderkant van de bladeren en met het blote oog zie je bijna niets. Na eens heel goed te hebben gekeken heb ik deze foto gemaakt en ben bang dat ik te maken heb met mijten.



Heeft iemand dit weleens eerder gezien?

Lijken de stipjes die jij beschrijft op hele kleine spinnen?
Is op de foto niet goed te zien.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Spint_(mijt)

MDD

Citaat van: Fermon op 30-05-2017  21:20 uLijken de stipjes die jij beschrijft op hele kleine spinnen?
Is op de foto niet goed te zien.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Spint_(mijt)

Is onmogelijk te zien, het is echt extreem klein. Ga morgen denk ik maar op zoek naar een vergrootglas om het iets beter te kunnen zien, had nooit gedacht dat ooit nodig te hebben  :o Maar het lijkt inderdaad behoorlijk op spint. Hoop dat de planten nog te redden zijn...

Oh my Hop

Citaat van: Brambo op 30-05-2017  20:12 uHoeveel uitlopers laten jullie maximum groeien? Van sommige heb ik er wel 10+ van een andere dan maar 2

Er vanuitgaande dat je 2 klimdraden per plant hebt: Eerste jaarsplanten gewoon lekker alles naar boven laten groeien. In de jaren daarna 2 tot 3 uitlopers per klimdraad.


Hophead

Citaat van: Cisdevésser op 28-05-2017  18:42 uHoi,

Bij mij gaan ze nu ook als een speer, eerste 2,5 meter recht omhoog en dan verder als Humulus Lupulus Horizontales...




groetjes....Cis

Cis, ik ben wel benieuw naar jouw ervaringen met het horizontale deel. Moet je hier veel actief bij leiden, of gaat dit gewoon vanzelf? En merk je nog verschil in groeisnelheid tov verticaal?
Ik ben van plan dit namelijk iets groter aan te pakken.


Jeukstaardt


Cisdevésser

CiteerCis, ik ben wel benieuw naar jouw ervaringen met het horizontale deel. Moet je hier veel actief bij leiden, of gaat dit gewoon vanzelf? En merk je nog verschil in groeisnelheid tov verticaal?
Ik ben van plan dit namelijk iets groter aan te pakken.

Hop wil eigenlijk maar één kant op en dat is dus omhoog.
Je zult het horizontale gedeelte dus iedere dag moeten leiden....
verschil in groei-snelheid heb ik niet vast kunnen stellen.

Jij wil het iets groter aanpakken?
Daar moet je toch even iets verder over nadenken....
Zelf heb ik 8 planten staan, naast elkaar 4 stuks, onderlinge afstand 1.40 meter , tegenover elkaar op een afstand van ongeveer 8 meter.
van elke plant leid ik 2 X 3 scheuten apart omhoog, op het horizontale gedeelte zitten ze 30 cm boven elkaar.
afgelopen jaar was de opbrengst iets meer dan 3kg natte hop per plant.
dit wil dus zeggen dat ik iets meer dan 24kg hop handmatig heb moeten plukken, ik heb meerdere soorten die gelukkig niet allemaal op hetzelfde tijdstip rijp zijn, anders is dit al niet meer op tijd te doen.
Vervolgens moeten de bellen ook nog gedroogd worden, in mijn zelfgebouwde droger kan ik net 3kg per 24 uur drogen.
Dan vacuüm verpakken en de vriezer in, ik heb dus 1vriezer waar uitsluitend hop in zit...

Ik heb dus nu al meer hop dan ik op jaarbasis zelf kan verbrouwen  :o

groetjes....Cis

ps. de onderlinge afstand van 1.40 meter is eigenlijk aan de krappe kant als je verschillende soorten naast elkaar hebt staan, de zijscheuten van de planten willen nog wel eens in elkaar gaan groeien.

Oh my Hop

Citaat van: Cisdevésser op 02-06-2017  17:25 u...

Vervolgens moeten de bellen ook nog gedroogd worden, in mijn zelfgebouwde droger kan ik net 3kg per 24 uur drogen.
Dan vacuüm verpakken en de vriezer in, ik heb dus 1 vriezer waar uitsluitend hop in zit...

...

Hey Cisdevésser,

Heb je van die zelfgebouwde droger foto's, tekeningen en/of uitleg hoe je deze gemaakt hebt?
Eventueel ook nog opmerkingen hoe je hem met de ervaring die je nu hebt, beter had kunnen maken?

Ik hoor het graag.

Groet,
Willem

Ronnie

Citaat van: brouwerwaldonk op 30-05-2017  16:31 uEn hoe bepaal je dan hoeveel je moet toevoegen om een bepaald EBU te hebben in je bier?

Ik baseer me meestal op cijfers van onze Poperingse hop (die jaarcijfers heb ik van onze gilde van de soorten Target, Hallertau en Fuggles) en de cijfers van de Duitse hop die ik kan vinden op internet en neem daar de gemiddelde van per soort.
Gemiddelde omdat ik niet nabij de kust woon en ook niet in het zuidoosten van Duitsland. Nabij de kust en in Kent liggen waarden vaak 30 tot 50 % hoger dan in Duitsland.
Afin zo deed ik het maar nu heb 'k geen hop meer, enkel een gazonneke en sierstruiken.

Er is geen reden om zomaar van 5% alfa uit te gaan.

brouwerwaldonk

Ik heb sinds vorig jaar ook een Cascade staan. Daarvan heb ik 1 kg hop kunnen oogsten. Heb in mijn brouwblad alfa 5 ingevuld en het bier was berekend op 32 IBU maar veel bitterder dan verwacht.

EBC

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-06-2017  11:56 uIk heb sinds vorig jaar ook een Cascade staan. Daarvan heb ik 1 kg hop kunnen oogsten. Heb in mijn brouwblad alfa 5 ingevuld en het bier was berekend op 32 IBU maar veel bitterder dan verwacht.

Neem voor zelfgeteelde hop de hoogste alfawaarde die je in de literatuur voor die soort tegenkomt. Dan zit je altijd goed.

Je hebt bij eigen pluk veel minder lupulineverlies dan bij de mechanische pluk.

Bij een minder goed jaar, als je vind at de hop minder geurig is, en minder plakkerig, dan kan je wat minder nemen. Bij goede jaren, veel aroma en veel plak, dan neem je wellicht iets meer.

5 is voor Cascade te weinig, ik neem tenminste 6 soms 7.

Brambo

Hey, Ik heb 7 planten in mijn tuin staan en allemaal krijgen ze onderaan wat gele bladeren, de ene wat meer dan de andere en soms zelfs naar bruine kleur.
Iemand die weet wat de oorzaak zou kunnen zijn? In deze droge periode krijgen ze zeker genoeg water van de gieter en planten zitten in volle grond.

Jeroen76

Dat is heel normaal. Ik haal alle bladeren op dit moment weg tot ongeveer 60 cm boven de grond. Zo voorkom je ook schimmelziektes.

Maar meestal rond juni beginnen de bladeren onderaan geel te worden dus.

MDD

Toch nog even een vraagje over mijn plant. Zoals eerder aangegeven verwelken de bladeren behoorlijk maar ik krijg wel allemaal nieuwe uitlopers:

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/9faaf40c906fb7a1bdcaab5102517302.JPG

Wat is wijsheid, de oude bladeren laten zitten en de uitlopers wegsnoeien of andersom?

Alvast bedankt,

Mark

Jeroen76

Ook dit is normaal. Rond half juni komen er vanuit de oksels zijscheuten. Deze gewoon laten zitten hoor. Hieraan groeien straks ook de hopbellen :)

MDD

Citaat van: Jeroen76 op 12-06-2017  20:52 uOok dit is normaal. Rond half juni komen er vanuit de oksels zijscheuten. Deze gewoon laten zitten hoor. Hieraan groeien straks ook de hopbellen :)

Mooi! Dankjewel Jeroen!

Oh my Hop

Citaat van: MDD op 12-06-2017  20:12 uToch nog even een vraagje over mijn plant. Zoals eerder aangegeven verwelken de bladeren behoorlijk maar ik krijg wel allemaal nieuwe uitlopers:

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/9faaf40c906fb7a1bdcaab5102517302.JPG

Wat is wijsheid, de oude bladeren laten zitten en de uitlopers wegsnoeien of andersom?

Alvast bedankt,

Mark

Dit ziet eruit als stikstof te kort. Wat je hier aan kan doen in de plant bijvoeden met bloedmeel. Dit is bijvoorbeeld te koop bij de Boeren Bond en dergelijke winkels.

brouwerwaldonk

Ik heb hier een Fuggles staan sinds 1995. Daar heb ik nog nooit verwelkte bladeren gezien. Bij groeistilstand veel luizen maar daar komen dan direct lieveheersbeestjes en hun larven op af om al die luizen op te eten. 
Nu staat de top al 6 meter hoog.
Nog een maandje wachten dan is het terug zo


Jeroen76

Prima idee als het om een sierplant gaat maar haal hier elk jaar zo rond juni alle bladeren tot 60 cm van de grond weg. Minder kans op schimmels en de meeste hop groeit boven dat niveau...

Overigens kunnen bladeren ook geel worden van een overschot aan voeding, dus als je al bemest hebt niet denken om nog maar wat te geven. :)

MDD

Ik heb toch nog maar even een plaatje genomen van de drie slechtste bladeren in de hoop dat jullie nog advies hebben.



De grond waar de hop in geplant is bestaat uit 2/3 potgrond en 1/3 compost. Ik geef de hop ook ongeveer elke week een beetje vloeibare plantenvoeding met de aanbevolen dosering. De planten staan op het noorden (dit is helaas de enige optie) maar krijgen wel daglicht (erg weinig zon).

Bedankt voor alle suggesties tot nu toe, ik hoop dat dit het iets duidelijker maakt.

Mark
Ik

Drents Hopbier


MDD

Citaat van: Drents Hopbier op 13-06-2017  20:49 uMisschien staat hier iets: http://freshops.com/hop-diseases-pests/
of hier:  http://www.uvm.edu/extension/cropsoil/wp-content/uploads/Hazelrigg_What_is_wrong_with_my_hops_plants.pdf

Hopbier

Dankjewel! Als ik dat bekijk vermoed ik een kaliumtekort, dit verklaart in ieder geval de afstervende randen. De bruine vlekken begrijp ik nog niet helemaal maar ik begin te vermoeden dat het toch een voedingstekort is. Wat gebruiken jullie als meststof? Gewoon koemest?

brouwerwaldonk

De foto van mij hierboven is niet van een sierplant het is mijn brouwhop Fuggles.
Hier staat de plant naast de compostbak heeft dus heel het jaar door eten zoveel hij wil. Gele of afstervende randen aan de bladeren heb ik nooit. Wel heb ik in september elk jaar een massa hopbellen.

Deze folto is het middenste deel van de plant genomen van op het dak van mijn werkhuis.


Dit is het bovenste deel


De plant heeft de hele dag zon en geen concurenten.
 

Marko

Ik heb sinds deze week ook wat bruinverkleuring op de bladeren. Is nog erg jonge hop, begin april geplant. Ik heb het vermoeden dat dit na de paar stormachtige dagen van vorige week is ontstaan. Is dit bij meer mensen bekend? De planten staan niet helemaal beschut en zeewind komt hier (4 km van de kust) vaak voor.

Adbrouwt

Citaat van: Marko op 13-06-2017  23:23 uIk heb sinds deze week ook wat bruinverkleuring op de bladeren. Is nog erg jonge hop, begin april geplant. Ik heb het vermoeden dat dit na de paar stormachtige dagen van vorige week is ontstaan. Is dit bij meer mensen bekend? De planten staan niet helemaal beschut en zeewind komt hier (4 km van de kust) vaak voor.
Even stikstof mest geven en veel water. Dan blijven de blaadjes lekker groen.

Jeroen D

Citaat van: Adbrouwt op 13-06-2017  23:38 uEven stikstof mest geven en veel water. Dan blijven de blaadjes lekker groen.

Mijn buurman zei dat ik voor onze druif "bloedmeel" moest kopen. Dit is inderdaad een stikstofgoedje. Wellicht ook goed voor de hop.
Maar ik las op internet waar het van gemaakt was, en het wordt in biologische landbouw ook niet gebruikt ivm kans op BSE besmetting.

Heeft iemand een tip welk product wel gebruikt kan worden voor stikstof?

Jeukstaardt

Ik herken die bruine bladeren wel. Mijn Perle heeft er ook een aantal. Bij mij is het gekomen doordat ik een bladluisepidemie te laat opgemerkt had. Die luizen beschadigen de bladeren waardoor er uiteindelijk geel/bruine vlekken en gaatjes in vallen. Al het nieuwe jonge blad van de zijscheuten hebben het geen van allen. Ik zou terughoudend zijn met bemesting tenzij je aardig zeker bent wat eraan mankeert.

tdp

Citaat van: Jeroen D op 14-06-2017  07:47 uMijn buurman zei dat ik voor onze druif "bloedmeel" moest kopen. Dit is inderdaad een stikstofgoedje. Wellicht ook goed voor de hop.
Maar ik las op internet waar t van gemaakt was, en het wordt in biologische landbouw ook niet gebruikt ivm kans op BSE besmetting.

Heeft iemand een tip welk product wel gebruikt kan worden voor stikstof?

Urine, 1x p.w. een flinke plas ;)

EvdBroek

Citaat van: tdp op 14-06-2017  09:31 uUrine, 1x p.w. een flinke plas ;)
Precies: een flink glas met plas en je hop is weer in haar sas.

Jeroen D

Citaat van: tdp op 14-06-2017  09:31 uUrine, 1x p.w. een flinke plas ;)

Ha! Verdunnen met 8 delen water lees ik..

Niet klagen als mijn bier straks naar lauwe pis smaakt hè!

tdp

Citaat van: Jeroen D op 14-06-2017  09:56 uHa! Verdunnen met 8 delen water lees ik..

Niet klagen als mijn bier straks naar lauwe pis smaakt hè!

Zou niet durven  ::)

ChrisK



De Comet gaat lekker hier!

Cisdevésser

Hoi,

Vandaag de eerste bloemetjes gespot bij Annabel en Smaragd, zal morgen een paar foto's maken

groetjes....Cis

Edwarff

Ik heb hier een Cascade  en een Centenial plant naast elkaar staan.

Net als vorig jaar is de Centenial veel groener en zijn de bladeren van de Cascade 'bruin'. Vorig jaar stonden ze nog in potten, nu lekker in de volle grond. Vorig jaar dacht ik dat de Cascade uitgedroogd was, mede doordat hij op een andere plek stond.

Maar dit jaar hebben ze dus dezelfde plek en beiden hebben dagelijks water gekregen. Beiden hebben ook een flinke hoeveelheid potgrond meegekregen bij het overzetten van pot naar volle grond.

Heeft iemand een idee hoe dit kan?

PS. Bladluizen zijn bij beide planten onder controle. De kinderen in de buurt zetten lieveheersbeestjes op de planten.

Mot

In mijn tuin (België) gelijkaardig verhaal met Cascade (Saphir en Tardif niet)

brouwerwaldonk

Citaat van: Cisdevésser op 18-06-2017  13:50 uVandaag de eerste bloemetjes gespot bij Annabel en Smaragd, zal morgen een paar foto's maken
groetjes....Cis
Bent u zeker dat er al bloemetjes op staan dat is dan extreem vroeg.
Eigenlijk is dat pas voor begin augustus, de bloemetjes zien er zo uit 


Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 23-06-2017  16:18 uBent u zeker dat er al bloemetjes op staan dat is dan extreem vroeg.
Eigenlijk is dat pas voor begin augustus, de bloemetjes zien er zo uit 

Cis teelt al de nodige jaren hop. Ik denk wel dat hij weet hoe vrouwelijke hopbloemen er uit zien.  ;)

EBC

Citaat van: brouwerwaldonk op 23-06-2017  16:18 uBent u zeker dat er al bloemetjes op staan dat is dan extreem vroeg...

Inderdaad veel te vroeg. De meeste van de mijne moeten nog beginnen met zijtakken te maken. Hop gaat pas aan bloei denken als de dagen korter worden.

Maar ik heb dat ook wel eens gehad. De bellen die er van kwamen waren slecht, maar de plant bloeide weer toen de tijd wel juist was.

Ik denk dat het door stress komt, te droog, te warm, etc.

Herman

Ik heb een Cascade met mannelijke bloei! Vreemd, heb hem van een kennis gehad en zou toch vrouwelijk moeten zijn. Nu heb ik wel es gehoord van geslachtsverandering, heb op een hoptak ook wel eens zowel bel als mannelijke bloem gezien. Hoe dan ook, dit is er eentje die mijn tuin gaat verlaten...

Cisdevésser

Hoi,

Misschien niet de duidelijkste foto maar dit zijn echt de eerste bloemetjes




groetjes....Cis

EBC

Citaat van: Herman op 23-06-2017  18:57 uIk heb een Cascade met mannelijke bloei! Vreemd, heb hem van een kennis gehad en zou toch vrouwelijk moeten zijn. Nu heb ik wel es gehoord van geslachtsverandering, heb op een hoptak ook wel eens zowel bel als mannelijke bloem gezien. Hoe dan ook, dit is er eentje die mijn tuin gaat verlaten...

Ik heb dat bijna elk jaar in een van mijn planten. Niks om je zorgen over te maken. Echt mannelijk zijn ze niet.

EBC

Citaat van: Cisdevésser op 23-06-2017  19:36 uHoi,

Misschien niet de duidelijkste foto maar dit zijn echt de eerste bloemetjes
groetjes....Cis

Ja het zijn zeker bloemen, maar ze staan ook vrij eenzaam, terwijl echte bloei trossen vol zijn.

Ze zullen uitgroeien tot bellen met veel blad denk ik.
Ik verwacht een tweede bloei over enkele weken.

Fermon

Hier verschijnen volgens mij ook de eerste bloemen, wel in trosjes.
Is dit ook te vroeg?




brouwerwaldonk

Volgens mij zijn dat nog geen bloemen, bloemen hebben het uitzicht van een borsteltje.

Fermon

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-06-2017  10:18 uVolgens mij zijn dat nog geen bloemen, bloemen hebben het uitzicht van een borsteltje.

Dat weet ik, de witte draadjes groeien uiteindelijk uit de knopjes die ik gefotografeerd heb.
Dit was als ik me het goed herinner vorig jaar zo. Maar wanneer dit was weer ik zo niet meer.

Fermon

Citaat van: Fermon op 24-06-2017  13:17 uDat weet ik, de witte draadjes groeien uiteindelijk uit de knopjes die ik gefotografeerd heb.
Dit was als ik me het goed herinner vorig jaar zo. Maar wanneer dit was weer ik zo niet meer.

Er verschijnen nu inderdaad witte borsteltjes. Het  vreemde is dat ik 2 uitlopers heb laten groeien, en de rest afkeknipt. Nu is het zo dat ik ze horizontaal laat groeien (kan niet de lucht in, in mijn tuin) eerst 2.5 meter verticaal daarna horizontaal. 1 streng richting het noorden en 1 richting het zuiden, beide in de volle zon. De streng naar het zuiden vertoont nu de borsteltjes maar de andere begint nu pas met de zijtakken waar de bellen uiteindelijk groeien.
Kan het kwaad, heeft iemand hier een verklaring voor?
Vorig jaar dezelfde opstelling en toen bloeide alles tegelijk.

brouwerwaldonk

Ik heb vandaag ook de eerste bloemknopjes gezien op mijn Cascade met een 10 tal ranken, met hier en daar al de eerste witte draadjes. De Cascade groeit ook zoals bij u 2 m omhoog dan allemaal verticaal naar het zuiden toe.

EBC

Citaat van: brouwerwaldonk op 26-06-2017  17:18 uIk heb vandaag ook de eerste bloemknopjes gezien op mijn Cascade met een 10 tal ranken, met hier en daar al de eerste witte draadjes. De Cascade groeit ook zoals bij u 2 m omhoog dan allemaal verticaal naar het zuiden toe.
Zie het Vlaams forum  ;) hop droogt 80 %, dus je moet 5x nemen bij verse hop.

Jacques

Citaat van: EBC op 26-06-2017  19:06 u
Citaat van: brouwerwaldonk op 26-06-2017  17:18 uIk heb vandaag ook de eerste bloemknopjes gezien op mijn Cascade met een 10 tal ranken, met hier en daar al de eerste witte draadjes. De Cascade groeit ook zoals bij u 2 m omhoog dan allemaal verticaal naar het zuiden toe.
Zie het Vlaams forum  ;) hop droogt 80 %, dus je moet 5x nemen bij verse hop.

??? De gegeven reactie houdt geen verband met het citaat. Misschien is het handiger om te reageren via een persoonlijk bericht...

Jeroen D

Citaat van: brouwerwaldonk op 26-06-2017  17:18 uIk heb vandaag ook de eerste bloemknopjes gezien op mijn Cascade met een 10 tal ranken, met hier en daar al de eerste witte draadjes. De Cascade groeit ook zoals bij u 2 m omhoog dan allemaal verticaal naar het zuiden toe.

Hoe bedoel je "verticaal naar het zuiden"?

Is dit een bepaalde techniek die ruimte besparend is? Groeit de hop wel makkelijk neerwaards dan?

brouwerwaldonk

Oeps, vergissing het is horizontaal

Jeroen D


RienP

De Saphir is all begonnen met bloeien.



Bij de Golding is echt nog geen knopje te zien, maar die was ook erg laat dit jaar.

HopSwiers

Citaat van: Edwarff op 23-06-2017  08:56 uIk heb hier een Cascade  en een Centenial plant naast elkaar staan.

Net als vorig jaar is de Centenial veel groener en zijn de bladeren van de Cascade 'bruin'. Vorig jaar stonden ze nog in potten, nu lekker in de volle grond. Vorig jaar dacht ik dat de Cascade uitgedroogd was, mede doordat hij op een andere plek stond.

Maar dit jaar hebben ze dus dezelfde plek en beiden hebben dagelijks water gekregen. Beiden hebben ook een flinke hoeveelheid potgrond meegekregen bij het overzetten van pot naar volle grond.

Heeft iemand een idee hoe dit kan?

PS. Bladluizen zijn bij beide planten onder controle. De kinderen in de buurt zetten lieveheersbeestjes op de planten.

Dit is ook zeker geen bladluis schade. Die veroorzaken typische prikschade (opkrullen en misvormen dan jongebladjes en scheuten). Ook geen droogte, daarvan gaan eerder de bladranden verschrompelen.
Het lijkt mij eerder een voedsel te kort. En aan de onregelmatigheid te zien van de verkleuring een te kort aan elementen Mo of Mg.
Als de plant rechts op de foto je centenial is, dan kan je die bladeren ervan toch ook niet echt groen noemen.
potgrond is een goed leverancier van organische N maar die is traag. Het is al wel laat in het jaar maar ik zou eens goed mesten met gedroogde koeien mest in combinatie met een 100% oplosbare totaal meststof.

edit: Wat mij ook opvalt is dat de rechtse plant rode bladsteeltjes heeft. Dit is het teken van een zwaar fosfor tekort. kortom, je hebt gewoon ondervoede planten. Ik ken je bodem niet, maar het lijkt er op dat je zeer arme bodem hebt met weinig organische stof.

Edwarff

Hop Zwiers, bedankt!

Je hebt ongetwijfeld gelijk. Ik heb een gat van ongeveer een halve meter gevuld met die potgrond en daar omheen is alleen 'geel zand'. Als leek zou ik gokken dat dat niet echt voedselrijke grond is.

Ik heb twee weken geleden of zo mest van de Intratuin toegevoegd. Daar knappen ze aardig van op 😁


Edwarff

Hop Zwiers snapt het. Wat bemesten zoal kan doen. Onder zie je de oude blaadjes, zoals de planten waren. Bovenin is het meeste er bij gekomen na twee keer mestkorrels van de Intratuin. Ik ben superblij.

Zal ik voor de zekerheid nog een keer bemesten? Of is het nu tijd om juist te stoppen?


Underdike

Voeding geven is goed, maar van teveel bemesten (in het algemeen, geld voor de meeste planten), schiet de plant in de lengte en in het lof, maar produceert minder vrucht (en daar gaat het toch om?).

HopSwiers

Citaat van: Edwarff op 09-08-2017  11:03 uHop Zwiers snapt het. Wat bemesten zoal kan doen. Onder zie je de oude blaadjes, zoals de planten waren. Bovenin is het meeste er bij gekomen na twee keer mestkorrels van de Intratuin. Ik ben superblij.

Zal ik voor de zekerheid nog een keer bemesten? Of is het nu tijd om juist te stoppen?

Ik zou nu meststoffen geven met een hoog gehalte aan P en K (en mg) en een laag gehalte aan N. Bij de bloemvorming kan het dat de bladeren terug wat gaan vergelen maar dit is een natuurlijk proces omdat de plant de voeding opgeslagen in de bladeren onttrekt van uit de bladeren. (de bladeren zijn immers niet meer nodig aangezien de bovengrondse delen afsterven, de plant wilt nu alleen maar reproduceren). 

Na de oogst zou ik de wortels terug uit de grond halen en heel je planten bak een halve spade diep uit graven (zand afvoeren). Dan helemaal opvullen met oude paardenmest of champignon mest (= mengsel van oude paarden mest en kippenmest). Daarna een spade diep omspitten zodat het zand onder de mest goed vermengt graakt met de mest. Mest alleen geeft namelijk weinig structuur in de bodem.
Dan plaats je de wortels terug en kunnen ze het volgende voorjaar terug beginnen kiemen.
Het voordeel is ook dat je bodem veel donkerder zal zijn waardoor hij beter opwarmt in het voorjaar. Dit zal op zijn beurt een snellere kieming en betere groei veroorzaken daar de temperatuur van de bodem de groei van de plant zeer sterk beïnvloed via de wortels.

RuudB

Nadat mijn planten wederom fors mesttekort hadden heb ik gezocht hoe de hopboeren bemesten qua NPK hoeveelheden en hoeveel dat  per plant is:

N: 100 – 150 lb per acre
P: 30 lb per acre
K: 80 – 150 lb per acre

Bij 900 planten op een acre:

N: 58 – 87 gram, gemiddeld is dit 72,5 gram
P: 18 gram
K: 47 – 87 gram, gemiddeld is dit 67 gram

Ik bemest met Ecostyle mest, als je bovenstaande doorberekend met de NPK verhouding dit komt neer op ongeveer 10x de dosering die op een pak mest staat aangegeven. Contact met Ecostyle leerde mij dat de berekening klopt en ook zonder problemen gegeven kan worden.

Zie dit draadje: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,34599.msg523437.html#msg523437

MDD

Citaat van: HopSwiers op 10-08-2017  08:51 uIk zou nu meststoffen geven met een hoog gehalte aan P en K (en mg) en een laag gehalte aan N. Bij de bloemvorming kan het dat de bladeren terug wat gaan vergelen maar dit is een natuurlijk proces omdat de plant de voeding opgeslagen in de bladeren onttrekt van uit de bladeren. (de bladeren zijn immers niet meer nodig aangezien de bovengrondse delen afsterven, de plant wilt nu alleen maar reproduceren). 

Na de oogst zou ik de wortels terug uit de grond halen en heel je planten bak een halve spade diep uit graven (zand afvoeren). Dan helemaal opvullen met oude paardenmest of champignon mest (= mengsel van oude paarden mest en kippenmest). Daarna een spade diep omspitten zodat het zand onder de mest goed vermengt graakt met de mest. Mest alleen geeft namelijk weinig structuur in de bodem.
Dan plaats je de wortels terug en kunnen ze het volgende voorjaar terug beginnen kiemen.
Het voordeel is ook dat je bodem veel donkerder zal zijn waardoor hij beter opwarmt in het voorjaar. Dit zal op zijn beurt een snellere kieming en betere groei veroorzaken daar de temperatuur van de bodem de groei van de plant zeer sterk beïnvloed via de wortels.

Beste HopSwiers,

Heb je misschien een voorbeeld van meststoffen die veel P, K en Mg bevatten?

Ronnie

Beter eens contact nemen bij een hopboer it de streek van Poperinge of ook bij Jean De Wael in Sint-Martens-Bodegem (deelgemeente van Dilbeek), de bodemsamenstelling is daar overwegend zand-leem maar toch eerder wat meer leemachtiger dan het zandige Vlaanderen.
Dat kan een grote rol spelen in de bemesting, denk ik toch, niet?

HopSwiers

Citaat van: MDD op 11-08-2017  00:02 uBeste HopSwiers,

Heb je misschien een voorbeeld van meststoffen die veel P, K en Mg bevatten?

Alle meststoffen voor bloemen over het algemeen (zoals rozen). Maar het gehalte N is daar ook nog wel onnodig hoog. Ik de meststoffen in aparte zuiver stof staan. Die zijn te vinden bij de boerenbond. Maar dat is eigenlijk allemaal wat overdreven hoor. Gewoon bloemenmest is meer dan goed.

HopSwiers

Citaat van: Ronnie op 11-08-2017  09:18 uBeter es contact nemen bij een hopboer it de streek van Poperinge of ook bij Jean De Wael in Sint-Martens-Bodegem (deelgemeente van Dilbeek), de bodemsamenstelling is daar overwegend zand-leem maar toch eerder wat meer leemachtiger dan het zandige Vlaanderen.
Dat kan een grote rol spelen in de bemesting, denk ik toch, niet?

Tgoh dat is zeker waar, maar niet op niveau van een hobby teler met hoop en al 5 planten. Je kan, als je wil, daar heel ver in gaan (ook tijdstip in functie van het weer, de opkomst van mogelijke ziekte verwekkers,...), maar het opbrengstverschil is marginaal. Op 1000 planten maakt 0,5% al wel iets uit.

vooralsnog heeft Edwarff een gele zand bodem en dus eigenlijk geen bodemstructuur. Voor hem is het zaak om nu eerst wat organische stof en bodemleven in z'n grond te krijgen. Veel microorganismen leven in symbiose met de wortels en kunnen zelfs allelopatisch werken. Dat is de eerste stap

Daarbij zou ik zeker niet zomaar voedingsschema's van boeren over nemen. Aan de ene zijde heb je boeren die 'just in time' bemesten en aan de andere kant heb je boeren die hun veld overladen met meststoffen waarvan de helft uitspoelt en de rest zorgt voor compactering en verzilting waardoor je na 5 jaar bijna genoodzaakt bent om het braak te laten liggen.

HopSwiers

Citaat van: Underdike op 09-08-2017  21:11 uVoeding geven is goed, maar van teveel bemesten (in het algemeen, geld voor de meeste planten), schiet de plant in de lengte en in het lof, maar produceert minder vrucht (en daar gaat het toch om?).

Daarom dat je met je ogen moet mesten en moet weten wat de plant wanneer nodig heeft. N is vooral tijdens de groei van belang en zeker in een later stadium kan hier niet snel te veel van geven. N, als die beschikbaar is voor de plant, is in een goed oplosbare vorm in water (NO3-) dus deze spoel gemakkelijk uit.
In een vroeg stadium kan deze wel inderdaad zorgen voor een te grote internodiën afstand en bijgevolg te dunne en zwakke stengel. In goed bodem moet je dan ook nog niet mesten. Maar als je gele bladranden begint te zien ben je eigenlijk al te laat.
Vanaf de eerste tekenen van bloei overschakelen op P en K. En een beetjes stress kan dan ook nooit kwaad dus zou je bewatering ook achterwege kunnen laten. stress wakkert de generatieve groeiwijze. Dit is overlevingsstrategie. 

breda82

Dit jaar voor het eerst ook een eigen hopplant. Was een 1 jarige Cascade. Groeit vrij goed, niet heel vol maar komen nu wel veel bloemen. Volgend jaar geen pronkbonen meer maar meer hop, kan ook bij een moestuin terecht. Jammer dat sommige soorten niet verkrijgbaar zijn.




Johnny Stardust

Citaat van: breda82 op 11-08-2017  11:09 u...Jammer dat sommige soorten niet verkrijgbaar zijn.


Welke soorten?

Fermon


breda82

Ik zou graag citra, mosaic en simcoe aanplanten maar zijn volgens mijn allen geregistreerd. Ik weet niet of er een zwarte markt voor is... volgend seizoen centennial erbij en chinook als ik die kan vinden.

Johnny Stardust

Citaat van: breda82 op 11-08-2017  13:52 uIk zou graag citra, mosaic en simcoe aanplanten maar zijn volgens mijn allen geregistreerd. Ik weet niet of er een zwarte markt voor is... volgend seizoen centennial erbij en chinook als ik die kan vinden.

Gewoon een beetje zoeken: http://www.eickelmann.de/Hopfen-Shop/en/bitter-hops/Chinook.html

Fermon

Iemand enig idee of dit normaal is?
Er groeien kleine gewone blaadjes uit sommige bellen.



Ook vind ik het apart, dat ik 2 strengen heb laten groeien (horizontaal) en aan een streng zitten al grote bellen met af en toe een normaal blaadje, terwijl er aan de andere streng nu pas de "kwastjes" verschijnen.






breda82

Citaat van: Johnny Stardust op 11-08-2017  14:04 uGewoon een beetje zoeken: http://www.eickelmann.de/Hopfen-Shop/en/bitter-hops/Chinook.html
Bedankt, Ja centennial en chinook lukt wel inderdaad maar die andere :-(

MDD

Citaat van: HopSwiers op 11-08-2017  09:32 uAlle meststoffen voor bloemen over het algemeen (zoals rozen). Maar het gehalte N is daar ook nog wel onnodig hoog. Ik de meststoffen in aparte zuiver stof staan. Die zijn te vinden bij de boerenbond. Maar dat is eigenlijk allemaal wat overdreven hoor. Gewoon bloemenmest is meer dan goed.

Bedankt! Ik blijf leren hier, ideaal!

EBC

Citaat van: Fermon op 11-08-2017  16:35 uIemand enig idee of dit normaal is?
Er groeien kleine gewone blaadjes uit sommige bellen.

Ja heel normaal, en het kan nog veel erger.

Gewoon de blaadjes uittrekken en de bel verder verwerken

Ernesto

Ook hier beginnen de Cascade en Willamette bellen te vormen. De Willamette is minder hoog geworden, maar heeft al wel grotere bellen gevormd. Hierbij 2 foto's.

Willamette:


Cascade:

Underdike

Ik zie dat aan de lopende band bij ons op de volkstuin... Mensen die hele ladingen ongerotte paardenmest en kunstmest met veel stikstof over de akker gooien (echt een hele laag, we zitten naast een paardenhouder, dus gratis poep zat)... Die hebben allemaal aardappels, boerenkool, tomaten, sla, et cetera dat mega uit de grond schiet... Maar allemaal (te hoog staand) lof, en amper vrucht.
Paardenpoep is prima mest waar goed (gratis) aan te komen is... maar wel minstens een vol jaar laten rotten met grond & vermengd met ander groenafval.

Citaat van: HopSwiers op 11-08-2017  10:01 uDaarom dat je met je ogen moet mesten en moet weten wat de plant wanneer nodig heeft. N is vooral tijdens de groei van belang en zeker in een later stadium kan hier niet snel te veel van geven. N, als die beschikbaar is voor de plant, is in een goed oplosbare vorm in water (NO3-) dus deze spoel gemakkelijk uit.
In een vroeg stadium kan deze wel inderdaad zorgen voor een te grote internodiën afstand en bijgevolg te dunne en zwakke stengel. In goed bodem moet je dan ook nog niet mesten. Maar als je gele bladranden begint te zien ben je eigenlijk al te laat.
Vanaf de eerste tekenen van bloei overschakelen op P en K. En een beetjes stress kan dan ook nooit kwaad dus zou je bewatering ook achterwege kunnen laten. stress wakkert de generatieve groeiwijze. Dit is overlevingsstrategie.

Johnny Stardust

Mijn hoppen (Tettnanger en Hersbrucker  ) beginnen mooie bellen te vormen. Op sommige plekken in de plant zijn de bellen al aardig volgroeid. Op andere plaatsen is de bel (in wording) net iets meer dan de bloem. Ik begrijp dat eea nog wel een tijdje mag blijven hangen. Maar mijn vraag is nu.., hoe bepalen jullie het ideale moment om de bellen te plukken? Pluk je alles ineens of pluk je de rijpe bellen eraf en pul je zo meermalen tot de struik leeg is? Hoor graag jullie adviezen in dezen :)  :proost: :biersmile:

brouwerwaldonk

Meestal is de hop plukrijp begin tot half september.

Hoe bepalen, je neemt een bel tussen de handen en wrijft ze stuk, dan vorm je een kelk van beide handen en ruik je veel of weinig hoparoma.
Een andere techniek, als de puntjes van hopbelblaadjes lichtjes bruin worden dan is hij zeker plukrijp.
Nog een andere is met je vingers langs de bel strijken en als het ritselt is hij plukrijp.

Het ook raadzaam om enkele hopbellen open te maken, er mogen geen zaadjes te zien zijn want dan is hij bevrucht door mannelijke bloemen en is de hop waardeloos want zaden bevatten olie, en olie in bier is geen schuim op je glas.       

RienP

De Saphir hangt lekker vol.






Maar mijn Goldings gaat nu pas langzaam bellen vormen. Die is erg laat dit jaar.

RienP

Citaat van: brouwerwaldonk op 19-08-2017  15:34 uHet ook raadzaam om enkele hopbellen open te maken, er mogen geen zaadjes te zien zijn want dan is hij bevrucht door mannelijke bloemen en is de hop waardeloos want zaden bevatten olie, en olie in bier is geen schuim op je glas.     

Zolang er niet al teveel zaad inzit dan valt dat wel mee. Het zal zeker wel wat effect hebben, maar om de hop waardeloos te noemen gaat wat ver.

breda82

Update Cascade ook al belltjes. Lijken relatief kleine bellen te worden?

mr.chelsea

Ik had het idee dat de bellen van mijn Saazhopplanten nog niet echt rijp waren, maar nu zie ik dit. Dus deze zijn al bevrucht?

Fermon

Citaat van: mr.chelsea op 20-08-2017  20:51 uIk had het idee dat de bellen van mijn Saazhopplanten nog niet echt rijp waren, maar nu zie ik dit. Dus deze zijn al bevrucht?


Dat zijn inderdaad zaadjes. Mijn tradition zit ook bom vol zaad, dit was vorig jaar ook het geval. Ik heb hier een bier mee gebrouwen en smaakte goed. Ook had dit bier gewoon een goede schuimlaag.

Wat ik ooit ergens gelezen had was dat hop met zaad wat minder lupuline bevat, dus met brouwen iets meer hop toevoegen

brouwerwaldonk

Hier hangen de bellen weer massaal aan de Fuggles plant. De grootste zijn ongeveer 5 cm en het aroma is al goed te ruiken.


Jeroen76

Hier langs het kanaal hangen de bomen vol met hopbellen. Die ruiken heerlijk. Ga er een aantal drogen en eens proberen. Geen idee welke soort het is maar het stikte hier een paar honderd jaar geleden van de brouwerijen... Saaz?

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 22-08-2017  17:26 uHier langs het kanaal hangen de bomen vol met hopbellen. Die ruiken heerlijk. Ga er een aantal drogen en eens proberen. Geen idee welke soort het is maar het stikte hier een paar honderd jaar geleden van de brouwerijen... Saaz?

Saaz is een zogenaamde edel hop en komt oorspronkelijk uit Tsjechië.
Het is niet erg aannemelijk dat die wild in jouw omgeving aanwezig is. Zo'n 200 tot 300 jaar geleden waren er in Nederland hopplantages. Om welke hopsoorten het precies ging is niet bekend. Hop wordt al heel lang veredeld.

mr.chelsea


crazyjopje

De 1e jaars Cascade gaat goed hier!

Jeukstaardt

Mijn Perle en Cascade (beiden eerstejaars) staan er prachtig bij en zitten ramvol met bellen. Boven verwachting eigenlijk. Afgaande op wat ik her en der gelezen heb verwachtte ik hooguit een handjevol bellen, dus dat gaat goed. Maar nu het volgende: de Perle bellen hebben al een mooi formaat , maar als ik er een afhaal ruikt het nog nergens naar. De oogstperiode volgens Willingham zou zijn "middle August through September". Moet het aroma nog gaan komen of is het mogelijk dat de eerste oogst gewoon geen beste is qua aroma?

breda82

Hier ook 1e jaars plant Cascade en toch aardig wat belletjes. Hier ook nog geen aroma, gewoon plant/gras geur dus nog niet rijp dan denk.


EBC

Cascade geeft doorgaans lange slanke bellen. deze zien er dik en fluffy uit. Jonge plant, of veel zaad. Ik zie ook veel vergrote schutbladen.
Mannen in de buurt?

Fermon



De Hallertau Tradition in het donker. Dat wordt een mega opbrengst denk ik😁. De geur is al goed te ruiken.

breda82

Citaat van: EBC op 28-08-2017  21:23 uCascade geeft doorgaans lange slanke bellen. deze zien er dik en fluffy uit. Jonge plant, of veel zaad. Ik zie ook veel vergrote schutbladen.
Mannen in de buurt?

Begint dit jaar gekocht bij hoppecruyt, 1 jarige plant.  Zal morgen eens een bel van binnen fotograferen. Mannelijke planten in de buurt zou kunnen, 300 meter verderop toevallig wilde hop zien groeien.
Hopelijk komt het goed.

Fermon

Citaat van: breda82 op 28-08-2017  21:57 uBegint dit jaar gekocht bij hoppecruyt, 1 jarige plant.  Zal morgen eens een bel van binnen fotograferen. Mannelijke planten in de buurt zou kunnen, 300 meter verderop toevallig wilde hop zien groeien.
Hopelijk komt het goed.

Hier ook veeeeeel wilde hop in de buurt, mijn hop zit vol met zaad. Vorig jaar was dit ook het geval. Ik heb afgelopen winter een pils gebrouwen met deze hop vol met zaad....was (is op nu) een lekker biertje met een goede schuimkraag.

Wat ik heb begrepen is dat hop met zaad wat minder lupuline bevat, dus als je gaat brouwen met hop die zaad bevat wat meer toevoegen.

Laatst heb ik een blond bier gebrouwen met styrian goldings gekocht bij een brouwzaak. Tijdens het koken zag ik ontzettend veel zaad, maar het is een lekker bier geworden. Dus ik persoonlijk betwijfel het dat hop met zaad een negatieve invloed heeft op bier.

Knobby

Citaat van: Fermon op 28-08-2017  22:13 uLaatst heb ik een blond bier gebrouwen met styrian goldings gekocht bij een brouwzaak. Tijdens het koken zag ik ontzettend veel zaad, maar het is een lekker bier geworden. Dus ik persoonlijk betwijfel het dat hop met zaad een negatieve invloed heeft op bier.
In Engeland is het volgens mij heel gewoon om met bevruchte bellen te brouwen...

tdp

Citaat van: Fermon op 28-08-2017  22:13 uLaatst heb ik een blond bier gebrouwen met styrian goldings gekocht bij een brouwzaak. Tijdens het koken zag ik ontzettend veel zaad, maar het is een lekker bier geworden. Dus ik persoonlijk betwijfel het dat hop met zaad een negatieve invloed heeft op bier.

Hier hetzelfde verhaal, ik wist alleen niet of het de Styrian was, of de Saaz.

breda82

Net een bel doorgesneden. Eindelijk begint de plant/grasgeur plaats te maken voor wen citrussy aroma! Ook geen zaad te bekennen volgens mij?


sunlight

Citaat van: breda82 op 29-08-2017  17:51 uNet een bel doorgesneden. Eindelijk begint de plant/grasgeur plaats te maken voor wen citrussy aroma! Ook geen zaad te bekennen volgens mij?



Dat lijkt net een krop sla als je de grote vergelijkt met de waaltjes eronder. (ik neem aan dat het geen waaltjes zijn) ;)

Jacques

Citaat van: Knobby op 29-08-2017  11:06 uIn Engeland is het volgens mij heel gewoon om met bevruchte bellen te brouwen...

Bekijk de presentatie waarnaar Herman gisteren verwees in dit topic.
In bedoelde presentatie wordt aan de hand uitgevoerd onderzoek vastgesteld dat hop met zaad een lagere brouwwaarde heeft.

ChrisH1986

Ik ruik nog helemaal niks van mijn Cascade en Nordbrau.
Is dat een probleem of moet ik nog ff geduldig zijn?

breda82

Citaat van: ChrisH1986 op 30-08-2017  13:03 uIk ruik nog helemaal niks van mijn Cascade en Nordbrau.
Is dat een probleem of moet ik nog ff geduldig zijn?
Wachten, vorige week rook ik ook niks aan mijn Cascade nu wel flink!

Ik had nog een 2e plant bij mijn schoonouders in de moestuin, totaal andere bellen hele lange volle bellen, prachtig. Nog niet helemaal rijp maar veel geur. Denk dat ze daar toch beter grond hebben.









Ik ben er blij mee. Ziet er goed uit voor een 1 jarige plant.

sunlight

Hier nog even een nuttig filmpje wanneer de hop plukrijp is. Altijd handig.

http://www.youtube.com/watch?v=TlsT-x19III

RienP

Bijna zonde om te gaan plukken.


Fruitbiertje

Zo, dat ziet er mooi uit.
Is geen eerste jaars hop hé?
Een pond gedroogd moet wel lukken waarschijnlijk toch.
Ga je hem helemaal afknippen, of op een ladder oogsten?

Daarna kan waarschijnlijk wel weer de tuindeur dicht, want lijkt vanaf de foto te zien moeilijk te lukken :D

Jeukstaardt

Zijn er al mensen die geoogst hebben of ermee bezig zijn? Ik sta in dubio, mijn Perle zit vol met mooie bellen, maar ik denk dat het nog net te vroeg is. De Cascade idem, maar daarvan zijn de bellen nog erg aan de kleine kant. Hopelijk krijgen we nog wat zon de komende dagen...

sunlight

Waarom zou je nu al plukken als ze nog niet goed zijn? Mijn Saaz begint al papierig te voelen maar nog geen bruine puntjes. Spalt begint bruine bladeren te krijgen. Hallertau is nog groen en voelt bloemachtig ipv papierig. Tettnanger ook al papierig maar kleine bellen. Hoe is het bij de rest?

RienP

Citaat van: Fruitbiertje op 03-09-2017  10:10 uZo, dat ziet er mooi uit.
Is geen eerste jaars hop hé?
Een pond gedroogd moet wel lukken waarschijnlijk toch.
Ga je hem helemaal afknippen, of op een ladder oogsten?

Daarna kan waarschijnlijk wel weer de tuindeur dicht, want lijkt vanaf de foto te zien moeilijk te lukken :D

Dit is een 2e jaars plant. Ik heb vorig jaar waarschijnlijk een hele sterke wortelstok gehad, want ik heb toen er ruim 4 kg nat (+/- 1kg droog) eraf gehaald. Ik verwacht dit jaar iets vergelijkbaars. Geen idee nog waar ik het allemaal moet laten. Ik knip hem helemaal af. Het bovenste stuk is anders ook niet bij te komen om te plukken.

De deur gaat er vrij ruim onderdoor (de draden zitten 0,5 boven de deur, dus er is wat speelruimte). Zeker bij warm weer wordt de keuken lekker koel gehouden.

Cisdevésser

Ook hier dit jaar een prachtige oogst.
Hier wat fotomateriaal van vanochtend.


Cascade, hier al jaren de plant met de hoogste opbrengst
Op de voorgrond lege draden, daar heeft Northdown gehangen, die zit nu in de droger.



Annabel, met zijn grote langwerpige bellen



Chinook


Groetjes...Cis

EBC

Amai Cis, dat ziet er super uit! En lekker laag ook, makkelijk plukken.

Easywoods

Citaat van: RienP op 02-09-2017  12:17 uBijna zonde om te gaan plukken.



Dat ziet er heel inspirerend uit... zo wil ik wel een Cascade volgend jaar  :biersmile:

Biertje1985

Citaat van: Cisdevésser op 03-09-2017  13:37 uOok hier dit jaar een prachtige oogst.
Hier wat fotomateriaal van vanochtend.


Cascade, hier al jaren de plant met de hoogste opbrengst
Op de voorgrond lege draden, daar heeft Northdown gehangen, die zit nu in de droger.



Annabel, met zijn grote langwerpige bellen



Chinook


Groetjes...Cis

Fenomenaal, maar wat is annabel voor hop?

Jacques


Herman

Mooi Cis! Ik heb een wat minder grote Annabel. Volgend jaar gaat ie in de volle grond, dan zal deze zeker beter rendement geven.

Vandaag Centennial geoogst die was gepoot in een grote bloempot (action), meer dan 500 gram nat. Dat geeft zo'n 100 g droog. Ik droog 12 u in de Stockli bij 40-45C.

joosting87

De mijne zijn ook nog net niet goed denk ik... Dus ik probeer nog te wachten. ze zijn nog niet 'crunchy' genoeg en nog geen bruine puntjes. Voor mij de eerste keer met een mooie volle plant en ik wil het graag goed doen. Dus ik ben voorzichtig ;-)

Hebben er al mensen geoogst?

Jeukstaardt

Citaat van: joosting87 op 04-09-2017  12:44 uDe mijne zijn ook nog net niet goed denk ik... Dus ik probeer nog te wachten. ze zijn nog niet 'crunchy' genoeg en nog geen bruine puntjes. Voor mij de eerste keer met een mooie volle plant en ik wil het graag goed doen. Dus ik ben voorzichtig ;-)

Hebben er al mensen geoogst?

Zelfde hier, ik bekijk het nu echt per dag. Langzaam aan begint de Perle droger aan te voelen, maar ook nog geen bruine puntjes. De blaadjes van de bellen beginnen wel wat wijder uit elkaar te gaan staan.
De Cascade moet nog wel een sprintje trekken, redelijk kleine bellen nog maar beginnen nu wel wat groter te worden.

Cis heeft zijn Northdown geoogst lees ik.

Adbrouwt

Oogsttijd is ook afhankelijk van de hopsoort. Mijn Challenger is altijd laat. Vorig jaar de laatste oogst op 11 oktober gedaan.

Jeukstaardt

Citaat van: Herman op 04-09-2017  00:09 uIk droog 12 u in de Stockli bij 40-45 ºC.

Dat is het hele droogproces? Dwz dan is het gewoon (vacuum) verpakken en de vriezer in?
Ik heb een soortgelijk apparaat geleend en was benieuwd hoe lang enz.

Cisdevésser

CiteerCis heeft zijn Northdown geoogst lees ik

Ja, en vandaag Centennial.
Zoals op de foto te zien is eigenlijk aan de late kant, ik heb enkele handjes vol weg moeten gooien omdat ze al veel te bruin waren.

Moet er wel bij zeggen dat mijn hop in een open veld staat, de gehele dag in de zon.
Bovendien is dit veld voor een groot gedeelte omringd door bomen en struiken, het is er in de zomer echt heet.




groetjes...Cis

RienP

Mooie opbrengst.

Johnny Stardust


beermenke

Vandaag een beetje wilde hop geplukt.
De bellen knisperen en  bevatten best veel lekkere geur. Ze staan nu te drogen en blaas er iets verwarme lucht door. Ik wil er 1 brouwsel mee brouwen en gebruiken als aroma hop. Morgen vacumeren en in de diepvries.
Het lijkt me leuk om het geprobeerd te hebben. Tips zijn welkom.

Eelke

Ik twijfel nog over mijn Cascade. Veel lupuline tussen de bellen maar nog geen bruin aan de blaadjes. Even wachten nog is dus wel een goed idee denk ik. Maar ik wil er zaterdag of zondag mee brouwen...

Kan ik nou zelfs nog zaterdag of zondag, bv tijdens het maischen, de hop plukken en dan niet-gedroogd erbij gooien? En dan 4 keer zo veel gebruiken? Of gaat dat helemaal mis...

Martijn0172

Helaas hebben mijn hopplanten de vier weken vakantie niet overleefd door bladluis. Maar wat schetst mijn verbazing, bij mij in de straat groeit volop tuinhop. Volgens mij zijn ze nog niet rijp genoeg, ik ruik niks maar ik zie wel gele lupine korrels. Ik moet dus nog even wachten tot ze wat bruiner worden. Is het de moeite waard om te drogen en zijn er toepassingen in een IPA/APA gezien ik niet verwacht dat het veel amerikaanse hop smaaktonen zal krijgen?

VtX

Citaat van: Eelke op 05-09-2017  17:28 uIk twijfel nog over mijn Cascade. Veel lupuline tussen de bellen maar nog geen bruin aan de blaadjes. Even wachten nog is dus wel een goed idee denk ik. Maar ik wil er zaterdag of zondag mee brouwen...

Kan ik nou zelfs nog zaterdag of zondag, bv tijdens het maischen, de hop plukken en dan niet-gedroogd erbij gooien? En dan 4 keer zo veel gebruiken? Of gaat dat helemaal mis...

Dat gaat prima, afgelopen jaar ook gedaan.
Ik had wel 5x zoveel gedaan en dat was niets te veel.
Zoek maar eens op wethopping of freshopping.
Ik had een American Red Ale gemaakt met verse Cascade en die was zeker niet vies  :proost:

Eelke

Citaat van: VtX op 05-09-2017  18:29 uDat gaat prima, afgelopen jaar ook gedaan.
Ik had wel 5x zoveel gedaan en dat was niets te veel.
Zoek maar eens op wethopping of freshopping.
Ik had een American Red Ale gemaakt met verse Cascade en die was zeker niet vies  :proost:

Mooi, want ik heb eigenlijk geen tijd om te plukken, maar tijdens het maischen sta ik toch een soort van te wachten natuurlijk  :brouwen:

Adbrouwt

Citaat van: Eelke op 05-09-2017  18:30 uMooi, want ik heb eigenlijk geen tijd om te plukken, maar tijdens het maischen sta ik toch een soort van te wachten natuurlijk  :brouwen:
Ben wel zeker dat je hop rijp is anders heb je gras bier

brouwerwaldonk

Ik heb dit jaar in mijn Cascade enkele ranken met bellen waar ook trossen mannelijke bloemen tussen staan. Gelukkig zijn de bloemen nog gesloten, zodat er geen bevruchting kan plaatsvinden.



Wie heeft dat ook, of al ergens gezien.

Fermon

Citaat van: brouwerwaldonk op 06-09-2017  06:53 uIk heb dit jaar in mijn Cascade enkele ranken met bellen waar ook trossen mannelijke bloemen tussen staan. Gelukkig zijn de bloemen nog gesloten, zodat er geen bevruchting kan plaatsvinden.



Wie heeft dat ook, of al ergens gezien.

Volgens mij komt dit vaker voor. Vorig jaar in het topic hopoogst 2016 werd dit ook genoemd, en als ik het goed heb kwam dat volgens forumlid EBC door stress.

Fermon

Gisteren heb ik de eerste hop geplukt van mijn tradition. De bellen aan de zuidkant van mijn plant waren rijp (plant groeit geforceerd horizontaal) aan de noordkant zijn ze nog niet rijp. 555 gram nat. Volgens mij hangt er nog wel 3 kilo aan nu :o. Wachten tot de rest rijp is.

EBC

Citaat van: brouwerwaldonk op 06-09-2017  06:53 uIk heb dit jaar in mijn Cascade enkele ranken met bellen waar ook trossen mannelijke bloemen tussen staan. Gelukkig zijn de bloemen nog gesloten, zodat er geen bevruchting kan plaatsvinden.



Wie heeft dat ook, of al ergens gezien.

Bevruchting vindt plaats tijdens de bloei, en die is al lang voorbij. Het zijn eigenlijk hopbellen, en geen hopbloemen. Dit soort stress verschijnselen zijn meestal niet vruchtbaar. En dan nog is wat zaad geen ramp hoor.

hansHalberstadt

Citaat van: Eelke op 05-09-2017  17:28 uKan ik nou zelfs nog zaterdag of zondag, bv tijdens het maischen, de hop plukken en dan niet-gedroogd erbij gooien? En dan 4 keer zo veel gebruiken? Of gaat dat helemaal mis...
Dat is zelfs het meest ideaal. doe ik ook wel eens, direct van de struik in het bier. ongedroogde hop is ca 5 x zo zwaar als gedroogde, dus heb je ca 5 x zoveel nodig om hetzelfde 'drooggewicht equivalent' te krijgen.
Reden om het te drogen is alleen om het te kunnen bewaren.

Jeukstaardt

Citaat van: brouwerwaldonk op 06-09-2017  06:53 uIk heb dit jaar in mijn Cascade enkele ranken met bellen waar ook trossen mannelijke bloemen tussen staan. Gelukkig zijn de bloemen nog gesloten, zodat er geen bevruchting kan plaatsvinden.



Wie heeft dat ook, of al ergens gezien.

Ik zie het in mijn plant ook op enkele plaatsen. Ook Cascade.

breda82

Bij mij ook een paar van die rare bleometjes aan de Cascade maar geen zaad in de hop. Wel een hele mooie oogst vind ik voor het eerste jaar. Bijna 1200 gram nat, echt een mega grote zak, over een paar dagen nog een plant oogsten. Drogen lukt hopelijk, nu maar flink uitgespreid op een krant.

Bij veel bellen kwamen bruine tipjes aan de bladeren, bruine vlekjes, blaadjes stonden uitelkaar en de bel voelde droog en papierig aan, veel geel in de binnenkant.






beermenke

Gisteren 50 gram wilde hop geplukt
Geforceerd gedroogd en hopthee gemaakt
Ruikt en proeft best aardig maar is erg bitter
25 gr op 250 ml is misschien ook wat veel
Is het te proberen om 50 gram als aromahop te gebruiken voor 15 liter?
Het gaat mij om de leuk omdat ie nagenoeg bij mij in de straat groeit.

hansHalberstadt

 :)
Citaat van: brouwerwaldonk op 06-09-2017  06:53 uIk heb dit jaar in mijn Cascade enkele ranken met bellen waar ook trossen mannelijke bloemen tussen staan. Gelukkig zijn de bloemen nog gesloten, zodat er geen bevruchting kan plaatsvinden.



Wie heeft dat ook, of al ergens gezien.
Heb ik ook gehad.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8394.msg125183.html#msg125183
Blijkbaar zo  erg dat de foto is verwijderd door de beheerder   :)

Edgar

Gisteren van een centennial uit 2008, na een jaar niet naar de plant te hebben omgekeken, bijna 500 gram mooie en kurkdroge hop gevacumeerd. Veel plakkerige lupuline, zag er goed uit en rook heerlijk. Nu nog mee zien te gaan brouwen...

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-09-2017  19:58 u:)Heb ik ook gehad.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8394.msg125183.html#msg125183
Blijkbaar zo  erg dat de foto is verwijderd door de beheerder   :)

Het gaat om een topic uit 2008. Weet niet meer waarom dat gebeurd is, maar ik denk dat de foto erg groot was van omvang.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-09-2017  22:19 uHet gaat om een topic uit 2008. Weet niet meer waarom dat gebeurd is, maar ik denk dat de foto erg groot was van omvang.
Ik dacht juist dat de functie 'voeg foto toe aan je post' in het leven geroepen was om juist te voorkomen dat topics incompleet worden door verdwenen materiaal en links die na gemiddeld enkele maanden nutteloos worden.

Ik heb de foto (87kb !!) maar even opnieuw geupload om de zaak weer compleet te maken.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8394.msg528642.html#msg528642

RienP

Vandaag de oogst van Saphir afgerond. De hop tijdens de pluk niet gewogen, maar op het oog is het vergelijkbaar als vorig jaar en dat was ruim 4 kilo. Hier ben ik weer blij mee. ;D


Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-09-2017  08:54 uIk dacht juist dat de functie 'voeg foto toe aan je post' in het leven geroepen was om juist te voorkomen dat topics incompleet worden door verdwenen materiaal en links die na gemiddeld enkele maanden nutteloos worden.

Ik heb de foto (87kb !!) maar even opnieuw geupload om de zaak weer compleet te maken.

Het klopt dat daarom die functie is toegevoegd. Waarschijnlijk is de foto verdwenen voordat die functie er was. Het gaat om een topic van 9 jaar geleden...

Inmiddels de foto in het oorspronkelijke topic geplaatst. Eind goed al goed.

Johnny Stardust

Citaat van: RienP op 10-09-2017  13:43 uVandaag de oogst van Saphir afgerond. De hop tijdens de pluk niet gewogen, maar op het oog is het vergelijkbaar als vorig jaar en dat was ruim 4 kilo. Hier ben ik weer blij mee. ;D



Ziet er mooi uit zo, hoe lang neem jij de tijd om dit zo te drogen. 2 weken?

Henielma

Bij mij op zolder duurt het drogen ongeveer een week.

Mijn hop mag nog even blijven hangen.

Hieronder de rijkelijk gevulde Cascade. Deze blijft zeker nog een week hangen. De achterzijde van de schutting hangt nog eens zoveel. Dat worden komend jaar weer een paar Cascade IPA's met veel koudhop.


En hieronder de Fuggles. Deze mag nog een paar dagen.

RienP

Citaat van: Johnny Stardust op 10-09-2017  18:30 uZiet er mooi uit zo, hoe lang neem jij de tijd om dit zo te drogen. 2 weken?

Vorig jaar was het vrij warm en was de hop na een dag of 3/4 droog. Ik heb in de schuur nu een ventilator staan voor wat luchtcirculatie en hopelijk helpt dat met het drogen en duurt het nu ook niet al te lang.

Mooi Cascade Henielma. Dat gaat nog wat pluktijd kosten.

hansHalberstadt

Vandaag mijn Northern Brewer geplukt. 2 kg nat, 590 gram droog.
Drogen doe ik met een droogbak waar warme lucht van de airco doorblaast (ca 47 ºC met veel volume) daarmee ontvochtig ik den meteen de kelder. Duurt een uurtje of 4 en dan is de hop kurkdroog. 


hansHalberstadt

Hier de gedroogde op samengeperst in potjes. Die gaan de vriezer in.


Johannesdeloper

Citaat van: hansHalberstadt op 11-09-2017  00:08 uVandaag mijn Northern Brewer geplukt. 2 kg nat, 590 gram droog.
Drogen doe ik met een droogbak waar warme lucht van de airco doorblaast (ca 47 ºC met veel volume) daarmee ontvochtig ik den meteen de kelder. Duurt een uurtje of 4 en dan is de hop kurkdroog.
Dit brengt mij op een idee, als ik mijn wasdroger (zonder was) op de stand "60 minuten luchten" zet, zou dat in theorie goed moeten kunnen drogen.
Nog even wachten, want mijn Challenger moet nog even een weekje.

RienP

Dan zit waarschijnlijk heel de binnenkant onder de lupuline. Geen idee of dat zo top is voor de was die erna volgt  ;D

hansHalberstadt

Citaat van: Johannesdeloper op 11-09-2017  11:55 uDit brengt mij op een idee, als ik mijn wasdroger (zonder was) op de stand "60 minuten luchten" zet, zou dat in theorie goed moeten kunnen drogen.
Nog even wachten, want mijn Challenger moet nog even een weekje.
Drogen zou moeten kunnen, maar draaien lijkt me niet handig want dan gaan de blaadjes en lupuline loskomen vrees ik en een kleverig plaklaagje van lupuline in de droger zou wel eens tot wat discussie thuis kunnen leiden vrees ik.

Eelke

Ik gebruik gewoon een goedkope voedseldroger van 30 euro. Kan een halve kilo per keer op, heb hem een uurtje of 4-5 aan staan en dan nog even nadrogen aan de lucht. Zo droog ik elke dag een beetje.

hansHalberstadt

Zo'n voedseldroger is natuurlijk een voor de hand liggende oplossing. In mijn geval gebruik ik soms de airco in luchtontvochtigingsstand om in de kelder een redelijke luchtvochtigheid te houden zonder schimmelvorming. Met de brouwerij in de kelder is dat wel een vereiste. Ik merkte dat het ding veel warme lucht geeft en die warmte heel efficiënt onttrekt aan de omgevingslucht (warmtepomp), dus veel meer warmte dan bij een vergelijkbaar verwarmingselement met gegeven energieverbruik, dus dacht kan ik dat niet dubbel gebruiken, dus hop drogen en tegelijk de kelder ontvochtigen. en dat werkt. tijdens het drogen van de hop (2 kg hop bevatte ca 1400 g water) ging de luchtvochtigheid van de kelder ook nog eens flink omlaag en lever een jerrycan van 5 liter vol met water op.   

Fermon



Vandaag de hopplant helemaal af geknipt en hop geplukt met mijn grote hulp. Vorige week al wat geplukt nat 1 kilo en van het weekend ook nog 500 g. Vandaag kwam er nog 700 g bij (totaal 2.2 kilo) en de plant was nog lang niet leeg (zat nog wel 1,5 kilo aan denk ik), maar ik heb nu wel genoeg.

wh_birra

Vandaag wilde hop geplukt. Zag hier al wel wat voorbij komen maar heb toch nog wat (beginner) vragen.
De hop ziet er mooi uit en ruikt erg lekker. Is dit een herkenbare soort?

Hoe kom ik achter de bitterheid? Door er thee van te zetten of is er een andere manier?

Kun je de hop ook gelijk al gebruiken of is het beter als die eerst gedroogd is?


brouwerwaldonk

Alle hopsoorten zien er ongeveer hetzelfde uit, soorten zijn onderling niet herkenbaar.
De bitterheid kunnen wij niet meten, kan enkel met een industriëel toestel van € 35.000
Je kan vers geplukte hop gebruiken tot 24 uur koel bewaard na de pluk, maar wel 4 à 5 keer meer gewicht nemen dan je gewoon bent. 
Heb je meer hop dan voor 1 batch, dan de rest drogen voor later gebruik. 

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-09-2017  16:39 ulle hopsoorten zien er ongeveer hetzelfde uit, soorten zijn onderling niet herkenbaar.
De bitterheid kunnen wij niet meten, kan enkel met een industriëel toestel van € 35.000
Je kan vers geplukte hop gebruiken tot 24 uur koel bewaard na de pluk, maar wel 4 à 5 keer meer gewicht nemen dan je gewoon bent.
Heb je meer hop dan voor 1 batch, dan de rest drogen voor later gebruik. 
Je kunt kijken hoeveel geel poeder  (lupuline) er in zit.

hansHalberstadt

Stel dat je de lupuline van een bekende hoeveelheid hop oplost bv in alcohol en dan de alcohol laat verdampen en het gewicht meet van het residu. Zou je dan een benadering hebben van het percentage alfazuur?

Johannesdeloper

Citaat van: RienP op 11-09-2017  12:29 uDan zit waarschijnlijk heel de binnenkant onder de lupuline. Geen idee of dat zo top is voor de was die erna volgt  ;D
De was zal geen probleem zijn, ik zou de luchtuitlaat op een droogkast willen aansluiten. Dit net als Hans Halberstadt dat doet met zijn airco. Ik heb geen idee of dit de lupuline uit de hop gaat blazen?

hansHalberstadt

Citaat van: Johannesdeloper op 11-09-2017  20:08 uDe was zal geen probleem zijn, ik zou de luchtuitlaat op een droogkast willen aansluiten. Dit net als Hans Halberstadt dat doet met zijn airco. Ik heb geen idee of dit de lupuline uit de hop gaat blazen?
Als de luchtuitlaat op soortgelijke manier werkt als bij een airco kan dit prima lijkt mij. Je moet de hop dan wel op een relatief groot  (gaas) oppervlak leggen bij mij ca 30 x 60cm. Anders blaas je die inderdaad weg.

Marko

 
Eerste oogst van Perle (nieuw aangeplant in april). Opbrengst 1,8 kg vers. Drogen in gaasbakken (voor bloembollen) en 48 uur voor droogwand met ventilatie.

Ronnie

Veel foto's van beeldschone hop!
Mooie oogsten, proficiat mensen, maar doe ook eens een foto van een hopbel in close-up, scheur de hopbel doormidden en toon es hoeveel van dat geel dat je ziet.

Het zal ook een beeld geven van de hoeveelheid van die lupuline voor de rassen onderling. Je zal dus duidelijk merken dat bijv. een Saaz niet zoveel heeft als een Magnum.

beermenke

Hoe droog moet de hop zijn als je hem goed aangedrukt in glazen potjes in de diepvries doet? Deze methode heb ik hier gelezen en dat spreekt me wel aan. Ik kan dan net voor 1 brouwsel in 1 potje doen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 11-09-2017  16:46 uStel dat je de lupuline van een bekende hoeveelheid hop oplost bv in alcohol en dan de alcohol laat verdampen en het gewicht meet van het residu. Zou je dan een benadering hebben van het percentage alfazuur?

Nee. Dit werkt alleen wanneer uitsluitend alfazuren oplost in de vloeistof. Dit zal niet het geval zijn. Andere componenten zoals betazuren zullen ook oplossen.

Eelke

Citaat van: beermenke op 12-09-2017  17:52 uHoe droog moet de hop zijn als je hem goed aangedrukt in glazen potjes in de diepvries doet? Deze methode heb ik hier gelezen en dat spreekt me wel aan. Ik kan dan net voor 1 brouwsel in 1 potje doen.

Zo droog mogelijk lijkt mij het best... Alles wat je aan vocht erin hebt zitten is natuurlijk ook gewicht, dus daarmee klopt dan je totaal gewicht niet meer.

sunlight

Ik heb we wat hop welke wat bruine bladeren heeft. Is dit nog te gebruiker?

hansHalberstadt

Citaat van: Eelke op 12-09-2017  22:49 uZo droog mogelijk lijkt mij het best... Alles wat je aan vocht erin hebt zitten is natuurlijk ook gewicht, dus daarmee klopt dan je totaal gewicht niet meer.
Dat is een goed punt. Het maakt de onzekerheid op je alfazuurpercentage nog groter en dat is voor eigen hop toch al lasting omdat die per jaar varieert.
Wat je wel kunt doen is een klein beetje hop in de toestand zoals die in de potjes gaat eerst wegen, dan echt goed drogen in de oven op ca 50-60 graden en dan nog een keer wegen (zorg dat je alles meeweegt). de verhouding van beide gewichten kun je dan als extra correctiefactor gebruiken voor je alfazuurpercentage voor de ingevroren potjes.


Eelke

Citaat van: Ronnie op 12-09-2017  14:06 uVeel foto's van beeldschone hop!
Mooie oogsten, proficiat mensen, maar doe ook eens een foto van een hopbel in close-up, scheur de hopbel doormidden en toon es hoeveel van dat geel dat je ziet.

Het zal ook een beeld geven van de hoeveelheid van die lupuline voor de rassen onderling. Je zal dus duidelijk merken dat bijv. een Saaz niet zoveel heeft als een Magnum.
Cascade...


Jules

Ziet er allemaal prachtig uit mensen! Mooie hopoogsten!

Zijn er ook mensen die wat hop ruilen voor een zelfbrouwbiertje? Of is dat een ander draadje?

Mvg J

bierspons

Zijn er al mensen welke de Cascade geoogst hebben? Zit erg te twijfelen, want puntjes beginnen bij sommigen bruin te worden en beginnen papierachtig te knisperen, echter als ik ze open breek is de kern nog erg vers en nat.

Ben een lang weekend weg, dus het dilemma is nu oogsten (nog net iets te vroeg denk ik) of begin volgende week als ik terug kom (maar dit is wellicht te laat).

brouwerwaldonk

Citaat van: Jules op 13-09-2017  13:56 uZijn er ook mensen die wat hop ruilen voor een zelfbrouwbiertje? Of is dat een ander draadje?
Mvg J
ik heb hier Fuggles en Cascade staan en mijn oogst is al binnen. Alles wat er nog aanhangt mag je gratis komen plukken.



Ik woon in Ekeren boven Antwerpen.
Graag een pb om af te spreken.

Eric v B

Citaat van: bierspons op 13-09-2017  16:57 uZijn er al mensen welke de Cascade geoogst hebben? Zit erg te twijfelen, want puntjes beginnen bij sommigen bruin te worden en beginnen papierachtig te knisperen, echter als ik ze open breek is de kern nog erg vers en nat.

Ben een lang weekend weg, dus het dilemma is nu oogsten (nog net iets te vroeg denk ik) of begin volgende week als ik terug kom (maar dit is wellicht te laat).
Vorige week Opal, First Gold en Northdown geoogst. Vandaag Spalt Select geoogst. Alleen de Cascade staat er nog. Ik schat in dat ik deze midden volgende week ga oogsten. Voor zover ik kan zien zitten er bij mij nog weinig bruine puntjes aan.

EBC

Citaat van: sunlight op 12-09-2017  23:05 uIk heb we wat hop welke wat bruine bladeren heeft. Is dit nog te gebruiker?

Ja geen probleem. Als maar geen grijze schimmel in de bel zit. Bellen met wat bruin zijn juist lekker. Met bruin is beter dan te groen. Maar er zijn natuurlijk grenzen.

breda82

Een Cascade geoogst de andere laat ik nog langer staan daar zitten ook nog niet echt vlekjes op. Vandaag 5 zakken gevacumeeerd. 200 gram. Weeg echt niks die hop droog haha.


Jules

Citaat van: brouwerwaldonk op 13-09-2017  18:22 uik heb hier Fuggles en Cascade staan en mijn oogst is al binnen. Alles wat er nog aanhangt mag je gratis komen plukken.



Ik woon in Ekeren boven Antwerpen.
Graag een pb om af te spreken.
Een heeel genereus aanbod!
Als je volgend jaar zo'n aanbod doet ga ik er op in! Nu zitten we in de laatste weken voor ons kindje geboren wordt: tis nogal druk hier en ik kan er niet op in gaan.

Maar zoals gezegd misschien volgend jaar.

Bedankt voor het aanbod, ik vind t erg aardig en het lijkt me een leuke ontmoeting.

Mvg J

Herman

Citaat van: breda82 op 13-09-2017  21:05 uEen Cascade geoogst de andere laat ik nog langer staan daar zitten ook nog niet echt vlekjes op. Vandaag 5 zakken gevacumeeerd. 200 gram. Weeg echt niks die hop droog haha.

Wil niet lullig doen, maar dat ziet er niet gevacumeerd uit. Mooie hoeveelheid om mee te brouwen overigens.

breda82

Citaat van: Herman op 13-09-2017  22:35 uWil niet lullig doen, maar dat ziet er niet gevacumeerd uit. Mooie hoeveelheid om mee te brouwen overigens.

Heb je gelijk in, had een krups vacumeer apparaatje geleend, helaas werkte die niet helemaal lekker meer. Beter dan dit kon niet, moet het er maar mee doen. Ligt in de vriezer nu.

Overigens had ik een handje in een theekop gedaan en daar kokend water op gegoten. Hoparoma was goed aanwezig maar ook een soort groente/plant achtige geur. Is dat normaal, ik heb gebruik normaal alleen pellets en daar heb ik dat niet bij. Zou zonde zijn als dat blijft, had wel gelezen dat je daar met verse hop wel last vam hebt en dat het met koken verdwijnt? Wou het juist ook als dry hop gebruiken.

hansHalberstadt

Citaat van: breda82 op 14-09-2017  00:08 uHeb je gelijk in, had een krups vacumeer apparaatje geleend, helaas werkte die niet helemaal lekker meer. Beter dan dit kon niet, moet het er maar mee doen. Ligt in de vriezer nu.

Overigens had ik een handje in een theekop gedaan en daar kokend water op gegoten. Hoparoma was goed aanwezig maar ook een soort groente/plant achtige geur.

Die geur kun je hebben als te vroeg geplukt. Voelde de hop papierachtig aan of zacht? Hoe heb je het gedroogd?

Ronnie

Citaat van: Eelke op 13-09-2017  13:40 uCascade...



Die ziet er inderdaad goed gevuld uit!

Nu nog es iemand een foto van Saaz oogst 2017?

breda82

Citaat van: hansHalberstadt op 14-09-2017  06:52 uDie geur kun je hebben als te vroeg geplukt. Voelde de hop papierachtig aan of zacht? Hoe heb je het gedroogd?

Voelde wel droog aan en er zaten ook al bellen met vlekjes bruine tips op de blaadjes.   
Na het drogen wel heel papierachtig ja. Drogen goed uitgespreid een enkele laag binnen op warme zolder met ventilatie.

Ik heb nog een plant, die laat ik dan gewoon nog veel langer hangen.

hansHalberstadt

Als hop goed is voelt het aan de struik al papierachtig aan en hoor je het ritselen als je het tussen je vingers wrijft. Mensen hebben vaak de neiging te vroeg te plukken.

breda82

Dan zal ik het inderdaad wel te vroeg geplukt hebben. Mijn andere plant laat ik zeker nog langer hangen.

Cisdevésser

Hoi,

Een paar bellen doorgesneden,
van links naar rechts  Annabel  Cascade en Centennial










Niels B.

Citaat van: Ronnie op 14-09-2017  09:54 uDie ziet er inderdaad goed gevuld uit!

Nu nog es iemand een foto van Saaz oogst 2017?

Die heb ik nog ergens, laat me even het archief induiken.  :proost:

Ronnie

Citaat van: Cisdevésser op 14-09-2017  16:40 uEen paar bellen doorgesneden,
van links naar rechts  Annabel  Cascade en Centennial

Prachtig resultaat zeg, alles rijkelijk gevuld!

Citaat van: Niels B. op 14-09-2017  17:15 uDie van Saaz heb ik nog ergens, laat me even het archief induiken.  :proost:

Ja, maar Saaz van oogst 2017 hé, om een juiste vergelijking te kunnen maken!
Het valt alleszins op dat het inzake hop een superjaar is! Ben tevreden in jullie plaats!

Jacques

Mijn buurman Guido is met vakantie. In zijn voortuin staat hop. Voor hij vertrok spraken we af dat ik mocht hopplukken. Vandaag gedaan en meteen met de hop gebrouwen. Heel de week heb ik een paar belletjes geplukt om de ontwikkeling te volgen. Mooi om te ontdekken dat de bellen steeds meer aanvoelen als papier en dat het groene aroma verandert in een rijp hoparoma.

Zoals je kunt zien wat het echt natte hop. Vannacht had het nog flink geregend. En ik was er op tijd bij om te oogsten. Aan sommige hopbellen zaten druppels.

De hop rook heerlijk. En er zag behoorlijk veel lupuline (geel hopmeel) in de bloemen.













300 gram natte hop.


Met een scherp mes doorgesneden hopbellen.


Opengetrokken hopbel.


Hopbellen in de hopspider.


Het brouwen met de hop ging prima.

Herman

Bevruchte hop zo te zien. Hopsoort is niet bekend?

Jacques

Citaat van: Herman op 15-09-2017  22:58 uBevruchte hop zo te zien. Hopsoort is niet bekend?

Dat zijn volgens mij doorgesneden lupulineklieren. Kijk maar eens goed er zit lupuline rond de doorgesneden kernen. Ik heb wel eens hopzaad gehad en de zaden waren een stuk groter.

De hopsoort is Perle. Ik heb met de hop van deze plant vaker gebrouwen. Leverde steeds lekker bieren op.


Herman

Perle heb ik ook, is inderdaad een fijne (dual purpose) hop om mee te brouwen. Ik vind ze overigens nog wel heel groen, ik pluk ze meestal iets later, het geel van de lupuline wordt dan wat donkerder geel en geurt dan nog meer.

Jacques

Citaat van: Herman op 15-09-2017  23:47 uPerle heb ik ook, is inderdaad een fijne (dual purpose) hop om mee te brouwen. Ik vind ze overigens nog wel heel groen, ik pluk ze meestal iets later, het geel van de lupuline wordt dan wat donkerder geel en geurt dan nog meer.

Ik heb de laatste anderhalve week regelmatig de hopbellen beoordeeld. Tot een paar dagen geleden roken de bellen nog erg groen. Dat was nu niet meer het geval. De geur was heel verfijnd.
De komende dagen kan ik de ontwikkeling verder volgen. Er hangen nog heel veel hopbellen...

Ronnie

Citaat van: Jacques op 15-09-2017  22:12 uDe hop rook heerlijk. En er zag behoorlijk veel lupuline (geel hopmeel) in de bloemen...

Weerom een bewijs dat het een topjaar is!
Jammer dat ik hier niet meer kan meedoen, de mast voor de hop zou teveel opvallen, woon in de voorstad met tuintje op hoek van de straat.
Mag zelfs geen hoge haag hebben omdat het de hoek is van de straat met een invalsweg voor Gent.

hansHalberstadt

Citaat van: Ronnie op 16-09-2017  09:45 uJammer dat ik hier niet meer kan meedoen, de mast voor de hop zou teveel opvallen, woon in de voorstad met tuintje op hoek van de straat.
Mag zelfs geen hoge haag hebben omdat het de hoek is van de straat met een invalsweg voor Gent.
Je kunt hop ook gewoon met een draadje langs de muur van je huis omhoog laten groeien als er zon komt. Zo doe ik het ook.

Ronnie

Citaat van: hansHalberstadt op 16-09-2017  09:58 uJe kunt hop ook gewoon met een draadje langs de muur van je huis omhoog laten groeien als er zon komt. Zo doe ik het ook.

Goeie tip, ga het eens bekijken, of ik het nog zou doen, er is immers ook de leeftijd he...
Als ik het zou doen:  't is meer voor de fun en om wat nostalgie dan voor de nood, om bezig te blijven eigenlijk  ;)

Heb gisteren 2 boompjes geplant, bolaccasia's

Daarvoor heb ik 2 volle kruiwagens steenpuin moeten uitgraven! was beestenwerk!. Komt omdat er 30 jaar geleden nog bloemistenserres hebben gestaan.
Die vunzighaards hebben toen het verkaveld werd , alles netjes gecamoufleerd, toen ik de bungalow vorig jaar kocht was hier alleen gazon, nu heb ik met mijn echtgenote al heel wat groen en struiken bijgeplant, ziet er al heel wat fraaier uit, is wel lastiger om het gazon af te rijden nu.

Nu zit er per boom 160 liter goede potgrond in de plaats.
Dit is een Google maps foto van oktober 2014, deze zijgevel is pal op het zuiden  en zou inderdaad prima geschikt zijn, zou dan voor eind februari kunnen zijn.



Als ik hop zou kiezen zou het een Isabelleke worden!

hansHalberstadt


Easywoods


EBC

Citaat van: Jacques op 16-09-2017  00:02 uIk heb de laatste anderhalve week regelmatig de hopbellen beoordeeld. Tot een paar dagen geleden roken de bellen nog erg groen. Dat was nu niet meer het geval. De geur was heel verfijnd.
De komende dagen kan ik de ontwikkeling verder volgen. Er hangen nog heel veel hopbellen...

De hop heeft zaad. Niks erg hoor. Je kan het al zien aan de schutblaadjes.
Ik denk wel dat hij nog een week had mogen rijpen. Maar het komt vast goed.

Jacques

Citaat van: EBC op 16-09-2017  20:10 uIk denk wel dat hij nog een week had mogen rijpen. Maar het komt vast goed.

Van de week oogst ik nog wat hop voor de koudhop. Ik zal het zien.

Ronnie


brucero

Citaat van: Ronnie op 16-09-2017  09:45 uWeerom een bewijs dat het een topjaar is!
Jammer dat ik hier niet meer kan meedoen, de mast voor de hop zou teveel opvallen, woon in de voorstad met tuintje op hoek van de straat.
Mag zelfs geen hoge haag hebben omdat het de hoek is van de straat met een invalsweg voor Gent.
Ik ga dit jaar men hopveld naar mijn huis ipv bij de schoonouders verhuizen, dan kan ik hem wat meer onder controle houden, ben van plan om hem te planten langs een paal van 3 m hoogte en vijf meter verder nog een paal van 3 m hoog en hiertussen drie draden spannen die vanaf de wortel vertrekken, en tussen ieder hopsoort 1,5 a 2 m tusssenruimte, zouden ze daar in Gent iets op tegen hebben. Het is toch maar iets tijdelijk.
Wel nog aan het nadenken wanneer en hoe ik hem ga verplanten met kans op hopoogst 2018.

Fermon

Mijn Cascade hop is bijna rijp. Nu heb ik een paar strengen met hop die rose vlekken hebben, dit zijn kleine bellen (+-2 cm). Ik heb het niet eerder gezien.


Twan84

Afgelopen donderdag met een aantal man wilde hop geplukt. Waarschijnlijk een Summit variant. Zelfs na een warme douche roken we nog naar de knoflook aroma.
Goeie opbrengst maar het beoogde doel van 60 kilo is niet gehaald. ;D

Jeukstaardt

Zojuist klaar met vacumeren van mijn eerste hopoogst. Perle, eerste jaars in een speciekuip. Afgelopen vrijdagavond geplukt.
Gedroogd met een voedseldroger en een ventilatorkacheltje in de schuur. Ruim 600 gram droog. Dat ruikt heerlijk :)
Ga zo beginnen met het oogsten van de Cascade, het is eindelijk even droog....

BLUB

Afgelopen week de Northern Brewer geplukt, een wasmand vol  :nut:



 
En na het drogen in de droogkast





Onder de pers, nu met een krik



Resultaat: 825 gram superdroog en gevacumeerd  :hoera:




 :degroeten:

BLUB

Jacques

Citaat van: EBC op 16-09-2017  20:10 uIk denk wel dat hij nog een week had mogen rijpen. Maar het komt vast goed.
Citaat van: Jacques op 16-09-2017  21:58 uVan de week oogst ik nog wat hop voor de koudhop. Ik zal het zien.

Vandaag weer wat hop geoogst voor het koudhoppen. Deze hop wil ik goed droog hebben voordat ik die gebruik.
Het viel mij op dat de hop een minder verfijnde geur had. Er als al een kaasachtige geur waar te nemen die zo kenmerkend is voor oude hop.

Nog een keer een foto gemaakt van de binnenkant.

Christiaan S

Mijn hopoogst heeft een week aan de lucht gedoogd en is nu in de diepvries beland.
Hoe schatten jullie het alfazuurgehalte in? Volgens specs van de opal kan het tussen 5 en 8 % liggen.
De hopthee had een goede bittere afdronk, is dat een indicatie?

Ronnie

Citaat van: brucero op 17-09-2017  10:50 u... zouden ze daar in Gent iets op tegen hebben. Het is toch maar iets tijdelijk.
Wel nog aan het nadenken wanneer en hoe ik hem ga verplanten met kans op hopoogst 2018.

Jij woont niet in of vlakbij 't stad he David. Zullen ze niet moeilijk om doen.
Verplanten: vanaf 3de week van februari aan beginnen, ver uitgraven en op de nieuwe plaats voldoende rijke potgrond in de grond,
in een ruim groot gat en bovenop voldoende stalmest leggen.
Opletten voor vroege uitlopers: beschermen tegen de vorst.

Jeukstaardt

Citaat van: Christiaan S op 17-09-2017  18:37 uMijn hopoogst heeft een week aan de lucht gedoogd en is nu in de diepvries beland.
Hoe schatten jullie het alfazuur gehalte in? Volgens specs van de opal kan het tussen 5 en 8 % liggen.
De hopthee had een goede bittere afdronk, is dat een indicatie?

Moeilijk in te schatten. Ga uit van het hoogste commerciële alfa%, dan zit je in ieder geval niet te hoog met je bitterheid in je berekening.

Eric v B

Citaat van: Christiaan S op 17-09-2017  18:37 uMijn hopoogst heeft een week aan de lucht gedoogd en is nu in de diepvries beland.
Hoe schatten jullie het alfazuur gehalte in? Volgens specs van de opal kan het tussen 5 en 8 % liggen.
De hopthee had een goede bittere afdronk, is dat een indicatie?
Na de eerste oogst ben ik uitgegaan van het gemiddelde alfazuur gehalte van de hop. Ik heb de waardes op gezocht op internet. Niet eenvoudig omdat je daar verschillende waardes vindt.
http://www.eickelmann.de/Hopfen/index.php/lexikon/sorten/97-opal (5 - 8 %)
http://beerlegends.com/opal-hops (13 - 14%)

Daarna heb ik een bier gebrouwen met de hop en de waardes naar boven of beneden aangepast in BrouwHulp. Je moet daarna in je recepten wel de hop met de aangepaste alfazuur waarden kiezen.

joosting87

Nat nat nat... Verdraaid al die regen. Toch maar gaan oogsten. Beetje bij beetje voordrogen in oven van 40 graden. Daarna op horrengaas... hopelijk lukt het. Eerste keer een flinke oogst. Al doende leert men hopelijk. Hoe is het bij de rest qua vocht en regen en hoe doen  jullie dat?

Tjardo

Citaat van: joosting87 op 18-09-2017  13:10 uNat nat nat... verdraaid al die regen. Toch maar gaan oogsten. Beetje bij beetje voordrogen in oven van 40 graden. Daarna op horrengaas... hopelijk lukt het. Eerste keer een flinke oogst. Al doende leert men hopelijk. Hoe is het bij de rest qua vocht en regen en hoe doe  jullie dat?

Ook ik heb spijt dat ik niet gisteren heb geoogst, maar vanaf woensdag wordt het wat beter weer dus ik ga woensdagavond maar oogsten. hoparoma wordt met de dag sterker maar de bellen beginnen ook bruine blaadjes te krijgen dus veel langer wachten wil ik niet.

(vorig jaar heb ik eind augustus geoogst en na drogen alles weg kunnen gooien omdat ik veel te vroeg was, de gedroogde hop rook alleen naar gras helaas)

Jeukstaardt

Citaat van: EBC op 13-09-2017  19:23 uAls maar geen grijze schimmel in de bel zit. Bellen met wat bruin zijn juist lekker. Met bruin is beter dan te groen. Maar er zijn natuurlijk grenzen.

Ik citeer EBC maar even. Ik heb de indruk dat er in het algemeen vaak te vroeg geoogst wordt. Ik zie veel foto's met maagdelijk groene bellen.

joosting87

Citaat van: Jeukstaardt op 18-09-2017  16:37 uIk citeer EBC maar even. Ik heb de indruk dat er in het algemeen vaak te vroeg geoogst wordt. Ik zie veel foto's met maagdelijk groene bellen.
Dit is mijn bovenste etage van mijn drie laags droogrek. Vanmorgen even in elkaar gezet. Is dit nog te vroeg? Best al wel bruin... toch?

Ronnie

Je kan het alleen maar vanbinnen zien dus bel effe openscheuren: zit er mooi gele lupuline in ?
Hoeveelheid verschilt volgens ras.

Jeukstaardt

Citaat van: joosting87 op 18-09-2017  16:54 uDit is mijn bovenste etage van mijn drie laags droogrek. Vanmorgen even in elkaar gezet. Is dit nog te vroeg? Best al wel bruin... toch?

Ja, ziet er goed uit volgens mij. Wat me opviel aan mijn planten is dat van de droogste bellen de schutbladeren ook iets wijder uit gingen staan. Voor mij een teken dat die gerijpt waren. Deze bellen hebben merkbaar meer aroma en donkerdere lupuline dan de bellen waarbij de schutbladeren meer gesloten waren. Tevens waren die iets fletser groen van kleur en meer bruine vlekjes of puntjes. Ik zie dergelijke bellen bij jouw foto er ook tussen liggen.

Biksmannenkoor

Zaterdag aanstaande wil ik zowel hop oogsten als een batch brouwen. Kan ik de hop direct gebruiken zonder te drogen? Hoeveel extra hop zou ik dan moeten gebruiken?

Ernesto

Citaat van: Biksmannenkoor op 19-09-2017  11:37 uZaterdag aanstaande wil ik zowel hop oogsten als een batch brouwen. Kan ik de hop direct gebruiken zonder te drogen? Hoeveel extra hop zou ik dan moeten gebruiken?

Staat ergens in dit topic al wel beschreven, maar de meesten nemen 4 tot 5 keer zoveel. 20 gram droog is dus 80-100 gram vers.

hansHalberstadt

Citaat van: Biksmannenkoor op 19-09-2017  11:37 uZaterdag aanstaande wil ik zowel hop oogsten als een batch brouwen. Kan ik de hop direct gebruiken zonder te drogen? Hoeveel extra hop zou ik dan moeten gebruiken?
Ja doe ik ook wel eens. inderdaad ca 4 x zoveel nemen als normaal.

Niels B.

https://www.instagram.com/p/BY8ETcPn6mL/?taken-by=crooked.spider

Zo.
Alle hop geoogst, gedroogd en nu in de vriezer.
Score:
1400 gram Annabel (deed het veruit het beste)
870 gram Cascade
700 gram Chinook

Ik denk sowieso dat de Chinook eigenlijk nog wat langer had mogen hangen, maar alle planten waren samen naar het midden van mijn ijzerdraad verplaatst. Hierdoor kwam er meer gewicht op het midden, wat er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat de zekering is losgekomen. Dus, de paal zakte langzaam in! Met het oog op de uitermate teleurstellende weersverwachting toch maar besloten deze hop er als eerste vanaf te halen.
Zekering gaat vastgezet worden met beton :)

Prima oogst voor het eerste jaar!

Drents Hopbier


Niels B.

Citaat van: Drents Hopbier op 19-09-2017  15:24 uPlaatje is de Annabel?

Hopbier

Inderdaad goed gezien!
Er zit een klein pijltje bij de foto voor meer foto's van de oogst

breda82

Wat denken jullie ? Plukken?

Jacques

Citaat van: breda82 op 19-09-2017  17:41 uWat denken jullie ? Plukken?

Kijk vooral naar de binnenkant van de bellen. Trek de bellen open en snuif de geur op. Als je een intense hopgeur in je neusgaten hebt kun je plukken. Het is heel interessant dit een aantal keren te doen om de ontwikkeling van het hoparoma te volgen. Begin daar volgend jaar op tijd mee.

breda82

Er is zeker een intense hopgeur aanwezig. Als ik nog langer ga wachten dan zullen ze te bruin worden denk ik. Zodra het even droog is ga ik dan maar oogsten.

BLUB

Vandaag bezig met de Cascade, plukken, drogen en vacuuem verpakken.

Nu droog ik altijd 1 uur op 40 graden in m,n droogkast en heb dan perfecte droge hop.
Door omstandigheden heb ik de droogkast 2 uur laten draaien en toen was het resultaat TE droge hop  :'(




De hop valt totaal uit elkaar en is niet meer netjes te persen en te verpakken.
Links te droog........Rechts mooi droog.



De rest maar onder het afdak gelegd om weer een beetje "nat" te worden  :nut:


 :degroeten:

BLUB

Ernesto

Vrijdag de Cascade en Willamette geoogst. Mooie opbrengst voor 1e jaars planten.
Aan de lucht gedroogd op trinatech droogrekken (werkt perfect!) en gisteravond alles gevacumeerd.
Binnenkort maar eens een lekker hoppig bier brouwen  :brouwen:

Volgend jaar wil ik wat meer planten gaan plaatsen. Iemand tzt nog een stekje/wortelstok van Perle/Saaz/Fuggles en Annabel in de aanbieding?

breda82

Wie zou een zak Cascade van mij willen gratis hebben, ik heb nog een zakje van 25 gr en 30 gram. Zou wel eens willen weten wat andere ervan vinden. Ze ruiken heerlijk als je ze openmaakt maar als ik ze in een glas doe met warm water dan krijg ik die geur niet. Woon zelf in Breda.

EBC

Citaat van: BLUB op 20-09-2017  12:45 uVandaag bezig met de Cascade, plukken, drogen en vacuuem verpakken.

Nu droog ik altijd 1 uur op 40 graden in m,n droogkast en heb dan perfecte droge hop.
Door omstandigheden heb ik de droogkast 2 uur laten draaien en toen was het resultaat TE droge hop  :'(




De hop valt totaal uit elkaar en is niet meer netjes te persen en te verpakken.
Links te droog........Rechts mooi droog.



De rest maar onder het afdak gelegd om weer een beetje "nat" te worden  :nut:


 :degroeten:

BLUB

Hmm
Je droogt snel.

Het uiteenvallen van de bellen is vooral hopsoort afhankelijk.

Ik droog 12 uur op 40 °C.
Breek eens een (grotere) bel doormidden en zet het middelste kernspiraaltje van de bel tegen je bovenlip. Voelt dat nat? Dan is de hop niet droog. De blaadjes zijn droog, maar de kern niet. En in die kern zit veel vocht dat zich over de bel zal verspreiden en na een maand of wat de hop onbruikbaar maakt.
In mijn ervaring met een Stockli met 10 ziften duurt het bij 40 °C 12 uur.

BLUB

Citaat van: EBC op 20-09-2017  23:17 uHmm
Je droogt snel.

Het uiteenvallen van de bellen is vooral hopsoort afhankelijk.

Ik droog 12 uur op 40 °C.
Breek eens een (grotere) bel doormidden en zet het middelste kernspiraaltje van de bel tegen je bovenlip. Voelt dat nat? Dan is de hop niet droog. De blaadjes zijn droog, maar de kern niet. En in die kern zit veel vocht dat zich over de bel zal verspreiden en na een maand of wat de hop onbruikbaar maakt.
In mijn ervaring met een Stockli met 10 ziften duurt het bij 40 °C 12 uur.

Ik blaas er vrij veel lucht doorheen en na 1 uur is de hop door en door droog.
Als hop droog is zit er nog ongeveer 10% vocht in van de 75% maar deze keer zal het waarschijnlijk in de buurt van 0% zijn geweest.
En als je zulke droge hop aanraakt valt hij uiteen.

Maar dit was een lesje voor mij, niet te lang drogen.
Vandaag ging het weer aardig goed  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

hansHalberstadt

Ook ik had een behoorlijke luchtdoorstroming met de airco en lucht van zelfs 45 ºC, maar drogen duurde toch nog 5 uur.

Jeukstaardt

Ok. De oogst is binnen, bellen gedroogd en vacuum verpakt in de vriezer. Uiteraard trots onze opbrengst(en) gedeeld, maar dan?
Hoe behandelen we onze hopplant nadat hij geoogst is? Laat je de plant rustig afsterven, of knip je hem af? Moet er iets van een mulch overheen? Blijf je nog water geven?
Hoe doen jullie dat?

Eric v B

Citaat van: Jeukstaardt op 22-09-2017  09:32 uOk. De oogst is binnen, bellen gedroogd en vacuum verpakt in de vriezer. Uiteraard trots onze opbrengst(en) gedeeld, maar dan?
Hoe behandelen we onze hop nadat hij geoogst is? Laat je de plant rustig afsterven, of knip je hem af? Moet er iets van een mulch overheen? Blijf je nog water geven?
Hoe doen jullie dat?
Ik laat altijd strengen van een meter staan. Dit sterft in het na jaar af. In het najaar knip ik de resten van de strengen af en haal ik al het onkruid weg rondom de plant.

Volgend jaar ga ik voor de eerste keer paardenmest of compost rond de planten gooien. De opbrengst hop viel dit jaar een beetje tegen. Verder heb ik gelezen dat sommige mensen mulchen rondom hun planten (stro of houtsnippers) zodat er geen onkruid kan groeien. Dat wil ik volgend jaar ook proberen.

Adbrouwt

Ik knip de plant voor de winter tot op 5 cm van de aarde af. Werkt voor mij al jaren.

Underdike

Citaat van: Eric v B op 22-09-2017  12:39 uIk laat altijd strengen van een meter staan. Dit sterft in het na jaar af. In het najaar knip ik de resten van de strengen af en haal ik al het onkruid weg rondom de plant.

Volgend jaar ga ik voor de eerste keer paardenmest of compost rond de planten gooien. De opbrengst hop viel dit jaar een beetje tegen. Verder heb ik gelezen dat sommige mensen mulchen rondom hun planten (stro of houtsnippers) zodat er geen onkruid kan groeien. Dat wil ik volgend jaar ook proberen.
Wel gerotte paardenmest nemen hoor, geen verse... anders is het vooral heel veel nitraten, en dan schieten je planten in de lengte, maar is niet best voor je oogst.

Jeukstaardt

Citaat van: Adbrouwt op 22-09-2017  13:47 uIk knip de plant voor de winter tot op 5 cm van de aarde af. Werkt voor mij al jaren.

Maar wat doe je tot die tijd? Laten hangen?

Adbrouwt

Je kunt ze ook na het oogsten al afknippen. Ook dat heb ik al gedaan en het jaar erop weer prima opbrengst. Het is net onkruid die hop  :nut:

Jeukstaardt

Ik heb gisteren de laatste Perle bellen geoogst en het rook enigszins kazig zoals al eerder beschreven is. Is deze hop nog wel te gebruiken of kan ik deze beter wegmikken?

beermenke

Als je de hopbellen t laatst half uur in de maisch doet zou je dan meer of minder bitterstoffen in je bier krijgen. Lupine en zo spoelt dan mee en wordt gekookt. Ik roep maar even wat.

Adbrouwt

Dit jaar ook weer veel stuifmeel. Ga dit weekend mijn Challenger oogsten.

hansHalberstadt

Citaat van: Jeukstaardt op 23-09-2017  09:51 uIk heb gisteren de laatste Perle bellen geoogst en het rook enigszins kazig zoals al eerder beschreven is. Is deze hop nog wel te gebruiken of kan ik deze beter wegmikken?
Heb je foto's van de bellen?

Jeukstaardt





Als ik de bellen nu manipuleer komt er toch gewoon een hopgeur vrij, geen spoor meer van de kazigheid. Dat is dan kennelijk alleen als de hop vers is? Gisteren net na de pluk was die duidelijk waarneembaar.

crazyjopje

Mijn 1e jaars Cascade heeft 320gram gedroogd opgeleverd....

Best gegaan

Jeukstaardt

Geweldig he! Mijn Cascade ligt nu in de droger. Ik verwacht een soortgelijke opbrengst.

RienP

In de afgelopen dagen 3/4 van m`n oogst Saphir weg kunnen gooien. Ik had een deel tijdelijk in plastic zakken gedaan voordat ik het vaccuum ging verpakken. Schijnbaar niet helemaal goed gedroogd (door alle vochtigheid van de afgelopen tijd), want de hop rook muf en kazig bij het openmaken van de zak.  Ik neem geen enkel risico en heb het gewoon weggegooid. Dat is voor het eerst in de 3 jaar dat ik de hop heb dat ik zo`n fout maak. Leermomentje maar weer.

Gelukkig heb ik m`n Goldings nog. Dit ligt nu te drogen en ruikt heerlijk.

HuygenMeester

Dit jaar geen Smaragd van de tuin. De afgelopen storm heeft letterlijk de vellen van de broek geblazen...ik bedoel  de bellen van de rank geblazen.  >:D
scheelt wel werk ...
 :degroeten:
Huygenmeester

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 23-09-2017  10:35 uDit jaar ook weer veel stuifmeel.

Dat is natuurlijk geen stuifmeel maar lupuline.

Stuifmeel wordt verspreid door de mannelijke planten...

EBC

Citaat van: Jeukstaardt op 23-09-2017  09:51 uIk heb gisteren de laatste Perle bellen geoogst en het rook enigszins kazig zoals al eerder beschreven is. Is deze hop nog wel te gebruiken of kan ik deze beter wegmikken?
Een karakteristieke geur voor Perle. Geen zorgen, verse hop is nooit kazig, dat ontstaat pas na maanden slechte opslag. Je mag deze verse geur niet vergelijken met oude geoxideerde hop.

Biksmannenkoor



De oogst van drie eerstejaars plantjes!

Linksonder in het mandje ligt Record hop. Daarop de groene belle. De twee rechtse mandjes zijn gevuld met Spalter select. De Tettnanger had ik eerder moeten plukken, zaten al te veel bruine plekken op. Cascaderizoom is helaas niet opgekomen.

Eerst thee van deze soorten gezet. Record en Spalter Select hebben een rijke, volle smaak. Veel lupuline en aardig bitter. De groene belle heeft ook veel lupuline maar smaakt relatief zwak en grassig. Misschien nog later oogsten? Ik denk deze laatste alleen in combinatie te gebruiken.

40 gram Record en 110 gram Spalter Select is meteen verwerkt in mijn eerste echte brouwsel! ik kan de bitterheid niet precies bepalen dus heb ik een inschatting gemaakt en gecontroleerd met af en toe proeven of de bitterheid binnen de perken blijft (wordt een Weizen)

Restant ligt te drogen voor later gebruik.

Kan me voorstellen dat ik al snel veel te veel hop verbouw voor eigen gebruik. Zeker als ik 6 meter hoge palen in de grond knal bijvoorbeeld. Wordt er hier ook eigen kweek geruild tegen ander spul?

Ronnie

Citaat van: Biksmannenkoor op 24-09-2017  09:06 uLinksonder in het mandje ligt Record hop.

Hé, Record!
Leuk, dat is een typisch Belgisch ras, vind je niet veel meer, was vroeger zeer populair maar nu wat voorbijgestreefd omdat er beter resistent rassen zijn.
Is nogal gevoelig voor Witziekte of Sphaerotheca, is de meest gevreesde ziekte in de hopteelt. Geen probleem wanneer tijdig correct behandeld.
Wordt o.a. gebruikt bij brouwerij Ter Dolen in BE-Limburg.

Eigenschappen: beetje universele hop, zo rond de 7 tot 9 IBU's goed fruitig aroma.

Jeukstaardt

Vandaag de laatste hop gevacumeerd. Eind uitslag Perle 620 g droog en Cascade 350 g droog. Ik ben dik tevreden voor mijn eerstejaars teelt in kuipen!

Citaat van: EBC op 23-09-2017  23:59 uEen karakteristieke geur voor Perle. Geen zorgen, verse hop is nooit kazig, dat ontstaat pas na maanden slechte opslag. Je mag deze verse geur niet vergelijken met oude geoxideerde hop.

Dank EBC. Ik heb de hop gewoon gedroogd en verpakt en merkte bij het inpakken al dat die geur verdwenen was, althans er steeg een gezonde hopgeur op terwijl ik de bellen verpakte.

Fermon

Vandaag mijn gedroogde Cascade vacuüm verpakt. 70 gram, dit had ik niet verwacht. Begin mei heb ik het stekje gekregen en deze deed het in het begin niet echt goed. Vorige week toch nog 350 gram geplukt.



Dit samen met 500 gram droog Hallertau tradition dit jaar ben ik best tevreden. De Hallertau was nog lang niet leeg maar ik vond het wel genoeg.

ChrisK

Tweede jaar dat we oogsten is de opbrengst flink hoger dan de eerste keer. Totaal 1578 g Comet (1 plant), en 900 g Cascade (1 plant). Allemaal droog en vaccum in pakjes van 50 g de vriezer in. Wel een extra vriezertje aangeschaft want die 2 laatjes die we hadden zaten eigenlijk al vol... Met dit soort hoeveelheden in de vriezer komend jaar toch eens een Imperial IPA brouwen. [emoji5]

Biksmannenkoor

Citaat van: Ronnie op 24-09-2017  11:07 uHé, Record!
Leuk, dat is een typisch Belgisch ras, vind je niet veel meer, was vroeger zeer populair maar nu wat voorbijgestreefd omdat er beter resistent rassen zijn.
Is nogal gevoelig voor Witziekte of Sphaerotheca, is de meest gevreesde ziekte in de hopteelt. Geen probleem wanneer tijdig correct behandeld.
Wordt o.a. gebruikt bij brouwerij Ter Dolen in BE-Limburg.

Eigenschappen: beetje universele hop, zo rond de 7 tot 9 IBU's goed fruitig aroma.

Leuk om wat achtergrond te horen! :degroeten:

RienP

950 gram gedroogde Goldings gaat weer de vriezer in. Wel wat zaad, maar dat vind ik niet zo erg.

henkie

Ik kreeg vandaag een mailtje van Eickelmann.de dat de chinook "wieder verfügbar" is.
Vraag: Heeft het zin om nu te bestellen of kan ik beter wachten tot het voorjaar. Er van uitgaande dat ze leveren.

Drents Hopbier

Citaat van: Ronnie op 24-09-2017  11:07 uEigenschappen: beetje universele hop, zo rond de 7 tot 9 IBU's goed fruitig aroma.

Je bedoelt 7 tot 9 % alfazuur?

Hopbier

RienP

Citaat van: henkie op 11-10-2017  16:04 uIk kreeg vandaag een mailtje van Eickelmann.de dat de chinook "wieder verfügbar" is.
Vraag: Heeft het zin om nu te bestellen of kan ik beter wachten tot het voorjaar. Er van uitgaande dat ze leveren.

Je kan nu zeker nog poten. Dan zal tot de winter de wortelkroon groeien en heb je in het voorjaar alvast een sterkere plant.

Ernesto

Citaat van: RienP op 11-10-2017  22:44 uJe kan nu zeker nog poten. Dan zal tot de winter de wortelkroon groeien en heb je in het voorjaar alvast een sterkere plant.

Aansluitend daarop; wat is het beste moment om van de planten die ik al heb een wortelstok te nemen en deze tot nieuwe plant te laten groeien?

RienP

Dit wordt meestal in het najaar gedaan volgens mij, maar dat is vooral voor kwekers zodat de stekken in het voorjaar verkocht kunnen worden. Je kan het ook in het voorjaar doen.

ChrisH1986

Inmiddels zit er geen blad meer aan bij mijn hopplanten.
Wat is wijsheid, knippen tot de grond of de takken gewoon laten staan voor wat het is?

Eric v B

Citaat van: ChrisH1986 op 08-11-2017  12:27 uInmiddels zit er geen blad meer aan bij mijn hop planten.
Wat is wijsheid, knippen tot de grond of de takken gewoon laten staan voor wat het is?

Knippen tot de grond.

ChrisH1986

Citaat van: Eric v B op 08-11-2017  12:29 uKnippen tot de grond.

Ok! Dan ga ik dat maar zsm doen! :)

Easywoods

Citaat van: Gerb op 14-05-2017  11:51 uMijn Cascade stekken gaan de goede kant op. Mogelijk 5 stuks. Voor degenen die op zoek zijn.
Vorig jaar heb ik wat stekken verstuurd, maar door het warme weer was dit niet echt een succes. Liever ophalen dus.

Ik weet dat het nog veeeeeeeeeeel te vroeg is maar als je dit jaar nog Cascade stekken beschikbaar krijgt zou ik tzt er heeeeeeel graag één bij je op komen halen.  :biersmile: Ik brouw nog niet zo heel lang maar ik neem wat biertjes voor je mee waarvan ik denk dat ze lekker zijn  ;) :brouwen:

BLUB

Heb 2 Cascade staan, komen heel wat stekken af maar ja, wel in Harderwijk :brouwen:


 :degroeten:

BLUB

Easywoods

Citaat van: BLUB op 18-02-2018  12:45 uHeb 2 Cascade staan, komen heel wat stekken af maar ja, wel in Harderwijk :brouwen:


 :degroeten:

BLUB

Harderwijk is wel een eindje uit de buurt van Hellevoetsluis inderdaad, maar mochten de stekken Cascade schaars zijn dit jaar dan wil ik er uiteraard verder voor reizen   ;) :duimop:

brouwerwaldonk

Citaat van: Easywoods op 18-02-2018  09:55 uIk weet dat het nog veeeeeeeeeeel te vroeg is maar als je dit jaar nog Cascade stekken beschikbaar krijgt zou ik tzt er heeeeeeel graag één bij je op komen halen.  :biersmile: Ik brouw nog niet zo heel lang maar ik neem wat biertjes voor je mee waarvan ik denk dat ze lekker zijn  ;) :brouwen:
Je mag bij mij ook hopstekken van Cascade en Fuggles komen halen. Je moet er wel voor naar Ekeren bij Antwerpen komen. Stuur maar een mail als je er wil.

Easywoods

Citaat van: brouwerwaldonk op 19-02-2018  06:59 uJe mag bij mij ook hopstekken van Cascade en Fuggles komen halen. Je moet er wel voor naar Ekeren bij Antwerpen komen. Stuur maar een mail als je er wil.

Bedankt voor je aanbod, ik hou het even in gedachte, hiervandaan is Ekeren best goed aan te rijden... vroeger een tijdje regelmatig op en neer gereden naar Brasschaat   ;) :duimop:

Easywoods

Citaat van: BLUB op 18-02-2018  12:45 uHeb 2 Cascade staan, komen heel wat stekken af maar ja, wel in Harderwijk :brouwen:
 :degroeten:
BLUB

Citaat van: brouwerwaldonk op 19-02-2018  06:59 uJe mag bij mij ook hopstekken van Cascade en Fuggles komen halen. Je moet er wel voor naar Ekeren bij Antwerpen komen. Stuur maar een mail als je er wil.

Ik ben inmiddels voorzien van een één jarige Cascade, begin deze week de grond in gegaan en de eerste uitlopertjes komen al boven de grond  :biersmile: :proost:

ChrisK

Wij hebben de hop-groei-stellage voor dit jaar een beetje verhoogd. Als de Comet boven is mag hij nog een stukje horizontaal over een waslijn richting het huis. Aan de voorkant ook twee lijnen langs de gevel gespannen voor een Chinook. De eerste puntjes zijn boven de grond. Groeien maar!


Jeroen76

Citaat van: BLUB op 17-09-2017  15:04 uAfgelopen week de Northern Brewer geplukt, een wasmand vol  :nut:



 
En na het drogen in de droogkast





Onder de pers, nu met een krik



Resultaat: 825 gram superdroog en gevacumeerd  :hoera:




 :degroeten:

BLUB
Hoe werkt dat met die krik BLUB?

Gr. Jeroen


BLUB


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.