Schroten

Gestart door MaartenM, 23-06-2003 12:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

MaartenM

Hallo Allemaal,

Bedankt voor de reacties op mijn vorige topic. Verder had ik nog een vraag: heeft een van jullie ervaring met schroten met een koffiemolen? Is dit een beetje te doen voor kleinere hoeveelheden?

bvd
Maarten

MO

Maarten,

Ik weet niet zoveel over schroten, maar ik heb wel begrepen dat het heel nauw komt, het scheiden van kaf en koren. Vooral voor wat betreft de filtratie stap na het maischen. Ik zou het je dus zeker niet aanraden, ik denk dat je met een koffiemolen veel te fijn maalt zodat je filtratie na maischen dagen gaat duren.
Wat ik - en een aantal hobbybrouwers met mij - doe is het mout laten schroten bij mijn leveranciers. Maar nu heb ik het geluk dat ik in de buurt woon van twee commerciële (kleine) brouwerijen, en dat daar gratis voor mij geschroot wordt. Een schrootmolen is duur (zie Brouwland.com) en er zelf een maken is moeilijk, te moeilijk voor mij (zie andere threads op deze pagina via ZOEKEN).

Gr
MO

MaartenM

Tja, dan zou ik er inderdaad een moeten vinden die heel grof schroot... Ik weet niet of je geschroot mout kan kopen bij de stadsbrouwerij in Groningen. Wellicht dat een van de andere leden uit Groningen me dat kan vertellen?
mvg
Maarten

Bas

Hoi Maarten,

Ik zou geen koffiemolen gebruiken. Je zult een erote hoeveelheid te fijn schrootsel (bijna meel) krijgen dat grote filtratie problemen kan opleveren. Verder kan veel van het fijne schrootsel na filtratie in je wort belanden wat meestal ook niet gewenst is.

Ik zou tenminste een schijvenmolen gebruiken, indien mogelijk een walsenmolen, of zoals MO al adviseerde, het schroten door je leverancier laten doen. Let er wel bij de laatste optie op dat geschroot mout niet houdbaar is, en dus zo snel mogelijk gebruikt moet worden.

Zelf gebruikte ik tot nu toe tot volle tevredenheid een schijvenmolen. Deze zet ik echter zeer binnenkort te koop op dit forum (zit al anderhalve maand op mijn bestelde walsenmolen te wachten).

Grt, Bas H.

JWVG

Ha Maarten,

Ik zou toch eerst maar eens kijken of ze het bij de leverancier willen schroten. Anders is lid worden van een gild dat een schrootmolen heeft ook nog een optie.

Overigens heb ik mijn twijfels over het feit dat geschrote mout niet lang houdbaar zou zijn (sorry Bas, het lijkt wel alsof ik het de hele tijd met je oneens ben....) Ik weet dat vrij veel mensen dat zeggen, maar ik ken ook mensen die zweren dat, mits luchtdicht bewaard, het een hele tijd goed kan blijven. Dat is eigenlijk ook mijn ervaring. Laten we het erop houden dat een paar daagjes in ieder geval niet zoveel kwaad kan.

 :degroeten: JW.

MaartenM

Weet een van jullie dan misschien op internet een site om er zelf een te maken?
Alvast bedankt!
Maarten

Herman


CiteerTja, dan zou ik er inderdaad een moeten vinden die heel grof schroot... Ik weet niet of je geschroot mout kan kopen bij de stadsbrouwerij in Groningen. Wellicht dat een van de andere leden uit Groningen me dat kan vertellen?
Hoi MAarten,

Ten eerste, de stadsbrouwerij Groningen staat op Texel (....). Op vlomarkten kun je vaak voor een paar centen een graanmolen kopen, instelbaar qua grofte. Lijkt uiterlijk wel op zo'n schijfmolen. Zo'n wandkoffiemolen doet het overigens ook best wel op een grove stand, dus als je daar al een van hebt liggen zou ik dat eerst proberen.

Over bouwtekeningen/sites van walsen/molens is overigens al e.e.a. gepubliceerd op het forum, ff de zoek functie gebruiken en je vind het wel.

Herman

Bas


Citeer... Overigens heb ik mijn twijfels over het feit dat geschrote mout niet lang houdbaar zou zijn (sorry Bas, het lijkt wel alsof ik het de hele tijd met je oneens ben....) ...

Hoi JW,

Ik zie het niet zo als oneens zijn, maar meer als anders interpreteren.  ;) Je moet 't maar zo zien, waar verschillende meningen zijn, daar kan van elkaar geleerd worden.

Maar goed, wat ik eigenlijk wou aangeven is dat het me niet zo verstandig lijkt als je bij je leverancier je mout laat schroten, en daarna het nog een jaartje in je kelder probeert te bewaren. Ongeschroot mout bewaart een stuk beter.

Grt, Bas H.

Henk oet Paiz

Beste Maarten,

Het lijkt me interessant voor je om eens langs te komen op een gildeavond in Groningen (2e woensdag elke maand, begint weer in september). Als je er gebruik van wilt maken, kan je langs komen om je mout bij mij te schroten. Gezellig  :proost:

Mijn molen is gemaakt door Ger (ook lid van dit forum, maar nu op vakantie), die zeer handig is en jou waarschijnlijk wel kan vertellen hoe je zo'n molen zelf kan maken.

Groeten,

Henk  :proost2:

est00072

Brouwers,

Bewaren van schroot gedurende langere tijd (is op zich al een rekbaar begrip) hangt, zoals alles, af van oorzaken en gevolg.

Vochtige opslag levert grotere kans op schimmel infectie. Maar als je je daar tegen hebt gewapend bestaat er altijd de kans op investatie met klanders bv (echte beestjes, dus)

Kortom houdt het in de gaten en blijf vooral stug doorbrouwen om lange voorraadtijden te voorkomen.

W!llem

Bas

Helemaal gelijk Willem, mout is er niet voor om te bewaren, je kan er beter lekker bier van brouwen.  :proost:

Grt, Bas H.

Jacques

Vele jaren geleden kocht ik mijn mout ook geschroot. Nadat een keer witte motjes uit de ton kwamen gevlogen waarin ik de mout (droog op een zolder) bewaarde ben ik gauw op zoek gegaan met schrootmolen. Het werd aanvankelijk een schijvenmolen die ik destijds kocht op een vlooienmarkt. Tegenwoordig heb ik een MaltMill die mijn uitstekend bevalt. Kost wel een paar centen maar dan heb je ook wat.

 :degroeten: Jacques

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.